WK Jonge Dressuurpaarden 2025

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 07:56

BoktVerlaten schreef:
Ik zag toch bij een aantal jonge amazones op jonge paarden een vervelend beeld. Trekken aan het bit, strakke neusriemen en akelig aangetrokken sperriemen. En daar staan de close ups van op SM met allemaal lovende berichten er onder. Als dit de toekomst is….

Zag je dit bij het WK Verden?

Want daar zijn dus weinig jonge amazones en er wordt heel streng gejureerd op de rijderij.

BoktVerlaten

Re: WK Jonge Dressuurpaarden 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 08:21

Ik vind ruiters tussen de 20 en de 30 ook jong (zegt ook iets over mijn leeftijd)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 08:46

Ik heb nog niet alles gezien nu hier, maar wel aan aantal keer live bij het WK geweest en vind de rijderij daar over het algemeen een stuk fijner dan bij bijvoorbeeld de Pavo cup. Kon daar wel echt meer genieten van het losrijden bij veel ruiters (niet allemaal natuurlijk).

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 09:14

rockey schreef:
Manny schreef:
Is er nog een andere manier om het te kijken via CMH, heb abbo daar opgezegd. Vind de prijs daarvan zo absurd hoog geworden. En ze hebben ook geen proef abbo meer.
Wij gaan zaterdag en zondag naar Verden, dan sowieso live kijken.

https://verdenyh.com/en/

hier is het ook gratis te volgen

oliebol, hier is het niet meer te zien en mijn abo bij clip my horse heb ik opgezegd, is het nog ergens anders volgen?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 09:17

Dacht dat ze bij het WK nu ook continu neusriem checks gingen doen? Maar dat is dan niet gebeurt?

annikavolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 09:41

Elisa2 schreef:
Dat is waar haha.

Ben nu even het eerste gedeelte aan het terug kijken. Valt me op hoeveel Donnerhall vertegenwoordigd is. Heb er nu 8 gezien en 6 hebben er Donnerhall bloed. (zij het soms wat verder weg)

Vandaag bij de 5 jarigen ook veel Donnerhall bloed. Maar dat was ook een top hengst qua vererving, zowel in vader- als moederlijn!

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 09:43

c_alsemgeest schreef:
Dacht dat ze bij het WK nu ook continu neusriem checks gingen doen? Maar dat is dan niet gebeurt?

`n statement en reglementen zijn heel mooi handhaven is wat anders, of zoals ik eerder in dit topic al lees: Sinds wanneer zijn de reglementen logisch?

Queen123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-25 09:45

c_alsemgeest schreef:

Dat heb ik ook ergens gelezen! In het verslag van Eurodressage van gisteren stond wel een foto van de controle met dat apparaatje. Het wordt dus in ieder geval (steekproefsgewijs?) gedaan.

Net de proef van Bart Veeze en Pina Colada gezien. Fijne stap en paard heeft zich goed ontwikkeld de laatste tijd. Tijdens de hengstencompetitie vond ik hem niet zo bijzonder, maar er is wel een mooie ontwikkeling te zien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 11:52

annikavolder schreef:
Elisa2 schreef:
Dat is waar haha.

Ben nu even het eerste gedeelte aan het terug kijken. Valt me op hoeveel Donnerhall vertegenwoordigd is. Heb er nu 8 gezien en 6 hebben er Donnerhall bloed. (zij het soms wat verder weg)

Vandaag bij de 5 jarigen ook veel Donnerhall bloed. Maar dat was ook een top hengst qua vererving, zowel in vader- als moederlijn!

Helemaal mee eens, het is gewoon opvallend hoeveel invloed hij nog heeft. :j

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 14:14

Afbeelding
c_alsemgeest schreef:

Jigglemouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 14:59

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 15:05

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 15:05

Jigglemouse schreef:
rockey schreef:
oliebol, hier is het niet meer te zien en mijn abo bij clip my horse heb ik opgezegd, is het nog ergens anders volgen?

https://www.clipmyhorse.tv/nl_BE/live/2 ... se24-arena

Weliswaar niet op groot scherm, maar hier kun je het wel gratis volgen

ik krijg helaas na een paar minuten de melding:

Tot hier kon u onze service testen zonder registratie

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 15:07

En ook via het youtubekanaal van de FEI kun je het zien. Weet niet of daar de finales ook worden uitgezonden.

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 16:55

FriesWytske schreef:
En ook via het youtubekanaal van de FEI kun je het zien. Weet niet of daar de finales ook worden uitgezonden.

Bedankt voor de tip! Gisteren wel gezocht, maar de kwalificaties zonden ze er niet uit. Leuk dat de kleine finales nu wel te zien zijn.

remi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 19:46

c_alsemgeest schreef:

Kwam net een bericht tegen dat ze voor ze de ring ingaan allemaal gecontroleerd en gemeten worden met het apparaatje. En bij het verlaten van de ring worden ze ook allemaal gecheckt op eventueel aanwezig bloed.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 23:04

remi schreef:
c_alsemgeest schreef:

Kwam net een bericht tegen dat ze voor ze de ring ingaan allemaal gecontroleerd en gemeten worden met het apparaatje. En bij het verlaten van de ring worden ze ook allemaal gecheckt op eventueel aanwezig bloed.

Gecontroleerd met ogen dicht zeker

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 07:07

moet wel zo strak want anders zijn -veel - paarden "te voorwaarts", of loperig zoals de jury zegt.

Veel paarden niet klaar voor deze proef, lijkt me. Geen verschil in 4,5,6 jarige, zevenjarige moeten vandaag aan de bak.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 07:56

Kunnen we er aub geen afzeiktopic van maken?

Het zijn jonge paarden in een relatief spannende omgeving.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 08:00

vreemd, maar ik ga met je mee hoor, in dit topic wel zeuren over te strakken riemen maar niet de oorzaak benoemen,
*D
Laatst bijgewerkt door mce op 08-08-25 08:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Queen123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-25 08:05

mce schreef:
moet wel zo strak want anders zijn -veel - paarden "te voorwaarts", of loperig zoals de jury zegt.

Veel paarden niet klaar voor deze proef, lijkt me. Geen verschil in 4,5,6 jarige, zevenjarige moeten vandaag aan de bak.

Je hoeft er niet naar te kijken he... Natuurlijk is alles nog niet perfect, het zijn immers ook jonge paarden in een spannende omgeving.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 08:15

Queen123 schreef:
mce schreef:

Je hoeft er niet naar te kijken he... Natuurlijk is alles nog niet perfect, het zijn immers ook jonge paarden in een spannende omgeving.

is zeker waar, maar waarom dan - ook weer in dit topic - zeuren over te strakken riemen?? Dat is dan toch nodig! *D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 08:29

Van achter een toetsenbord is niet te bepalen of een neusriem te strak zit, de neusriemcontroles zijn er niet voor niks. We kunnen ook eens blij zijn dat die er zijn?

Zag dat er bij de zesjarige ook een uitgebeld werd omdat de jury twijfelde of deze wel rad was. Een Just Wimphof..heel fijn dat ze bij twijfel aan de bel trekken wbt paardenwelzijn.

En ontopic, ik vind het jammer dat de andere rassen altijd standaard minder punten krijgen. Zag een Lusitano met een hele goede stap die dan bij een ander paard zeker een 8 had opgeleverd en hier bleef het dan steken rond de 7.

Queen123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-25 09:13

Mee eens Elisa. De sport ligt al onder een vergrootglas. We kunnen ons ook focussen op de punten die wél verbeterd zijn. Niets is perfect, maar we kunnen wel blij zijn met de positieve veranderingen, zoals neusriemcontroles en dat (naar mijn idee) er tegenwoordig sneller een paard wordt uitgebeld als deze niet lekker loopt.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 10:14

Elisa2 schreef:
Van achter een toetsenbord is niet te bepalen of een neusriem te strak zit, de neusriemcontroles zijn er niet voor niks. We kunnen ook eens blij zijn dat die er zijn?

Zag dat er bij de zesjarige ook een uitgebeld werd omdat de jury twijfelde of deze wel rad was. Een Just Wimphof..heel fijn dat ze bij twijfel aan de bel trekken wbt paardenwelzijn.

En ontopic, ik vind het jammer dat de andere rassen altijd standaard minder punten krijgen. Zag een Lusitano met een hele goede stap die dan bij een ander paard zeker een 8 had opgeleverd en hier bleef het dan steken rond de 7.

heb je helemaal gelijk, foto's - ook in dit topic - geven ook geen juist beeld *D

los van het toetsenbord, luister ook naar de uitleg bij het cijfer voor de losgelatenheid

en Queen123, ook helemaal gelijk en dank voor de tip.