Mening van mensen die zelf jureren gevraagd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 22:58

koend schreef:
Jullie hebben het nu over de verruiming. Ok vrij duidelijk dat een correcte verruiming van de getalenteerde kwpner hoger scoort dan de correcte verruiming van een minder getalenteerd paar en dat de versnelling van tempo in plaats van verruiming nog minder scoort, whatever het talent.

Maar wat doe je in de andere oefeningen?
De arbeidsdraf zal er over de hele proef ook anders uitzien, de souplesse in de zijgangen ook.
In de verzameling zal de gemiddelde Spanjaard dan weer een voordeel hebben, maar hij moet natuurlijk op de niveaus geraken waarin verzameling gevraagd wordt.

Ik vind het interessant om jullie meningen te lezen!

Vergeet in dat alles ook de ruiter niet. Je hebt het nu steeds over het paard, maar de ruiter is degene die het paard moet opleiden ongeacht ras. De ruiter maakt het paard beter, of niet.
Je kunt talentvolle paarden hebben, maar een ruiter zonder enig ruitergevoel kan met dat paard zomaar nooit hoger komen dan het L2. Zet mijn schoonzoon die GP rijdt op een koudbloed of een spaanse en die scoort gewoon nog 65/70% in zijn proef. Hij heeft nu een spaanse merrie in training en met amper 4 mnd zadelmak mee op wedstrijd in het L en rijdt gewoon dik winst, terwijl het echt nog wel groen was. Die kan dus gewoon foutjes maken, omdat hij weet op welke onderdelen hij het weer kan compenseren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 08:28

Die kan ze waarschijnlijk ook geweldig opleiden en dat maakt ook een groot verschil, een goede trainer/ ruiter maakt ieder paard beter qua gangen en lossigheid.

Wat jij schrijft Shirley dat klinkt logisch voor mij, een paard wat nauwelijks door het lijf stapt laat ook eigenlijk geen "goede" middenstap zien. Misschien wel een voldoende maar met verbeterpunten zeg maar. Bij zo'n keertwending ook, vaak zie je dan in de voorbereiding naar zo'n keertwending al dingen mis gaan, paard wat onzuiver wordt, rug die weggedrukt wordt, achterbeen die blijft staan ipv doorloopt.

Ook de overgangen laten zien veel over de geredenheid en kwaliteit van paard en training vind ik. :)

Al met al, is alles altijd makkelijker gezegd dan gedaan. :D

MerelV

Re: Mening van mensen die zelf jureren gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 09:09

Hier ook jurylid! Helemaal eens met Shirley (en hoop ook niet dat we hier veel over van mening verschillen).

Het skala is leidend in de beoordeling van een dressuurproef. Je moet altijd een beoordeling maken op 1. het goed gaande paard volgens het Skala en 2. de correct uitgevoerde oefening (bv. volte is rond). Beide leiden tot een punt op een specifieke oefening. Een paard die van nature bergop en met souplesse beweegt, zal misschien makkelijker hogere punten scoren (maar die maakt bijvoorbeeld ook weer makkelijker taktfouten en dat drukt de score weer), maar dat betekent niet dat bijvoorbeeld een haflinger die goed voor elkaar is deze punten niet zal kunnen scoren. Hij zal daar mogelijk wat harder voor moeten werken.

In mijn ervaring is het helaas zo, dat veel ruiters zeggen: de jury houdt niet van X (vul ras in) en daarom krijg ik lagere punten. Of, mijn paard is geen voorbeenzwaaier en daarom krijg ik lagere punten. Terwijl het in de meeste gevallen ontbreekt aan voorwaarden uit het Skala en ontbreekt aan zelfreflectie hierop. Dat vind ik nog wel eens jammer.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 09:28

koend schreef:
De arbeidsdraf zal er over de hele proef ook anders uitzien, de souplesse in de zijgangen ook.
In de verzameling zal de gemiddelde Spanjaard dan weer een voordeel hebben, maar hij moet natuurlijk op de niveaus geraken waarin verzameling gevraagd wordt.

Ik weet dat je vroeg naar meningen van juryleden. Ik ben geen jurylid, maar ben wel super actief in de sport geweest, ging na elke proef naar de jury om het hele verhaal te horen, en heb ook veel als schrijfster meegekeken. Daarnaast heb ik best wat paarden die voldoen aan jouw omschrijving in de sport uitgebracht, oa een tinker en een fjord.
Ik heb gezien dat niet elk jurylid er hetzelfde mee omgaat. Heb wel eens als schrijfster gezien dat een PRE een super mooie doorgesprongen wissel liet zien, en een 6 kreeg. Ik heb toen na de proef aan de jury gevraagd waarom die wissel een 6 kreeg, en toen was het antwoord: tja ehh ik hou niet van dat gekrabbel. Dit gebeurt dus soms.
Aan de andere kant kun je net zo goed teveel punten kunt krijgen met een ras als fjord of tinker, puur omdat het zo knap zou zijn.
Mijn ervaring is wel dat de meeste mensen die zeuren dat de jury "gewoon niet van fjorden, haflingers, tinkers, friezen etc houdt", over het algemeen gewoon een gesprek aan zelfreflectie hebben. Het is natuurlijk wel makkelijk om de jury de schuld te geven.
Wb de korte gangen.. daar waar je met je verzameling een groot voordeel hebt, heb je met je korte gangen een nadeel. Maar niemand heeft je verboden het paard sterker te maken en er bijv een zgn. tweede draf (géén zweefdraf) op te zetten. Daar waar een ander keihard moet werken om überhaupt verzameling voor elkaar te krijgen, moet jij dus met je PRE gaan trainen om de gangen ruimer te krijgen.
Het zou niet correct zijn om als jury het krabbelen tot de Grand Prix door de vingers te zien "omdat het nou eenmaal een PRE is", en dan wel lekker punten wanneer je in een mum van tijd je verzameling kunt aanspreken, maar dan vervolgens een kpwn-er die na een uitgestrekte galop niet vlot genoeg sluit en verzamelt, wél af te rekenen hierop.
Je hebt nou eenmaal bij het ene ras als ruiter wat meer talent nodig dan bij het andere ras. Maar echt ruitertalent komt altijd wel bovendrijven, linksom of rechtsom.
En die ene jury die jouw proef echt te laag punt omdat het ras hem/haar niet bevalt, tja, die wordt altijd tot in den treure onthouden door ruiters, maar ik heb nog nooit iemand gehoord over die ene jury die jou veel te veel punten heeft gegeven, wat ook heus gebeurt. Aan het eind van het jaar heb je gemiddeld genomen gewoon gekregen wat je hebt verdiend.
Gekrabbel of korte gangen hoort sowieso aan het einde terug te komen bij de technische cijfers, en daarnaast weegt het in de losse onderdelen mee, daar waar het storend is voor een hoger cijfer. Betekent niet dat je geen voldoende kunt halen, maar als de aanleuning of de uitvoering van de oefening ook al niet denderend is, kun je alles bij elkaar opgeteld daardoor ook op een onvoldoende uitkomen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 11:46

Een goed gereden PRE hoort ook niet te krabbelen, dat zie je vaak als ze niet voldoende over de rug naar de hand toe lopen en te weinig lengte/ verbinding pakken. En dat is dan dus ook vaak weer de uitdaging bij dit soort paarden.

Sorry, beetje offtopic maar het moest er even uit. :o (Ze hebben natuurlijk wel minder ruime passen en kortere benen van nature)

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 12:02

Ik heb nu een pre in mijn hoofd die (nogal stressy) verzameld loopt in de L.
Dat is toch fout?

Of wat je ook regelmatig ziet, een ponyruiter die net de nageefljkheid ontdekt heeft en met teveel hand de pony in een houding dwingt en hemzo gewoon beperkt in zijn beweging.
Daar hoort toch het ruitertje dat gewoon met contactteugel een natuurlijke proef laat zien (ervan uitgaande dat de figuren even correct gereden zijn.) .voor e staak

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 12:48

Je ziet vaak dat PRE’s ook weinig tact hebben. En meestal niet kunnen verruimen. Ja dan kan ik geen hoge punten geven.
Het is niet dat jury’s niet houden van Haflingers, Fjorden, Friezen etc maar ze leggen het vaak qua lossigheid, tact, balans, zelfhouding en vermogen tot verruiming (en vaak ook verzameling) af tegen hun moderne rijpaardgenoten. Die scoren dan hoger. En zo kan een brave Haflinger met een net braaf proefje nog onder een megatalentvol dressuurpaard eindigen die een paar keer staakt. Die krijgt dan een paar 2’en en 3’en en onderaan een 5 ofzo maar als de rest allemaal 7, 8 en 9 is dan legt de brave Haflinger het af met 6’jes en een enkel 5’je en 7’tje.
En dat is dan ‘oneerlijk’.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 13:25

Vaak als ze "stressy" lopen, dus hectisch, maaierig en niet taktmatig zijn ze meestal niet over de rug en op de voorhand... het valt voor het beeld qua rug minder op qua weggedrukt zijn door de stevige (in volume, niet altijd in kracht) core die ze hebben. Maar je ziet het bij PRE's heel goed terug in de gangen en takt imo.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 13:46

Suzanne F. schreef:
Je ziet vaak dat PRE’s ook weinig tact hebben. En meestal niet kunnen verruimen. Ja dan kan ik geen hoge punten geven.
Het is niet dat jury’s niet houden van Haflingers, Fjorden, Friezen etc maar ze leggen het vaak qua lossigheid, tact, balans, zelfhouding en vermogen tot verruiming (en vaak ook verzameling) af tegen hun moderne rijpaardgenoten. Die scoren dan hoger. En zo kan een brave Haflinger met een net braaf proefje nog onder een megatalentvol dressuurpaard eindigen die een paar keer staakt. Die krijgt dan een paar 2’en en 3’en en onderaan een 5 ofzo maar als de rest allemaal 7, 8 en 9 is dan legt de brave Haflinger het af met 6’jes en een enkel 5’je en 7’tje.
En dat is dan ‘oneerlijk’.

Maar er is ook altijd nog de persoonlijke voorkeur en dat kun je als mens niet uitschakelen.

En het is helaas ook echt zo dat de naam toch wel van invloed is. Ik weet nog dat ik in de M2 reed en Emmelie Scholtens voor mij moest starten op een jong paard. Die was toen nog niet zo ver als nu, maar had al wel een naam zeg maar. Dat paard vloog de ring uit (is uitsluiting normaal gesproken), kreeg daarna van Sjak een zweep in de handen gedrukt en reed zo de proef uit. Dus ook nog hulp van derden. En die eindigde zo nog boven mij en in de prijzen.

En uiterlijk heeft helaas soms ook invloed op het punt voor 'verzorging van het geheel'. Ik heb eens gehad dat ik 2 paarden reed, beiden in de B, met zelfde zadel, hoofdstel, dekje, ruiter enz. En toch kreeg de 1 een 8 en de ander een 7. Dus verhaal gehaald en wat bleek? De jury vond de ene proef geen winstpunt waardig en had daarom een 7 gegeven op verzorging i.p.v. een 8. Dus eerst uitrekenen wat het totaal is, en dan kijken of je die winstpunt gunt of niet.

Helaas, het gebeurt. Niet iedereen doet het, maar sommigen dus wel.

Ik rij nu een ruin, en ik zeg altijd: als ik met deze de ring in kom sta ik meteen 20 punten voor op mijn merrie. Dat is gewoon de uitstraling, daardoor lijkt alles makkelijker te gaan dan bij mijn merrie, maar het is absoluut niet zo. Maar het uiterlijk doet er dus echt wel toe. En dat is in dit geval natuurlijk iets wat lastig te negeren is, want de jury ziet niet dat het eigenlijk bij de ruin moeilijker is dan bij de merrie, maar de ruin is gewoon in alles langgerekter en soepeler. Dat is een beetje wat jij ook beschrijft. Maar uitstraling speelt zeker ook mee.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 14:36

koend schreef:
Hoe punt je paarden die duidelijk niet de ruime gangen hebben van nature?
Laat ons uitgaan van twee even net gereden proeven in de basissport (B1 tot ZZ.)
Ik denk bv aan een Spanjaard, een fjord, een haflinger ... versus een dressuurwarmbloed.
We gaan ervan uit dat de beperkte bewegers bij de verruimingen echt wel (een beetje) verruimen t.o.v. hun eigen arbeidsdraf.

Je mag natuurlijk onderscheid maken per categorie. Het is logisch dat je in de B anders jureert dan in het Z.
Maar wat, in welke onderdelen, vanaf wanneer en hoeveel scheelt het in de punten?

Dat is niet te zeggen in het algemeen. Hooguit is te zeggen dat dressuurgerichte paarden het over het algemeen wat gemakkelijker hebben in alle oefeningen dan anders gefokte paarden. Een paard kan het gemakkelijkste tonen wat hij van nature makkelijk kan doen. De ruiter kan daar dan nog weer een plus of een min aan geven qua gangen maar ook zeker qua oefeningen. De ruiter kan zelfs storend werken. Denk even aan dat overgetalenteerde paard waar je eigenlijk alleen maar stil hoeft te gaan zitten en hulpen te geven maar met de ruiter die dat niet lukt m het absoluut niet uit kan zitten of het ruitergevoel nog niet voldoende heeft ontwikkeld waardoor het paard zelfs onregelmatig kan bewegen. . Een paard wat netjes over de rug naar de hand is gereden met een fijne stille aanleuning wat ook nog het beeld toont dat het ongedwongen en blij en met gemak alle oefeningen uitvoert scoort beter dan een paard wat dat niet doet of kan. 1 van de oorzaken dat het paard het niet kan kan zijn exterieur zijn maar ook karakter en werkwilligheid enz enz spelen mee. Kortom dat is niet even te zeggen. Omdat er binnen alle rassen ook nog heel veel gradaties zijn.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 14:57

germie schreef:
En uiterlijk heeft helaas soms ook invloed op het punt voor 'verzorging van het geheel'. Ik heb eens gehad dat ik 2 paarden reed, beiden in de B, met zelfde zadel, hoofdstel, dekje, ruiter enz. En toch kreeg de 1 een 8 en de ander een 7. Dus verhaal gehaald en wat bleek? De jury vond de ene proef geen winstpunt waardig en had daarom een 7 gegeven op verzorging i.p.v. een 8. Dus eerst uitrekenen wat het totaal is, en dan kijken of je die winstpunt gunt of niet.

Ik denk misschien vreemd, maar dit lijkt me positief? Anders krijgt een niet-winstpuntwaardige combinatie per ongeluk toch steeds die kleine winstpunt en wordt het uiteindelijk een klasse hoger, terwijl de combinatie nog niet eens bevestigd was in de lagere klasse.
Natuurlijk hoor je te punten wat je ziet, maar met die halve punten van tegenwoordig kom je al helemaal snel hoger uit dan de bedoeling was.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 15:05

Dan heeft de jury daar met de rest van de punten rekening mee te houden. Een punt bij verzorging eraf trekken om net onder een winstpunt uit te komen is niet fair. Schijnbaar was zo’n proef dus wel net aan winstwaardig. Zo’n combinatie komt zichzelf dan in de volgende klasse tegen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 15:17

Dat is dan ook weer zo. Mogelijk was het helemaal niet bewust zo gedaan om net onder de wp uit te komen, maar zag de jury oprecht verschil om zo tot een ander cijfer te komen. Punt voor de verzorging vond ik altijd discutabel (om nog maar niet 'grote onzin' te zeggen). :o

Maar goed, ontopic... Het kan oneerlijk voelen als iemand met een fantastisch bewegend paard heel hoog scoort, zeker als dat met een paar flinke fouten is. En helemaal als jij (jij = in het algemeen, niet persoonlijk bedoeld) je beperkt bewegende paard zo optimaal mogelijk weet te presenteren en alsnog geen hoge punten krijgt voor een verruiming. Toch zou ik niet weten hoe het anders moet. Je kunt moeilijk meten in hoeverre het paard naar uiterste kunnen presteert en het zou ook vreemd zijn om een minder uitgevoerde oefening hoger te waarderen, puur en alleen omdat het moeilijker is voor die combinatie.

Het lijkt me belangrijk om niet zo de focus te leggen op punten en prijzen. Heb jij fijn gereden, een bepaald doel behaald, jezelf kunnen verbeteren, etc. Dan lijkt me dat belangrijker dan een juryoordeel. Sommige ruiters piepen zo vreselijk als ze geen hoge punten krijgen... En scoren ze ineens 70% maar ergens in de onderste helft van de uitslag, dan mag je daar toch niet blij mee zijn, lijkt me. Dan was Sinterklaas in het juryhokje geklommen. :P

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 15:35

_Lorette_ schreef:
Ik denk misschien vreemd, maar dit lijkt me positief? Anders krijgt een niet-winstpuntwaardige combinatie per ongeluk toch steeds die kleine winstpunt en wordt het uiteindelijk een klasse hoger, terwijl de combinatie nog niet eens bevestigd was in de lagere klasse.
Natuurlijk hoor je te punten wat je ziet, maar met die halve punten van tegenwoordig kom je al helemaal snel hoger uit dan de bedoeling was.
Ik vind het niet de taak van de jury om te voorkomen dat een combinatie in een hogere klasse startgerechtigd is.
Ik heb combinaties in de B gehad die echt niet klaar zijn voor het L1 maar wel voldoen aan de voorwaarden voor de B en dan is het niet aan mij om punten achter de houden om dat te voorkomen. Soms zet ik er wel subtiel onder dat voor de volgende klasse de aanleuning moet verbeteren of bij een M2 combi dat het geheel meer gesloten moet zijn voor het Z omdat ik niet wil dat ze denken dat het al goed genoeg is om over te gaan en dan laag scoren. Maar ik punt wat ik dan zie en het is niet aan mij om te beslissen of iemand over gaat of niet. Daar hebben ze hopelijk een instructeur voor. En met het huidige flexibel starten kunnen ze altijd nog weer terug als het niet goed gaat.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 15:37

Dat snap ik en ik kan me ook vinden in die redenatie. :j Toch zou ik het zelf niet erg vinden als het echt het geval was dat de jury een puntje lager ging zitten op de verzorging om net onder de wp uit te komen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 15:44

Elisa2 schreef:
koend schreef:
Jullie hebben het nu over de verruiming. Ok vrij duidelijk dat een correcte verruiming van de getalenteerde kwpner hoger scoort dan de correcte verruiming van een minder getalenteerd paar en dat de versnelling van tempo in plaats van verruiming nog minder scoort, whatever het talent.

Ik vind het interessant om jullie meningen te lezen!

De punten voor de gangen kunnen onder toch apart gegeven worden? Zou vooral de gangen beoordelen op tactmatigheid, zuiverheid en losgelatenheid.

Er is gelukkig nog maar 1 cijfer te geven voor de gangen ipv voorheen voor stap draf en galop apart. Dat heb ik altijd een heel oneerlijke beoordeling gevonden, die drie cijfers kun je kopen door een heel duur getalenteerd paard te hebben.
Meest frustrerende waren proeven die t/m het afgroeten geen winstpunt waard waren maar door de drie 8 en voor de gangen toch aan het winstpunt kwamen.
Zelfde met de idiote cijfer voor verzorging enz in de B klasse, rijkunstig 178 punten en dankzij de tiptop verzorgde pony/ruiter een 8 erbij en 180 punten. Dat onderdeel mogen ze gelijk schrappen wat mij betreft.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 16:25

_Lorette_ schreef:
germie schreef:

Nee, niet positief maar oneerlijk naar de ruiter. Dat is ook de reden dat ik al heel lang geen punten meer tel en ja ik heb heus wel eens bij de uitslag gedacht: oeps beetje te gul of juist beetje te streng.
Wat betreft de halve punten en hoger uitkomen niet mee eens.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 16:30

_Lorette_ schreef:
Dat snap ik en ik kan me ook vinden in die redenatie. :j Toch zou ik het zelf niet erg vinden als het echt het geval was dat de jury een puntje lager ging zitten op de verzorging om net onder de wp uit te komen.

Vreemde gedachte , de proef en puntentelling zitten nu eenmaal zo in elkaar en daar heb ik het mee te doen als jury. En vanaf de L en hoger is er geen verzorging cijfer, wat dan: optellen en zoeken naar een punt om te wijzigen?

Je geeft je punten en klaar, geen gerommel daarna met cijfertje omhoog of omlaag.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 16:33

koend schreef:
Ik heb nu een pre in mijn hoofd die (nogal stressy) verzameld loopt in de L.
Dat is toch fout?

Of wat je ook regelmatig ziet, een ponyruiter die net de nageefljkheid ontdekt heeft en met teveel hand de pony in een houding dwingt en hemzo gewoon beperkt in zijn beweging.
Daar hoort toch het ruitertje dat gewoon met contactteugel een natuurlijke proef laat zien (ervan uitgaande dat de figuren even correct gereden zijn.) .voor e staak

In de L wordt er geen verzameling gevraagd dus dat is inderdaad fout, en zoals anderen ook al aangeven worden PRE's hectischer als ze niet goed over de rug gereden worden.

Teveel hand en afdwingen is ook fout.

Fijn Charley dat dit veranderd is, dat wist ik niet.
Het moet dus inderdaad gewoon niet zo zijn dat het betere paard altijd in het voordeel is, snap wel dat het helpt. De nadruk moet blijven liggen op het rijtechnische gedeelte denk ik.

En ja, ik ken de verschillen ook..vroeger met bloedjemooi gefokt dressuurpaard had ik altijd automatisch 20 punten hoger al liep ie als een krant dan met de simpele beweger. In mijn ogen onterecht omdat die laatste veel beter voelde, maar het zag er gewoon altijd minder uit.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 17:46

Ik snap niet zo goed waarom er altijd afgegeven moet worden op mensen die "puntjes sprokkelen". De meeste mensen die dat doen vinden het gewoon leuk wedstrijdjes mee te pakken, krijgen feedback mee om aan te werken, en stranden eventueel vanzelf ergens als de rek uit hun of hun paard's kunnen is. Lekker boeien dat iemand promoveert met een pr van 185 punten. Tuurlijk zijn er mensen die iedereen behalve zichzelf de schuld geven, en hun paard over de kop jagen om maar genoeg punten te halen, maar die heb je ook onder de ruiters die juist voor de prijzen rijden. Van beide kan je wat vinden, maar je verandert er niks aan, en het zou je eigen rijgenot niet moeten hinderen.

Wbt het kunnen van de paarden; zolang er Haflingers in de grand prix rondlopen, zal dat allemaal wel meevallen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 18:21

CharleyT schreef:
Vreemde gedachte , de proef en puntentelling zitten nu eenmaal zo in elkaar en daar heb ik het mee te doen als jury. En vanaf de L en hoger is er geen verzorging cijfer, wat dan: optellen en zoeken naar een punt om te wijzigen?

Je geeft je punten en klaar, geen gerommel daarna met cijfertje omhoog of omlaag.

Ik snap helemaal dat het niet de bedoeling is en dat je moet accepteren waar je als jury oprecht uitkomt na het punten. Toch zou ik er als ruiter echt geen moeite mee hebben. Het signaal is dan duidelijk. :P En dat is dan als je echt ziet dat er een correctie is gedaan op het originele cijfer. In de situatie van Germie weet je niet wat erachter zat.

Als schrijver heb ik vaak genoeg een cijfer moeten wijzigen om de uitslag te krijgen die de jury voor ogen had. Dan kwam een mindere combinatie per ongeluk net op te hoge punten uit. Daar valt genoeg van te vinden/zeggen, maar het gebeurde niet eens zelden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 18:33

Anderzijds, geef de jury wel de punten, komen ze zichzelf een klasse hoger toch wel tegen.
Dus daarvoor hoeft men het niet te doen en was de huidige proef gewoon net voldoende.
Jammer als er zo net gerommeld word. Zowel punt erbij als eraf

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 18:40

Ik heb zelf met een heel beperkt bewegend paard, zo beperkt dat de dierenarts bij de aankoopkeuring de gangen als matig bestempelde, heel leuk meegereden. Je voelt je dan alleen wel een beetje stom als je op de kampioenschappen komt, want dan loopt er wel wat anders om je heen en weet je dat een braaf proefje je niet meer gaat redden. Is dat erg? Nee. Heb met plezier Z drs gereden, gesprongen, crossjes en viertal gereden. Genoeg leuks. Als ik de video's nu terugzie, snap ik eigenlijk niet waarom hij toen zo goed scoorde. Het leek niet echt ergens op. En dan ben ik helemaal geen spectaculaire paarden gewend. Toch wisten jury's hem te waarderen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 18:45

Jij rijd ook erg netjes. Dus een minder paard haal jij het maximale uit.

En ja een paard dat graag meewerkt is voor het merendeel van de ruiters veel belangrijker dan het goed bewegende paard, maar die minder mee wil werken.

En wat ik eerder al zei. Mensen laten echt punten liggen waar iedereen een 7 kan halen. Zoals recht binnen komen. Mooi halthouden, netjes zonder tegen de hand achterwaarts.
Dan kan daar een 5 tegenover staan waar het paard moeite mee heeft maar heb je toch een wp

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 19:06

_Lorette_ schreef:
Ik heb zelf met een heel beperkt bewegend paard, zo beperkt dat de dierenarts bij de aankoopkeuring de gangen als matig bestempelde, heel leuk meegereden. Je voelt je dan alleen wel een beetje stom als je op de kampioenschappen komt, want dan loopt er wel wat anders om je heen en weet je dat een braaf proefje je niet meer gaat redden. Is dat erg? Nee. Heb met plezier Z drs gereden, gesprongen, crossjes en viertal gereden. Genoeg leuks. Als ik de video's nu terugzie, snap ik eigenlijk niet waarom hij toen zo goed scoorde. Het leek niet echt ergens op. En dan ben ik helemaal geen spectaculaire paarden gewend. Toch wisten jury's hem te waarderen.

Heel simpel. Die van jou was aan elkaar, nageeflijk, correct in de aanleuning en je reed netjes. Dat zijn dan al snel kleine voldoendes, al is de beweging simpel. En dan kom je best een eind.