Paard steekt tong uit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-25 20:19

roosa schreef:
Dit bit is gewoon niks voor jou paard.
Vind het ook een hoop gerommel en gerammel.
Er word ook op 1 kant flink gekloven aan de beschadigingen van het bit te zien
Te veel druk op de lagen dan de tong er maar tussen om van de druk af te komen.

Bit heb ik geleend van m’n instructrice! Al die beschadigingen zaten er al. Kan zijn dat zij het doet hoor, maar is niet te zien aan het bit

roosa

Re: Paard steekt tong uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 20:28

Nou geef dat ding dan maar snel weer terug.
Je paard zegt dat ie het niet fijn vind.
Waar reed je hiervoor mee dan?
Of ben je op zoek omdat hij het voor dit bit ook deed?

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-25 20:34

Had hiervoor een dubbelgebroken bustrens. Ze deed niet haar tong eruit steken maar wel overmatig veel kauwen, ontspande haar kaak moeilijk en hield soms haar hoofd schuin. Toen enkelgebroken geprobeerd maar dat vond ze heel duidelijk ook niet fijn.
Met dit bit doet ze het bovenstaande niet, maar dus wel die tong. Dit bit is dus ook niet passend, maar vandaar ook de vraag of iemand dan iets weet wat WEL zou fijn voor haar zou zijn

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 20:51

Ik zou in plaats van dat jouw “instructrice bekend is met een aantal bittenfitters” gewoon eens echt een bitfitter laten komen. Eventueel dus 1 die jouw instructrice kent.

Mijn paard is er heel duidelijk in, die laat in een aantal minuten (soms seconden) zien wat hij fijn vindt en niet. Zo is misschien niet ieder paard maar mijn paard kiest zo zijn eigen bit uit. Nu toevallig recent, na met het vorige bit van deze bitfitter 2 jaar fijn te hebben gereden, een nieuwe uit laten kiezen. Je groeit als combinatie en soms is er dan weer een aanpassing nodig.

Tong naar buiten steken, zeker als dat hiervoor niet was, lijkt me een heel duidelijk signaal van je paard dat dit bit niet passend is of dat hij het in ieder geval niet prettig vindt.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 21:14

Een bit met rolletjes vind ik eigenlijk altijd net niks, er komen makkelijk velletjes en dergelijke tussen wat het voor het paard oncomfortabel en onrustig maakt. De buitenste stukken lijken ook vrij dik bij dit bit.
Wat ik zou proberen bij jouw paard is een hulstrens. De dubbelgebroken variant. Zijn mooie anatomische bitten met een stille ligging en het mondstuk is vrij dun, het tussenstukje klein. Omdat het een hulstrens is kunnen bij de ringen ook geen velletjes ertussen raken, waar dat bij een bustrens heel soms nog wel eens wil gebeuren bij de ‘scharnieren’.
Mijn paard had een heel gevoelige mond en dat bit vond ze prettig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 21:45

bbpin schreef:
Had hiervoor een dubbelgebroken bustrens. Ze deed niet haar tong eruit steken maar wel overmatig veel kauwen, ontspande haar kaak moeilijk en hield soms haar hoofd schuin. Toen enkelgebroken geprobeerd maar dat vond ze heel duidelijk ook niet fijn.
Met dit bit doet ze het bovenstaande niet, maar dus wel die tong. Dit bit is dus ook niet passend, maar vandaar ook de vraag of iemand dan iets weet wat WEL zou fijn voor haar zou zijn

Niemand kan dat beoordelen vanaf een toetsenbord. Zou een bitfitter laten komen, die kan de mond anatomisch van binnen beoordelen in combinatie met de kaak.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 07:25

een tongprobleem los je niet op met bitten, paard geeft aan dat het niet meer kan compenceren

je moet de oorzaak vinden en die oplossen

lees je in en mogelijk vind je de oplossing

https://ruiterbewust.nl/hoe-ontstaat-ee ... ngrijk%20o

https://www.dier-osteopaat.nl/blogs/tongbeen/
Dit betekent dus ook dat elke vorm van spanning en van vastheid (bijvoorbeeld door neusriemen, stang met kinketting, bijzetteugels of vasthoudende strakke ruiterhand) niet alleen leidt tot een verstrakking of ontwijkende beweging in de tong, kaken en nek! Het heeft ook invloed op de bewegingsvrijheid van schouder, voorbenen en achterbenen!

Het is helaas een onderschat - vaak 'n rijtechnisch - probleem wat je simpelweg niet kunt oplossen met een ander bit, of met bitloosrijden.
Laatst bijgewerkt door mce op 18-08-25 08:09, in het totaal 9 keer bewerkt

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 07:31

bbpin schreef:
Ze steekt het er ook uit zonder teugelcontact! Als ik haar bijv longeer met het hoofdstel in, zonder lijn, zie je het nogsteeds

Dan heb je 2 opties: ze vindt het bit niets, ze compenseert over ergens. Scheelt al heel wat zoek werk.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 07:40

**

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 08:13

Bitfitters zijn ook niet heilig overigens. Je kunt gewoon bij veel paarden niet in een uurtje of 2 weten of een bit wat is of niet. Verder verkopen ze meestal ook. Vaak verkopen ze Neue Schule, dure bitten, mooie bitten, maar ook hier is het niet altijd het juiste bit voor het paard.

Ik ben ook een soort bitfitter, ik heb wel 20 soorten bitten in maat 13.5 (en paar in 14.5), en leen wel eens wat uit zodat mensen het kunnen proberen. Maar ik verkoop niet, geef wel tips of advies als er om gevraagd wordt, maar uiteindelijk moet je het zelf uitproberen.
Bij mijn paard is het bitloos geworden en als er met bit gereden moet worden is het een hele dikke koperen bustrens met metalen inlages, gewoon enkel gebroken.
Watertrensen zorgen er voor dat er velletjes in de mondhoeken stuk gaan, en dan maakt het niet uit of iemand de teugels aanneemt of niet. Dus een watertrens is voor mijn paard niet zo fijn. Terwijl een ander paard wat ik rij er juist weer fijn op loopt.
Gebroken, ongebroken, dubbelgebroken, je moet het testen. Het materiaal is minder belangrijk dan de pasvorm, hoewel je ook paarden hebt die niet goed reageren op bitten met koper. Ik heb ook een Fager bit liggen, van titanium. Maar ik kan er niets aan doen, maar de bitten van Fager zijn niet altijd mooi afgewerkt helaas.

Verder is het wel belangrijk dat je het probleem van de tong uitsteken snel weet op te lossen, want ben je 1 a 2 maanden verder, dan is het aangewend en krijg je het er eigenlijk niet meer uit. Dat heb ik ook al gezien bij paarden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 08:18

Denk niet dat dit hetzelfde is als een officiele bitfitter, die kijkt in de mond..kijkt hoeveel ruimte een paard daar heeft. Of het bijvoorbeeld een hangend rooster heeft of andere moeilijkheden waarmee rekening mee moet worden gehouden bij het kiezen van een bit. Natuurlijk kun je er lukraak van alles in hangen, kost veel tijd en zoals in dit topic wel blijkt geeft het niet altijd het goede resultaat.

Een bitfitter kijkt ook naar de rest van het hoofdstel en het rijden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 08:30

Uiteraard kun je een soort van bitfitten bij een grote vergaarde collectie.
Ik heb ondertussen ook veel bitten en dan ga je daar inderdaad eens mee kijken wat past en het paard fijn vind.

Wat ts nu dus ook doet met dit bit.
Met een ander bit steekt hij de tong niet uit, bij deze wel.

Dan weet je betreft dit bit voldoende.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 08:35

Mijne kan absoluut niet tegen " smaakjes" aan t bit, heb je al eens geprobeerd met echt enkel RVS?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 09:17

Met goed kijken naar je paard kom je een heel eind hoor. Ik heb bij twee paarden een bitfitter bij gehad maar twee keer had ik al het juiste bit. Hoeveel ruimte ze hebben is niet zo spannend want je kunt toch gewoon de lippen aan de kant doen en even naar binnen kijken als er een bit in zit? Dan zie je het snel genoeg als het te vol is.

Voor de meeste paarden zijn bijna alle bitten altijd te dik. Van oudsher heb je geleerd dat hoe dikker hoe zachter, maar dat is niet het geval. De tegenwoordige paarden hebben maar heel weinig ruimte. Mijn merrie van 1.68 kan max een dikte van 14 mm hebben, liever nog dunner want anders heeft ze er gewoon last van. En ik gebruik niet eens een neusriem/sperriem. Gewoon rondkijken en uitproberen. Kijk of je iets kunt lenen van mensen. Ik ben na heel veel uitproberen super blij met de Harry’s horse r-roll. Daar loopt ze al jarenlang veel fijner op dan alle dure bitten die ik geprobeerd en gehad heb. Hij lijkt een beetje op myler maar is ipv hoekig mooi rond afgewerkt.

Rubber en al dat soort materialen branden als je dat in een paard hangt met een wat drogere mond en ze zijn ook nog eens veel en veel te dik. Tegenwoordig zijn er allemaal fancy dingen op de markt maar dat is dus helemaal niet nodig in mijn ervaring.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 09:37

Hier ook een bitfitter erbij gehad. Via hem kocht je uiteindelijk het bit na de sessie en dan mocht je het evengoed nog 2 weken proberen. Was het uiteindelijk toch niet het bit dan mocht je het terug sturen. Je kreeg dan het aankoop bedrag - €7,50 voor het reinigen etc terug.

Mijn paard kan prima een 18mm kwijt maar loopt het fijnste op een 12mm. Haar voorkeur, dubbelgebroken met lock maar wel afhankelijk roterend.
Uiteindelijk uitgekomen op een nep myler. Zit tussen een level 1 en 2 in.

Het is echt kijken, voelen.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 09:42

Ik zou een goede bitfitter laten komen, Natascha van Eijck is echt een aanrader.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 10:12

Stal_Fiore schreef:
Ik zou een goede bitfitter laten komen, Natascha van Eijck is echt een aanrader.

Die heb ik er twee keer bij gehad en kon niks nieuws vertellen :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 10:35

Elisa2 schreef:
Denk niet dat dit hetzelfde is als een officiele bitfitter, die kijkt in de mond..kijkt hoeveel ruimte een paard daar heeft. Of het bijvoorbeeld een hangend rooster heeft of andere moeilijkheden waarmee rekening mee moet worden gehouden bij het kiezen van een bit. Natuurlijk kun je er lukraak van alles in hangen, kost veel tijd en zoals in dit topic wel blijkt geeft het niet altijd het goede resultaat.

Een bitfitter kijkt ook naar de rest van het hoofdstel en het rijden.

Daar kijk ik natuurlijk ook naar. Bitfitter is overigens een term die iedereen zichzelf mag geven. Dus het zegt niets over de kwaliteit. Maar vaak willen ze wel verkopen. Het is echt overhypet.

Maar ik heb gewoon wel eens wat bitten opgekocht, heb enorm veel paarden gereden, en heb zodoende echt van alles verzameld, net als tig soorten bitloze hoofdstellen. En ik leen dat dus wel eens uit. Zit bij mij geen verdienmodel aan vast. Is gewoon hobby. Zeg nooit nooit, want mensen vragen toch wel vaak advies aan mij. Maar op dit moment ben ik niet van plan om het verder uit te werken. Als hobby geen hobby meer is, wordt het werk.

En het is gewoon dus iets wat ik ook wel eens aan een paar bokkers heb aangeboden, wil je eens wat proberen, dan heb ik het mogelijk liggen.

En heeeeeel soms weet je in 5 minuten of een bit werkt, maar meestal moet je het toch wel een maandje proberen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 13:27

Ja maar jullie vergeten dat als je veel ervaring hebt dat het makkelijker is, je moet ook in een mond kunnen kijken en problemen kunnen herkennen enzo.

Overigens ben ik zelf helemaal niet van het wisselen van bitten, het meeste heeft hier altijd gelopen op een simpele watertrens, anatomisch gevormd met 1 uitzondering die een mega smal mondje had. Maar de meeste problemen komen niet door het bit maar door het rijtechnische gedeelte.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 14:21

Elisa2 schreef:
Ja maar jullie vergeten dat als je veel ervaring hebt dat het makkelijker is, je moet ook in een mond kunnen kijken en problemen kunnen herkennen enzo.

Overigens ben ik zelf helemaal niet van het wisselen van bitten, het meeste heeft hier altijd gelopen op een simpele watertrens, anatomisch gevormd met 1 uitzondering die een mega smal mondje had. Maar de meeste problemen komen niet door het bit maar door het rijtechnische gedeelte.

Daar heb je hemelaal gelijk in. Al is een bit wat de verkeerde vorm heeft of te dik is wel heel storend voor een paard. Dan kun je nog zo een fijne rijstijl hebben maar als iets vervelend voelt dan voelt het vervelend. En als ze de tanden/kiezen niet meer op elkaar krijgen doordat bit en tong te dik zijn dan los je dat ook niet op met correct trainen. Als je wel een passend bit hebt dan is het aan de ruiter om rijtechnisch stappen te maken en correct te trainen want idd je ziet weinig paarden met een fijne aanleuning en dat laatste is toch gewoon vooral een kwestie van correct rijden

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 14:41

Ja mee eens, een simpel bit die gewoon goed in de mond past is het belangrijkste en daarnaast vooral zoveel mogelijk uit die mond blijven.

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-25 17:49

Vandaag het oude bit weer in gehad waar ze voormalig geen tong mee deed uitsteken, daar doet ze het nu ook mee.
Na overleg denken we dat ze in haar kaakgewricht en/of tongbeen vast zit, dus osteopaat gebeld om langs te komen.
Ook geprobeerd om de sperriem en neusriem losser te doen, dat maakte ook geen verschil. Ook met teugel los gewoon de tong eruit.
We gaan Iniedergeval kijken welke blokkades er lichamelijk zijn, mocht dat niet de oplossing zijn kan het geen kwaad, maar dan benaderen we de DA om eens langs te komen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 18:10

Persoonlijk geloof ik niet direct in blokkades van het tongbeen of wat dan ook wat dit dan weer zou veroorzaken. Het is wel altijd makkelijk om een hoop geld uit te geven zonder oplossing. Is er iets veranderd aan training in de afgelopen weken? Nieuw paard in de wei er bij? Dat soort dingen zou ik eerder uitsluiten.

Mogelijk is het nu al aangeleerd en dan leer je het niet meer zomaar af.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 18:20

Eet het paard wel goed?
Brokjes en hooi?

bbpin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-25 18:33

germie schreef:
Persoonlijk geloof ik niet direct in blokkades van het tongbeen of wat dan ook wat dit dan weer zou veroorzaken. Het is wel altijd makkelijk om een hoop geld uit te geven zonder oplossing. Is er iets veranderd aan training in de afgelopen weken? Nieuw paard in de wei er bij? Dat soort dingen zou ik eerder uitsluiten.

Mogelijk is het nu al aangeleerd en dan leer je het niet meer zomaar af.

Nee niks veranderd in training, alleen dus dat bit wat ik had veranderd en nu weer terug met de oude waar ze het ook mee doet…

Mag ik vragen waarom je er niet in gelooft? Osteopathie heeft in het verleden zeker wel m’n paard geholpen met andere klachten
Laatst bijgewerkt door bbpin op 18-08-25 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt