Kun je een paard helemaal bitloos opleiden naar een hoog niveau

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 08:04

Ik denk dat er ook gewoon een stuk minder fanatieke dressuurruiters zijn onder de mensen die bitloos rijden. Maar ik hoop heel erg dat er iemand komt die het doet :D
Hier ontbreekt helaas toch echt tijd en talent _O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 08:06

beestenfreak schreef:
Ik zie regelmatig beelden voorbij komen van hogescholen werk met paarden die bitloos gereden worden en/of opgeleid zijn. Ik denk dus dat gp zeker mogelijk kan zijn maar zolang bitloos niet is toegestaan in de hogere klassen denk ik niet dat we een gp proef gaan zien van een bitloos opgeleid paard. Want waarom zou je extra tijd steken in het bitloos opleiden als je uiteindelijk toch over moet op bit? Met bit kun je nu eenmaal wat makkelijker dingen verbloemen/door problemen heen werken waardoor het allemaal wat sneller gaat dan bitloos. En als je met bit sneller in een hogere klasse terecht kan komen, waarom zou je dan bitloos gaan? Ik heb overigens niet pro bit of bitloos, maar ik denk dat mensen van nature toch het liefst voor de snelste/makkelijkste/bekende weg gaan en dat bitloos daarom nog niet zo populair is in de wedstrijdsport.

Ik lees juist vaak dat met bitloos de hulpen niet verfijnd genoeg gegeven kunnen worden. Dat is een hele andere insteek.

Misschien gaan juist mensen vaak bitloos rijden omdat ze zelf niet goed met bit kunnen rijden omdat bij hun zelf een goede basis mist en komen ze daarom bitloos ook niet verder..

Klopt San, dus misschien komt het nog..ik ben benieuwd.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 08:11

_San87_ schreef:
Heeft dat niemand het doet niet ook te maken met dat je wel met bit moet rijden als je hogerop komt?

Denk dat dat best kan meespelen.

Maar toen je tm M mocht zag je tot dat niveau (hier in de regio iig) best wel hier en daar wat bitloos.
Inmiddels mag je tm ZZZ, dus subtop, daar ben ik ze nog niet tegen gekomen.

Of het niveau wordt (nog) niet gehaald. Of het speelt idd ook mee dat je daarna weer moet overstappen of stoppen als je door zou willen.

Melzazu

Re: Kun je een paard helemaal bitloos opleiden naar een hoog niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 08:17

Ik heb geen idee. Wel heel interessant en als het kan zou dat gaaf zijn.

Ik heb de mijne wel een tijdje bitloos geprobeerd met verschillende bitloze optomingen. Nou dan moest ik zo hard inkomen voor er een reactie kwam dat ik een bit voor deze toch echt een heel stuk vriendelijker vind.
Nu is dit maar een simpel paard, is ook nooit anders gewend dan een bit en niet meer de allerjongste. Zal ook allemaal wel meespelen.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 08:18

Elisa2 schreef:
beestenfreak schreef:
Ik zie regelmatig beelden voorbij komen van hogescholen werk met paarden die bitloos gereden worden en/of opgeleid zijn. Ik denk dus dat gp zeker mogelijk kan zijn maar zolang bitloos niet is toegestaan in de hogere klassen denk ik niet dat we een gp proef gaan zien van een bitloos opgeleid paard. Want waarom zou je extra tijd steken in het bitloos opleiden als je uiteindelijk toch over moet op bit? Met bit kun je nu eenmaal wat makkelijker dingen verbloemen/door problemen heen werken waardoor het allemaal wat sneller gaat dan bitloos. En als je met bit sneller in een hogere klasse terecht kan komen, waarom zou je dan bitloos gaan? Ik heb overigens niet pro bit of bitloos, maar ik denk dat mensen van nature toch het liefst voor de snelste/makkelijkste/bekende weg gaan en dat bitloos daarom nog niet zo populair is in de wedstrijdsport.

Ik lees juist vaak dat met bitloos de hulpen niet verfijnd genoeg gegeven kunnen worden. Dat is een hele andere insteek.

Misschien gaan juist mensen vaak bitloos rijden omdat ze zelf niet goed met bit kunnen rijden omdat bij hun zelf een goede basis mist en komen ze daarom bitloos ook niet verder..

Klopt San, dus misschien komt het nog..ik ben benieuwd.

Dat is dus eigenlijk wat ik eerder zei over de reguliere bitloze hoofdstellen. Ik ken alleen de Cavesal van Jossy Reynvoet waarbij je ook een optie hebt om met kinteugel te werken, juist om verfijning en complexiteit mogelijk te maken, samen met een kaptoomnwerking van de normale teugel. Maar volgens mij mag je met dit hoofdstel geen eens de ring in.
Op een simpele sidepull lijkt het me een heel ander verhaal worden, omdat je hulpen inderdaad simpeler zijn.

Maar dan nog denk ik dat je heel veel met zit en beenligging kan doen. Waarom kunnen anders sommige topruiters zonder tuig een proef rijden? Het er op krijgen is natuurlijk het belangrijkste, al vermoed ik dat het met een cavesal écht wel moet lukken.

Misschien eens over een paar jaar kijken hoe ver ik met Sol ga komen :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 08:42

Ik vraag me dan af waarom die Cavesal niet goedgekeurd is om mee in de ring te rijden?

Ik denk inderdaad dat zodra een paard eenmaal goed opgeleid is dat het tuig niet zoveel meer uitmaakt. Al blijft onderhouden wel belangrijk.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 08:55

Wat mijn mening is, wanneer je voor een bepaalde opleidingsmethode kiest, én je voert dit goed uit is alles mogelijk aan het einde van de streep.

Maar dan is de vraag. Kun je een paard goed opleiden? En niet eens de vraag, met of zonder bit.

Mijn beste vriendin heeft haar paard tot inter gereden zonder sporen, regelmatig bitloos (mocht toen nog niet, toen ze in t m zat mocht t tot l en zo verder :+ ) en verder op een simpele trens. Ik heb er veel respect voor. Ik zou het niet voor elkaar gekregen hebben. (Met of zonder bit doet er niet toe)

Ik reed mijn eigen ruin in het L bitloos, hoewel hij wel scherper was aan de overige hulpen ging hij ontzettend hangen. Ik kon hem overal bijna haaks omzetten in de hoeken, strakke lijnen goed wijken. Maar men wat was hij zwaar op de hand. Met bit bleef hij keurig van mijn hand af maar was mijn beenhulp wat minder sterk doorkomend. Wat de reden was geen idee. In het M nog 2 fijne proeven gereden en toen vond ik wel genoeg in dat apen pakje :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 09:57

Ik vraag mij dan af: Iemand zei hier van, in de proeven komen de oefeningen zo snel op elkaar dat je zonder bit niet snel genoeg kan schakelen => Kunnen we dit dan niet lezen als: Het paard staat eigenlijk nét niet genoeg aan de hulpen en met het bit kunnen we de oefeningen nét iets sneller aan elkaar trekken?

Betreft het minder strekken in het academische:Er worden idd weinig strekoefeningen gevraagd, maar dat wil niet zeggen dat onze paarden ze niet moeten kunnen.
Er zit wellicht verschil, mijn Spanjaardje zal idd niet zo strekken als dat een kwpn'er kan, maar ze moet het wel kunnen volgens haar mogelijkheden en bewegingen.

Laatste tijd komen er ook veel meer "niet barokke" rassen in de academische stroming terecht, ik verwacht dat het beeld dan wellicht ook wel een beetje zal veranderen in de oefeningen die voor die paarden werken?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 10:12

Hoog niveau, wat bij mij boven Z is heb ik nooit gereden.
Maar ik denk dat tot Z zeker wel bitloos is op te leiden.
Zelf, maar dat is waarschijnlijk mijn eigen tekortkoming, merk ik dat ik met bit meer voel, meer gericht kleine signalen kan geven.
En ja later ook Z oefeningen kon rijden met een gewoon stalhalster of bitloos.

Bij mijn merrie heb ik van alles geprobeerd, maar bij kaak gekruist merk een te trage release.
Dus echt erg onduidelijk in hulpen.
Met een hackamore is dat wel snel, maar vind dat ook weer te straf inkomen bij een paard dat weinig niveau heeft.
Sidepull gaat wel, maar vind dan toch dat die weer best strak moet zitten omdat die anders snel schuift.
Maar misschien niet de juiste pasvorm?
De oogjes niet op de juiste plek met haar dikke neus :P

Sporen draag is sowieso niet altijd. Vroeger niet, nu ook niet.
Mijn merrie nu heb ik ook nooit een zweep of spoor bij.
Het enige waar ik soms een zweepje mis is bij begrenzen schouder, dan is daar een zweep tegen leggen een duidelijke hulp.
Beenhulp is ze zo ook snel op.

Mijn ruin heb ik wel een paar keer met sporen gereden maar dan voor een buitenrit omdat hij dan wat beter te begrenzen was als hij richting sloot ging.
Maar dat is ook al 5 jaar geleden zo niet langer.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 10:17

Ik heb zelf de sidepull net zo los hangen als ik de neusriem met bit had (meer dan 2 vingers boven elkaar op de neus ertussen) en ik hij schuift niet. Ik merkte dat hij bij het vorige model dat ik had wel wat schoof, dus wellicht dat dat een pasvorm dingetje is inderdaad :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 10:38

Duhelo schreef:
Ik vraag mij dan af: Iemand zei hier van, in de proeven komen de oefeningen zo snel op elkaar dat je zonder bit niet snel genoeg kan schakelen => Kunnen we dit dan niet lezen als: Het paard staat eigenlijk nét niet genoeg aan de hulpen en met het bit kunnen we de oefeningen nét iets sneller aan elkaar trekken?

Betreft het minder strekken in het academische:Er worden idd weinig strekoefeningen gevraagd, maar dat wil niet zeggen dat onze paarden ze niet moeten kunnen.
Er zit wellicht verschil, mijn Spanjaardje zal idd niet zo strekken als dat een kwpn'er kan, maar ze moet het wel kunnen volgens haar mogelijkheden en bewegingen.

Laatste tijd komen er ook veel meer "niet barokke" rassen in de academische stroming terecht, ik verwacht dat het beeld dan wellicht ook wel een beetje zal veranderen in de oefeningen die voor die paarden werken?

Ik vraag me af wie je bedoelt?

m.b.t. je vraag: ''Het paard staat eigenlijk nét niet genoeg aan de hulpen en met het bit kunnen we de oefeningen nét iets sneller aan elkaar trekken?''

Daarop is het antwoord nee. Schakelen heeft niets te maken met trekken. Wel met durchlässigkeit. Dat bereik je niet zonder schakelen, maar zonder durchlässigkeit kun je geen goede piaffe-passage overgangen rijden. Geen goede schakelingen van en naar de uitgestrekte gangen. De Grand Prix proeven staan bol van (kleine) overgangen die juist zo belangrijk zijn. Een losse piaffe uitvoeren lukt sommige mensen wel. Passage ook. Maar juist de foutloze overgangen ertussen zijn héél moeilijk. Daar heb je absolute durchlässigkeit maar ook juist subtiele scherpheid aan de hulpen voor nodig. Met een bit kun je nu eenmaal verfijnder inwerken dan zonder bit. Juist die kleine afstemming heb je nodig. Het gaat niet over trekken. Het gaat over minimale communicatie.

Daarnaast is in 2018 een studie geweest waarin verschillende optommingen; LG bridle, sidepull, Dr Cook’s bitless bridle or Fred Rai Rope, a rope halter or a conventional bridle with a single-jointed snaffle bit werden getest op de mate van druk die paarden zelf wilde aangaan. Dit deden ze door voer aan te bieden waarnaar het paard kon uitstrekken. Met uitzondering van de sidepull, waren de resultaten gelijk. Bij alle optomingen zorgde ongeveer dezelfde mate van druk voor ongemak bij het paard.

https://www.horseandhound.co.uk/news/bi ... udy-641821

De aloude uitspraak ''de optoming is zo scherp als de hand van de ruiter'' blijkt dus waar. In plaats van ons te richten op welke optoming we gebruiken (die is immers ook heel afhankelijk van de individuele voorkeuren per paard), zouden we ons beter focussen op de vraag hoe we zo zacht en concreet mogelijk kunnen inwerken. Dat heeft te maken met gevoel, ervaring en rijkunst.

c_alsemgeest schreef:
Losse oefeningen zijn inderdaad niet de moeilijkheidsgraad.
Juist het in een proef aan elkaar plakken, het verkorten en verlengen in het frame en eigenlijk geen tijd hebben voor een extra voltetje om ze even bij elkaar te krijgen oid maakt het moeilijk.
De type oefeningen en de volgorde ervan maken de moeilijkheidsgraad.

Uni kende bv veel oefeningen van de zware tour, Pi/pa eners, tweeers, er zat veel op... maar wij hadden echt nooit een inter II of hoger aan elkaar kunnen breien, wij beide niet :')
Een losse oefening kunnen zegt niks over een bepaald niveau aankunnen imo.

996981 schreef:
Denk dat je eerst helder moet hebben wat je onder hoog niveau verstaat. Is dat M, Zz-licht of grand prix?

In mijn ogen is basis sport haalbaar. Wil je grand prix rijden heb je dusdanig aanspanning nodig dat het lastig wordt dat te verkrijgen op een bitloos hoofdstel, omdat je de precisie en timing mist. Ik zou graag het tegendeel bewezen zien, maar dat heb ik nog niet gezien.

Er zijn ruiters die losse grand prix onderdelen kunnen rijden zonder bit. Een hele proef op dat niveau aan elkaar rijden, waarbij alles voldoende tot goed is, is echter iets heel anders.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 10:39

Ik merkte bij bitloos, dit ging totaal niet over hoge opleiding van mijzelf of het paard maar toch, dat ik de verfijning miste. De communicatie werd te grof, er was te veel ruis om over te brengen wat ik wou.
Dit zal ongetwijfeld liggen aan mijn eigen rijkunsten, maar daarin maakte het gebruiken van een bit het makkelijker om subtieler te communiceren met mijn paard.

Ik denk dat daar wellicht ook een kern in zit, paarden zouden het wel kunnen, maar lang niet alle ruiters zijn handig genoeg om ook de eerste opleidingsstappen of de meer complexe opvolging van oefeningen aan elkaar te binden. Ik kan me daarom juist goed voorstellen dat je de opruimingen afwisselt of juist een but weg gaat laten wanneer je beter op elkaar afgestemd bent en de kracht er ook is om met minder hulp een (set van) oefening(en) uit te voeren.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 12:10

Duhelo schreef:

Ja, ik zie dat wel zo. Ik heb ervaring met bit en bitloos. Bij mij ging het zo: toen ik voor het eerst bitloos ging, bleek ik bijna geen stuur te hebben. Een enórm verschil tussen rijden met en zonder bit. Met bit kon ik prima rondsturen. Zonder bit leek het alsof ik pas de echte waarheid in handen had en niks meer kon verbloemen. Doordat er veel minder ongemak wordt gegeven bitloos, valt het pas op hoeveel ongemak een bit dus geeft (want: door die druk uit de weg te gaan kunnen wij herl fijn sturen). Ik denk dus ook oprecht dat een bit veel scherper/vervelender is, als je het vergelijkt met een sidepull. En dat door meer ongemak, het paard beter luistert.

Het leuke is dat ik wél door ben blijven trainen met de sidepull en dat het paard nu echt bitloos op mijn pinken te sturen is. Ik heb amper gewicht nodig, zo anders dan in het begin. Mijn ervaring is dan ook dat het een kwestie van gewenning en doortrainen is. In het begin moet je best stevig inwerken met een sidepull, maar al snel kun je dit heel erg verfijnen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 12:19

Zal jullie ff yit de droom helpen het bij ,western, stelling vragen enkel op zit en benen gaat.

Eer western paarden op been en zit aan losse teugel gereden kan worden is er wel degelijk training aan vooraf gegaan met bit of bosal.
Dat met losse teugel kunnen rijden en vooral showen gaat heel veel training aan vooraf en dat gaat echt niet smooth en altijd over rozen. Zeker niet op hoger niveau

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 12:25

AnnoNiemand schreef:
Duhelo schreef:

Ja, ik zie dat wel zo. Ik heb ervaring met bit en bitloos. Bij mij ging het zo: toen ik voor het eerst bitloos ging, bleek ik bijna geen stuur te hebben. Een enórm verschil tussen rijden met en zonder bit. Met bit kon ik prima rondsturen. Zonder bit leek het alsof ik pas de echte waarheid in handen had en niks meer kon verbloemen. Doordat er veel minder ongemak wordt gegeven bitloos, valt het pas op hoeveel ongemak een bit dus geeft (want: door die druk uit de weg te gaan kunnen wij herl fijn sturen). Ik denk dus ook oprecht dat een bit veel scherper/vervelender is, als je het vergelijkt met een sidepull. En dat door meer ongemak, het paard beter luistert.

Het leuke is dat ik wél door ben blijven trainen met de sidepull en dat het paard nu echt bitloos op mijn pinken te sturen is. Ik heb amper gewicht nodig, zo anders dan in het begin. Mijn ervaring is dan ook dat het een kwestie van gewenning en doortrainen is. In het begin moet je best stevig inwerken met een sidepull, maar al snel kun je dit heel erg verfijnen.

Maar deze ervaring heb ik dan weer niet dat je ineens geen stuur meer hebt.
En stevig doorwerken op een sitepull. aub niet.

Dus dat dit jou ervaring is zegt imo niet dat een bit altijd ongemak geeft.
Maar geeft wel aan dat er inderdaad best wel vaak met teveel hand gereden word en lessen daar niet altijd genoeg op gericht zijn dat niet te doen

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 12:40

Popstra schreef:
Zal jullie ff yit de droom helpen het bij ,western, stelling vragen enkel op zit en benen gaat.

Eer western paarden op been en zit aan losse teugel gereden kan worden is er wel degelijk training aan vooraf gegaan met bit of bosal.
Dat met losse teugel kunnen rijden en vooral showen gaat heel veel training aan vooraf en dat gaat echt niet smooth en altijd over rozen. Zeker niet op hoger niveau

Stelling en buiging gaat bij ons inderdaad zelfs op neckrope prima.

Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat een groot percentage 'bitloze ruiters' :+ zich principieel distantieert van de huidige wedstrijdsport, of ze het nou zouden kunnen of niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 12:42

996981 schreef:
Duhelo schreef:

Ik vraag me af wie je bedoelt?

m.b.t. je vraag: ''Het paard staat eigenlijk nét niet genoeg aan de hulpen en met het bit kunnen we de oefeningen nét iets sneller aan elkaar trekken?''

Daarop is het antwoord nee. Schakelen heeft niets te maken met trekken. Wel met durchlässigkeit. Dat bereik je niet zonder schakelen, maar zonder durchlässigkeit kun je geen goede piaffe-passage overgangen rijden. Geen goede schakelingen van en naar de uitgestrekte gangen. De Grand Prix proeven staan bol van (kleine) overgangen die juist zo belangrijk zijn. Een losse piaffe uitvoeren lukt sommige mensen wel. Passage ook. Maar juist de foutloze overgangen ertussen zijn héél moeilijk. Daar heb je absolute durchlässigkeit maar ook juist subtiele scherpheid aan de hulpen voor nodig. Met een bit kun je nu eenmaal verfijnder inwerken dan zonder bit. Juist die kleine afstemming heb je nodig. Het gaat niet over trekken. Het gaat over minimale communicatie.

Daarnaast is in 2018 een studie geweest waarin verschillende optommingen; LG bridle, sidepull, Dr Cook’s bitless bridle or Fred Rai Rope, a rope halter or a conventional bridle with a single-jointed snaffle bit werden getest op de mate van druk die paarden zelf wilde aangaan. Dit deden ze door voer aan te bieden waarnaar het paard kon uitstrekken. Met uitzondering van de sidepull, waren de resultaten gelijk. Bij alle optomingen zorgde ongeveer dezelfde mate van druk voor ongemak bij het paard.

https://www.horseandhound.co.uk/news/bi ... udy-641821

De aloude uitspraak ''de optoming is zo scherp als de hand van de ruiter'' blijkt dus waar. In plaats van ons te richten op welke optoming we gebruiken (die is immers ook heel afhankelijk van de individuele voorkeuren per paard), zouden we ons beter focussen op de vraag hoe we zo zacht en concreet mogelijk kunnen inwerken. Dat heeft te maken met gevoel, ervaring en rijkunst.

c_alsemgeest schreef:
Losse oefeningen zijn inderdaad niet de moeilijkheidsgraad.
Juist het in een proef aan elkaar plakken, het verkorten en verlengen in het frame en eigenlijk geen tijd hebben voor een extra voltetje om ze even bij elkaar te krijgen oid maakt het moeilijk.
De type oefeningen en de volgorde ervan maken de moeilijkheidsgraad.

Uni kende bv veel oefeningen van de zware tour, Pi/pa eners, tweeers, er zat veel op... maar wij hadden echt nooit een inter II of hoger aan elkaar kunnen breien, wij beide niet :')
Een losse oefening kunnen zegt niks over een bepaald niveau aankunnen imo.

996981 schreef:
Denk dat je eerst helder moet hebben wat je onder hoog niveau verstaat. Is dat M, Zz-licht of grand prix?

In mijn ogen is basis sport haalbaar. Wil je grand prix rijden heb je dusdanig aanspanning nodig dat het lastig wordt dat te verkrijgen op een bitloos hoofdstel, omdat je de precisie en timing mist. Ik zou graag het tegendeel bewezen zien, maar dat heb ik nog niet gezien.

Er zijn ruiters die losse grand prix onderdelen kunnen rijden zonder bit. Een hele proef op dat niveau aan elkaar rijden, waarbij alles voldoende tot goed is, is echter iets heel anders.

:j

Mooi verwoord.

Ik heb wel een ruiter gezien die eerst zijn kür reedt met bit en daarna zonder (op neckrope) op GP niveau met zijn PRE. Echter..zag je wel veel verschil in de kwaliteit van het lopen en de oefeningen zonder bit.
Neemt niet weg dat ik het nog steeds heel knap vond. Het gaf alleen ook wel de moeilijkheden goed aan.

En een ieder die dan denkt dat een bit onvriendelijker is. Is het ook niet onvriendelijk om een paard pijn te laten krijgen in het lijf doordat het zijn lichaam niet goed kan gebruiken zonder bit?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 13:02

DuoPenotti schreef:
Maar geeft wel aan dat er inderdaad best wel vaak met teveel hand gereden word en lessen daar niet altijd genoeg op gericht zijn dat niet te doen

Naar mijn idee wordt er vooral met teveel hand gereden omdat paarden niet op de juiste manier aan het been gereden worden. Zeker op lagere niveaus hoor je dingen als dat een paard 'vast zit' aan een kant of dat ze zo 'hangen op de hand' en natuurlijk dat ze niet 'aan de teugel willen'. Dit is allemaal terug te voeren op te weinig gehoorzaamheid voor de kuit en dat ligt ook in bijna alle gevallen aan de manier van lesgeven. Maar laten we ook niet vergeten dat goed leren paardrijden een heel leven lang duurt en slechts een enkeling heel snel alles goed snapt en uitvoert.
In het verlengde hiervan denk ik dat paarden die bitloos gereden worden net zo goed slecht aan het been zijn en misschien merk je de signalen daarvan op een bitloze optoming minder snel? En zijn ze wel net zo effectief op te lossen als met een bit?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 13:06

Ik geef je zeker gelijk dat de meeste paarden veeeel te slecht aan het been zijn.
En ook op de zit.
Zie eens hoe weinig paarden er terug komen bij een uitademing. Gewoon even ter voorbeeld.
Terwijl je dat bij het zadelmak maken er al makkelijk in kunt krijgen samen met de stemhulp hoooo en daarbij die uitademing.

En daar kun je al op uitbouwen. Geen teugel voor nodig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 13:10

Veronica2 schreef:
DuoPenotti schreef:

Naar mijn idee wordt er vooral met teveel hand gereden omdat paarden niet op de juiste manier aan het been gereden worden. Zeker op lagere niveaus hoor je dingen als dat een paard 'vast zit' aan een kant of dat ze zo 'hangen op de hand' en natuurlijk dat ze niet 'aan de teugel willen'. Dit is allemaal terug te voeren op te weinig gehoorzaamheid voor de kuit en dat ligt ook in bijna alle gevallen aan de manier van lesgeven. Maar laten we ook niet vergeten dat goed leren paardrijden een heel leven lang duurt en slechts een enkeling heel snel alles goed snapt en uitvoert.
In het verlengde hiervan denk ik dat paarden die bitloos gereden worden net zo goed slecht aan het been zijn en misschien merk je de signalen daarvan op een bitloze optoming minder snel? En zijn ze wel net zo effectief op te lossen als met een bit?

Het ligt ook aan de manier van lesgeven. Sommige instructeurs zijn van 'vasthouden' aan de voorkant en maar been geven'. Paard moet buigen of barsten. (moderne dressuur)

Eens trouwens met dat de meeste paarden niet genoeg aan het been zijn en niet voldoende van achter naar voren.

Paardrijden is in theorie inderdaad makkelijker dan in de praktijk.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 14:02

DuoPenotti schreef:
Ik geef je zeker gelijk dat de meeste paarden veeeel te slecht aan het been zijn.
En ook op de zit.
Zie eens hoe weinig paarden er terug komen bij een uitademing. Gewoon even ter voorbeeld.
Terwijl je dat bij het zadelmak maken er al makkelijk in kunt krijgen samen met de stemhulp hoooo en daarbij die uitademing.

En daar kun je al op uitbouwen. Geen teugel voor nodig.

Dat is een goed voorbeeld en zo zijn er nog heel veel te verzinnen die veel te vaak vergeten worden in het lesgeven en rijden. Er is een hele berg zithulpen die helpen om een paard in balans te krijgen en naar verzameling, maar je hebt dan nog steeds altijd wel het bit om de andere hulpen mee op te vangen. .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 14:33

Elisa2 schreef:
Het ligt ook aan de manier van lesgeven. Sommige instructeurs zijn van 'vasthouden' aan de voorkant en maar been geven'. Paard moet buigen of barsten. (moderne dressuur)

Dat heet geen "moderne dressuur" maar "onkunde".

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 15:57

Elisa2 schreef:
Ik vraag me dan af waarom die Cavesal niet goedgekeurd is om mee in de ring te rijden?

Ik denk inderdaad dat zodra een paard eenmaal goed opgeleid is dat het tuig niet zoveel meer uitmaakt. Al blijft onderhouden wel belangrijk.

Volgens mij door de bevestigings ringen op het hoofdstel.
Al weer een paar jaar terug dat ik er naar gekeken heb, misschien is het nu anders.
Maar dan denk ik, volgens mij is hier best wat op te vinden als maker van hoofdstellen.
Ik heb alleen nog geen ander hoofdstel kunnen vinden met kaptoom én kin werking. Kaptoom werking is nl ook weer meer verfijnd dan sidepull bijvoorbeeld.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 16:24

Duhelo schreef:
In de academische dressuur worden er toch hele nette dingen neergezet zonder bit. Kijk maar naar jossy reynvoet.

Mijn paard is volledig bitloos opgeleid, die heeft enkel eens een bitje ingehad ter gewenning en op te kijken of ze het accepteerde. Ze vindt bitloos echter veel fijner.
Ik rij niet op heel hoog niveau, maar we tijden toch wel wat fijne sb, travers, appuyementjes, en zijn nu richting verzameling bezig, richting piaffe, passage, terre a terre, levades.
Van daaruit hoop ik het galopwerk erbij te kunnen nemen.

Jossy is dus echt geen zachte paardenman sorry….. :=

Ik denk dat het wel kan maar ik vrees dat we dusdanig vast geroest zijn in het hele ‘contact’verhaal dat niemand zich er aan gaat wagen. Zodra mensen zich los maken van dat hele verhaal zie je vaak ook een verschuiving in mentaliteit in de zin dat ze geen interesse meer hebben om ook op hoog niveau (GP) wedstrijd te rijden omdat alle omstandigheden rond GP rijden eigenlijk het welzijn al negatief beïnvloeden zelfs als je er geen bit in steekt. Meerdere dagen enkel aan de hand grazen en verder op stal, de veelal langere reizen enz enz.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 16:49

Ayasha schreef:
Duhelo schreef:
In de academische dressuur worden er toch hele nette dingen neergezet zonder bit. Kijk maar naar jossy reynvoet.

Mijn paard is volledig bitloos opgeleid, die heeft enkel eens een bitje ingehad ter gewenning en op te kijken of ze het accepteerde. Ze vindt bitloos echter veel fijner.
Ik rij niet op heel hoog niveau, maar we tijden toch wel wat fijne sb, travers, appuyementjes, en zijn nu richting verzameling bezig, richting piaffe, passage, terre a terre, levades.
Van daaruit hoop ik het galopwerk erbij te kunnen nemen.

Jossy is dus echt geen zachte paardenman sorry….. :=

Ik denk dat het wel kan maar ik vrees dat we dusdanig vast geroest zijn in het hele ‘contact’verhaal dat niemand zich er aan gaat wagen. Zodra mensen zich los maken van dat hele verhaal zie je vaak ook een verschuiving in mentaliteit in de zin dat ze geen interesse meer hebben om ook op hoog niveau (GP) wedstrijd te rijden omdat alle omstandigheden rond GP rijden eigenlijk het welzijn al negatief beïnvloeden zelfs als je er geen bit in steekt. Meerdere dagen enkel aan de hand grazen en verder op stal, de veelal langere reizen enz enz.

Ik zou Jossy nu ook niet gaan uitkiezen om bij te gaan rijden/lessen nee, maar is wel ergens een bewijs dat het bitloos wel kan. Het is gewoon gereden op dezelfde manier waarop die met bit rijden in de hogere klasses.

Ik weet anders ook niet direct namen die puur bitloos rijden, Als er al bitloos gereden wordt is het vaak wel in combinatie met ...

Maar je hebt helemaal gelijk dat het "wedstrijdrijden" ook een tak apart is.

Als ik in mijn visie kijk: Ik wil echt zo hoog mogelijk gaan rijden, maar ik rij wel in functie van mijn paard volgens wat zij nodig heeft.

Met tijd zou ik het voor de leuk wel eens willen proberen om een proefje op hoger niveau neer te zetten, maar dan inderdaad gewoon om te kijken of ik die oefeningen kan aan elkaar schakelen, nette overgangen kan neerzetten, etc. Niet in een wedstrijdsetting voor een (bevooroordeelde?) dressuurjury. Dat interesseert me nl geen bal, omdat het idd imo een commercieel gedoe geworden is waar het welzijn van de paarden vergeten wordt.
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 24-09-25 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt