wat zijn jullie tips voor een goede A/C lijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-25 14:33

Bedankt voor al jullie tips! Natuurlijk gaan er geen mirakels gebeuren tegen zondag maar alle trucjes zijn handig.

Ik ga ook echt proveren genieten zondag want, vehale gezichtsverlies, hangt er echt niks van af.

Ik denk dat ik maar een mantra moet doen, iets in de trend van: timing, rijden, lachen XD

Dan moet dat helemaal goed komen

Art_Ificious

Re: wat zijn jullie tips voor een goede A/C lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 14:55

Ach ik heb pas ook dressuurproefje gereden, allereerste keer en ja mijn AC lijn was zigzag :+
Had alsnog 61,96% dus best mooi voor een eerste keer met ook nog eens een jong paard.
Als alleen de AC lijn een probleem is zou ik me daar niet zo druk om maken.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-25 15:01

Art_Ificious schreef:
Ach ik heb pas ook dressuurproefje gereden, allereerste keer en ja mijn AC lijn was zigzag :+
Had alsnog 61,96% dus best mooi voor een eerste keer met ook nog eens een jong paard.

De AC lijn is niet het enige hoor haha. Maar de rest gaat hem vooral met spanning te maken hebben. Het is nogal een hittepetitje, dus als hij gewoon braaf zijn proefje loopt ben ik al heel gelukkig, prijzen zitten er zeker niet in :+ maar ik vind het gewoon leuk om te doen met hem, net omdat hij die extra uitdaging heeft. Aan een paard kiezen die alles toch allemaal braaf doet is niet veel aan voor mij, tenzij je dan een hoger niveau kan starten.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 15:31

Waidida schreef:
Bedankt voor al jullie tips! Natuurlijk gaan er geen mirakels gebeuren tegen zondag maar alle trucjes zijn handig.

Ik ga ook echt proveren genieten zondag want, vehale gezichtsverlies, hangt er echt niks van af.

Ik denk dat ik maar een mantra moet doen, iets in de trend van: timing, rijden, lachen XD

Dan moet dat helemaal goed komen

Even een opbeurend berichtje voor je: kan je vertellen dat de A-C van B t/m Z een uitdaging is hoor. In de hogere klasse kom ik toch regelmatig slingeren/scheef etc tegen dus maak je er niet te druk om en daarbij is het maar 1 onderdeel van alle punten die je krijgt in een proef. Veel succes!

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 15:49

Waidida schreef:
Art_Ificious schreef:

De AC lijn is niet het enige hoor haha. Maar de rest gaat hem vooral met spanning te maken hebben. Het is nogal een hittepetitje, dus als hij gewoon braaf zijn proefje loopt ben ik al heel gelukkig, prijzen zitten er zeker niet in :+ maar ik vind het gewoon leuk om te doen met hem, net omdat hij die extra uitdaging heeft. Aan een paard kiezen die alles toch allemaal braaf doet is niet veel aan voor mij, tenzij je dan een hoger niveau kan starten.

TIP:
weet dat een figuur begint en eindigt en jij zegt wanneer het begint en klaar is, b.v. een volte begint bij een letter en eindigt bij de letter, die zet je in en dan hou je die hulp erbij tot je weer rechtuit gaat en dan moet je alweer de hulpen voor het volgende figuur paraat hebben,

geef je pony optijd de hulp zodat je hem niet overvalt en mogelijk uit balans brengt

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 19:47

CharleyT schreef:
SARINO schreef:
Rechte lijnen rijden kan pas met een recht paard en rechte ruiter.
Bij je eerste wedstrijd hoeft het allemaal niet foutloos te zijn , dat verwacht de jury ook niet.
Probeer op tijd te wenden en juist zo min mogelijk te corrigeren anders wordt het nog rommeliger , voel dat je druk met benen gelijk is en je handen gelijke druk geven .
Thuis weer lekker doortrainen , vaak de binnenhoefslag meenemen en rechte lijnen worden dan steeds makkelijker.
Succes zondag en vergeet niet te genieten.

De jury weet toch niet dat het je eerste wedstrijd en ik wil het ook niet weten. Ik beoordeel iedereen gelijk.

Een jury verwacht toch sowiezo geen foutloze proef?

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 20:50

Sinds onderstaande tips van mijn instructie rijd ik er ook wel eens 7's op ipv 5en :+

Rijd de hoek bij a en de wendig als een halve volte halve baan, dat komt je buiging ten goede en dan op de ac lijn een klein beetje extra gas geven, dat voorkomt slingeren en valt bijna niet op recht van voren.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 20:56

Een paard wat nog wat wiebelig op de diagonaal is. Mik op de hoek, niet op de letter, ze lopen toch vaak al snel weg naar de hoefslag, zodat je op de letter uit gaat komen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 21:12

Ponyruiter die ik weleens help heb ik laatst in een training 2 balkjes op de A-C lijn gelegd op 15 meter om wat extra richtpunten te creëren. En dan 3 8jes rijden. Dus voor, tussen en na de balk en telkens weer recht op de ac lijn uitkomen. Sowieso waren 2 balkjes best handig om creatief mee te klooien. Bijkomend voordeel, pony kan meedenken en dat maakt het makkelijker.

Nou heb je daar zondag niks aan maar je kan de training wel leuker maken voor de volgende keer.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 22:12

Met verbazing las ik hier, "1 m voor a draaien”
Mij is altijd verteld dat een volte van 6 m de maximale buiging is die een paard in zijn wervelkolom kan leggen. Dat maakt dat je dan 3 m voor de a aan de wending begint.

Verder rijd ik tijdens de training zo weinig mogelijk zijgangen van op de middellijn. De middellijn is quasi altijd rechtdoor tot het einde bij mij.
En nog staat op mijn protocol Z1 regelmatig " Zwalkt op de middellijn!”
Ik zit er niet zo mee. Ik vind andere dingen in de proef veel belangrijker.

Tegen de stress heb ik een goede tip. Focus in je proef op elk onderdeeltje dat goed gaat in plaats van op wat fout loopt. Fouten zijn werkpunten voor tijdens de training. Op de wedstrijd heb je positieve vibes nodig!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 00:27

Audesta schreef:
Sinds onderstaande tips van mijn instructie rijd ik er ook wel eens 7's op ipv 5en :+

Rijd de hoek bij a en de wendig als een halve volte halve baan, dat komt je buiging ten goede en dan op de ac lijn een klein beetje extra gas geven, dat voorkomt slingeren en valt bijna niet op recht van voren.

Tot je wat hoger komt, dan willen ze echt wel een wending gaan zien en vooral dus de hoek niet als volte. Leuk voor jonge onervaren dieren, daarna moet je gewoon de basis in orde hebben en dus een wending maken. Want dan heb je ook proeven waar je het verschil moet gaan laten zien.

Ik rijd ook gewoon zijgangen op ac lijn en wordt echt vermoord als ik nu nog gas ga geven om recht te blijven. Beide zijn een stuk basis en kan je helpen met groen onervaren paard, daarna moet je toch echt gaan werken aan de gehoorzaamheid, wachten, rechtrichten en noem maar op zonder 'trucjes' of ontwijken. Want ontwijken werkt toch niet, in de proef moet het wel, maar heb je het thuis nooit opgelost en heeft het paard dus niet geleerd om te wachten en heb je dus het probleem van slingeren enzovoorts

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-25 18:34

We hadden vandaag de laatste les, en hij was echt erg aangenaam. Ik heb meteen enkele van jullie tips gebruikt tijdens het inrijden en de AC lijn ging al een stuk beter!

Ik reed ook de hele les de kop en het voordeel is dat 1 van de lange zijdes geen omheining heeft omdat het een springbak is. Dat was dus ook goed voor het rechthouden.

Aan de voorbereiding zal het morgen dus niet liggen, hopen dat hij alles niet te spannend zal vinden en dat ik hem lekker ontspannen het proefje door kan sturen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 18:42

Wat fijn!

Maar wat bedoel je met ik reed de hele les de kop?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 18:43

DE truc? Voorwaarts rijden!

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 18:50

MyWishMax schreef:
Wat fijn!

Ik denk dat ze bedoelt dat ze voorop reed. Aan kop van de groep.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 18:52

Zijn het dan nog lessen waar je de hele les in een rijtje moet rijden? :=

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 18:52

Waidida schreef:
We hadden vandaag de laatste les, en hij was echt erg aangenaam. Ik heb meteen enkele van jullie tips gebruikt tijdens het inrijden en de AC lijn ging al een stuk beter!

Ik reed ook de hele les de kop en het voordeel is dat 1 van de lange zijdes geen omheining heeft omdat het een springbak is. Dat was dus ook goed voor het rechthouden.

Aan de voorbereiding zal het morgen dus niet liggen, hopen dat hij alles niet te spannend zal vinden en dat ik hem lekker ontspannen het proefje door kan sturen.

hopen maar dat het morgen net zo gaat en je morgen ook nog alles paraat hebt, veel succes.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 19:03

Rocamor schreef:
Mijn eigen ervaring:
Ca 1 m voor A afwenden
Kijk ruim achter C naar een punt in de verte
Rij wat verruimd

Dat. En als je afwendt neem inderdaad een punt over de C heen waar je naartoe kijkt.
Concentreer je niet op de C maar concentreer je op het rijden van een rechte lijn.
Heel vaak meegemaakt dat de C niet loodrecht op de A staat in de ring. De jury zit bij de C (ziet de C zelf niet, maar ziet je dan wel schuin rijden als je je in zo'n geval op de C richt. De rechte lijn is belangrijker dan dat je er een beetje naast zit. Vergeet ook niet om gas te geven. Hoe langzamer je gaat hoe eerder je zwalkt. Gas geven heb je ook nodig om mooi vierkant halt te houden.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-25 19:10

MyWishMax schreef:
Wat fijn!

Dat zeggen we in België als je vooraan rijdt, hier zijn de groepslessen allemaal achter elkaar aan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 19:38

Allemaal? Ongeacht niveau? Wat zonde. Ben blij dat dat hier vroeger al niet meer normaal was zodra je uit de beginnerslessen was.
Gelukkig mocht je voorop rijden dan, anders is het helemaal een shock naar een wedstrijd en proefje. Is het inrijden wel ieder voor zich met wedstrijd?

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-25 19:45

MyWishMax schreef:
Allemaal? Ongeacht niveau? Wat zonde. Ben blij dat dat hier vroeger al niet meer normaal was zodra je uit de beginnerslessen was.
Gelukkig mocht je voorop rijden dan, anders is het helemaal een shock naar een wedstrijd en proefje. Is het inrijden wel ieder voor zich met wedstrijd?

Hier is het het eerste halfuur door elkaar inrijden en het halfuur les is dan idd achter elkaar. Bij de hoogste groep weet ik niet juist hoe het intussen zit. Maar voor veel oefeningen is dat toch wel handig vind ik? Als we bv allemaal tegelijke en volte tien meter moeten doen.
Maar eigenlijk loopt dat bij de lagere groepen die niet het aparte inrijden hebben in een les ook best oke. Die paarden kennen natuurlijk hun werk en zijn doodbraaf.

Ik zorg altijd dat ik ergens vooraan zit en inderdaad het liefst als eerste, ik herinnerde me nu weer waarom ik dat vroeger altijd zo leuk vond.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 18:45

Even een update over de proef vandaag!

Laten we zeggen dat de AC lijnen het hoogtepunt waren van de proef :') ik had hem tijdens het inrijden best fijn voor elkaar. Maar in de buitenpiste was hij bang van alle bakken met letters, de jurytent, en een grote plas in de hoek. Het meeste commentaar dat we kregen was dus ook: spanning.

Erg jammer en niet zoals ik gehoopt had, maar wel zoals verwacht. Het was jammer genoeg net iets te veel voor hem. Maar alsnog 60% gereden, dat is niet heel veel maar ik vind het wel fair gejureerd.
Onze lange zijdes gingen meteen wiebeltje naar binnen elke keer ik een letter passeerde haha

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 18:54

Waidida schreef:
Even een update over de proef vandaag!

Laten we zeggen dat de AC lijnen het hoogtepunt waren van de proef :') ik had hem tijdens het inrijden best fijn voor elkaar. Maar in de buitenpiste was hij bang van alle bakken met letters, de jurytent, en een grote plas in de hoek. Het meeste commentaar dat we kregen was dus ook: spanning.

Erg jammer en niet zoals ik gehoopt had, maar wel zoals verwacht. Het was jammer genoeg net iets te veel voor hem. Maar alsnog 60% gereden, dat is niet heel veel maar ik vind het wel fair gejureerd.
Onze lange zijdes gingen meteen wiebeltje naar binnen elke keer ik een letter passeerde haha

de kop is eraf, knap gedaan, 60% is prima toch op naar de volgende met deze ervaring,
Laatst bijgewerkt door mce op 06-07-25 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 18:56

ik heb de rest niet gelezen maar, oefenen oefenen oefenen. IMO is het goed uitkomen al 80% want als je goed zit hoef je niet corrigeren. laat iemand op C gaan staan en dan herhalen herhalen herhalen totdat je er gevoel bij hebt wanneer je goed zit.
:+ Ik kon m'n moeder vroeger wel wat "NEE! OVERNIEUW! je zat er rechts naast".. maar dat zorgde wel dat ik 9/10 keer een goede AC lijn had en de proef dus direct begon met een 7 of 8.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 19:05

Wat jammer dat hij zoveel spanning had buiten. Heb je eigenlijk wel buiten kunnen oefenen ook? Je proef? Of was dat altijd binnen?

En idd jammer dat jullie nog achter elkaar aan moeten rijden, daar leer je niet zelf rijden van. :\

Dat kennen wij hier niet in de gevorderde lessen. Beginners in het begin nog wel maar dat vind ik niet zo raar. Maar je wil toch rijden waar je wil rijden? Figuren oefenen die lastig zijn of waar je moeite mee hebt. Een gevorderde ruiter kijkt om zich heen waar de rest rijdt en past het rijden erop aan. Wordt je paard of pony ook lekker soepel van, van al dat draaien ipv rechtuit op de hoefslag rijden.