Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
maralyn schreef:Ik ben vooral benieuwd naar houding, zit en hulpge ongeveer.
Vaak zit daar namelijk ook een stukje. Onbedoeld onbewust inhouden en verkeerde signalen geven.
Er zijn best veel manieren om een paard voorwaartser te krijgen...
Bij mijn klanten stel ik eerst hun eigen lijf en hulpen onder de loep.
Lenteklokje schreef:maralyn schreef:Ik ben vooral benieuwd naar houding, zit en hulpge ongeveer.
Vaak zit daar namelijk ook een stukje. Onbedoeld onbewust inhouden en verkeerde signalen geven.
Er zijn best veel manieren om een paard voorwaartser te krijgen...
Bij mijn klanten stel ik eerst hun eigen lijf en hulpen onder de loep.
klopt Maralyn, daar ben ik mij ook steeds bewust van. Terwijl ik vorige week nog nadacht over ander voer. Onbewust inhouden doe ik denk ik niet in de bak, maar wel als ik buiten rijd, als er dan een auto aan komt dan houd ik 'm eerder tegen dan voorwaarts. En ook bij het instappen en losdraven moet ie al actief zijn, daar let ik nu ook op. Dus komt goed, dank je wel
Babootje schreef:Ben ik de enige die 3 x in de week een uurtje rijden te weinig vindt? Om een fijn voorwaarts paard te hebben dat goed aan de hulpen staat moet het paard dat conditioneel ook kunnen.
DuoPenotti schreef:Een paard dat onder de man niet voorwaarts is is toch vaak onduidelijkheid.
Vaak verprutst met in en losstappen.
Dan word er totaal niet op gelet, steeds been geven als voorbeeld.
Men gaat tevreden uitstappen, let nergens meer op, geven weer been zonder reactie te krijgen en alle voorgaande is weer teniet gedaan.
En dat lukt zelfs met 1 keer in de 2 weken rijden.
Conditioneel geen uur, maar klein reageren en doorlopen wel, dat heeft niets met conditie te maken maar met opletten.
Elisa2 schreef:Ik denk dat het te zwart/ wit is om te stellen dat iemand die zonder voer werkt altijd aan negatieve bekrachtiging doet. Ik lees de vooroordelen nu dus andersom.
Wat ik zelf namelijk altijd doe is er een spelletje van maken zodat het paard intrinsiek gemotiveerd raakt, daar is dan dus geen voer meer voor nodig omdat ze dit zelf vaak heel leuk vinden en gaan meedenken. Dus dat is ook gewoon positieve bekrachtiging voor een gemotiveerd paard, zonder voer.
Lenteklokje schreef:DuoPenotti schreef:Een paard dat onder de man niet voorwaarts is is toch vaak onduidelijkheid.
Vaak verprutst met in en losstappen.
Dan word er totaal niet op gelet, steeds been geven als voorbeeld.
Men gaat tevreden uitstappen, let nergens meer op, geven weer been zonder reactie te krijgen en alle voorgaande is weer teniet gedaan.
En dat lukt zelfs met 1 keer in de 2 weken rijden.
Conditioneel geen uur, maar klein reageren en doorlopen wel, dat heeft niets met conditie te maken maar met opletten.
LadyFiesta schreef:Genoeg voorbeelden om me heen van paarden die op M, Z en zelfs subtopniveau lopen met om de dag trainen hoor (3 of 4x per week dus). 3x per week een uur intensief en doelgericht (!!) trainen kan echt voldoende zijn voor een sterke conditie en spieropbouw, zeker icm veel vrije beweging op weide of grote paddock.
Maar dan moet je inderdaad rete consequent zijn op jezelf, je hulpgeving, en reactie van het paard.
beestenfreak schreef:Misschien lees ik eroverheen maar hoe oud is je paard? Soms heeft het ook met balans te maken. Sommige paarden compenseren disbalans door hard te gaan, anderen gaan juist minder voorwaarts om beter hun balans te kunnen vinden.
Uiteraard hoef je er niets mee als je dat niet wilt. Misschien dat iemand anders met hetzelfde probleem dit topic leest die deze mogelijkheid wel wil onderzoeken
koend schreef:Voor de ruiter/trainer blijft het kijken, aanvoelen, ervaren en zoeken wat dát paard op dát ogenblik precies nodig heeft.
Met mijn behoorlijk getraind paard in de kracht van zijn leven ervaar ik dat hij minder loopt na 1 of meer rustdagen op de weide. Daarom probeer ik echte trainingen af te wisselen met "hersteltrainingen" zoals beetje longeren, buitenritje of beetje springen in vrijheid. Toch moet ik opletten dat de fut er niet uitgaat na een tijdje dan is het weer tijd voor een paar dagen weiderust.
Boeiend.
Kidde schreef:TS heb je op dit moment ook les? We kunnen allerlei tips geven, maar een instructeur kan op het moment zelf helpen en zien wat werkt
Lenteklokje schreef:Vanochtend ook, hij was al meer vooruit. Met als tegenhanger dat hij een paar keer onder mij weg schoot maar dat is ook de wind en klapperende materialen