groot lesgeef probleem.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 19:12

carola schreef:
Het rijden en kunnen van de leerling is een afspiegeling van de instructeur.

Dit is absoluut niet waar

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 19:16

Eerst met de houding van de ruiter bezig. En verder de ruiter alle kneepjes van eht longeren leren, dus hoe bijzetten, dubbellonge, enz. Dan kun je een paard dat vastzit verbeteren zonder er zelf op te gaan prutsen.
Maar je moet zelf wel weten waar je over praat. Want ook longeren is een kunst op zich.
Kan zij goed longeren, dan hoeft ze het paard niet verder te verprutsen omdat ze met longeren ook weer dingen kan verbeteren.

Het rijtechnisch verbeteren van het paard lukt pas als de ruiter fatsoenlijk kan rijden.
Als ze het rijden echt niet kan leren, dan kan ze misschien wel lol beleven aan het paard en het niet verder doen verstijven met een beetje longewerk. Ook iemand die totaal geen aanleg heeft moet de kans krijgen om te rijden. Als je zo'n ruiter zo ver krijgt dat ze zonder het paard te hinderen een beetje rond kan hobbelen met voldoende afwisseling voor het paard, dan kunnen beiden er plezier aan hebben.
Als ze echter blijft trekken, schoppen, weet ik veel wat, dan is het voorh et paard uiteraard niet leuk en is stoppen een betere optie.
Laatst bijgewerkt door germie op 16-03-04 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 19:17

Oke, ik wist niet dat je een cursus hebt gehad, dat is heel anders nu. ik ging er (gezien je leeftijd) van uit dat je dat niet had. Welke cursus heb je gedaan?
En jij hoeft ook niet zo 'dreigend' te praten naar mij. De toon van 'ik wil jou wel eens zien, blablabla' vind ik niet echt aardig.
Toch weet ik niet of het verstandig is om haar les te blijven geven. Ook omdat je zelf al aangeeft dat ze moeilijk dingen aanneemt door haar psychische problemen. Dat lijkt me ook erg demotiverend als instructeur...

suppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 19:40

Hoi,

Ik zou er gewoon een paar weken op dat paard gaan rijden zodat die wat losser word als dat nog kan en daarna een tijdje eerst losrijden en dan aan dat meisje les geven en kijken hoe dat dan gaat. Als het dan nog niet gaat zou ik dat paard maar verkopen want je hebt er niks aan als je een paard hebt waar je niet mee overweg kan. Als zij dat nou echt niet wil zou ik voorstellen om gewoon 3 xper week erop te rijden en de rest zij zodat als ze dat paardje toch ooit wil verkopen er nog wel wat mee kan.

xxx suppie

Feufollet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 20:03

Als ik dat zo allemaal lees zou ik eerlijk gezegd haar toch met klem aanraden naar een ander paard op zoek te gaan!
Waarom blijft ze op dat paard rijden? Probeert ze iets te bewijzen? Ik dacht dat je had gezegd dat ze zelf nu ook inziet dat ze minder goed kan rijden dan ze dacht. Dan moet ze toch ook inzien dat ze met een ander paard beter af is???

Op deze manier is er voor haar geen lol aan en het paard zal er ook niet blij mee zijn.
Als ze eens op zoek ging naar een vriendelijk, rustig en goed ingereden recreatiepaard. Dan zou ze waarschijnlijk veel meer plezier in het rijden hebben. Want waarom ze dat nu nog doet snap ik dus echt niet!

Het is toch veel leuker om lekker met je paard te werken en ontspannen buitenritten te maken?
Wedstrijdrijden deed ze toch al niet en er is niks mis met een paard zoeken waar je prettig mee om kunt gaan!

DianaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 00:00

Ha Joyce

Ik vind het knap dat je het volhoud.
Wat ik een beetje uit het verhaal opmaak, is dat X toch redelijk veel psychische en misschien wat lichamelijke problemen heeft. Dat is heeeeel lastig om zo iemand les te geven. Want je komt heel vaak niet goed door en botst regelmatig tegen een muurtje aan....
En X wil toch heel graag haar hobby blijven doen, en ook verbeteren, want anders zou ze geen les nemen...toch ?
Dus er is wel een wil, maar jij moet zoeken naar de weg. Petje af ! OK dan!

Misschien tip om haar gevoel te verbeteren ; rijden in het donker (of als dat niet kan, met ogen dicht... maar dat wordt spieken... Schijnheilig vrees ik..)
Dus de bak in en licht uit. En dan niet al te ingewikkeld; eerst maar eens gaan voelen op welk been je lichtrijdt, bijv... is al lastig genoeg.

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 14:19

Zeker weten ....dat paard moet weg....echt waar...dat wordt niks....gewoon een lekker mak oud bessie ervoor in de plaats!!

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 14:38

Jep mee eens wat ik hier allemaal heb gelezen

paard verkopen en lekker op een manege gaan hobbelen Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 18:00

joycje schreef:
Dit heeft niks te maken met haar. maar met psychische problemen van X ( is lastige situatie) Ook ben ik ervan overtuigd dat ze ieder paard in de poedersuiker rijdt ze heeft er echt geen gevoel voor... Op één of andere manier heeft ze echt geen aanleg voor het rijden. Maar ja het is haar keuze. En aan mij dan om te proberen hier een beetje vorm aan te geven... Ik doe hard mijn best. Maar soms is het alleen maar psychisch lesgeven Lachen maar ja dat hoort er soms bij hé......

Iemand met psychische moeilijkheden die hard zitles kan gebruiken??

Probeer d'r toch maar eens door te sturen naar Ulrieke Thiel (psycho-equitherapeute die (zit)lessen geeft naar het klassieke principe). Voor losse lessen of voor een specifiekere cursus. Wel prijzig, maar erg goed...

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 19:32

Is het niet eerlijker voor jou en het paard, als X eens een half jaartje manegelessen gaat volgen??
Als ik het zo lees is zij niet echt toe aan een iegen paard Verward

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 08:47

ik zou het paard zeker niet verkopen,. Dat is een laatste optie voor als het helemaal niet meer lukt. Mijn merrie is ook heel erg pittig en heeft 9 maanden stil gestaan vanwege een peesblessure.
mijn advies: laat het paard lekker op zijn eigen benen lopen. bijna geen contact met de mond houden. Dan ga je eerst aan de houding van X werken. Als dat in orde is zou ik weer verder gaan met het paard. Is het paard te druk dan gaat X erop en houd jij of iemand anders hem vast aan de longe. Dan kan het paard nooit wegsprinten. Maak wel een bokriempje aan het zadel zodat ze dat eventueel vast kan houden als hij raar doet.
Je moet ze wel allebei een kans geven en die kans bieden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 08:57

joycje schreef:
Idd heb ik een cursus en heb heel wat gereden in deze jaartjes. Dus jij hoeft niet voor mij te bepalen of ik wel of niet bevoegd ben om les te geven. Daar komt ook nog eens bij dat ik best weet wat het beste is voor haar. Maar ik heb wel beperkte mogelijkheden. Moet dus roeien met de riemen die ik heb en dat zijn er maar bar weinig. Plus dat ik jou nog wel eens een op haar paard wil zien rijden. Weet zeker dat je er bagger voor schijt. want naar 3 keer achteroverslaan en in volle galop door de stallen heen stieren weet ik zeker dat je er niet vrolijker van wordt...

Door een reactie als deze zal de geloofwaardigheid in het feit dat jij een capabele instrukteur dalen. sorrie

als je een paard niet in de weg zit kan je m ook niet in de poedersuiker rijden.Hier ligt dus een taakje voor jou, loslaten voor, ontspannen zitten, handen laag, hakken laag,lang zitten, maak je zwaar, achterover (dus rechtop) buitenteugel, binnenbeen ........... en als je daarmee gaat werken dan komt het paard vanzelf wel.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 09:15

Ik denk dat het goed is om eerst een keer goed met haar te praten, wat ze nou precies wil met het paard, heeft ze nog wel lol om te rijden (is de motivatie er eigenlijk wel ) En ik denk dat jij dan ook gewoon heel eerlijk tegen haar moet zijn.

Over het rijden: Lijkt me het beste om eerst te gaan werken aan haar houding en zit, eventueel aan de longe (als dat mogelijk is bij dat paard) en misschien eens wat lesjes geven op een wat meer ervaren paard. Heb je zelf geen paard waar ze eens op kan rijden?

Ik ben ook bezig te helpen met iemands 3-jarige ruin, en deze is dus echt zo moeilijk aan de longe, dat ze zelf gewoon nog niet in staat is om hem netjes rond te slingeren zonder dat hij omkeert en wegrent. Dus dan biedt ik altijd aan om 1 van die van mij te longeren ter oefening, zodat ze toch dat gevoel krijgt, en ik vind het erg belangrijk dat ze het zelf ook leert.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 09:15

ben het helemaal met gijsenkim eens.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 09:36

Wat je vooral ook niet moet vergeten is de ruiter erop attenderen wanneer er iets goed is.

Ik zeg bijvoorbeel heel vaak "goed gereden" of zelfs Braahaaf Haha! tegen mn ruiters. Degene die al langer bij me lessen die begrijpen precies wanneer ik braaf tegen het paard zeg of braaf tegen hun Haha! Haha!

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 12:58

Is longeren voor de les niet iets? Dat het paardje wat rustiger wordt? En gewoon lekker de hele dag buiten.

Eerst ervoor zorgen dat de zit van de ruiter in stap goed (Goed aan het been en aan de teugel )is en dan pas gaan draven en dan pas gaan galopperen.

Het paard krijgt dan ook steeds meer vertrouwen in de ruiter (Kan me voorstellen dat het opstandig wordt als iemand de hele tijd loopt te trekken en te schoppen) en zal dan ook meegaander worden.
Als ze echte en rare motoriek heeft dan zijn hier ook genoeg oefeningen voor bijv. Marcheren, Kruipen, huppelen, armen draaien, met balletjes gooien.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 01:11

gijsenkim schreef:
Wat je vooral ook niet moet vergeten is de ruiter erop attenderen wanneer er iets goed is.

Ik zeg bijvoorbeel heel vaak "goed gereden" of zelfs Braahaaf Haha! tegen mn ruiters. Degene die al langer bij me lessen die begrijpen precies wanneer ik braaf tegen het paard zeg of braaf tegen hun Haha! Haha!

Idd heel erg duidelijk Haha!
In het begin zei ik nog heel hardvochtig goed gereden door tegen mijn paard...tegenwoordig accepteer ik maar dat ze het tegen mij zegt Knipoog