Jill na een tijdje weer eens op bokt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

haffiefreak

Re: Jill na een tijdje weer eens op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 09:00

Ik weet niet of je dochter iets ziet in tinkers, fjorden enz... en ik weet niet waar je wonen.

Hier in het noorden heb je Dineke rozeboom met tinkers en een aantal shires en fokkerij van den berg in wanneperveen met fjorden.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-25 01:45

haffiefreak schreef:
Ik weet niet of je dochter iets ziet in tinkers, fjorden enz... en ik weet niet waar je wonen.

Hier in het noorden heb je Dineke rozeboom met tinkers en een aantal shires en fokkerij van den berg in wanneperveen met fjorden.

Ik weet het echt nog niet en het heeft ook helemaal geen haast wat dat betreft. We hadden een ranke van 1.55 op het oog maar heel eerlijk daarnaar gekeken is het al niet het mooiste beeld. Ik wilde liever geen paard maar ik neig er wel steeds meer naar.

Daarbij komt wat ik eerder zei dat jill niet heel wedstrijdgericht is, dit vind ik alleen maar mooi, maar de mogelijkheid zo er zijn vanaf haar 12e jaar.

Tuurlijk rijdt ze dan tussen de paarden en volwassene maar vanuit hier geef ik haar altijd mee dat het niks uitmaakt wat een ieder rijdt als je zelf maar een goed gevoel hebt over je rit.

Het is ook allemaal nog een beetje een warboel in ons hoofd hoor. We kochten sun voor een paar jaar en dat is helaas veel te kort geworden.

Het komt allemaal vanzelf wel weer geland en wel in het hoofd. Voor nu vind ik haar persoonlijk te klein voor een klein paard maar als ik haar dan zo op enkele maatjes zie dan is het niet eens gek.

Ze stapte van de week Oma (1,74) uit en toen dacht ik, mmmmmmm 1.60 moet niet misstaan
Afbeelding

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 11:27

1.74 misstaat ook niet. Hoeveel urretjes van kinderen worden op een D pony gezet? Heel veel. Dat is dezelfde verhouding. Ze groeit er vanzelf in. Dier moet dan el braaf zijn :D

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 11:55

rien10 schreef:
1.74 misstaat ook niet. Hoeveel urretjes van kinderen worden op een D pony gezet? Heel veel. Dat is dezelfde verhouding. Ze groeit er vanzelf in. Dier moet dan el braaf zijn :D

Dit ja!

En weet je. Indien je nu voor een "te kleine pony" gaat neem je wellicht ook een risico in de zin van dat Jill net zoals bij Sun er weer pijlsnel te groot voor is.

Heeft Jill zelf een voorkoor voor de maat van het paard?
(dat rijmt ;-))

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-25 21:02

Jill wilt een Springer
Nou had ik een mooie ouwe leermeester op het oog, maar 1m67

Wel goudeerlijk en braaf,
Gaat mee op buitenritten. Heel nuchter
17 jaar maar wordt dit jaar 18

Jill vindt hem geweldig, maar ik vind die 1.67 gewoon heel veel. De leeftijd voor het mooie te hoog maar als ik naar zijn stabiele overkomen kijk ben ik weer voor omdat je er met zo een best vanuit kan gaan dat die haar kan helpen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 21:32

Het is wel hoog. Maar stokmaat is toch ook maar een deel van het geheel... ik zou bij Jill denken aan een paard dat soepele bewegingen heeft en niet teveel. Zoals op dat grote paard - je ziet dat ze zich helemaal strekt omdat de beweging zo groot is. Da's een beetje teveel. Maar dat hangt zeker niet alleen van stokmaat af en ik kan zelf ook niet altijd beoordelen wat maakt hoe een paard loopt. Twee vergelijkbare stokmaten, vergelijkbare bouw en zelfs in de hand wel enigzins vergelijkbare reacties en dan stap je op en is het een wereld van verschil. Maar dat zie je denk ik pas als ze erop stapt, en je kunt zien hoe het lichtrijden en doorzitten gaat.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-25 22:00

Jaaa ik merk alleen dat ik deze zou schrappen voor de stokmaat, maar eigenlijk zou dat niet moeten en moet ik gewoon waar ik positieve punten in zie even bezoeken.

Die ik nu op het oog had is opzich een vlakke beweger. Heb beeld mogen ontvangen. Wel goed en soepel genoeg maar niet een heel circus qua gang.

Een shire is voor mij al een heleboel dus dat ze daarop niet lekker ging was niet meer dan logisch, maar ze heeft natuurlijk nog kleiner op mijne van 1,74 gereden en ik denk dat het met een goed zadel voor haar niet eens heel veel te veel zou zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Te klein doen we sowieso niet, de stap naar echt iets groots vind ik alleen spannend omdat ze eigenlijk "nog maar" 9 is.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 22:28

1.50-1.60 is toch een prima maatje voor jullie beide? Evt een goede brede koudbloed van 1.45. Kan prima met jullie gewicht, niet teveel druk op leggen hoor, gewoon rustig opzoek naar het paard\pony waarmee het klikt voor jullie beide! Ze is inderdaad gegroeid! En wat rijd ze netjes zeg! Zo zou ik het graag meer zien! :j Ze rijd zo met groot en klein weg, erg leuk!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-25 22:33

Anastasia24 schreef:
1.50-1.60 is toch een prima maatje voor jullie beide? Evt een goede brede koudbloed van 1.45. Kan prima met jullie gewicht, niet teveel druk op leggen hoor, gewoon rustig opzoek naar het paard\pony waarmee het klikt voor jullie beide! Ze is inderdaad gegroeid! En wat rijd ze netjes zeg! Zo zou ik het graag meer zien! :j

Lief van je!

Haast hebben we zeker niet, we houden onze ogen open maar niks moet. Ze heeft voorlopig nog veel lol met der witte vriend

Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 17:00

Leuk dat ze zoveel verschillende paarden en pony's kan rijden.

Heeft ze ook veel vriendinnetjes die rijden? En rijden die allemaal met kleinere pony's?

Het is ook een beetje wat je gewend bent. Waar ik ben begonnen, reden we als je klein was op kleine pony's en ging langzaam naar de grotere. Toen bestond E nog niet, dus was C/D de max. Vanaf 12 stapten sommigen over naar de paarden.

Op de manege waar ik daarna terecht kwam, liepen paarden en pony's door elkaar en zaten er dus soms best kleine kinderen op wat grotere paarden.
Voor dagelijks rijden is het natuurlijl wel fijn dat het past, maar wat hierboven ook gezegd werd; het is niet alleen de maat, de gangen kunnen een verschil maken.

Mijn zoon kwam vanaf een shet en vond alles een kameel. Maar mijn ruin van 1.42m was juist heel ruim en comfortabel.

Is een quarter niet iets voor jullie? Er zit wel veel verschil in, dus het is misschien wel een lastige zoektocht.
Maar mijn oudste merrie was net geen 1.50m en die liep echt heel vlot onder je. Haar zoon is ong 1.48m en die voelt echt heel groot aan. Kan ook echt iedereen op zonder dat het raar staat.
Heb nu ook dochter/zus al even en die is maar 1.45m en totaal anders weer. Scheelt dus maar 3cm met haar broer, maar hangen mn benen wel wat meer onderuit.
Haar zoon is nu bijna 3 en al over de 1.50m, maar nog maar de helft in breedte van zijn oom.

Qua karakter, zeker voor een kind, moet je eigenlijk een beetje iemand met ervaring van bloedlijnen en de fokkers en trainers mee laten kijken. Men zegt snel dat quarters cool zijn, maar veel zijn behoorlijk gevoelig.

Een sprongetje kunnen ze zeker wel maken. Je ziet ze ook wel vaker dan voorheen in de dressuur of juist als familie/recreatie paard.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 02:21

Een quarter is voor ons geen hele lastige Zoektocht wij hebben hier een stal van bekende die quarters fokt enz dus daar zouden we zeker hulp bij hebben. We hebben er ook al 1 aangeboden gekregen.

Alleen omdat er echt nog geen toekomstplan is en we erg go with the flow zijn zijn we niet heel erg specifiek op zoek. Gewoon rondneuzen op de markt kan je het meer noemen.

De overwegingen zijn er zeker, maar ik wil hier alles kloppend hebben voor zover dat kan.

Ik weet opzich ook prima waar ik op moet letten, dus dat komt allemaal wel goed. Ze heeft vriendinnen die rijden maar het varieert waar ze op rijden. Ja ze is 9 maar met het lichaam van een 12 jarige. Ze gaat zelf momenteel richting de 1.60, maar het groeien stopt een keer hahaha.

Ik wil maat omdat ze van het sportpaarden type is, maar ik moet geen grootse beweger hebben. Het moet simpel en oke zijn. Dit gaan we allemaal meemaken
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 25-02-25 02:41, in het totaal 1 keer bewerkt

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 02:37

Afbeelding

Dit is der nu met sun

Ze stapt er nog wel eens op voor de lol!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 13:57

Wel fijn als je de tijd en mogelijkheid hebt om een beetje te oriënteren.

Qua quarters zijn er gewoon heel veel verschillen. In Nederland werd er vooral veel voor reining gefokt, maar ook binnen de reining weer verschillen. Veel weet je al op afstamming, maar zoals wij 3, eerst 4 uit 1 familie hhebben, kan je daar zelfs niet 100% vanuit gaan.

Je ziet wel ook veel all rounders en de ranch onderdelen zijn heel erg in trek en daar passen ook weer andere paarden goed bij.

Qua karakter zelfde. En dan heel goed opletten hoe ze getraind zijn. En dan bedoel ik eigenlijk ook niet qua rijden en presteren, maar hoe er naar het paard gekeken is en of je het eigen karakter nog kan beoordelen.

Het is toch niet alleen het groeien wat nu hard gaat? Ze ontwikkelde helemaal wat sneller? Dan houdt dat ook weer eerder op??