Voorwaarts rijden!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lenteklokje

Re: Voorwaarts rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-25 13:53

over het "belonen" achteraf: nee paard snapt niet meer dat dat verband houdt met die goede middendraf of fijne slangelijn. Het gaat mij om het tevreden afsluiten van een rit of training. Paard voelt toch de aandacht die je geeft, lekker afspuiten of een borstel er overheen.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-25 13:56

maralyn schreef:
Ik ben vooral benieuwd naar houding, zit en hulpge ongeveer.

Vaak zit daar namelijk ook een stukje. Onbedoeld onbewust inhouden en verkeerde signalen geven.

Er zijn best veel manieren om een paard voorwaartser te krijgen...

Bij mijn klanten stel ik eerst hun eigen lijf en hulpen onder de loep.

klopt Maralyn, daar ben ik mij ook steeds bewust van. Terwijl ik vorige week nog nadacht over ander voer. Onbewust inhouden doe ik denk ik niet in de bak, maar wel als ik buiten rijd, als er dan een auto aan komt dan houd ik 'm eerder tegen dan voorwaarts. En ook bij het instappen en losdraven moet ie al actief zijn, daar let ik nu ook op. Dus komt goed, dank je wel

Babootje

Re: Voorwaarts rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 13:58

Ben ik de enige die 3 x in de week een uurtje rijden te weinig vindt? Om een fijn voorwaarts paard te hebben dat goed aan de hulpen staat moet het paard dat conditioneel ook kunnen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 14:07

Een paard dat onder de man niet voorwaarts is is toch vaak onduidelijkheid.

Vaak verprutst met in en losstappen.

Dan word er totaal niet op gelet, steeds been geven als voorbeeld.
Dan vind men een paard los en moet hij ineens op het been reageren, dat kan dus niet.
Na dan een tijd rijden doet hij het goed.
Men gaat tevreden uitstappen, let nergens meer op, geven weer been zonder reactie te krijgen en alle voorgaande is weer teniet gedaan.

Ik heb hier 2 tinkers staan.
De ene is echt een diesel, maar moet van mij wel reageren zodra ik opstap.
Dat hij dan dan niet echt hup weg is mag hij van mij, dat kan hij niet.
Maar hij moet op lichte kuit wel harder stappen of aandraven. Dat mag dan nog wat sukkelig gaan, maar wel reactie.
Bij hem weet ik dat het later wel goed komt.
Wat niet zou zijn als ik hem met losstappen/rijden niet zou laten reageren.

Mijn andere tinker (kruising) is echt lekker voorwaarts.
Die moet ik eerder terug rijden omdat die juist te snel uit balans gaat als ik die haar ding laat doen. Want die versnelt dan elke pas.
Die word ook echt snel bij overgangen rijden.
En ja die heeft al diverse mensen met vooroordelen terug doen fluiten.
Oh die is wel snel of oh die reageert wel op een kleine hulp.
En ja ik denk dat dat echt komt door het ook altijd zo te willen.

En dat lukt zelfs met 1 keer in de 2 weken rijden.
Conditioneel geen uur, maar klein reageren en doorlopen wel, dat heeft niets met conditie te maken maar met opletten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 14:16

Betreft voerbeloning ik heb dat wel eens gedaan.
Bij paarden die iets echt heel moeilijk vonden.
Een (spring)paard die middendraf echt stom vond, welke dodo doet dat nou, dan galopeer je toch? :+
Toen die zijn eerste passen echt verruimde heb ik goedzo geroepen en direct een snoepje uit de zak gepakt.
En denk maar dat die dat koppelde.
Want vanaf daar ging het met sprongen vooruit.

Maar ook 2 paarden die galopperen heel spannend vonden. Staart in de kont geknepen.
Geen idee wat die hadden meegemaakt. Maar braaf aanspringen en stukje galperen onder een goedzooooo !! snel terug en een snoepje.
Dan gaat de spanning echt vlug weg.

En bij opstappen leer ik het ze allemaal met een snoepje.
En elk paard staat doodstil. Schijthekel aan dieren die niet kunnen wachten.
Kan het anders, vast.
Maar dit heeft bij mij altijd gewerkt.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 18:34

Lenteklokje schreef:
maralyn schreef:
Ik ben vooral benieuwd naar houding, zit en hulpge ongeveer.

Vaak zit daar namelijk ook een stukje. Onbedoeld onbewust inhouden en verkeerde signalen geven.

Er zijn best veel manieren om een paard voorwaartser te krijgen...

Bij mijn klanten stel ik eerst hun eigen lijf en hulpen onder de loep.

klopt Maralyn, daar ben ik mij ook steeds bewust van. Terwijl ik vorige week nog nadacht over ander voer. Onbewust inhouden doe ik denk ik niet in de bak, maar wel als ik buiten rijd, als er dan een auto aan komt dan houd ik 'm eerder tegen dan voorwaarts. En ook bij het instappen en losdraven moet ie al actief zijn, daar let ik nu ook op. Dus komt goed, dank je wel

Maar onbewust tegenhouden kan ook in onbewust drijven zitten.
Of onbewust tegen zitten in je zit, passief ipv actief.
Niet alleen je teugels.

Had een klant die begon bij mij te lessen, met sporen en zweep.
Binnen een maand waren de sporen er al af. En nu hoor ik haar soms roepen.
"Zo... Dat was hele vlotte reactie!"
En daardoor zelfs. "Hoo... Braaf... Das heeeeel enthousiast...!!"

Die zat echt geheel onbewust in alles in haar lijf passief, niet haar teugel, maar wèl haar zit en benen.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-25 08:00

Babootje schreef:
Ben ik de enige die 3 x in de week een uurtje rijden te weinig vindt? Om een fijn voorwaarts paard te hebben dat goed aan de hulpen staat moet het paard dat conditioneel ook kunnen.

dag Babootje, ik snap dat de meesten 3x in de week rijden niet veel vinden. Let wel, het is voor mij puur hobby en recreatie en dus zijn conditie is voor dit werk prima. Vaak longeer ik 'm ook 1x in de week. En hij loopt de hele dag in een grote wei dus hij staat overdag ook niet echt stil Ik lees de reactie van Duo Penotti: "vaak gaat het bij het instappen al mis" en dat realiseer ik me nu ook al te goed.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-25 08:06

DuoPenotti schreef:

Men gaat tevreden uitstappen, let nergens meer op, geven weer been zonder reactie te krijgen en alle voorgaande is weer teniet gedaan.
Conditioneel geen uur, maar klein reageren en doorlopen wel, dat heeft niets met conditie te maken maar met opletten.

Oh heel herkenbaar jouw uitleg! dat steeds onbewust aandrijven, dat zit er na verloop van tijd zo ingebakken bij de ruiter. Slecht maar waar! Daar ga ik ook meer op letten, als hij door loopt, hoe ik geen been te geven.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 08:41

Misschien lees ik eroverheen maar hoe oud is je paard? Soms heeft het ook met balans te maken. Sommige paarden compenseren disbalans door hard te gaan, anderen gaan juist minder voorwaarts om beter hun balans te kunnen vinden. Je zou eens kunnen kijken naar slow walk work: https://www.thepowerofwalk.com/. Ze heeft ook een fijne Facebook groep.
Het kan ze helpen om rechter en sterker te worden en omdat je iets totaal anders vraagt dan normaal kan dat ook helpen om vanuit daar wat meer voorwaartse drang te krijgen.

En ik ga toch mee met de voertjes groep (mits correct gebruikt uiteraard). Als je een paard hebt wat gericht is op voedsel dan is een vorm van clickertraining toch echt de meest efficiënte manier om een paard te krijgen die voorwaards wil gaan. Er zijn talloze manieren om je paard voorwaarts te krijgen maar met de meeste manieren wordt je paard alleen voorwaartser omdat het alternatief vervelend is (meer been, spoortje, zweep). De juiste reactie beloon je (als het goed is) met je stem of een klopje maar voor sommige paarden is dit niet motiverend genoeg.
Met een clicker kun je de exacte reactie die je wil zien markeren en uiteindelijk kun je je hulp kleiner maken en op stem gaan zetten. Met been/zweep en stemhulp kan dat ook maar je zult dan over het algemeen sneller terug moeten grijpen naar grotere hulpen omdat het paard weer motivatie verliest. Met een clicker is het makkelijker om naar intrinsieke motivatie toe te werken en als ze daar eenmaal zijn vertonen ze het aangeleerde gedrag omdat dat ze een goed gevoel geeft. Je hoeft het daarna dus niet meer elke keer te belonen met voer. Veel mensen denken dat je altijd met clicker/voer moet blijven rijden maar dat is echt niet het geval. Vaak is 1 of 2 keer op deze manier rijden al genoeg om resultaat te zien. Het is wel belangrijk dat je dit doet samen met iemand die er verstand van heeft, anders kan het averechts werken.

Ik heb het idee dat er toch nog een hoop vooroordelen zijn over clickertraining (ze worden er vervelend van, je moet altijd voer op zak hebben, het is omkoping etc.) . Ja, negatieve bekrachtiging werkt ook maar positieve bekrachtiging is toch echt de manier waarop ze het snelste leren en de meest positieve ervaring met het werk krijgen wat resulteert in een gemotiveerder paard.
Uiteraard hoef je er niets mee als je dat niet wilt. Misschien dat iemand anders met hetzelfde probleem dit topic leest die deze mogelijkheid wel wil onderzoeken :)

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 08:44

Genoeg voorbeelden om me heen van paarden die op M, Z en zelfs subtopniveau lopen met om de dag trainen hoor (3 of 4x per week dus). 3x per week een uur intensief en doelgericht (!!) trainen kan echt voldoende zijn voor een sterke conditie en spieropbouw, zeker icm veel vrije beweging op weide of grote paddock.
Maar dan moet je inderdaad rete consequent zijn op jezelf, je hulpgeving, en reactie van het paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 08:49

Ik denk dat het te zwart/ wit is om te stellen dat iemand die zonder voer werkt altijd aan negatieve bekrachtiging doet. Ik lees de vooroordelen nu dus andersom.

Wat ik zelf namelijk altijd doe is er een spelletje van maken zodat het paard intrinsiek gemotiveerd raakt, daar is dan dus geen voer meer voor nodig omdat ze dit zelf vaak heel leuk vinden en gaan meedenken. Dus dat is ook gewoon positieve bekrachtiging voor een gemotiveerd paard, zonder voer.

Voor de rest zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden en ik heb niks tegen clickertraining, als het werkt dan werkt het. :-)
Heb het zelf weleens geprobeerd met grondwerk en dat desbetreffende paard vond het helemaal niets..zo is ieder paard anders. Ben het er wel mee eens dat zoeken naar een positieve bekrachtiging belangrijk is.

Ik vindt trouwens 3x in de week een uur rijden ook niet te weinig, zolang het goed opbouwend is..hersteldagen zijn ook belangrijk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 09:21

Ik denk juist dat er teveel paarden worden over getraind.
Krijgen idd te weinig hersteltijd.
En als de rest tussen de trainingen door ook nog uurtje paddock van 10*10 is plus uurtje stapmolen heb je recept voor blessures.

Voer training moet niet.
Maar kan voor diverse paarden echt wel extra mee helpen aan het juiste sneller te doen.

Uiteraard vervangt dat niet de andere dingen van beloning zoals de aai over de hals.
En het is ook geen ding dat je blijft doen, maar op een gegeven moment ook weer weg laat.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 09:22

Voer is de grootste bekrachtiger voor een paard.
Het paard leert sneller, maar onthoud dat leermoment ook langer. Hier is best veel onderzoek naar gedaan.
Een goed getimede beloning kan je dus weken of maanden aan training schelen.

Drie keer per week trainen is voor zowel mens als paard afdoende en uitstekend. Paarden hebben meer hersteltijd nodig dan mensen.
5 keer per week trainen kan dus absoluut averechts werken.
Er is dan geen tijd voor supercompensatie, je breekt meer af dan je opbouwt.
Het is niet voor niets dat veel paarden stuk gaan.

Ga maar eens een cursus traingsfysiologie doen, of zelf duurzaam trainen... dat geeft veel inzichten.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 09:56

Elisa2 schreef:
Ik denk dat het te zwart/ wit is om te stellen dat iemand die zonder voer werkt altijd aan negatieve bekrachtiging doet. Ik lees de vooroordelen nu dus andersom.

Wat ik zelf namelijk altijd doe is er een spelletje van maken zodat het paard intrinsiek gemotiveerd raakt, daar is dan dus geen voer meer voor nodig omdat ze dit zelf vaak heel leuk vinden en gaan meedenken. Dus dat is ook gewoon positieve bekrachtiging voor een gemotiveerd paard, zonder voer.

Zeker, met stem of een klopje kun je ook belonen en gedrag 'positief bekrachtigen', zolang het paard dat als positief beschouwt :j En met veel paarden kom je daarmee heel ver en is dat ook voldoende beloning om het werk leuk te vinden. Maar voor sommige paarden is dat gewoon niet genoeg, hoeveel positieve energie je er ook in gooit. De beloning moet in verhouding staan tot het gevraagde, en het is per paard een beetje zoeken wat dat is.
De reguliere hulpgeving is gebaseerd op het geven en loslaten van druk (been, teugel, zit) en dat is per definitie negatieve bekrachtiging. Je geeft druk > paard doet wat gevraagd wordt > je haalt de druk weg. En daar is niets mis mee en werkt prima maar het werkt wel motiverender voor een paard als je het gewenste gedrag nog eens extra bevestigd met iets positiefs, of dat nou een kriebel of een voertje is :)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 12:24

Voorwaarts heeft veel te maken met consequent rijden en dus inderdaad met duidelijk zijn en leiding geven, wat hierboven ook al werd aangehaald.

Wees je zelfbewust van je hulpen en dat het intentioneel is.
Niet eindeloos drijven in de hoop een reactie te krijgen maar echt direct reactie op drijvende beenhulp verwachten.
Niet genoegen nemen met minder dan een goede reactie.

Wat goed werkt;
Halthouden, 1x been geven voor stap. Geen reactie? Beenhulp met zweephulp. X meter stappen, weer halthouden. Been geven voor stap. Geen reactie? Beenhulp met zweephulp.
Dit kun je ook met iedere andere overgang oefenen en op ieder moment dat je merkt dat je paard niet meer wakker is/ niet of te weinig reageert op jouw hulpen.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-25 12:59

Lenteklokje schreef:
DuoPenotti schreef:

Oh heel herkenbaar jouw uitleg! dat steeds onbewust aandrijven, dat zit er na verloop van tijd zo ingebakken bij de ruiter. Slecht maar waar! Daar ga ik ook meer op letten, als hij door loopt, blijft mijn kuit stil.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-25 13:14

LadyFiesta schreef:
Genoeg voorbeelden om me heen van paarden die op M, Z en zelfs subtopniveau lopen met om de dag trainen hoor (3 of 4x per week dus). 3x per week een uur intensief en doelgericht (!!) trainen kan echt voldoende zijn voor een sterke conditie en spieropbouw, zeker icm veel vrije beweging op weide of grote paddock.
Maar dan moet je inderdaad rete consequent zijn op jezelf, je hulpgeving, en reactie van het paard.

ja, zeker de vrije beweging in de wei telt toch ook mee als beweging? Het is een groot weiland en hij graast maar loopt ook veel heen en weer, dat is ook beweging, en vooral ontspanning dat is ZO belangrijk in een paardenleven :) maar ja soms dacht ik ook dat hij sloom was omdat ik ga in de avond rijden en hij was zijn looplust al kwijt want hij heeft zelf zijn 10 km al in de wei gemaakt ha ha

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-25 13:17

beestenfreak schreef:
Misschien lees ik eroverheen maar hoe oud is je paard? Soms heeft het ook met balans te maken. Sommige paarden compenseren disbalans door hard te gaan, anderen gaan juist minder voorwaarts om beter hun balans te kunnen vinden.
Uiteraard hoef je er niets mee als je dat niet wilt. Misschien dat iemand anders met hetzelfde probleem dit topic leest die deze mogelijkheid wel wil onderzoeken :)

Hij is 14. Balans is niet het probleem, ja soms voel ik wel dat hij op zoek is naar balans bv in de hoeken of in een kleine volte maar dat is normaal en voel ik aan en dan ondersteun ik hem. Thanks!

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 14:08

Vrije beweging is vooral goed voor bijvoorbeeld souplesse en herstel, het telt imo niet echt mee zoals een training.

Nog een tip, want idd is balans zoals geopperd zeker een factor in het voorwaarts rijden, bij elk paard - let op dat je niet teveel binnenstelling pakt op de voltes etc. Voelen hoe hij zich houdt als je hem wat rechter houdt of licht contra stelling. Met teveel stelling kan hij bijvoorbeeld over de schouder wegvallen en dat belemmert de beweging.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 15:02

Voerbeloning, hersteltijd na werk enz, het varieert allemaal zo serk van paard tot paard en van situatie tot situatie.

Een bloedpaard dat enthousiast wordt, heeft dikwijls lak aan je voerbeloning, wil het niet eens. Het wordt veel blijer als het mag voortdoen of als je "meespeelt”.
Aan het andere eind van het spectrum heb je voergerichte paarden die alles zouden doen voor een snoepje.
Ook de situatie heeft invloed. Komt het paard vers uit de stal of komt het uit de weide, zijn er stoorzenders, is het moe ...

Hersteltijd hangt ook weer af van ras, individu, soort werk en aard van de reeds opgebouwde conditie.

Voor de ruiter/trainer blijft het kijken, aanvoelen, ervaren en zoeken wat dát paard op dát ogenblik precies nodig heeft.

Met mijn behoorlijk getraind paard in de kracht van zijn leven ervaar ik dat hij minder loopt na 1 of meer rustdagen op de weide. Daarom probeer ik echte trainingen af te wisselen met "hersteltrainingen" zoals beetje longeren, buitenritje of beetje springen in vrijheid. Toch moet ik opletten dat de fut er niet uitgaat na een tijdje dan is het weer tijd voor een paar dagen weiderust.
Het blijft zoeken
En als amateur moet je ook nog aanpassen aan je andere activiteiten en het weer.
Boeiend.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 16:02

TS heb je op dit moment ook les? We kunnen allerlei tips geven, maar een instructeur kan op het moment zelf helpen en zien wat werkt

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-25 16:18

koend schreef:
Voor de ruiter/trainer blijft het kijken, aanvoelen, ervaren en zoeken wat dát paard op dát ogenblik precies nodig heeft.

Met mijn behoorlijk getraind paard in de kracht van zijn leven ervaar ik dat hij minder loopt na 1 of meer rustdagen op de weide. Daarom probeer ik echte trainingen af te wisselen met "hersteltrainingen" zoals beetje longeren, buitenritje of beetje springen in vrijheid. Toch moet ik opletten dat de fut er niet uitgaat na een tijdje dan is het weer tijd voor een paar dagen weiderust.
Boeiend.

ja mooi dat je die rustdagen noemt want dat vergeten wij vaak en juist ook afwisseling houdt een paar energiek in mijn ogen!

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-25 16:21

Kidde schreef:
TS heb je op dit moment ook les? We kunnen allerlei tips geven, maar een instructeur kan op het moment zelf helpen en zien wat werkt

Kidde, nee de afgelopen maanden geen les, daar heb jij een punt. Ik zal eens kijken of ik dat weer kan oppakken.
Let wel, ik heb ook een periode gedacht dat paard door ander voer voorwaartser zou worden. Van die denkwijze van ik nu inmiddels af. Vanochtend ook, hij was al meer vooruit. Met als tegenhanger dat hij een paar keer onder mij weg schoot maar dat is ook de wind en klapperende materialen

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 17:37

Lenteklokje schreef:
Vanochtend ook, hij was al meer vooruit. Met als tegenhanger dat hij een paar keer onder mij weg schoot maar dat is ook de wind en klapperende materialen

Tja, je kunt niet alles hebben.
Als het niet te erg is, dan doe ik alsof hij een grapje vertelde.
Is het toch vervelend, wijs ik hem mondeling terecht net zoals ik doe als hij in de omgang wat overenthousiast is. Maar ik maak er geen groot item van.

Camino_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 19:09

Als ik je bericht goed lees reageert je paard nu best goed op je hulpen maar heeft nog te weinig looplust van zichzelf. Dat kan ook een gewoonte zijn die jullie er samen in hebben laten sluipen: dat jij onbewust je been er net iets teveel aanhoudt en je dus je paard eigenlijk geleerd hebt “je moet blijven lopen zolang mijn been eraan is”.
Probeer eens om een hulp te geven en als je paard gereageerd heeft, je been echt helemaal weg te laten. In de aanleerfase voor jezelf, je been echt net van zijn flank halen en gewoon losjes naar beneden te laten hangen. De truc is om echt snel je hulp weer weg te halen zodat hij weer gaat snappen dat een hulp “versnellen” betekent en niet “tempo aanhouden”.
Als hij dan gelijk weer terugvalt, herhalen en steeds direct weer los. Benieuwd of het helpt!
Edit: Ikzelf vind het fijn om daarbij zeker in het begin ook met de stem te helpen, geeft het paard duidelijkheid en idd reageren ze vaak heel fijn op enthousiasme!

Ben het ook zeker eens met iemand hierboven die iets schreef over hoe het paard beweegt, als hij zijn lijf strak houdt kan hij gewoon niet comfortabel voorwaarts.

En laat eens nakijken of zijn bloedwaarden van vitamine E en selenium en de spierwaarden goed zijn (plus gelijk een controle door de dierenarts in beweging om verborgen pijntjes uit te sluiten.