Hier ontbreekt helaas toch echt tijd en talent

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
beestenfreak schreef:Ik zie regelmatig beelden voorbij komen van hogescholen werk met paarden die bitloos gereden worden en/of opgeleid zijn. Ik denk dus dat gp zeker mogelijk kan zijn maar zolang bitloos niet is toegestaan in de hogere klassen denk ik niet dat we een gp proef gaan zien van een bitloos opgeleid paard. Want waarom zou je extra tijd steken in het bitloos opleiden als je uiteindelijk toch over moet op bit? Met bit kun je nu eenmaal wat makkelijker dingen verbloemen/door problemen heen werken waardoor het allemaal wat sneller gaat dan bitloos. En als je met bit sneller in een hogere klasse terecht kan komen, waarom zou je dan bitloos gaan? Ik heb overigens niet pro bit of bitloos, maar ik denk dat mensen van nature toch het liefst voor de snelste/makkelijkste/bekende weg gaan en dat bitloos daarom nog niet zo populair is in de wedstrijdsport.
_San87_ schreef:Heeft dat niemand het doet niet ook te maken met dat je wel met bit moet rijden als je hogerop komt?
Elisa2 schreef:beestenfreak schreef:Ik zie regelmatig beelden voorbij komen van hogescholen werk met paarden die bitloos gereden worden en/of opgeleid zijn. Ik denk dus dat gp zeker mogelijk kan zijn maar zolang bitloos niet is toegestaan in de hogere klassen denk ik niet dat we een gp proef gaan zien van een bitloos opgeleid paard. Want waarom zou je extra tijd steken in het bitloos opleiden als je uiteindelijk toch over moet op bit? Met bit kun je nu eenmaal wat makkelijker dingen verbloemen/door problemen heen werken waardoor het allemaal wat sneller gaat dan bitloos. En als je met bit sneller in een hogere klasse terecht kan komen, waarom zou je dan bitloos gaan? Ik heb overigens niet pro bit of bitloos, maar ik denk dat mensen van nature toch het liefst voor de snelste/makkelijkste/bekende weg gaan en dat bitloos daarom nog niet zo populair is in de wedstrijdsport.
Ik lees juist vaak dat met bitloos de hulpen niet verfijnd genoeg gegeven kunnen worden. Dat is een hele andere insteek.
Misschien gaan juist mensen vaak bitloos rijden omdat ze zelf niet goed met bit kunnen rijden omdat bij hun zelf een goede basis mist en komen ze daarom bitloos ook niet verder..
Klopt San, dus misschien komt het nog..ik ben benieuwd.
Duhelo schreef:Ik vraag mij dan af: Iemand zei hier van, in de proeven komen de oefeningen zo snel op elkaar dat je zonder bit niet snel genoeg kan schakelen => Kunnen we dit dan niet lezen als: Het paard staat eigenlijk nét niet genoeg aan de hulpen en met het bit kunnen we de oefeningen nét iets sneller aan elkaar trekken?
Betreft het minder strekken in het academische:Er worden idd weinig strekoefeningen gevraagd, maar dat wil niet zeggen dat onze paarden ze niet moeten kunnen.
Er zit wellicht verschil, mijn Spanjaardje zal idd niet zo strekken als dat een kwpn'er kan, maar ze moet het wel kunnen volgens haar mogelijkheden en bewegingen.
Laatste tijd komen er ook veel meer "niet barokke" rassen in de academische stroming terecht, ik verwacht dat het beeld dan wellicht ook wel een beetje zal veranderen in de oefeningen die voor die paarden werken?
c_alsemgeest schreef:Losse oefeningen zijn inderdaad niet de moeilijkheidsgraad.
Juist het in een proef aan elkaar plakken, het verkorten en verlengen in het frame en eigenlijk geen tijd hebben voor een extra voltetje om ze even bij elkaar te krijgen oid maakt het moeilijk.
De type oefeningen en de volgorde ervan maken de moeilijkheidsgraad.
Uni kende bv veel oefeningen van de zware tour, Pi/pa eners, tweeers, er zat veel op... maar wij hadden echt nooit een inter II of hoger aan elkaar kunnen breien, wij beide niet
Een losse oefening kunnen zegt niks over een bepaald niveau aankunnen imo.
996981 schreef:Denk dat je eerst helder moet hebben wat je onder hoog niveau verstaat. Is dat M, Zz-licht of grand prix?
In mijn ogen is basis sport haalbaar. Wil je grand prix rijden heb je dusdanig aanspanning nodig dat het lastig wordt dat te verkrijgen op een bitloos hoofdstel, omdat je de precisie en timing mist. Ik zou graag het tegendeel bewezen zien, maar dat heb ik nog niet gezien.
Er zijn ruiters die losse grand prix onderdelen kunnen rijden zonder bit. Een hele proef op dat niveau aan elkaar rijden, waarbij alles voldoende tot goed is, is echter iets heel anders.
Duhelo schreef:Ik vraag mij dan af: Iemand zei hier van, in de proeven komen de oefeningen zo snel op elkaar dat je zonder bit niet snel genoeg kan schakelen => Kunnen we dit dan niet lezen als: Het paard staat eigenlijk nét niet genoeg aan de hulpen en met het bit kunnen we de oefeningen nét iets sneller aan elkaar trekken?
AnnoNiemand schreef:Duhelo schreef:Ik vraag mij dan af: Iemand zei hier van, in de proeven komen de oefeningen zo snel op elkaar dat je zonder bit niet snel genoeg kan schakelen => Kunnen we dit dan niet lezen als: Het paard staat eigenlijk nét niet genoeg aan de hulpen en met het bit kunnen we de oefeningen nét iets sneller aan elkaar trekken?
Ja, ik zie dat wel zo. Ik heb ervaring met bit en bitloos. Bij mij ging het zo: toen ik voor het eerst bitloos ging, bleek ik bijna geen stuur te hebben. Een enórm verschil tussen rijden met en zonder bit. Met bit kon ik prima rondsturen. Zonder bit leek het alsof ik pas de echte waarheid in handen had en niks meer kon verbloemen. Doordat er veel minder ongemak wordt gegeven bitloos, valt het pas op hoeveel ongemak een bit dus geeft (want: door die druk uit de weg te gaan kunnen wij herl fijn sturen). Ik denk dus ook oprecht dat een bit veel scherper/vervelender is, als je het vergelijkt met een sidepull. En dat door meer ongemak, het paard beter luistert.
Het leuke is dat ik wél door ben blijven trainen met de sidepull en dat het paard nu echt bitloos op mijn pinken te sturen is. Ik heb amper gewicht nodig, zo anders dan in het begin. Mijn ervaring is dan ook dat het een kwestie van gewenning en doortrainen is. In het begin moet je best stevig inwerken met een sidepull, maar al snel kun je dit heel erg verfijnen.
Popstra schreef:Zal jullie ff yit de droom helpen het bij ,western, stelling vragen enkel op zit en benen gaat.
Eer western paarden op been en zit aan losse teugel gereden kan worden is er wel degelijk training aan vooraf gegaan met bit of bosal.
Dat met losse teugel kunnen rijden en vooral showen gaat heel veel training aan vooraf en dat gaat echt niet smooth en altijd over rozen. Zeker niet op hoger niveau
996981 schreef:Duhelo schreef:Ik vraag mij dan af: Iemand zei hier van, in de proeven komen de oefeningen zo snel op elkaar dat je zonder bit niet snel genoeg kan schakelen => Kunnen we dit dan niet lezen als: Het paard staat eigenlijk nét niet genoeg aan de hulpen en met het bit kunnen we de oefeningen nét iets sneller aan elkaar trekken?
Betreft het minder strekken in het academische:Er worden idd weinig strekoefeningen gevraagd, maar dat wil niet zeggen dat onze paarden ze niet moeten kunnen.
Er zit wellicht verschil, mijn Spanjaardje zal idd niet zo strekken als dat een kwpn'er kan, maar ze moet het wel kunnen volgens haar mogelijkheden en bewegingen.
Laatste tijd komen er ook veel meer "niet barokke" rassen in de academische stroming terecht, ik verwacht dat het beeld dan wellicht ook wel een beetje zal veranderen in de oefeningen die voor die paarden werken?
Ik vraag me af wie je bedoelt?
m.b.t. je vraag: ''Het paard staat eigenlijk nét niet genoeg aan de hulpen en met het bit kunnen we de oefeningen nét iets sneller aan elkaar trekken?''
Daarop is het antwoord nee. Schakelen heeft niets te maken met trekken. Wel met durchlässigkeit. Dat bereik je niet zonder schakelen, maar zonder durchlässigkeit kun je geen goede piaffe-passage overgangen rijden. Geen goede schakelingen van en naar de uitgestrekte gangen. De Grand Prix proeven staan bol van (kleine) overgangen die juist zo belangrijk zijn. Een losse piaffe uitvoeren lukt sommige mensen wel. Passage ook. Maar juist de foutloze overgangen ertussen zijn héél moeilijk. Daar heb je absolute durchlässigkeit maar ook juist subtiele scherpheid aan de hulpen voor nodig. Met een bit kun je nu eenmaal verfijnder inwerken dan zonder bit. Juist die kleine afstemming heb je nodig. Het gaat niet over trekken. Het gaat over minimale communicatie.
Daarnaast is in 2018 een studie geweest waarin verschillende optommingen; LG bridle, sidepull, Dr Cook’s bitless bridle or Fred Rai Rope, a rope halter or a conventional bridle with a single-jointed snaffle bit werden getest op de mate van druk die paarden zelf wilde aangaan. Dit deden ze door voer aan te bieden waarnaar het paard kon uitstrekken. Met uitzondering van de sidepull, waren de resultaten gelijk. Bij alle optomingen zorgde ongeveer dezelfde mate van druk voor ongemak bij het paard.
https://www.horseandhound.co.uk/news/bi ... udy-641821
De aloude uitspraak ''de optoming is zo scherp als de hand van de ruiter'' blijkt dus waar. In plaats van ons te richten op welke optoming we gebruiken (die is immers ook heel afhankelijk van de individuele voorkeuren per paard), zouden we ons beter focussen op de vraag hoe we zo zacht en concreet mogelijk kunnen inwerken. Dat heeft te maken met gevoel, ervaring en rijkunst.c_alsemgeest schreef:Losse oefeningen zijn inderdaad niet de moeilijkheidsgraad.
Juist het in een proef aan elkaar plakken, het verkorten en verlengen in het frame en eigenlijk geen tijd hebben voor een extra voltetje om ze even bij elkaar te krijgen oid maakt het moeilijk.
De type oefeningen en de volgorde ervan maken de moeilijkheidsgraad.
Uni kende bv veel oefeningen van de zware tour, Pi/pa eners, tweeers, er zat veel op... maar wij hadden echt nooit een inter II of hoger aan elkaar kunnen breien, wij beide niet
Een losse oefening kunnen zegt niks over een bepaald niveau aankunnen imo.996981 schreef:Denk dat je eerst helder moet hebben wat je onder hoog niveau verstaat. Is dat M, Zz-licht of grand prix?
In mijn ogen is basis sport haalbaar. Wil je grand prix rijden heb je dusdanig aanspanning nodig dat het lastig wordt dat te verkrijgen op een bitloos hoofdstel, omdat je de precisie en timing mist. Ik zou graag het tegendeel bewezen zien, maar dat heb ik nog niet gezien.
Er zijn ruiters die losse grand prix onderdelen kunnen rijden zonder bit. Een hele proef op dat niveau aan elkaar rijden, waarbij alles voldoende tot goed is, is echter iets heel anders.
DuoPenotti schreef:Dus dat dit jou ervaring is zegt imo niet dat een bit altijd ongemak geeft.
Maar geeft wel aan dat er inderdaad best wel vaak met teveel hand gereden word en lessen daar niet altijd genoeg op gericht zijn dat niet te doen
Veronica2 schreef:DuoPenotti schreef:Dus dat dit jou ervaring is zegt imo niet dat een bit altijd ongemak geeft.
Maar geeft wel aan dat er inderdaad best wel vaak met teveel hand gereden word en lessen daar niet altijd genoeg op gericht zijn dat niet te doen
Naar mijn idee wordt er vooral met teveel hand gereden omdat paarden niet op de juiste manier aan het been gereden worden. Zeker op lagere niveaus hoor je dingen als dat een paard 'vast zit' aan een kant of dat ze zo 'hangen op de hand' en natuurlijk dat ze niet 'aan de teugel willen'. Dit is allemaal terug te voeren op te weinig gehoorzaamheid voor de kuit en dat ligt ook in bijna alle gevallen aan de manier van lesgeven. Maar laten we ook niet vergeten dat goed leren paardrijden een heel leven lang duurt en slechts een enkeling heel snel alles goed snapt en uitvoert.
In het verlengde hiervan denk ik dat paarden die bitloos gereden worden net zo goed slecht aan het been zijn en misschien merk je de signalen daarvan op een bitloze optoming minder snel? En zijn ze wel net zo effectief op te lossen als met een bit?
DuoPenotti schreef:Ik geef je zeker gelijk dat de meeste paarden veeeel te slecht aan het been zijn.
En ook op de zit.
Zie eens hoe weinig paarden er terug komen bij een uitademing. Gewoon even ter voorbeeld.
Terwijl je dat bij het zadelmak maken er al makkelijk in kunt krijgen samen met de stemhulp hoooo en daarbij die uitademing.
En daar kun je al op uitbouwen. Geen teugel voor nodig.
Elisa2 schreef:Ik vraag me dan af waarom die Cavesal niet goedgekeurd is om mee in de ring te rijden?
Ik denk inderdaad dat zodra een paard eenmaal goed opgeleid is dat het tuig niet zoveel meer uitmaakt. Al blijft onderhouden wel belangrijk.
Duhelo schreef:In de academische dressuur worden er toch hele nette dingen neergezet zonder bit. Kijk maar naar jossy reynvoet.
Mijn paard is volledig bitloos opgeleid, die heeft enkel eens een bitje ingehad ter gewenning en op te kijken of ze het accepteerde. Ze vindt bitloos echter veel fijner.
Ik rij niet op heel hoog niveau, maar we tijden toch wel wat fijne sb, travers, appuyementjes, en zijn nu richting verzameling bezig, richting piaffe, passage, terre a terre, levades.
Van daaruit hoop ik het galopwerk erbij te kunnen nemen.
Ayasha schreef:Duhelo schreef:In de academische dressuur worden er toch hele nette dingen neergezet zonder bit. Kijk maar naar jossy reynvoet.
Mijn paard is volledig bitloos opgeleid, die heeft enkel eens een bitje ingehad ter gewenning en op te kijken of ze het accepteerde. Ze vindt bitloos echter veel fijner.
Ik rij niet op heel hoog niveau, maar we tijden toch wel wat fijne sb, travers, appuyementjes, en zijn nu richting verzameling bezig, richting piaffe, passage, terre a terre, levades.
Van daaruit hoop ik het galopwerk erbij te kunnen nemen.
Jossy is dus echt geen zachte paardenman sorry…..
Ik denk dat het wel kan maar ik vrees dat we dusdanig vast geroest zijn in het hele ‘contact’verhaal dat niemand zich er aan gaat wagen. Zodra mensen zich los maken van dat hele verhaal zie je vaak ook een verschuiving in mentaliteit in de zin dat ze geen interesse meer hebben om ook op hoog niveau (GP) wedstrijd te rijden omdat alle omstandigheden rond GP rijden eigenlijk het welzijn al negatief beïnvloeden zelfs als je er geen bit in steekt. Meerdere dagen enkel aan de hand grazen en verder op stal, de veelal langere reizen enz enz.