Welke trainingsdagen in de week voor de wedstrijd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

Re: Welke trainingsdagen in de week voor de wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 12:35

Mijn Connemara ( dus niet het toonbeeld van souplesse) is ZZ lichtstartgerechtigd tussen de paarden en heeft in zijn leven nooit meer dan 3 x per week gewerkt.
In wedstrijd weken was de wedstrijd de derde keer van die week ( dus geen extra (vierde) keer).

Hij wordt in mei 20 en is nu met zijn derde ruiter weer helemaal vanaf de B ( inmiddels alweer L1) op weg naar het Z.

En elke training wordt hij gewoon steeds hetzelfde gereden: Impuls, losheid/rechtgaand, aan de hulpen staan en in dit traject de oefeningen. Niet als wedstrijdtrucje maar gymnasticerend. Voor een wedstrijd even wat lijntjes oefenen. Klaar

En daarnaast 24/7 vrij beweging op track systeem met gedoseerd toegang tot gras.

Werkt voor hem perfect!

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-25 12:52

Even een paar verduidelijkingen want sommigen interpreteren dingen anders dan wat ik bedoel.

Allereerst, dit ging mij om de laatste week voor de wedstrijd.

In de andere weken zitten altijd 1 of 2 buitenritdagen (1 klein uurtje bos of platteland)
En ook 2 of 3 weiderustdagen. (Overdag weide met vriendin)

Echte boxdagen zijn er nooit want hij heeft een openstaande stal met paddock van 300 m²,

Als ik zeg dat hij stijf is, dan bedoel ik niet dat hij houterig met stapjes van 80 cm uit de stal strompelt. Nee, hij is net wat minder los en heeft net wat minder zin dan anders. Sommigen zouden het waarschijnlijk niet eens opmerken.

Maar goed.
Jullie adviseren om de laatste week minder te trainen en geen 2 dagen na elkaar intensief. Ik zal daar rekening mee houden. Bedankt voor de input.
Iemand adviseerde ook eens een lange rustpauze en dat zal ik in het voorjaar inpassen.

Toch nog een paar kritische bedenkingen:
Er is 24 tot 72 u hersteltijd nodig. Maar 24 u, dat is gewoon tot 's anderendaags. In hersteltijd mag hersteltraining zitten dus een half uurtje rechtuit buitenrit kan daar onder vallen.
En verder heeft mijn paard in de 8 jaar dat ik hem heb/train nooit last van pezen of gewrichten gehad. ’The proof of the pudding is in the eating."

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 13:25

Dat IS ook inderdaad heel relevant hoor TS.

Alles hangt af van waar je uberhaupt staat met je paard, wat je er dan precies mee doet die laatste paar dagen en waar de natuurlijke aanleg van je paard sowieso al zit.
https://www.dehoefslag.nl/verzorging/ve ... draait-om-

"Bij twijfel niets doen' zit hem bij mij ook veel meer in het totaal plaatje dan alléén op het fysieke deel.
het gaat ook over juist even tijd nemen ergens voor, voor lol hebben afwisselen met serieus en over het feit dat wedstrijden toch semi stressvolle dagen zijn met vervoer, wachten en in een vreemde omgeving je ding doen.

Nou vind ik dat laatste helemaal niet problematisch. Als er maar balans is. Dat geldt voor fysieke belasting zoals Carolien altijd mooi kan beschrijven maar ook in mentale belasting

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 13:33

koend schreef:
Even een paar verduidelijkingen want sommigen interpreteren dingen anders dan wat ik bedoel.

Allereerst, dit ging mij om de laatste week voor de wedstrijd.

In de andere weken zitten altijd 1 of 2 buitenritdagen (1 klein uurtje bos of platteland)
En ook 2 of 3 weiderustdagen. (Overdag weide met vriendin)

Echte boxdagen zijn er nooit want hij heeft een openstaande stal met paddock van 300 m²,

Als ik zeg dat hij stijf is, dan bedoel ik niet dat hij houterig met stapjes van 80 cm uit de stal strompelt. Nee, hij is net wat minder los en heeft net wat minder zin dan anders. Sommigen zouden het waarschijnlijk niet eens opmerken.

Maar goed.
Jullie adviseren om de laatste week minder te trainen en geen 2 dagen na elkaar intensief. Ik zal daar rekening mee houden. Bedankt voor de input.
Iemand adviseerde ook eens een lange rustpauze en dat zal ik in het voorjaar inpassen.

Toch nog een paar kritische bedenkingen:
Er is 24 tot 72 u hersteltijd nodig. Maar 24 u, dat is gewoon tot 's anderendaags. In hersteltijd mag hersteltraining zitten dus een half uurtje rechtuit buitenrit kan daar onder vallen.
En verder heeft mijn paard in de 8 jaar dat ik hem heb/train nooit last van pezen of gewrichten gehad. ’The proof of the pudding is in the eating."

Klinkt prima! En ik zou dat bosritje in de week voor de wedstrijd ook gewoon doen voor de mentale afwisseling. :)

Ninx, ik bekijk het per paard en ga niet op cijfertjes af die zogenaamd voor ieder paard zouden werken. Praktijk ervaring leert me dat dit niet zo werkt. ;)

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 18:36

Ben benieuwd TS of de aanpassing gaat bevallen :)

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 15:37

Ja. Ik had zondag wedstrijd.
Woe kon ik door omstandigheden niet rijden.
Do werd een stevige wedstrijdgerichte training, zeg 50 min, incl instappen en uitstappen.
Vr en za werden 2 kleine trainingetjes van max 30 min. Incl in en uitstappen, dat werd dus eigenlijk alleen inrijden en uitrijden.
En zo de wedstrijd, moest hij door omstandigheden vrij lang op de trailer blijven. Ik heb heel kort ingereden, 15 min. En dan mijn proef.
Hij liep goed.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 15:44

In verband met weekplanning is dit wel interessant.

https://www.youtube.com/watch?v=_6zbcvLjjgI

Mijn valt op dat ze voorstellen
Dag 1 : stevige krachttraining op 1 aandachtspunt ( vb arbeidspirouette, en dan geen andere behoorlijk moeilijke oefeningen)
DAG 2 : HETZELFDE KORT HERHALEN
Dag 3 : actieve rust
( de tweede spreker doet nog een dag 4 met longeren)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:56

Eigenlijk een beetje hetzelfde dus, piekdagen gevolgd door herstel en rustdagen. Ik denk dat op en afbouw heel erg belangrijk zijn en blijven.

Fijn dat hij goed liep op wedstrijd!

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:00

Ik vind de prive les en de clubles echt teveel achter elkaar. Zelf vond ik dit heel interessant: https://youtu.be/etCy9rz_72I?si=PTga4PloexSo5Kjd

Bij ons is het voor een wedstrijd meestal zoiets:
Maandag en dinsdag normaal rijden, woensdag vrij, donderdag les, vrijdag vrij en zaterdag kort losrijden.

Het kan door planning wel eens komen dat het maandag vrij, dinsdag en woensdag rijden, donderdag vrij, vrijdag les en dan zaterdag kort losrijden wordt.

Vrij is bij mij echt een dag helemaal niks doen behalve de wei/paddock en soms ook even kwartiertje aan het halster aan de longe joggen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:35

Mijn pony's lopen 2 á 3x per week, heel varrierend.
Pony's lopen voor de wagen, zijn 3 tot 15 jaar, en lopen t/m ZZ voor de wagen.
Hoe mijn week er uit ziet hangt van mijn tijd en het weer af. Ze lopen voor de wagen(dressuur, pionnen of buiten), aan de enkele longe, dubbele longe, lange teugel, werk aan de hand. Ook als ik wedstrijd heb gebeurd het rustig eens dat ik ze de hele week niet voor de wagen gehad heb, ik kan ook rustig de hele week enkelspan rijden en dan 2span wedstrijd hebben of andersom. Als de basis goed is hangt het niet van de week voor een wedstrijd af.

Mijn oudere pony's doe ik lekker waar ik zin in heb, jonkies kijk ik iets meer naar wat ze op dat moment nodig hebben.
Een fris jonkie zal ik eerder de dag voor een wedstrijd een training geven waar die lekker naar voor kan lopen (aan de dubbele longe of voor de wagen). Eentje die soms wat power mist zal ik de dag voor een wedstrijd vrij geven, of juist een klein werkje aan de hand of lange teugel doen (wel gymmen, maar niet vermoeien).

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:59

Dit vind ik altijd heel interessant en sinds ik zelf hardloop kan ik iedereen aanraden om zelf minstens 3x per week te trainen om te weten hoe je lichaam voelt en wat goede trainingsopouw is. Ik train mezelf nu ruim 10jr en neem de kennis hiervan dagelijks mee in hoe ik mijn paarden train.

Bij een paard komt daar nog een extra element bij, je traint namelijk niet alleen maar spieren of conditie. Je paard is ook een levend wezen met een eigen karakter en eigen behoeftes op mentaal vlak. Dus dat vind ik ook meewegen (en missen) in veel trainingsschema’s. Het ene paard heeft meer behoefte aan herhaling en regelmaat, het andere paard heeft meer behoefte aan veel afwisseling.

Wat ik in heel veel schema’s ook mis is een stukje conditietraining. Ik zie sommige mensen roepen dat paard van TS teveel wordt belast, maar van sommige trainingen hoef je niet te herstellen. Niet elke vorm van beweging is direct ook een zware spier/conditiebelasting.

Als ik dat even vertaal naar hardlopen: iemand die op marathonconditie is hoeft van een rondje van 5km op rustig tempo niet te herstellen want er is simpelweg geen spierschade ontstaan. De spieren zijn immers al in dusdanige conditie dat deze hiervan geen schade ondervinden.

Dus stellig zeggen dat TS teveel traint vind ik onjuist en kun je ook niet zomaar stellen op basis van de informatie die TS nu heeft gegeven.

Wat wel belangrijk is om mee te nemen is in elk geval 1 dag tussen 2 zware trainingen te laten. Maar een rustdag hoeft wat mij betreft niet ‘vrij’ te zijn. Dit kan ook grondwerk, longeren, loswerken zijn.