Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sintara schreef:Het klinkt voor mij alsof je veel te veel op je handen rijdt en terug werkt. Laat haar in het begin van de les maar eens helemaal los en flink doordraven. Zelfs al begint ze de rondes als een onstuurbare kameel, echt die rem eraf rijden naar voren en dan kun je daarna eens iets meer de teugels opnemen, maar absoluut niet trekken. Je kunt nooit nagevelijkheid krijgen als er geen impuls naar voren is.
Nikita202 schreef:fleurtjeuh schreef:
Zijn er foto's gemaakt van de rug en nek door een dierenarts?
Zo ja, wanneer?
Wat is hier uit gekomen? Enige opmerkingen of aandachtspunten?
Heb je al eens bloedonderzoek laten doen?
Heb je ook geprobeerd grondles te nemen?
Hoe ging dat?
Hoe lang rij je zelf al?
Is dit je eerste paard?
Heb je les gehad van andere instructeurs?
Hoe ging dat?
Edit: meer vragen
Hoe is het verdere management van het paard?
Hoeveel staat ze binnen en buiten?
Als ze buiten staat, is het dan een paddock, weide of paddockparadise?
Wat voor voer krijgt ze en hoe veel?
Ze is vorig jaar september helemaal goedgekeurd. Rontgenalogisch ook. Geen opmerkingen en helemaal gezond. We hebben toen ook bloed laten opnemen en testen en ook hier was niks te zien.
Ik heb grondwerklessen genomen. Ik heb op de grond een hele goede band met haar. Ze zal me overal volgen zonder dat ik haar vast heb.
Zelf rij ik 4 jaar nu. Ik heb op andere paarden gereden en daarbij lukt het nageven wel en ook geen gedribbel.
Dit is mijn eerste paard.
Ik heb van 3 dressuurinstructeurs les gehad. En bij ze allemaal doet ze dit. De eerste die ik had had ik geen klik mee en liet mij met mijn handen bij mijn knieën rijden wat ik zelf niet fijn vond. De 2de is een grand prix dressuurruiter die heel goed alles weet alleen ook zij vind dit moeilijk op te lossen dus heb ik met haar veel gefocust op rechtrichten etc. De derde is een dressuurruiter die veel op los en ontspanning rijd. Alleen ook zij wist de oplossing hiervoor niet. Ik ga het nu met mijn spring instructeur proberen. Misschien kan zij me nog helpen.
Mijn paard is een echt springpaard en kan die heel goed. Dressuurmatig is het net een 3,5 jarige.
Ze staat zo een 6 uur per dag buiten in een weide. Ze heeft een buurman waar ze goed mee kan samen staan.
Ze krijgt gemengd hooi en basissportbrok zonder haver 1 schep met wat lijnzaadolie.
mce schreef:Nikita202 schreef:Hallo Iedereen,
Ik ben een beetje hopeloos aan het worden. Ik loop tegen 2 problemen op.
1: mijn paard blijft dribbelen en zeg verzetten in stap. Zodra ik op mijn paard zit en de teugel een beetje op maat pak begint zij te dribbelen als ik hierin ophoudingen probeer te maken met mijn buitenteugel dan gaat ze omhoog. Ik heb oprecht alles geprobeerd. Ik heb geprobeerd haar te draaien, losse teugel of het te negeren maar niks helpt. Ze blijft dit doen. Ik heb al een half jaar dressuurles van een goede dressuurruiter en zelfs zij weet niet meer hoe dit op te lossen is. Zadel is ook al nagekeken maar is niks aan. Ze is al eens helemaal losgemaakt door een orceopaat en alles.
Mijn 2de probleem is de nageefelijkheid. Mijn paard die inmiddels bijna 8 is is nooit dressuurmatig doorgereden. De vorige eigenaar heeft alleen met haar gesprongen en lol met je knol gereden. Mijn paard blijft zijn hoofd in de lucht duwen en zich verzetten. Ik kan met een onrustige hand haar wel nageefelijk laten lopen alleen zelf vind ik dit niet fijn met een onrustige hand die maar een beetje trekt. Als ik een rustige hand heb dan negeert ze me hand en mijn been. Ik geef af en toe tikjes met mijn binnen been en probeer haar dan naar mijn buitenteugel te rijden. Ook dit werkt niet. Ze blijft haar hoofd naar boven duwen. Ik heb meerdere lesgevers gehad en dit blijft een moeilijk punt.
Heeft iemand voor een van deze dingen tips? Alles helpt!!!
Ik longeer mijn paard 2x per week met de passoa.
wat dacht je - en je instrctie - ervan om dit paard even fijn naar voren te rijden???
Niets afleren - dat dribbelen - maar iets nieuws aanleren zodat het paard uit zijn/haar confortzone moet
komen, leer het paard op een andere manier!!
Bijzetten beperkt weer de ruimte naar voren en worden de passen weer "afgemeten"
want wil het paard iets verder - wat nodig is om zijn/haar balans te vinden - naar voren rekken blokt het een zgn. ophouding en het paard gaat weer terug in zijn/haar confortzone
juist paarden die "kort" zijn moet je ruimte geven en later weer op zit terug rijden
Dorine92 schreef:Sintara schreef:Het klinkt voor mij alsof je veel te veel op je handen rijdt en terug werkt. Laat haar in het begin van de les maar eens helemaal los en flink doordraven. Zelfs al begint ze de rondes als een onstuurbare kameel, echt die rem eraf rijden naar voren en dan kun je daarna eens iets meer de teugels opnemen, maar absoluut niet trekken. Je kunt nooit nagevelijkheid krijgen als er geen impuls naar voren is.
Toch kan dit ook heel snel resulteren in dat wat ik noemde "van de achterhand af jagen" waardoor je dus ook nooit nageeflijkheid krijgt. Je hebt echt een goede instructie nodig die de prioriteiten goed kan afwegen. Tempocontrole gaat niet alleen over het gas maar ook over de rem. Je kunt een paard hebben die zowel niet aan het been is, maar ook onder je vandaan loopt. Gooi maar los en hop naar voren is helaas niet altijd de oplossing. Ik heb daar heel veel mensen op zien vastlopen. En dan toch maar weer gaan trekken terwijl er geen tempocontrole is, want ja, hij doet het niet
Sintara schreef:Het is ook zeker niet de volledige oplossing, maar een goede eerste stap. Paard zal toch echt als allereerste moeten willen lopen, en daarna kun je vandaaruit verder gaan werken naar ontspanning in het natuurlijke tempo, en dan kun je zo steeds meer stapjes verder zetten. Maar je kunt niet vanuit protest om überhaupt te stappen gaan beginnen met gewicht op de achterhand zetten.
Nikita202 schreef:Bowo schreef:Volgens mij deze vraag nog niet gezien, maar zadel ook gecheckt?
En deed ze dit ook bij de vorige eigenaar? Wat is haar geschiedenis?
Zadel is gecheckt. Ook andere zadels geprobeerd. Geen verschil.
Ze heeft nooit dressuurmatig gelopen. Ze is bij de vorige eigenaar toen ze net 4 was. prutsmuts heeft ze alleen gesprongen en lol met knol gereden. Nooit dressuurmatig aan de slag geweest.
Nikita202 schreef:mika11 schreef:Is je paard medisch wel goed in orde?
Zijn er ooit foto's van benen/hals/rug gemaakt?
Of denk je dat het echt iets rij-technisch is?
Ik denk zelf rij technisch. Aangezien ze vorig jaar september helemaal goed is gekeurd en nooit kreupel gelopen heeft.
Moonlight17 schreef:ik zou ook is laten kijken naar je eigen houding/zit hulpen op en langs het paard kijken. Ik vermoed dat het wel eens in je eigen onbewuste hulpen/signalen zit. Vooral omdat ze bij een ander het al minder doet.
Sintara schreef:Het is ook zeker niet de volledige oplossing, maar een goede eerste stap. Paard zal toch echt als allereerste moeten willen lopen, en daarna kun je vandaaruit verder gaan werken naar ontspanning in het natuurlijke tempo, en dan kun je zo steeds meer stapjes verder zetten. Maar je kunt niet vanuit protest om überhaupt te stappen gaan beginnen met gewicht op de achterhand zetten.
Ayasha schreef:[code][/code]Sintara schreef:Het is ook zeker niet de volledige oplossing, maar een goede eerste stap. Paard zal toch echt als allereerste moeten willen lopen, en daarna kun je vandaaruit verder gaan werken naar ontspanning in het natuurlijke tempo, en dan kun je zo steeds meer stapjes verder zetten. Maar je kunt niet vanuit protest om überhaupt te stappen gaan beginnen met gewicht op de achterhand zetten.
Deze vooruit rijden geeft geen impuls. Hij vlucht weg van het been, das geen impuls. Ik zou deze juist onder het tempo rijden zonder druk op de mond. Nu vlucht ie voor zowel de hand als het been. Zo’n paard voorwaarts rijden lost niks op.
Het probleem is dat wat het wel op lost niet via een forum te doen is want daar komt te veel timing bij kijken.
Bowo schreef:Onder tempo rijden bij een dribbelaar zou ik niet doen, dan ga je hem leren energie op te kroppen. Hij moet ontspannen en zolang er zoveel opgekropte energie is, gaat dat niet gebeuren. Ik ga zeker mee in los aan de voorkant, maar ik zou daarin hem vrijer laten in het tempo. Laat hem de energie maar een beetje weg lopen tot hij zelf die rust vindt.
mce schreef:Moonlight17 schreef:ik zou ook is laten kijken naar je eigen houding/zit hulpen op en langs het paard kijken. Ik vermoed dat het wel eens in je eigen onbewuste hulpen/signalen zit. Vooral omdat ze bij een ander het al minder doet.
dit is een oprecte vraag: wat bedoel je hier mee??
we gaan er gemakshalve maar van uit dat TS alles snapt, maar voor mij een oprecte vraag
als er al geen kennis en kunde is van de bewuste hulpen wat zijn dan onbewuste hulpen??
AnnoNiemand schreef:Ik zou een andere instructie kiezen die echt aan de slag gaat met horizontale en verticale balans. Daarnaast zou ik eens iemand inschakelen voor een fascia release behandeling.