Probleem met lichtrijden vs doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Probleem met lichtrijden vs doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:28

Je hebt gelijk, ik las het verkeerd.

@TS, wordt er met je meegeteld in het lichtrijden oefenen? Zo nee, vraag dan aan je instructeur om dat wel te gaan doen. Het helpt echt enorm.

ASF

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:40

Ha, hier ook 1 waarbij leren lichtrijden lang, heel lang heeft geduurd. Wat ik nu, jaren later, vaak zie is dat ruiters vanuit gebrek aan balans vaak teveel aan de teugels zitten, waardoor het paard weer stopt. Een riempje aan het zadel met 1 hand vasthouden kan daar al bij helpen. Paard lang(er) laten ook, maar je wilt ook nog sturen en als beginner valt dat vaak ook al niet mee.
Wat ook kan helpen is even een sleepje zijn. Paard voor je draaft fijn en je laat jouw paard volgen. Hoef je je minder druk te maken over het sturen en tempo en kun je je concentreren op het lichtrijden. Deze methode wordt verafschuwd door bokt, maar ik zie het als gebruik maken van het kudde instinct om het zo ook voor het paard wat makkelijker te maken. Als je het juiste gevoel eenmaal kent, kun je het toepassen op elk paard en weer verder oefenen met het zelfstandig rijden.

Ook schrijf je dat je vaste paard erg meedenkend is. Hartstikke leuk, zo eentje heb ik ook gereden toen balans nog een ding was. Heel fijn voor het idee dat ie je niet snel zal laten vallen (letterlijk), maar hij stopte met draven en galopperen zodra ik maar even iets uit balans was. Maar ik kon mijn balans dus ook niet leren te houden of corrigeren omdat ik nooit door galoppeerde (draf had ik toen wel aardg onder de knie). Soms is een iets onverstoorbaarder paard dus handig om de kilometers die nou eenmaal nodig zijn te kunnen maken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:08

Ibbel schreef:
janderegelaa schreef:
Of je nu iemand leert koken, figuurzagen of paardrijden, je legt eerst uit wat het doel is en daarna breek je het in stukjes.

Maar het doel is niet 'op het goede been' lichtrijden. Het doel is/was je paard (en de ruiter) te ontzien door om de andere pas níet te zitten. Ooit bedacht in het leger - waar dat 'goede' been uberhaupt geen rol speelde tijdens dagmarsen. Maar waar uiteraard wel geleerd werd regelmatig te wisselen - juist vanwege dat sparen van het paard en de ruiter.

Het doel is ontzien en dat doe je door op het goede been licht te rijden. En dat hoor je gewoon vooraf uit te leggen. Iemand moet namelijk wel weten waarom je iets moet doen en wat de stappen zijn hoe je er naartoe gaat werken.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:32

hoe is het paard:

Zorg ervoor dat je paard een rustige actieve draf heeft. Indien je paard over zijn tempo draaft, wordt zijn rug strak/stijf. Dat is een natuurlijke reactie als gevolg van de ontstane stuwkracht van het achterbeen. Er is dan meer gewicht op de voorhand en geen balans over 4 benen. Dit maakt het voor jou moeilijker om zonder spanning licht te rijden.

een gelijkmatig tempi en een ontspannen rug helpt u om dat ritme te vinden, oefen ook niet lang, het is beter korte stukjes vannuit uw eigen ontspanning te werken, dan het teveel te willen, dan gaat u vanzelf weer spannen en dan werkt het ook weer tegen..

lavenderlena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:11

ASF schreef:
Ha, hier ook 1 waarbij leren lichtrijden lang, heel lang heeft geduurd. Wat ik nu, jaren later, vaak zie is dat ruiters vanuit gebrek aan balans vaak teveel aan de teugels zitten, waardoor het paard weer stopt. Een riempje aan het zadel met 1 hand vasthouden kan daar al bij helpen. Paard lang(er) laten ook, maar je wilt ook nog sturen en als beginner valt dat vaak ook al niet mee.
Wat ook kan helpen is even een sleepje zijn. Paard voor je draaft fijn en je laat jouw paard volgen. Hoef je je minder druk te maken over het sturen en tempo en kun je je concentreren op het lichtrijden. Deze methode wordt verafschuwd door bokt, maar ik zie het als gebruik maken van het kudde instinct om het zo ook voor het paard wat makkelijker te maken. Als je het juiste gevoel eenmaal kent, kun je het toepassen op elk paard en weer verder oefenen met het zelfstandig rijden.

Ook schrijf je dat je vaste paard erg meedenkend is. Hartstikke leuk, zo eentje heb ik ook gereden toen balans nog een ding was. Heel fijn voor het idee dat ie je niet snel zal laten vallen (letterlijk), maar hij stopte met draven en galopperen zodra ik maar even iets uit balans was. Maar ik kon mijn balans dus ook niet leren te houden of corrigeren omdat ik nooit door galoppeerde (draf had ik toen wel aardg onder de knie). Soms is een iets onverstoorbaarder paard dus handig om de kilometers die nou eenmaal nodig zijn te kunnen maken.

Ik heb er indd ook al aan gedacht toch eens een groepsles te proberen. Paarden zijn toch kuddedieren en misschien als hij zijn voorgangers goed door ziet draven dat hij dan hetzelfde doet. Zie er alleen een beetje tegenop omdat er ook galop wordt gedaan in de groepslessen en ik weet dan niet zo goed wat ik moet doen. Ik heb de galop namelijk nog nooit gedaan en zou die liever in een rustige omgeving oefenen. En ja ik betrap me er inderdaad ook op dat ik soms wat meer teugeldruk geef wanneer ik de neiging voel uit balans te raken. Ben ook van plan buiten het paardrijden meer te gaan trainen, zodat ik zelf sterker word. Dat lijkt me te kunnen helpen bij balans. Mijn instructrice zegt dat mijn balans best wel goed is voor een beginner maar ik vind dat het veeeel beter kan.

Ja mijn 'vaste' paardje is idd heel meedenkend. Echt een schoolmaster. Een paard dat makkelijk connectie maakt met zijn ruiter. Schat van een beestje, maar voelt me net iets te goed aan. Ga vragen of ik indd eens wat op een meer 'voorwaarts' paard mag.

rien10 schreef:
Je hebt gelijk, ik las het verkeerd.

@TS, wordt er met je meegeteld in het lichtrijden oefenen? Zo nee, vraag dan aan je instructeur om dat wel te gaan doen. Het helpt echt enorm.

Ja absoluut! Ik doe het zelf ook. Dat helpt inde enorm.

Shadow0 schreef:
lavenderlena schreef:
Weet nog dat ik mijn... vijfde les? Op een KWPN'er werd gezet die oorspronkelijk van een hoge dressuurstal af kwam en zeer hoog niveau dressuur gelopen had. Nou... die was hobbelig. En gevoelig. En voorwaarts. Dat vond ik toendertijd heel erg eng. Was nog niet klaar voor dat paard maar denk dat ik ga vragen of ik er nog eens op mag :).

Ik ken de paarden niet maar dat kan zeker helpen. En het is ook goed om te bedenken dat een voorwaarts paard toch ook heel braaf kan zijn, niet onbestuurbaar wordt maar alleen een wat grotere beweging vooruit heeft. Als een paard de 5e les mag lopen denk ik dat het zo is. En zo makkelijk vind ik dat echt niet, ik vind paarden met grote bewegingen nog steeds spannend, maar het helpt toch om dat te bedenken. Gewoon vooruit is niet erg.

Je schrijft ook bijvoorbeeld dat je bang bent dat het paard waar je vaak op rijdt misschien in de galop springt als je meer vraagt. Maar ook dat is niet erg. Gewoon weer rustig terugnemen, en dan pak je de balans en de rust weer terug en dan probeer je het opnieuw. Ik bedank het paard in dat soort gevallen gewoon voor de poging, hij probeert immers wel te voldoen aan de extra energie die ik vraag. Geen fout, maar een goed begin.

Ja het betreffende paard is ondanks zijn sport bloed en hoge niveau ook echt een lieverd hoor. Ik schrok er gewoon van als beginner hoe voorwaarts hij kon zijn. Ging eraf met een paniekaanval :') maar daarna er weer op.

Mijn vaste paardje was twee weken geleden in de galop gesprongen. Schrok een beetje, het voelde alsof hij ging steigeren, maar hij nam heel snel weer terug en ging terug in een snellere draf. Was ook zeker geen fout, ik zat erg door en denk dat mijn zweep per ongeluk richting singel ging en daar ook een hulpje gaf dus. Kleine miscommunicatie dus vanuit mijn kant en ik word ook zeker niet boos. Geloof zelfs dat ik heb gezegd dat ie het super heeft gedaan maar nu nog even niet, haha.

Donderdag op de Joker wil ik ook graag ervaren hoe de galop voelt. Die galop zit er toch aan te komen en dan vind ik het prettig dat ik de beweging alvast kan. Galop is zo intimiderend! Ook al is een dressuur/bak galopje niet zo heel snel haha.
Laatst bijgewerkt door lavenderlena op Gisteren, 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:15

Zelf doen heeft niet zo heel veel zin, jij kunt immers het ritme niet goed aanhouden, aders had je wel het lichtrijden al te pakken gehad. Niet rot bedoeld hoor, maar van buitenaf iemand het ritme laten aangeven werkt gewoon beter.
Een groepsles is heel goed. Gewoon kilometers maken. Heel veel uren in het zadel zitten. Verschillende paarden proberen, bijvoorbeeld één die heel hoog opgooit, zodat je bij wijze van spreken gelanceerd wordt. Dan MOET je wel naar boven met je lijf, anders stuiter je van je paard af.
Op paarden met een vlakke gang is het bijna onmogelijk om het lichtrijden aan te leren.
En ja, helaas, je gaat het paard in de weg zitten, dat is onvermijdelijk als beginnend ruiter. Heel goed dat je les neemt op een robot. Succes.

Edit; core stability trainen gaat je ook heel (echt mega veel) brengen.

lavenderlena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:21

rien10 schreef:
Zelf doen heeft niet zo heel veel zin, jij kunt immers het ritme niet goed aanhouden, aders had je wel het lichtrijden al te pakken gehad. Niet rot bedoeld hoor, maar van buitenaf iemand het ritme laten aangeven werkt gewoon beter.
Een groepsles is heel goed. Gewoon kilometers maken. Heel veel uren in het zadel zitten. Verschillende paarden proberen, bijvoorbeeld één die heel hoog opgooit, zodat je bij wijze van spreken gelanceerd wordt. Dan MOET je wel naar boven met je lijf, anders stuiter je van je paard af.
Op paarden met een vlakke gang is het bijna onmogelijk om het lichtrijden aan te leren.
En ja, helaas, je gaat het paard in de weg zitten, dat is onvermijdelijk als beginnend ruiter. Heel goed dat je les neemt op een robot. Succes.

Edit; core stability trainen gaat je ook heel (echt mega veel) brengen.

Dankjewel! Het paard dat ik ga vragen om te proberen is een KWPN'er die op hoog niveau gereden heeft, rank is en redelijk hoog opgooit. Ben benieuwd. Mijn vaste paardje is een BWP'er, brede rug, zit als een bank, heerlijk paard maar heeft hele fijne stabiele gangen. Perfect, maar misschien nu even niet in dit leerproces.

Trainen ga ik zeker doen. Met balans, core, enzovoorts. Ga deze week een balansbal kopen om thuis wat oefeningen te kunnen doen met balans buiten het paardrijden. Dat maakt ook je core nog eens super sterk en daar kan ik alleen maar baat bij hebben.

Kijk enorm uit naar de Joker les om te kijken wat voor info daaruit komt bij mij!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:22

Goed bezig! Heb je een "bok-bandje" voor aan je zadel? Houd jezelf met een hand daaraan vast met lichtrijden oefenen. Dat belemmert je het evenwicht te houden aan de teugel. Zo kan je paard beter doorlopen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:24

Even heel wat anders naast de goede.tips die je al gekregen hebt.

Ik ben erg hypermobiel door een bindweefselaandoening en kan ook vele malen beter doorzitten als lichtrijden. Heb het lichtrijden wel geleerd en jarenlang gewoon gedaan, maar tegenwoordig zit ik bijna allemaal maar door omdat heupen zo slecht zijn dat te veel lichtrijden echt enorm veel pijn veroorzaakt. Hele ritten waar ik geen pas doorzit, alleen dan pas je dus wel je rijden aan inderdaad. Dat is voor jou nog niet van toepassing, maar ik galopeer bijvoorbeeld meteen na het instappen zodat paard al warm en los in de rug is voordat ik ga draven en dus doorzitten. Ik vermijd yoga juist weer, want met mijn ziekte is dat geen goed plan. Ik wil niet flexibeler worden, maar juist meer stabiliteit dus ik doe meer gerichte oefeningen en balans training

Ja, je moet het wel leren en je kan ook thuis oefeningen doen om de spieren te trainen die je nodig hebt en je hopelijk helpen om de heupen te stabiliseren. Zal even zoeken of ik er een filmpje van kan vinden, dat werkt beter als geschreven tekst. Je kan thuis veel meer dingen oefenen met een grote bal waar je op kan zitten en een elastiek. Zowel handen die de mond volgen en elastisch blijven, als dus spieren trainen die je met rijden gebruikt, als onafhankelijk verschillende delen van het lijf kunnen gebruiken

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:33

Laat je niet tegenhouden om groepslessen te nemen omdat je nog geen galop hebt geleerd. Normaal ga je 1 voor 1 of hooguit per 2 galopperen terwijl de rest stil staat in het midden en als jij aangeeft niet te willen galopperen is dat geen probleem.

lavenderlena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:33

MyWishMax schreef:
Even heel wat anders naast de goede.tips die je al gekregen hebt.

Ik ben erg hypermobiel door een bindweefselaandoening en kan ook vele malen beter doorzitten als lichtrijden. Heb het lichtrijden wel geleerd en jarenlang gewoon gedaan, maar tegenwoordig zit ik bijna allemaal maar door omdat heupen zo slecht zijn dat te veel lichtrijden echt enorm veel pijn veroorzaakt. Hele ritten waar ik geen pas doorzit, alleen dan pas je dus wel je rijden aan inderdaad. Dat is voor jou nog niet van toepassing, maar ik galopeer bijvoorbeeld meteen na het instappen zodat paard al warm en los in de rug is voordat ik ga draven en dus doorzitten. Ik vermijd yoga juist weer, want met mijn ziekte is dat geen goed plan. Ik wil niet flexibeler worden, maar juist meer stabiliteit dus ik doe meer gerichte oefeningen en balans training

Ja, je moet het wel leren en je kan ook thuis oefeningen doen om de spieren te trainen die je nodig hebt en je hopelijk helpen om de heupen te stabiliseren. Zal even zoeken of ik er een filmpje van kan vinden, dat werkt beter als geschreven tekst. Je kan thuis veel meer dingen oefenen met een grote bal waar je op kan zitten en een elastiek. Zowel handen die de mond volgen en elastisch blijven, als dus spieren trainen die je met rijden gebruikt, als onafhankelijk verschillende delen van het lijf kunnen gebruiken

Yes same here. Ik vermoed zelf Ehlers Danlos oid bij mezelf; ik scoor daar redelijk hoog op. Bijzonder dat jij hetzelfde hebt met doorzitten. Ik denk ook echt dat het te maken heeft met onze fysiologie. Is ook logisch: wij hebben meer bewegingsruimte in onze gewrichten, waar andere ruiters misschien worstelen met stijfheid en 'vaste' heupen beweegt dat van ons bijna vanzelf en 'absorberen' wij de beweging van nature. Ik heb ook best weinig muscle tone door de hypermobiliteit. Ben nooit heel sterk of atletisch geweest. Maar ga nu echt aan de slag met meer training voor mezelf, ook nu ik 30 ben merk ik toch wel pijn, zowel na het paardrijden/lichtrijden als in het dagelijks leven.

Hoe ervaar jij de galop met jouw hypermobiliteit? Zijn er dingen die je anders doet of moeite mee hebt?

Mijn soepelheid helpt me ook wel bij het rijden hoor. Sturen met de benen gaat me verrassend goed af voor een beginner. De stap gaat ook lekker soepel. Ik beweeg goed mee in het zadel en zit niet stijf. Ik kan makkelijk kleine hulpen geven en sturen met de zit/heupen zijn we ook al mee aan de slag. Dus het is niet alleen slecht met rijden , voor mij althans.

rien10 schreef:
Goed bezig! Heb je een "bok-bandje" voor aan je zadel? Houd jezelf met een hand daaraan vast met lichtrijden oefenen. Dat belemmert je het evenwicht te houden aan de teugel. Zo kan je paard beter doorlopen.

Nee hebben we niet. Kun je die kopen? Ik kan vragen of dat evt een mogelijkheid is.

Lizenlotte schreef:
Laat je niet tegenhouden om groepslessen te nemen omdat je nog geen galop hebt geleerd. Normaal ga je 1 voor 1 of hooguit per 2 galopperen terwijl de rest stil staat in het midden en als jij aangeeft niet te willen galopperen is dat geen probleem.

Oh dat stelt me wel gerust. Ik zal ook eens aan mijn instructrice vragen hoe ze het bij ons doen. Ik heb tot Nieuwjaar privé lessen staan, daarna zou ik wel door willen stromen naar de groep met af en toe een priveles tussendoor.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:41

Een bok-bandje is echt iets wat vanuit de manege aan het zadel gemaakt wordt. Het is onderdeel van het harnachement. Het kost geen drol, maar ik (dat is dus mijn mening) vind dat de manege daarvoor moet zorgen. Je zou kunnen vragen of je er een mag aanschaffen en dat per keer aan het zadel maken. Of je doet een halstertouw of beugel riem om de hals van het paard, en dat pak je vast.

Edit: deze vind ik erg kort, ik ben fan van wat langere. Dat is beter voor je houding. Maar dit is het idee. https://www.hetgareel.nl/premiere-bokri ... aken-2184/

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:48

Ik heb inderdaad ook EDS. Ik heb met de galop eigenlijk geen moeite. Het is bij mij tegenwoordig afhankelijk van het paard en zadel of ik überhaupt erop kan rijden. Gangen maken niks uit maar ene paard moet ik na 2 rondjes afgetild worden omdat mijn heup subluxeert en anderen kan ik gewoon op rijden.

Wel altijd veel pijn na rijden, maar ik ben wel een extreem geval. Vroeger reed ik alles soorten en maten paarden en had alleen wel eens last van doorrijden. En ik reed er meerdere per dag. Nu heb ik echt hulp nodig want na het rijden kan ik niks meer (vooral omdat ik echt jarenlang mezelf dood getraind heb en veel te ver over grenzen gegaan waardoor ik lijf gesloopt heb)

Ik ben dus erg gevoelig of het zadel goed ligt. Moet absoluut geen bewegende of shockabsorberende beugels hebben, maar gewoon beugels die uit 1 stuk bestaan en nog geen mm kunnen bewegen. Dat bewegen doe ik zelf wel ;) verder kan ik teugels heel slecht vasthouden en laat de teugels steeds langer worden. Moet echt rijden met lederen rijlaarzen om de beweeglijkheid weer tegen te houden. Heb een bontje op zadel en altijd handschoenen aan want huid is extreem kwetsbaar.
Ik heb voor wedstrijden ook diverse dispensaties zoals teugels met lussen. Rijd met zijgangen altijd met zweepje want ik kan niet been naar achteren leggen en dan ook nog been geven. Heb een speciaal voor mij op maat gemaakt zadel. Hoef dus niet licht te rijden.

Dat is wat ik even snel op kan noemen. Een hoop dingen zijn voor mij normaal geworden dus kan ik niet zo benoemen. Ik rijd vanaf mijn 6e en toen ik er even uitlag na inslapen van vorige paard moest ik weer opnieuw beginnen met rijden opbouwen en redde ik niet langer als 15 minuten 1 keer per week en lag de rest van de week in bed. Ik doe wel elke dag oefeningen om de juiste spieren sterk te maken of eigenlijk niet achteruit te laten gaan want opbouwen lukt daarmee niet. Ondanks dat ik al minimaal 20 jaar met begeleiding van fysio sport :+ ook 2 keer per week fysio behandelingen.

Als je nog meer wilt weten, vraag maar! Je kan altijd PBen via de knop.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:56

Een paar lessen aan de longe zijn fijn om goed te leren zitten (of je zit te verbeteren) Dan hoef je je enkel daarop de focussen en zorgt de persoon op de grond ook voor een fijn tempo om te leren lichtrijden.

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:41

MyWishMax schreef:
. Ik vermijd yoga juist weer, want met mijn ziekte is dat geen goed plan. Ik wil niet flexibeler worden, maar juist meer stabiliteit dus ik doe meer gerichte oefeningen en balans training

Even hierop in hakend; yoga is niet perse om flexibeler te worden. Ik heb ook hypermobilteit en met behulp van yoga worden mijn spieren juist sterker zodat ik minder hypermobiel ben.
Daarvoor heb je wel een yoga docent nodig die hier van af weet.
Misschien juist wel de moeite waard?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:08

Hey Ts,

wat leuk dat je deze fantastische hobby zo leuk vindt.

ik denk dat op de joker rijden een hele goeie stap is.
is dat 1tje waar je zelf het ritme aangeeft of die wel zelf beweegt. (de laatste heb je meer aan denk ik).

wat betreft lichtrijden. wat ook al gezegd wordt. ga het "tellen"
nu doe je doorzitten dus dat is, zit - zit, zit- zit, zit-zit.
dan probeer je straks ergens te gaan staan op het moment dat het paard je omhoog gooit.
je hoeft niet helemaal te gaan staan, eigenlijk ga je meer met het paard omhoog en zorg je voor een zachte landing.

de gallop zit in de basis makkelijker dan draf, want je blijft meer zitten. alles wat er bij moet is dan misschien even ingewikkeld.

als ik zo tussen de regels doorlees vind je het heel spannend. ik denk dat daar de grootste stappen ook te maken zijn. mogelijk ga je trekken, knijpen of je paard niet voldoende activeren. dat maakt lichtrijden ook weer lastiger, want je moet weer alles tegelijkn.

ik zou dus:
- op de joker echt het ritme oefenen
- op de joker galloperen (als dat kan), je hebt dan niet de snelheid of alle extra dingen die je kan doen
- met lessen oefenen aan de longe zodat je alleen op je zit hoeft te focussen (dit hoeft niet eens de hele les)
- kilometers maken. ik de groep of alleen.

een boktriempje kun je denk ik ook prima zelf maken. 2 klipjes aan een koord (allen bij de action wel te krijgen denk ik) of veter.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:20

Sterrebell schreef:
MyWishMax schreef:
. Ik vermijd yoga juist weer, want met mijn ziekte is dat geen goed plan. Ik wil niet flexibeler worden, maar juist meer stabiliteit dus ik doe meer gerichte oefeningen en balans training

Even hierop in hakend; yoga is niet perse om flexibeler te worden. Ik heb ook hypermobilteit en met behulp van yoga worden mijn spieren juist sterker zodat ik minder hypermobiel ben.
Daarvoor heb je wel een yoga docent nodig die hier van af weet.
Misschien juist wel de moeite waard?

Bij eds wordt het echt afgeraden voor het grootste deel van de mensen. De verschillende houdingen gaan te makkelijk maar dan ga je ook in de standen die je juist wilt vermijden. Bij eds ben je niet alleen hypermobiel omdat je gewrichten een grotere range of motion hebben maar is het bindweefsel en dus alle banden en pezen (en nog veel meer) te zwak en slechte kwaliteit waardoor je spieren die taken over moeten nemen. Plus nog heel wat andere bijkomende zaken. Dan zou het alleen mogelijk zijn als je een instructeur hebt die er uitgebreide ervaring mee heeft en ook echte kennis over heeft. Anders worden de subluxaties of echte luxaties juist erger. En zelfs dan is er een enorm grote groep die alleen maar meer pijn erdoor krijgen op langere termijn, zoals ik.

Ik heb meerdere en verschillende keren geprobeerd en heb er echt enorm veel spijt van en diverse experts hebben me later ook verteld dat het niet handig was en er opties zijn die veel veiliger en beter zijn. Ik kom nooit meer op niveau dat ik toen had, maar met hele andere dingen ga ik in ieder geval niet meer zo hard achteruit. Maar ook gewoon fitness zonder begeleiding die ervaring heeft met eds is net zo slopend voor een eds lijf. Het hele spieren opbouwen werkt echt anders namelijk.