Vraagje over B proef

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 08:49

M'n paard loopt niet over zijn tempo in draf hoor.
Als ik hem trager moet laten gaan neemt die juist kortere pasjes en valt naar stap. Op buitenrit laat ik hem vaak aan losse teugels lopen en heeft hij net hetzelfde tempo als in de groeples. Bij de privéles vind de lesgever zijn draftempo wel goed terwijl die niet verschilt met het tempo van de groepsles... Enige verschil het zijn 2 verschillende instructeurs.

Ik heb nog niet veel wedstrijden gedaan net omdat hij jong is.
Max 8 (inclusief dressuur) dit jaar heb ik er gedaan.
En de jumpings ook vooral waar ik de piste ken en ook weet dat daar weinig korte wendingen zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 10:15

Als hij terug naar stap valt, heb je hem zelf niet goed genoeg aan/bij elkaar en aan je been. Dat zegt niks over niet over het tempo heen lopen en is juist nog een aanwijzing dat je nog verder moet werken aan de basis. Het is logisch dat hij terug valt, want het kost kracht. Maar gewoon hard laten draven of galoperen is niet de oplossing, die kracht wil je juist hebben en dus opbouwen. Een tempo wat een paard zelf aanneemt is niet altijd het tempo wat goed is. Juist als ze op de voorhand en uit balans zijn lopen gaan ze harder en over het tempo en dat zie je dus ook terug als je wilt verruimen. Hij mist dan balans en is te veel op de voorhand en gaat nog meer versnellen. En dus bij terug rijden meteen eruit vallen. Voor het springen is het ook belangrijk dat je kan schakelen, zowel terug als naar voren en dat ze dan niet versnellen of terug vallen alleen maar, maar juist meer vanuit achter. Dus daar zou je eigenlijk al mee aan het werk moeten zijn, eigenlijk al voordat je een 3 jarige en nu een 4 jarige mee neemt op springwedstrijd. Wat hebben jullie afgelopen jaar gedaan in de lessen?

En het gaat niet alleen om wedstrijden, het gaat om de hoeveelheid springen en zeker bij een paard dat er niet voor gebouwd is. Dan moet de basis nog beter voor elkaar zijn om ze correct het lijf te laten gebruiken en dus ook zo lang mogelijk gezond te houden. Het lichaam weet het verschil niet tussen trainen, wedstrijd en oefeningen springen. En die kleine wendingen zijn ook het probleem niet, dat ontwijken en toch doorgaan met de hoogtes is eigenlijk dus verder gaan terwijl de basis nog niet onder de knie is. Want het springen zelf is 'schadelijker'. Dan kan het dus veel beter zijn op de lange termijn om meer aandacht aan je dressuur werk te besteden voor een periode. Niet eens wedstrijden, dat is alleen een controle of je ook echt op de goede weg bent met instructrice en als combinatie.

Het probleem met 2 verschillende instructrices is dat je nu aanneemt dat de ene het correct heeft en de ander niet. Maar wie zegt dat het niet andersom is? En als je zo verschillend moet rijden werkt het elkaar juist tegen. Dat is verwarrend voor jou, maar ook voor het paard.

koend

Re: Vraagje over B proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 10:56

Kan je plattelandstv bekijken?
Daar loopt in xe reeks hippotv een onderdeel "wereken aan de basis". De huidige uitzending ( nr 3) gaat over het begin van verzamelen. Interessant!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 11:33

Haha in de galop gaat die helemaal niet snel. Ik kan hem in galop wel goed schakelen eigenlijk. Hij kan zelfs verzameld galop waarbij hij ook echt opwaarts gaat.

Hij is idd niet springgefokt, maar hij vind springen wel leuk. Het is ook niet de bedoeling 1m20 met hem te gaan doen hoor. Die intensie heb ik niet.

Ik kijk geen tv, heb ik geen tijd voor :+

Ik heb zowel privé dressuurles dus puur dressuur
en in de clubles doen we eigenlijk alleen dressuur of dressuur-cavaletti. In de springles ben ik nog niet ingedeeld geweest.
Dressuur is schakelen in de gangen, zijgangen, keertwendingen, figuren rijden.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 03-10-25 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 11:36

Art_Ificious schreef:
Ik ben eigenlijk meer een springruiter, maar ik wil dressuur erbij nemen voor de afwisseling :)

In NL mag je geen springwedstrijden rijden zonder een wp in B dressuur te bebben gereden. Is dat in Belgie ook zo?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 11:37

Babootje schreef:
Art_Ificious schreef:
Ik ben eigenlijk meer een springruiter, maar ik wil dressuur erbij nemen voor de afwisseling :)

In NL mag je geen springwedstrijden rijden zonder een wp in B dressuur te bebben gereden. Is dat in Belgie ook zo?

Nee in België is dat niet het geval.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 11:44

Eigenlijk wel jammer.
En van mij zouden het op mogen trekken naar L.
Want zo moeilijk is het niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 11:53

In Nederland is dat afgeschaft helaas voor zover ik weet. En dat is 1 van de slechtste dingen ooit in mijn ogen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 12:06

echt? is dat niet meer?
hele slechte zaak.

Edit opgezocht.
Zo zit het voortaan in Nederland

Citaat:
In welke klasse mag ik starten?
Je kunt beginnen met wedstrijden rijden in de springsport op een hoogte van 30 cm. Een hele mooie en laagdrempelige manier om uit te proberen of het rijden van springparcoursen bij je past.

Wil je meedoen aan een springrubriek bij de pony’s vanaf 40 cm en/of bij de paarden vanaf 80 cm dan moet je ooit minimaal een winstpunt behaald hebben in de klasse B dressuur of in het springen 30 cm pony’s of 70 cm paarden.

Jammer dat je met 70 cm springen dus ook al verder mag...
B is al zo laag.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 03-10-25 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 12:12

Even gekopieerd van de KNHS site:

Citaat:
Wil je meedoen aan een springrubriek bij de pony’s vanaf 40 cm en/of bij de paarden vanaf 80 cm dan moet je ooit minimaal een winstpunt behaald hebben in de klasse B dressuur of in het springen 30 cm pony’s of 70 cm paarden.

Dus naast winstpunt B dressuur kun je dus ook een parcours van 70 centimeter met winstpunt hebben afgelegd om hoger te kunnen springen op wedstrijd. Alternatieve route.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 12:45

Neem de tijd zou ik zeggen voor jezelf en je paard en hier in nederland zijn het maar enkele passen verruimen. En ik vind stap sowieso een moeilijke gang want veel paarden hebben hier moeite mee. Wij hebben een pony gehad die kon niet stappen maar is wel Z2 geworden zo zie maar niets is onmogelijk, bovendien moet je nog wat te oefenen hebben.
Vind juist wel goed om met een jong paard op concours te gaan als is maar voor de ervaring en een keer ergens anders te rijden.
Moet een paard in Belgie ook eerst vier jaar zijn voor je B mag starten?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 13:02

DP, bij de LRV is B springen 1m dat doe ik echt nog niet met mijn paard. Ik weet ook niet of ik dat met hem ooit ga doen. LRV doe ik A70 momenteel. Dit is ook zonder klassement wat ik eigenlijk jammer vind, daarom ga ik ook nog steeds lid blijven van Kempische Regionale omdat je daar in alle hoogtes een klassement hebt.

In de Kempische springen we 95cm (2x eens gedaan) maar we gaan even terug naar 75 en 85cm.
Laatste wedstrijd was 13 september.
Sindsdien heb ik m'n paard ook niet meer getraind, maar 1 buitenrit gedaan en verder niks.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 19:01

Lrv België

Bij de ponyclubs moeten de kinderen eerst een bekwaamheidsproef doen ( parcoursje springen in een veilige stijl) alvorens aan de normale wedstrijden te mogen deelnemen.
Bij de paarden is dat al zeker 20 jaar vrij. Vanaf de B (1 m) moet je wel genoeg punten (foutloze omlopen) verzamelen alvorens je naar een hogere categorie mag gaan.
Er zijn steeds minder ruiters die zowel in de dressuur- als in de springwedstrijden uitkomen. Nochtans kan dat tijdens de zomerwedstrijden prima want ze worden samen georganiseerd. Volgens mij is dat een verlies voor beide disciplines.
De springers worden minder dressuurmatig geschoold, jonge dressuurruiters worden soms te krampachtig en het zijn vaak de wat oudere springruiters die de smaak van de dressuur te pakken krijgen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:06

Sanano schreef:
Neem de tijd zou ik zeggen voor jezelf en je paard en hier in nederland zijn het maar enkele passen verruimen. En ik vind stap sowieso een moeilijke gang want veel paarden hebben hier moeite mee. Wij hebben een pony gehad die kon niet stappen maar is wel Z2 geworden zo zie maar niets is onmogelijk, bovendien moet je nog wat te oefenen hebben.
Vind juist wel goed om met een jong paard op concours te gaan als is maar voor de ervaring en een keer ergens anders te rijden.

Hoe bedoel je: pony kan niet stappen? Dus draaft en galoppeert alleen maar? :o :D

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:18

Ik ga niet echt akkorod met de soms gehoorde uitspraak: "De stap kan je niet verbeteren, enkel verknoeien."

Door veel buiten te stappen, door ALTIJD een actieve stap te eisen, door ook in stap te schakelen en zijgangen te rijden, kan je de stap wel degelijk trainen. Maar net zoals bij de andere gangen moet je soms lang volharden eer je verbetering ziet. Je moet er evenveel tijd en energie in steken.

Maar veel ruiters gebruiken de stap alleen maar als uitblaastussendoortje. Ja dan train je natuurlijk een luie stap.
Anderen hinderen hun paard bij de stap door het hoofd "aan de teugel" te trekken, zo train je een korte stap.
Combineer beide en " mijn paard kan niet stappen".

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:34

CharleyT schreef:
Sanano schreef:

Hoe bedoel je: pony kan niet stappen? Dus draaft en galoppeert alleen maar? :o :D

Hahah nee dat bedoelde ik niet hij had gewoon geen goede stap terwijl hij in de draf altijd hoge cijfers had voor de verruiming. Wij waren al blij met een vier voor de verruimde stap. Meestal was dat lager.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:36

koend schreef:
Ik ga niet echt akkorod met de soms gehoorde uitspraak: "De stap kan je niet verbeteren, enkel verknoeien."

Door veel buiten te stappen, door ALTIJD een actieve stap te eisen, door ook in stap te schakelen en zijgangen te rijden, kan je de stap wel degelijk trainen. Maar net zoals bij de andere gangen moet je soms lang volharden eer je verbetering ziet. Je moet er evenveel tijd en energie in steken.

Maar veel ruiters gebruiken de stap alleen maar als uitblaastussendoortje. Ja dan train je natuurlijk een luie stap.
Anderen hinderen hun paard bij de stap door het hoofd "aan de teugel" te trekken, zo train je een korte stap.

Niet helemaal mee eens wij hebben er alles aangedaan maar nooit een goede gang geworden.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 21:01

Als je galop en je stuur niet bevestigd zijn, is het voor wedstrijden nog te vroeg.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 21:35

Jasmijn159 schreef:
Als je galop en je stuur niet bevestigd zijn, is het voor wedstrijden nog te vroeg.

Galop is er wel, sterker nog, toen ik met privéles dressuur begon had ik gemeld dat hij linksom moeilijk vind en dus vaak fout aanspringt... Ware het niet dat hij de eerste 4 privélessen geen enkele keer fout aansprong en de lesgeefster het dus enkel kon geloven doordat ik filmpjes had :')
Tot we een les in de buitenpiste deden, daar sprong hij wel verkeerd aan.

Stuur zit er wel op anders zou ik hem geen parcours kunnen doorsturen lijkt me, maar (en daar heb ik wel een filmpje van waarop je de lesgeefster hoort) hij loopt ook snel over de schouder weg naar buiten toe ondanks ik met mijn teugel begrens en m'n been eraan hou, hij gaat er gewoon doorheen.
Hij reageerde in begin ook niet goed op mijn beenhulpen, vroeg ik draf moest ik meermaals aansporen, hebben we meerdere lessen aan gewerkt gehad. Nu reageert hij wel direct op mijn beenhulp.

Maar hij is nog jong, ik heb nu al bijna een maand rust gegeven, en zolang ik fysiek nog niet toe ben aan rijden zal hij nog meer rust krijgen.

Het gaat er ook niet om dat ik geen stuur heb aan mijn paard, het gaat vooral om mijzelf en de volte niet kunnen zien als het niet in de binnenpiste van de club is waar ik mijn raakpunten inmiddels heb ingeprent. :')

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 22:00

Sanano schreef:
koend schreef:

Niet helemaal mee eens wij hebben er alles aangedaan maar nooit een goede gang geworden.

Je hebt er alles aan gedaan maar je paard is 4?
Hoe lang duurt het om een draf naar een hoger niveau te tillen? Jaren!
Waarom zou het bij stap dan wel een quick fix zijn?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 22:07

Koend, sanano praat over haar eigen pony die Z2 loopt/liep. Die is echt geen 4 want dan mag je geen Z2 starten

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 08:04

Sorry, even verward met TS.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 08:12

koend schreef:

Je kan hem wel verbeteren, maar veel makkelijker verzieken. Als mensen gaan verzamelen of heel veel zijgangen gaan doen op een niet correcte manier of het paard er veel te gespannen van wordt. Veel actief stappen en juist richting midden of uitgestrekte stap, ja. Maar het weer terug nemen en terug schakelen is juist een stuk waar veel mensen de stap wel verpesten. Want juist te veel gaan werken in die stap zorgt er regelmatig voor dat de takt eraan gaat.

Dus niet alleen als ze alleen maar gaan trekken, maar ook als ze de spanning niet af laten vloeien of focussen op zijgangen. Het moet nooit ten koste van de kwaliteit van de stap gaan, dan moet je allang weer afvloeien en eruit rijden. Je ziet het heel vaak richting de keertwendingen, eenvoudige wissels en überhaupt verzameling. Maar ook als mensen dus veel zijgangen eerst in stap willen aanleren waarbij de aandacht dus te veel daarnaar gaat. (En soms gewoon te veel spanning bij de ruiter zonder dat ze iets willen aanleren maar dat komt ook neer op blokkeren, niet alleen met hand maar dat benoem jij ooknal)

Zoals ze bijvoorbeeld in Duitsland bij de jonge paarden zowat alleen middenstap rijden is dan voor het paard veel beter en voor de stap ook.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 09:53

Kabayo schreef:
Koend, sanano praat over haar eigen pony die Z2 loopt/liep. Die is echt geen 4 want dan mag je geen Z2 starten

Nee zeker niet hij is er helaas ook niet meer was een top pony