Spanjaard in de dressuur?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 19:38

Spanjaarden worden veelvuldig ingezet voor de dressuur. Lekker mee gaan starten, en vooral voor jezelf rijden. Jury’s met voorkeuren houd je toch in een jurysport. Mijn zus heeft weleens geschreven voor een jury die elke fries steevast een punt lager scoorde voor de verzorging, omdat “die voor de kar hoorden en niet onder het zadel”. Daar doe je helaas niets aan. Moet zeggen dat ik hetzelfde idee heb als Pien van wat betreft juryleden die hogere klassen mogen jureren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 21:18

Alenthe05 schreef:
Ik start met mijn volle PRE in het Z2, heb nog maar 1x Z2 gestart en gewoon beoordeeld zoals het was. Had een hoop 7ens maar ook 4en ed. Heb niet het idee dat ik benadeeld word. Krijg alleen soms stomme reacties van zn benen... Hij maait iets. Hij heet een slechte stap en een mega galop en word daar dan ook op beoordeeld. Het is alleen al een sport voor mij om hem in de ontspanning te houden tijdens mn proeven....

Hm, maaiende benen, daar vrees ik dus ook wat voor.
Mijn paard staat linksvoor frans en je ziet ook wel dat dit been anders bewogen en neergezet wordt dan rechtsvoor.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 21:41

Ik ben ik mijn inziens altijd eerlijk gejureerd met mijn Cruzado. Wel eens winstpunten gereden waar dat in mijn ogen zeker geen winstwaardige proeven waren, maar ik ben ook wel eens met 200+ punten thuis gekomen als die heel fijn liep.

Inmiddels rijd ik bijna geen wedstrijden meer, paard vind het niet leuk en daardoor ik ook niet :+

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 22:18

sallinara schreef:
Femke_Tweety schreef:
Een jurylid beoordeelt wat hij of zij ziet.

Is je paard goed aan de hulpen, mooi in balans, linksom en rechtsom soepel en er is geen protest te zien,

Dan scoor je met ieder paard goed.

Zorg daar dus voor..

ah oke. Het valt mij vaak op dat ik weinig tot geen valkjes in de dressuur zie

Kleur heeft geen punten voor dressuur. Goed lopen, dus niet in de krul trekken, eerlijk zijn met je hand en ervoor zorgen dat je paard aan het been staat. Een mooie nette ontspannen proef telt bij mij (jurylid) en correct gereden, veel meer dan kleur, of ras.
Vb ik ben zelf geen fan van Haflingers, ik jureerde laatst er een in de L, nou deze persoon had gewoon goed gereden, lekker ontspannen, geen 100 kilo in de hand. Mooie correcte overgangen. Kwam uiteindelijk 1ste te staan. De eigenaar of ruiter was verbaasd, normaal hoor ik er niet bij zeiden ze.
Bij mij telt geen ras, maar hoe gereden wordt.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 22:20

Dorine92 schreef:
Aan het eind van het jaar heeft iedereen gekregen wat hij verdiend heeft. Soms krijg je een keer te veel, soms een keer te weinig, maar je kunt nooit elke wedstrijd pech hebben. Er zijn juryleden die het extra knap vinden met een ander ras, en daardoor te hoog punten. Er zijn juryleden die het helemaal ruk vinden en te laag punten. En er zijn hele goede juryleden die gewoon elke combinatie precies geven wat ze verdienen. Maar al met al na een jaar wedstrijden rijden mag je niet klagen, welk ras je ook hebt. Je bent dan inmiddels door meerdere juryleden beoordeeld.

Zo eens met dit!

Gewoon lekker starten en vooral voor jezelf rijden en als combinatie willen verbeteren en dat kan ook dat je bijvoorbeeld eerst 170 rijdt en daarna 175 en nee dan heb je geen winstpunten maar in mijn optiek is het wel winst.
En rij vooral ook wedstrijden omdat je het leuk vindt en omdat je er samen plezier aan beleeft.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 23:00

Als je je paard correct voorstelt en de oefeningen rijd, zie ik niet in waarom je niet met een ander ras in de dressuur zou kunnen rijden.
Ja het ene ras zal er spectaculairder uitzien dan het andere ras. Goed is goed, fout is fout ongeacht het ras.
Zelf rijd ik met mijn draver in de dressuur en nu 1x Z1 gestart. Ben bijna altijd met winst en vaak prijs thuis gekomen. Het is misschien alleen wat harder werken.
Gewoon lekker starten, je start immers voor jezelf en niet voor een ander.

Flubberboot

Re: Spanjaard in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 15:28

Ik rijd zelf dressuur met mijn meeeega knappe lusitano ruin (al zeg ik het zelf O:) ) en ben imo nog nooit oneerlijk behandelt.

Maar ik vind sowieso dat 9/10 amozones die zeggen oneerlijk gejureerd te worden geen correct beeld hebben bij wat er gevraagd wordt op het niveau vs wat ze zelf kunnen, maar dat is een andere discussie an sich

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 15:35

Met mijn Lusitano ook altijd gewoon gejureerd voor wat het waard was, het was geen uitmunter in de dressuur maar uiteindelijk liep hij toch ook gewoon netjes puntjes in ‘t Z.
En soms heb je pech en soms mazzel wat je punten betreft…

sallinara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 16:14

Ik denk ook zeker wel dat ze het kan, ik krijg ook geen indruk dat ze maaiend loopt. Haar normale draf is een middendraf maar ze is nog wel vrij groen want we zitten nog midden in het beleerproces dus daar maar lekker op focussen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 17:58

Circa 23 jaar geleden startte ik met een fries, barok gebouwd van 1.78 in de dressuur. Toen zag je ze nog niet zo heel veel, zeker niet de grote en zware jongens. Ik heb toen meerdere malen te horen gekregen dat een fries voor de wagen thuis hoorde. Ook 1 jurylid gesproken, hij gaf aan geen friezenfan te zijn maar dat ik hem leuk aan het lopen had. Dit kreeg ik een maand of 8 later nog een keer van hem te horen. We waren toen inmiddels van de B naar de L2 gevlogen. Hij gaf aan nog altijd geen friezenfan te zijn maar dat deze leuk kon lopen.
De wedstrijden heb ik al heel lang geleden gelaten voor wat ze waren, de dressuur vond ik toen niet eerlijk beoordeeld worden ( uitzonderingen in de jury daar gelaten). Springen is wat dat betreft gewoon duidelijk, een balk is een balk, een weigering een weigering. Zou niet weten hoe dat tegenwoordig is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 21:55

Springen is idd duidelijker, zoals je zegt balk is balk, weigering = weigering, en met de tijd van een ronde kan ook niet gesjoemeld worden lijkt me. Heb zelf meegemaakt dat de klok even niet werkte en ik dus best lang heb rondgestapt in de piste voor ik mocht starten. (al wou m'n toenmalige paard 2x de 1 niet over door schrikken van toeschouwers vlakbij (jong meisje stak haar hand ineens uit) :+ )

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 22:10

Je hebt bij het springen in de BB en de B wel gewoon stijlpunten te rijden. Nu word daar vaak niet zo heel streng op beoordeeld, maar technisch gezien kan je dus foutloos rondrijden en geen winstpunt halen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 22:14

prugelpiet schreef:
Je hebt bij het springen in de BB en de B wel gewoon stijlpunten te rijden. Nu word daar vaak niet zo heel streng op beoordeeld, maar technisch gezien kan je dus foutloos rondrijden en geen winstpunt halen.
ohja bij ons in België (althans de Kempische régionale) is dat niet. Je mag gewoon starten in de hoogte die je zelf wil.
Met mijn draver starte ik 65-75cm en 2x 85cm. Met mijn 4 jarige tinkerkruising heb ik 1x een 80cm parcours gesprongen.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 12:04

Ik heb met mijn spanjaard x arabier nu 4 proeven gestart en 3x winst. Ik wist dat toen ik startte ze eigenlijk nog niet klaar was om mee te doen en we puur voor de ervaring gingen. Geen enkele keer het gevoel gehad dat het niet eerlijk was. Pony was nog niet voldoende ontspannen en dan gaat ze wat maaien van voor, daarnaast teveel opkroppen in de hals. Dat ik dan geen hoge punten rijd, vind ik meer dan normaal.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 12:34

Het verschilt per jury. Maar ik denk dat je de wedstrijden vooral voor je eigen plezier moet rijden, anders ben je er zo klaar mee.

Met mijn PRE mag ik inmiddels Z2 starten, we hebben onlangs de overstap gemaakt naar de Working Equitation, dat ligt ons meer.

De enne jury kan het wel waarderen de andere niet. Heb ook een paar keer na de proef advies gevraagd bij jury’s. Dan komt vooral ontspanning naar voren en ruimte pakken in de stap. Dat is iets wat met een Spanjaard net wat lastiger is dan met bijv een KWPN’er. Maar de oefeningen als appuyeren e.d. gaan als vanzelf.