Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ibbel schreef:janderegelaa schreef:Of je nu iemand leert koken, figuurzagen of paardrijden, je legt eerst uit wat het doel is en daarna breek je het in stukjes.
Maar het doel is niet 'op het goede been' lichtrijden. Het doel is/was je paard (en de ruiter) te ontzien door om de andere pas níet te zitten. Ooit bedacht in het leger - waar dat 'goede' been uberhaupt geen rol speelde tijdens dagmarsen. Maar waar uiteraard wel geleerd werd regelmatig te wisselen - juist vanwege dat sparen van het paard en de ruiter.
ASF schreef:Ha, hier ook 1 waarbij leren lichtrijden lang, heel lang heeft geduurd. Wat ik nu, jaren later, vaak zie is dat ruiters vanuit gebrek aan balans vaak teveel aan de teugels zitten, waardoor het paard weer stopt. Een riempje aan het zadel met 1 hand vasthouden kan daar al bij helpen. Paard lang(er) laten ook, maar je wilt ook nog sturen en als beginner valt dat vaak ook al niet mee.
Wat ook kan helpen is even een sleepje zijn. Paard voor je draaft fijn en je laat jouw paard volgen. Hoef je je minder druk te maken over het sturen en tempo en kun je je concentreren op het lichtrijden. Deze methode wordt verafschuwd door bokt, maar ik zie het als gebruik maken van het kudde instinct om het zo ook voor het paard wat makkelijker te maken. Als je het juiste gevoel eenmaal kent, kun je het toepassen op elk paard en weer verder oefenen met het zelfstandig rijden.
Ook schrijf je dat je vaste paard erg meedenkend is. Hartstikke leuk, zo eentje heb ik ook gereden toen balans nog een ding was. Heel fijn voor het idee dat ie je niet snel zal laten vallen (letterlijk), maar hij stopte met draven en galopperen zodra ik maar even iets uit balans was. Maar ik kon mijn balans dus ook niet leren te houden of corrigeren omdat ik nooit door galoppeerde (draf had ik toen wel aardg onder de knie). Soms is een iets onverstoorbaarder paard dus handig om de kilometers die nou eenmaal nodig zijn te kunnen maken.
rien10 schreef:Je hebt gelijk, ik las het verkeerd.
@TS, wordt er met je meegeteld in het lichtrijden oefenen? Zo nee, vraag dan aan je instructeur om dat wel te gaan doen. Het helpt echt enorm.
Shadow0 schreef:lavenderlena schreef:Weet nog dat ik mijn... vijfde les? Op een KWPN'er werd gezet die oorspronkelijk van een hoge dressuurstal af kwam en zeer hoog niveau dressuur gelopen had. Nou... die was hobbelig. En gevoelig. En voorwaarts. Dat vond ik toendertijd heel erg eng. Was nog niet klaar voor dat paard maar denk dat ik ga vragen of ik er nog eens op mag.
Ik ken de paarden niet maar dat kan zeker helpen. En het is ook goed om te bedenken dat een voorwaarts paard toch ook heel braaf kan zijn, niet onbestuurbaar wordt maar alleen een wat grotere beweging vooruit heeft. Als een paard de 5e les mag lopen denk ik dat het zo is. En zo makkelijk vind ik dat echt niet, ik vind paarden met grote bewegingen nog steeds spannend, maar het helpt toch om dat te bedenken. Gewoon vooruit is niet erg.
Je schrijft ook bijvoorbeeld dat je bang bent dat het paard waar je vaak op rijdt misschien in de galop springt als je meer vraagt. Maar ook dat is niet erg. Gewoon weer rustig terugnemen, en dan pak je de balans en de rust weer terug en dan probeer je het opnieuw. Ik bedank het paard in dat soort gevallen gewoon voor de poging, hij probeert immers wel te voldoen aan de extra energie die ik vraag. Geen fout, maar een goed begin.
 maar daarna er weer op. rien10 schreef:Zelf doen heeft niet zo heel veel zin, jij kunt immers het ritme niet goed aanhouden, aders had je wel het lichtrijden al te pakken gehad. Niet rot bedoeld hoor, maar van buitenaf iemand het ritme laten aangeven werkt gewoon beter.
Een groepsles is heel goed. Gewoon kilometers maken. Heel veel uren in het zadel zitten. Verschillende paarden proberen, bijvoorbeeld één die heel hoog opgooit, zodat je bij wijze van spreken gelanceerd wordt. Dan MOET je wel naar boven met je lijf, anders stuiter je van je paard af.
Op paarden met een vlakke gang is het bijna onmogelijk om het lichtrijden aan te leren.
En ja, helaas, je gaat het paard in de weg zitten, dat is onvermijdelijk als beginnend ruiter. Heel goed dat je les neemt op een robot. Succes.
Edit; core stability trainen gaat je ook heel (echt mega veel) brengen.
MyWishMax schreef:Even heel wat anders naast de goede.tips die je al gekregen hebt.
Ik ben erg hypermobiel door een bindweefselaandoening en kan ook vele malen beter doorzitten als lichtrijden. Heb het lichtrijden wel geleerd en jarenlang gewoon gedaan, maar tegenwoordig zit ik bijna allemaal maar door omdat heupen zo slecht zijn dat te veel lichtrijden echt enorm veel pijn veroorzaakt. Hele ritten waar ik geen pas doorzit, alleen dan pas je dus wel je rijden aan inderdaad. Dat is voor jou nog niet van toepassing, maar ik galopeer bijvoorbeeld meteen na het instappen zodat paard al warm en los in de rug is voordat ik ga draven en dus doorzitten. Ik vermijd yoga juist weer, want met mijn ziekte is dat geen goed plan. Ik wil niet flexibeler worden, maar juist meer stabiliteit dus ik doe meer gerichte oefeningen en balans training
Ja, je moet het wel leren en je kan ook thuis oefeningen doen om de spieren te trainen die je nodig hebt en je hopelijk helpen om de heupen te stabiliseren. Zal even zoeken of ik er een filmpje van kan vinden, dat werkt beter als geschreven tekst. Je kan thuis veel meer dingen oefenen met een grote bal waar je op kan zitten en een elastiek. Zowel handen die de mond volgen en elastisch blijven, als dus spieren trainen die je met rijden gebruikt, als onafhankelijk verschillende delen van het lijf kunnen gebruiken
rien10 schreef:Goed bezig! Heb je een "bok-bandje" voor aan je zadel? Houd jezelf met een hand daaraan vast met lichtrijden oefenen. Dat belemmert je het evenwicht te houden aan de teugel. Zo kan je paard beter doorlopen.
Lizenlotte schreef:Laat je niet tegenhouden om groepslessen te nemen omdat je nog geen galop hebt geleerd. Normaal ga je 1 voor 1 of hooguit per 2 galopperen terwijl de rest stil staat in het midden en als jij aangeeft niet te willen galopperen is dat geen probleem.
 verder kan ik teugels heel slecht vasthouden en laat de teugels steeds langer worden. Moet echt rijden met lederen rijlaarzen om de beweeglijkheid weer tegen te houden. Heb een bontje op zadel en altijd handschoenen aan want huid is extreem kwetsbaar.
 ook 2 keer per week fysio behandelingen.MyWishMax schreef:. Ik vermijd yoga juist weer, want met mijn ziekte is dat geen goed plan. Ik wil niet flexibeler worden, maar juist meer stabiliteit dus ik doe meer gerichte oefeningen en balans training
Sterrebell schreef:MyWishMax schreef:. Ik vermijd yoga juist weer, want met mijn ziekte is dat geen goed plan. Ik wil niet flexibeler worden, maar juist meer stabiliteit dus ik doe meer gerichte oefeningen en balans training
Even hierop in hakend; yoga is niet perse om flexibeler te worden. Ik heb ook hypermobilteit en met behulp van yoga worden mijn spieren juist sterker zodat ik minder hypermobiel ben.
Daarvoor heb je wel een yoga docent nodig die hier van af weet.
Misschien juist wel de moeite waard?