Tabbladen schreef:Ah dus toch. Ik moet zeggen, ik heb moeite om dat voor me te zien. Ik vraag me dan hetzelfde af als wat MarieLeen zegt. Hoe voorkom je dat je paard omspringt of takt verliest als ze tegen de natuurlijke buiging in moeten buigen?
De takt wordt niet echt verstoord enkel gaat deze van een 3 takt naar een 4 takt, wat gezien de graad van verzameling dat er voor nodig is niet geheel fout is.
Dat stukje is wat voor sommigen vreemd aanvoelt(wat de meeste ook vreemd vinden als ze een eerste keer een pirouette goed rijden), maar technisch gezien voor die gang dus niet. Dat heb je uiteraard niet in stap en draf. Met de buiging word je hard geconfronteerd, juist door vaak een stuwender been dan het andere en dus het ontkoppelen om tot echt dragen te komen. Met die oefening kan een paard moeilijker compenseren door vast te zetten in de schouders (wat bij travers nog wel kan gebeuren) en val je dus sneller door de mand als je buiging niet juist is (verbuigen in het lichaam, kantelen tot volledige verbreken/uit elkaar vallen= uit galop vallen). Het vergelijk, wat gemaakt werd met de pirouette gaat niet op, want daar heb je een spilbeen waar het moet omheen draaien. Renvers en travers zijn oefeningen tot rechtrichten/draagkracht ontwikkelen én dus een puzzelstukje om tot een finaal resultaat te komen.
Ik gebruik de oefening vaak bij een paard dat op de schouder wegloopt. Bvb mijn ene paard is van nature rechtsachter sterker dan linksachter, rechtsgebogen dus en dus sneller weglopend op de linkerschouder. Uiteraard ga je in eerste instantie werken met schoudervoor, schouderbinnen. Maar dan blijf je wel van je binnenbeen naar buitenteugel werken en dus vaak toch wat tegen het probleem aanlopen, zeker omdat juist dat binnenachterbeen(rechts dus) sterker/duwender is.
Wat ik ook tegenkwam in de pirouettes trouwens. Door renvers te vragen in galop, heb ik hem van die linkerschouder afgekregen, meer aan mijn binnenbeen(wat mss verrassend klinkt)is hij sterker achter geworden(met name links), rechtgerichter en geheel op eigen benen gaan lopen.
Waar ik ervoor van de osteo nog wel eens hoorde dat hij vastzat in hals en/of rug, is dit sindsdien niet meer het geval. Dus mss een vergeten oefening, maar zeker de moeite waard.
Qua gevoel is dit zeker ff wennen, en effectief zal een paard bij een fout/miscommunicatie sneller verspringen (oefening is ook handig voor paarden die issues hebben met galopwissels) of zich onttrekken door de verbinding te verbreken. Het is wel een oefening waar je moet blijven voelen en eerlijk blijven, zeker in het begin is dit echt een hele zware oefening. Dus best niet doorgaan tot ze de verzuring ingaan en in je training hierna ook ff een stretch relax moment inlassen. Maar nogmaals, dit is niet een oefening die je er zomaar ff bijneemt, je galop moet al bewerkbaar zijn, lees in balans, zowel in arbeidstempo als verzameld. Oefeningen als contra, schoudervoor/binnen en travers gaan eraan vooraf.