Paard blijft dribbelen en niet nageefelijk lopen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 09:42

Het klinkt voor mij alsof je veel te veel op je handen rijdt en terug werkt. Laat haar in het begin van de les maar eens helemaal los en flink doordraven. Zelfs al begint ze de rondes als een onstuurbare kameel, echt die rem eraf rijden naar voren en dan kun je daarna eens iets meer de teugels opnemen, maar absoluut niet trekken. Je kunt nooit nagevelijkheid krijgen als er geen impuls naar voren is.

Dit gezegd hebbende, ik heb jullie niet in het echt gezien en een medisch probleem kan ook heel goed hieronder liggen.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 09:45

Ik zou een andere instructie kiezen die echt aan de slag gaat met horizontale en verticale balans. Daarnaast zou ik eens iemand inschakelen voor een fascia release behandeling.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 10:10

Sintara schreef:
Het klinkt voor mij alsof je veel te veel op je handen rijdt en terug werkt. Laat haar in het begin van de les maar eens helemaal los en flink doordraven. Zelfs al begint ze de rondes als een onstuurbare kameel, echt die rem eraf rijden naar voren en dan kun je daarna eens iets meer de teugels opnemen, maar absoluut niet trekken. Je kunt nooit nagevelijkheid krijgen als er geen impuls naar voren is.

Toch kan dit ook heel snel resulteren in dat wat ik noemde "van de achterhand af jagen" waardoor je dus ook nooit nageeflijkheid krijgt. Je hebt echt een goede instructie nodig die de prioriteiten goed kan afwegen. Tempocontrole gaat niet alleen over het gas maar ook over de rem. Je kunt een paard hebben die zowel niet aan het been is, maar ook onder je vandaan loopt. Gooi maar los en hop naar voren is helaas niet altijd de oplossing. Ik heb daar heel veel mensen op zien vastlopen. En dan toch maar weer gaan trekken terwijl er geen tempocontrole is, want ja, hij doet het niet

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 10:13

Nikita202 schreef:
fleurtjeuh schreef:

Zijn er foto's gemaakt van de rug en nek door een dierenarts?
Zo ja, wanneer?
Wat is hier uit gekomen? Enige opmerkingen of aandachtspunten?
Heb je al eens bloedonderzoek laten doen?

Heb je ook geprobeerd grondles te nemen?
Hoe ging dat?

Hoe lang rij je zelf al?
Is dit je eerste paard?
Heb je les gehad van andere instructeurs?
Hoe ging dat?

Edit: meer vragen

Hoe is het verdere management van het paard?
Hoeveel staat ze binnen en buiten?
Als ze buiten staat, is het dan een paddock, weide of paddockparadise?
Wat voor voer krijgt ze en hoe veel?

Ze is vorig jaar september helemaal goedgekeurd. Rontgenalogisch ook. Geen opmerkingen en helemaal gezond. We hebben toen ook bloed laten opnemen en testen en ook hier was niks te zien.

Ik heb grondwerklessen genomen. Ik heb op de grond een hele goede band met haar. Ze zal me overal volgen zonder dat ik haar vast heb.
Zelf rij ik 4 jaar nu. Ik heb op andere paarden gereden en daarbij lukt het nageven wel en ook geen gedribbel.

Dit is mijn eerste paard.

Ik heb van 3 dressuurinstructeurs les gehad. En bij ze allemaal doet ze dit. De eerste die ik had had ik geen klik mee en liet mij met mijn handen bij mijn knieën rijden wat ik zelf niet fijn vond. De 2de is een grand prix dressuurruiter die heel goed alles weet alleen ook zij vind dit moeilijk op te lossen dus heb ik met haar veel gefocust op rechtrichten etc. De derde is een dressuurruiter die veel op los en ontspanning rijd. Alleen ook zij wist de oplossing hiervoor niet. Ik ga het nu met mijn spring instructeur proberen. Misschien kan zij me nog helpen.

Mijn paard is een echt springpaard en kan die heel goed. Dressuurmatig is het net een 3,5 jarige.

Ze staat zo een 6 uur per dag buiten in een weide. Ze heeft een buurman waar ze goed mee kan samen staan.

Ze krijgt gemengd hooi en basissportbrok zonder haver 1 schep met wat lijnzaadolie.

Je geeft een aantal keer aan dat ze je braaf volgt met grondwerklessen.
Dat is leuk en aardig, maar wat voor WERK heb je van haar gevraagd tijdens dit grondwerken.
Begrijp me niet verkeerd, horsemanship is belangrijk en een goede band is heel fijn.
Maar hoe heb je haar aan het WERK gezet, vanaf de grond?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 10:13

mce schreef:
Nikita202 schreef:
Hallo Iedereen,

Ik ben een beetje hopeloos aan het worden. Ik loop tegen 2 problemen op.
1: mijn paard blijft dribbelen en zeg verzetten in stap. Zodra ik op mijn paard zit en de teugel een beetje op maat pak begint zij te dribbelen als ik hierin ophoudingen probeer te maken met mijn buitenteugel dan gaat ze omhoog. Ik heb oprecht alles geprobeerd. Ik heb geprobeerd haar te draaien, losse teugel of het te negeren maar niks helpt. Ze blijft dit doen. Ik heb al een half jaar dressuurles van een goede dressuurruiter en zelfs zij weet niet meer hoe dit op te lossen is. Zadel is ook al nagekeken maar is niks aan. Ze is al eens helemaal losgemaakt door een orceopaat en alles.

Mijn 2de probleem is de nageefelijkheid. Mijn paard die inmiddels bijna 8 is is nooit dressuurmatig doorgereden. De vorige eigenaar heeft alleen met haar gesprongen en lol met je knol gereden. Mijn paard blijft zijn hoofd in de lucht duwen en zich verzetten. Ik kan met een onrustige hand haar wel nageefelijk laten lopen alleen zelf vind ik dit niet fijn met een onrustige hand die maar een beetje trekt. Als ik een rustige hand heb dan negeert ze me hand en mijn been. Ik geef af en toe tikjes met mijn binnen been en probeer haar dan naar mijn buitenteugel te rijden. Ook dit werkt niet. Ze blijft haar hoofd naar boven duwen. Ik heb meerdere lesgevers gehad en dit blijft een moeilijk punt.

Heeft iemand voor een van deze dingen tips? Alles helpt!!!

Ik longeer mijn paard 2x per week met de passoa.

wat dacht je - en je instrctie - ervan om dit paard even fijn naar voren te rijden???
Niets afleren - dat dribbelen - maar iets nieuws aanleren zodat het paard uit zijn/haar confortzone moet
komen, leer het paard op een andere manier!!

Bijzetten beperkt weer de ruimte naar voren en worden de passen weer "afgemeten"
want wil het paard iets verder - wat nodig is om zijn/haar balans te vinden - naar voren rekken blokt het een zgn. ophouding en het paard gaat weer terug in zijn/haar confortzone

juist paarden die "kort" zijn moet je ruimte geven en later weer op zit terug rijden

misschien moet je eens samen met je instructie lezen wat is "nageeflijk" eigenlijk!!

dit b,.v.
https://ruitergevoel.com/aanleuning-en- ... or-elkaar/

oh zeker, er zijn vele wegen die naar Rome gaan, alleen welk vervoermiddel (oplossing) past bij het beste jou paard!! Kunnen we vanaf papier alleen geen zinnig advies op geven.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 10:21

Dorine92 schreef:
Sintara schreef:

Toch kan dit ook heel snel resulteren in dat wat ik noemde "van de achterhand af jagen" waardoor je dus ook nooit nageeflijkheid krijgt. Je hebt echt een goede instructie nodig die de prioriteiten goed kan afwegen. Tempocontrole gaat niet alleen over het gas maar ook over de rem. Je kunt een paard hebben die zowel niet aan het been is, maar ook onder je vandaan loopt. Gooi maar los en hop naar voren is helaas niet altijd de oplossing. Ik heb daar heel veel mensen op zien vastlopen. En dan toch maar weer gaan trekken terwijl er geen tempocontrole is, want ja, hij doet het niet

Het is ook zeker niet de volledige oplossing, maar een goede eerste stap. Paard zal toch echt als allereerste moeten willen lopen, en daarna kun je vandaaruit verder gaan werken naar ontspanning in het natuurlijke tempo, en dan kun je zo steeds meer stapjes verder zetten. Maar je kunt niet vanuit protest om überhaupt te stappen gaan beginnen met gewicht op de achterhand zetten.

Evesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 10:31

Sintara schreef:
Het is ook zeker niet de volledige oplossing, maar een goede eerste stap. Paard zal toch echt als allereerste moeten willen lopen, en daarna kun je vandaaruit verder gaan werken naar ontspanning in het natuurlijke tempo, en dan kun je zo steeds meer stapjes verder zetten. Maar je kunt niet vanuit protest om überhaupt te stappen gaan beginnen met gewicht op de achterhand zetten.

+1. Als het paard volledig gecontroleerd is, goed management heeft en een goede structuur qua werken zou ik het zeker proberen om deze manier toe te passen.

Heeft bij mijn merrie héél erg hard geholpen. Dan kwam die nageeflijkheid praktisch vanzelf.. :)
Onthoud wel dat elk paard ook anders is en wij het paard niet hebben zien lopen of dergelijke.

Een goede lesgever kan je hier absoluut wel bij helpen. Maar laat hem/haar toch ook enkele keren rijden met het paard. Vanop de grond kan alles er prima uitzien, maar soms zit dat gevoel toch niet volledig correct.

Succes!

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 10:33

Nikita202 schreef:
Bowo schreef:
Volgens mij deze vraag nog niet gezien, maar zadel ook gecheckt?

En deed ze dit ook bij de vorige eigenaar? Wat is haar geschiedenis?

Zadel is gecheckt. Ook andere zadels geprobeerd. Geen verschil.

Ze heeft nooit dressuurmatig gelopen. Ze is bij de vorige eigenaar toen ze net 4 was. prutsmuts heeft ze alleen gesprongen en lol met knol gereden. Nooit dressuurmatig aan de slag geweest.

Maar was ze in dat 'niet dressuurmatige' ook aan het dribbelen? Nageeflijk zal ze niet zijn geweest, maar als ze toen niet dribbelde, ben je haar mogelijk teveel aan het tegenhouden met je hand.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 10:36

Nikita202 schreef:
mika11 schreef:
Is je paard medisch wel goed in orde?
Zijn er ooit foto's van benen/hals/rug gemaakt?
Of denk je dat het echt iets rij-technisch is?

Ik denk zelf rij technisch. Aangezien ze vorig jaar september helemaal goed is gekeurd en nooit kreupel gelopen heeft.

Maar is ze ook in de nek op de foto gezet?
Dit is namelijk niet standaard

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 10:49

Wat ik zou proberen is contact nemen met je teugel. Vanaf het eerste moment, dus niet stappen met een lange teugel waar het paard in het begin in de teugel hangt of op de voorhand sloft. Met dat contact kun je sturen en remmen. Maar verder gebruik je de teugels niet om het hoofd in een model te wringen. Dus loopt ze met haar hoofd hoog oid, laat maar even. En dan gaan rijden met dit contact. Stap, draf, voltes en tempowisselingen. Negeer dat dribbelen ook even, of vraag haar door te stappen of te gaan draven als dat beter gaat. Ergens komt er dan een x ontspanning, stap dan kleine stukjes. Maar even vanuit gaand dat er medisch niets mis is, komt dit vaak door gepier/te veel in de mond. Doordat jij het hoofd van het paard met je teugels op een bepaalde plek wilt hebben en houden. Zodra je paard losser is en je het achterbeen ook goed activeert, zakt je paard automatisch in een betere houding. En neemt het paard ook fijner contact aan, omdat hij weet dat daar een stille hand wacht. Dat vertrouwen kan tijd kosten, dat is niet met 2x rijden opgelost. Zorg in de tussentijd dat je altijd reactie krijgt als je been geeft. Want kom je verder en vertrouwt je paard je hand weer. Dan is het fijn dat als jij been geeft, er reactie komt. Dan kun je zo de onrustige houding van het hoofd oplossen.
Verder is het een goed idee dat een tandarts een x het gebit nakijkt, onder sedatie en het liefst elektrisch. Mocht dat niet recent gebeurd zijn. Zodat je zeker weet dat hij geen pijn heeft van bijv haken.
En ik weet niet of je ook al verschillende soorten bitjes hebt geprobeerd? Verwacht daar ook geen wereld van verschil mee, maar soms is het bit te dik, drukt het teveel op de tong of juist de lagen, prikt het in het gehemelte bijv. Allemaal redenen waarom dit paard een aversie kan hebben tegen het bit.
En kijk ook kritisch naar je rijstijl. Hoe onafhankelijk zit je. Gaan je handen onbewust mee omhoog met lichtrijden bijv. Lukt het je om je hand stil te houden tov de paardenmond in stap, draf en galop. Beweeg je in het juiste ritme mee?

mce

Re: Paard blijft dribbelen en niet nageefelijk lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 10:58

Veel succes TS, hoop dat je een oplossing vindt.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 12:00

ik zou ook is laten kijken naar je eigen houding/zit hulpen op en langs het paard kijken. Ik vermoed dat het wel eens in je eigen onbewuste hulpen/signalen zit. Vooral omdat ze bij een ander het al minder doet.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 12:32

Moonlight17 schreef:
ik zou ook is laten kijken naar je eigen houding/zit hulpen op en langs het paard kijken. Ik vermoed dat het wel eens in je eigen onbewuste hulpen/signalen zit. Vooral omdat ze bij een ander het al minder doet.

dit is een oprecte vraag: wat bedoel je hier mee??
we gaan er gemakshalve maar van uit dat TS alles snapt, maar voor mij een oprecte vraag

als er al geen kennis en kunde is van de bewuste hulpen wat zijn dan onbewuste hulpen??

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 12:51

[code][/code]
Sintara schreef:

Deze vooruit rijden geeft geen impuls. Hij vlucht weg van het been, das geen impuls. Ik zou deze juist onder het tempo rijden zonder druk op de mond. Nu vlucht ie voor zowel de hand als het been. Zo’n paard voorwaarts rijden lost niks op.

Het probleem is dat wat het wel op lost niet via een forum te doen is want daar komt te veel timing bij kijken.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 13:31

Ik zou stoppen met 2x per week longeren met pessoa. Gewoon longeren zonder hulpteugels, zodat ze op eigen benen leert lopen.

Daarnaast zou ik rust proberen bereiken: niet 6x per week trainen, maar bv. 4 keer en verder grondwerk, wandelen aan de hand.

Zo krijgt haar lichaam tijd om te herstellen van de trainingen.

Tenslotte is het misschien niet verkeerd om haar een tijd te laten rijden door iemand met echt ruitergevoel. Ook met als doel rust te vinden onder het zadel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 13:39

Dit kan je niet echt met tips via internet oplossen. Dan zou je in eerste instantie ook filmpjes moeten plaatsen, zodat iedereen kan zien wat je paard doet en wat jij vooraf deed en hoe je op je paard reageert.

Instructeurs kunnen heel goed zijn, maar ook gewoon niet bij jullie passen. Als iemand niet weet hoe ze dit voor jullie moet oplossen, past ze helaas echt niet bij jullie.

Ook een springpaard hoort in de basis netjes gereden te zijn. In een parcours moet je ook sturen en afstanden bepalen. En met lol met je knol zal diegene toch ook niet alleen op een dribbel paard gezeten hebben.
'
Dribbelen kunnen ze om verschillende redenen doen. Het kan opwinding zijn en anticiperen op wat gaat komen. Maar het kan bijv ook gebeuren als je een paard aan de voorkant teveel in de mond zit en het wel denkt dat het vooruit zou moeten.
Als een paard dan in de basis goed aan de hulpen is, zou het op te lossen zijn met been en vertrouwen in je hand. Maar daar gaat dus al iets mis.

Heel veel mensen willen teveel, te snel en zien een ideaal plaatje voor zich. Maar ik denk echt dat je even terug moet naar 0. Dat lijkt een lange weg, maar gaat je uiteindelijk meer en sneller resultaat geven dan zo aanmodderen.

Je zou er ook niet gelijk af horen te liggen als je het bit weglaat. Dat is toch ook wel echt een teken dat het paard de hulpen niet goed kent of begrijpt of dat jij onduidelijk bent.

Ik zou ook beginnen met goede grondwerk lessen. Een band is niet alleen dat een paard achter je aan loopt, want dat ook verschillende redenen hebben, maar je wil ook een paard iets leren, zien hoe je paard reageert, dingen begrijpt en dat leren toepassen. En je wil vooral vertrouwen. Als je paard jou kan vertrouwen, ben je al stappen verder.

Als je dan onder het zadel verder gaat, zou ik beginnen met rust, ontspanning en vertrouwen. Desnoods een paar keer alleen zitten, stilstaan en niks doen.
Dan een paar keer het paard wat laten inbuigen met hele lichte hulp.
Als iemand goed naar jouw zit en hulpen kijkt, zou ik ook leren hoe je het paard stil zet en ook achteruit op basis van je zit. Dan stukje wegstappen op een kleine volte en wer stilstaan en ontspannen. Dat moet de beloning zijn. Daar moet het paard naartoe willen, omdat hij dat fijn vindt. En daar moet hij ook vertrouwen in je krijgen dat hij daar ontspannen kan staan en lopen.

Als je paard wel iets doet, moet je vooral proberen daar niet teveel in mee te gaan. Niet boos worden en niet gefrustreerd raken. Gewoon weer terug naar 0 en eerst die ontspanning en het vertrouwen zoeken. Als je dat punt samen hebt bereikt, heb je altijd iets om naartoe te gaan, ook met de meest gespannen paarden. ZE leren dan ook als ze spanning opbouwen, dat ze daar ook weer vrij snel vanaf kunnen komen.

Als je de basis goed hebt, zijn de volgende stappen veel makkelijker te nemen. Ook omdat je dan een echte band hebt opgebouwd, je paard beter begrijpt en leest en ook bij de volgende stappen of een obstakel weet hoe je dat het beste kan oplossen.

Maar dan moet je inderdaad even uit je comfort zone komen en instructie zoeken die nu bij jullie past. Iemand die echt helpt met de basis, het paard begrijpen en jouw zit en hulpen. 4 jaar rijden is niet zo lang en nu je eigen paard is leuk, maar je hebt nog zoveel mooie jaren voor je, dat nu investeren in een goede basis, de meeste en het langst plezier gaat geven.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 14:17

Dit is inderdaad wel een heel complexe voor een vraag op een forum. heb je beeldmateriaal van jullie van het rijden? Dat kan misschien wat helderheid brengen.

Ik heb wel een paar algemene tips maar het is niet in te schatten welke voor jou kunnen werken.
- heb je andere bitten geprobeerd? Andere vormen en diktes met name?
- kun je dit paard in het grondwerk (dus zonder bijzet) wel ontspannen en over de rug laten bewegen? Als dat niet zo is, weet je waar je huiswerk begint.
- ook (juist) bij een dribbelaar die de kop in de lucht steekt moet je wel been er bij blijven houden. Die ontlopen namelijk het aanspannen van de buikspieren en dat zijn juist degene die zorgen voor een opgebolde rug, daarmee een zakkende hals en ondertredend achterbeen. En dat gaat je niet lukken zonder been. Dat is meteen een goede om je te realiseren: het probleem zit NIET aan de voorkant. Vooruit jagen is dan weer iets anders dan been er aan houden. maar verleg op zijn minst je eigen focus.
- zijgang kunnen heel goed helpen. Wijken kan al aardig helpen
- voorwaarts kán helpen. Bij sommige zal het draf zijn maar bij de meeste is galop de fijnste. Kom even uit die rug, galoppeer in verlichte zit en controleer beetjes door wendingen en voltes. Sommige types ga je juist NIET rustig krijgen door ze rustig te houden. Dan is met milde controle het ventiel open zetten een betere optie.
- zoek uit of je dit paard op een andere manier 'onder controle' kunt houden. Sommige zijn al zo gevoelig op je houding en ademhaling dat ze pislink worden als je aan het bit gaat zitten om dat te bewerkstelligen. Kun je door zelf trager te bewegen en uit te ademen er wel meer rust in krijgen?

JosefienE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 14:41

Ander type instructie zoeken. Mijn dressuur instructrice kon ons ook niet voldoende helpen, toen ben ik gaan lessen bij iemand die let op biomechanica en rechtrichten, wat een aantal problemen heeft opgelost (ze draaide om). Nu ben ik begonnen met centered riding lessen en na 3 lessen heb ik "opeens" een paard wat eindelijk met stelling loopt en zakt in haar hals, zonder dat ik vanalles met mijn handen hoef te doen.

Dus ik zou werken aan de balans en rechtheid van je paard én die van jezelf.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 14:42

Ayasha schreef:
[code][/code]
Sintara schreef:

Deze vooruit rijden geeft geen impuls. Hij vlucht weg van het been, das geen impuls. Ik zou deze juist onder het tempo rijden zonder druk op de mond. Nu vlucht ie voor zowel de hand als het been. Zo’n paard voorwaarts rijden lost niks op.

Het probleem is dat wat het wel op lost niet via een forum te doen is want daar komt te veel timing bij kijken.

Onder tempo rijden bij een dribbelaar zou ik niet doen, dan ga je hem leren energie op te kroppen. Hij moet ontspannen en zolang er zoveel opgekropte energie is, gaat dat niet gebeuren. Ik ga zeker mee in los aan de voorkant, maar ik zou daarin hem vrijer laten in het tempo. Laat hem de energie maar een beetje weg lopen tot hij zelf die rust vindt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 15:09

Bowo schreef:
Onder tempo rijden bij een dribbelaar zou ik niet doen, dan ga je hem leren energie op te kroppen. Hij moet ontspannen en zolang er zoveel opgekropte energie is, gaat dat niet gebeuren. Ik ga zeker mee in los aan de voorkant, maar ik zou daarin hem vrijer laten in het tempo. Laat hem de energie maar een beetje weg lopen tot hij zelf die rust vindt.

mijn dribbelaar leerde zo kanaliseren. Zoals ik al zei: eigenlijk hebben we gewoon te weinig info. Een heel belangrijke in deze:

TS: wat gebeurt er als je het paard voorwaarts rijdt. Wordt het dan rustiger of wordt ie gewoon heter?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 16:26

Ik denk oprecht dat alle oplossingen met rijden die genoemd worden op dit moment een stap te ver zijn. Paard dribbelt en zelfs de instructie kan het niet echt oplossen.

De genoemde oplossingen zijn goed als je een beetje handig bent en je timing al goed is. Maar ga je van alles proberen en de ene keer dit, de andere keer dat, denk ik eerder dat je meer verwarring krijgt en het nu niet zal verbeteren.

Terug naar 0, kritisch naar jezelf en kijken en luisteren naar je paard, vertrouwen winnen en opbouwen.

Zoals eerder gezegd; als het paard gesprongen heeft en lang leven de lol is gereden, was het wel te rijden, maar heeft het veel verkeerde dingen aangeleerd. Dat is soms veel lastiger te doorbreken en om te buigen naar het goede, dan met een blanco paard werken. En TS is gewoon nog niet zo heel erg ervaren en juist dan wil je ook goede ervaringen krijgen EN, heel belangrijk, leren omgaan met problemen.
Het is makkelijk om een trucje te leren, maar de kunst is, als je instructeur weg is, om nog steeds samen te kunnen werken en weten wat te doen en waarom.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 17:01

mce schreef:
Moonlight17 schreef:

dit is een oprecte vraag: wat bedoel je hier mee??
we gaan er gemakshalve maar van uit dat TS alles snapt, maar voor mij een oprecte vraag

als er al geen kennis en kunde is van de bewuste hulpen wat zijn dan onbewuste hulpen??

MCE

Ik bedoel daarmee te zeggen dat ze naar zijn/haar eigen ruiterhouding moet kijken. Samen met een specialist in Houding en Zit. Ikzelf heb veel aan Joker gehad, maar er zijn meer opties.

Ik roep random nu even iets, ze zit te knijpen met haar knieën. De reactie van dit paard kan zijn dat die dus gaat dribbelen. Misschien zit ze ergens gedraaid in haar lichaam, waardoor haar paard niet recht kan worden en dus niet correct kan nageven en dan de rug maar weg gaat drukken.

Niemand doet die zaken bewust. Maar onbewust geef je dus wel hulpen aan je paard, die kunnen leiden tot de verkeerde reactie bij het paard.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 17:32

Niemand doet die zaken bewust. Maar onbewust geef je dus wel hulpen aan je paard, die kunnen leiden tot de verkeerde reactie bij het paard.(quoteMoonlight17)

Moonlight, dank voor uw reacxtie,

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 18:29

Hoe goed is je instructrice? Is zij gediplomeerd of gewoon iemand die leuk dressuur kan rijden en lesjes geeft?

Nonna1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 19:29

AnnoNiemand schreef:
Ik zou een andere instructie kiezen die echt aan de slag gaat met horizontale en verticale balans. Daarnaast zou ik eens iemand inschakelen voor een fascia release behandeling.

Dit is echt sowieso de beste tip die ik tot nu gelezen heb. Mijn paard had juist met teveel teugeldruk geleerd te lopen en helemaal niet in balans. Gaat nu met deze instructie echt met sprongen vooruit. Eerst die fascia los, dan die horizontale en verticale balans erin trainen en je zal zien dat je een heel ander paard krijgt.