Hoop verloren in de paardensport

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 09:31

Statement of niet, ze krijgen zo wel goede reclame, en maatschappelijke een groot breed draagvlak,

Ze willen niet in een team waarvan -sommige - leden het met de regels mbt dierwelzijn niet al te nauw neemt, daar kan ik alleen maar respect en waardering voor hebben

Waarom geen proeftijd??? Drie keer een overtreding en er is geen startkaart meer, niets mis mee toch?
Je hebt het als ruiter zelf in de hand, geen kennis en kunde, geen rijbewiijs.

Wie niet horen wil moet voelen of wie zijn gat brand moet op de blaren zitten, dat weten we allemaal, alleen in praktijk brengen........... we praten er liever over dan er iets aan te doen, zachte heelmeesters maken ............!!!!. Dat is - blijkt ook nu maar weer - wat de gezondheid/dierwelzijn niet ten goede komt.

We willen wel paard welzijn bevorderen maar er niets voor doen, dat is weer de hypocratie te top.

Er zijn regels en die gelden, die moet je serieus nemen, anders hoef je geen regels in te stellen, en je kunt ze niet blijven aanpassen om het iedereen naar de zin te maken, juist die aanpasingen scheppen weer ruimte om het naar eigen goeddunken uit te leggen.

de wereld vergaat niet hoor als deze man niet meer meedoet,

krijgen zij die het wel goed doen meer kansen, b.v., Justin Verboomen, Becky Moody, Isabel Freese, Sandra Sysojeva (Maxima Bella)
en nog altijd een voorbeeld: Ingrid Kimke zijn betere voorbeelden en vertegenwoordigers van het oude FEI 401 artikel.

Ach ja, ik hoor u al weer schrijven: wie zegt dat zij het goed doen.
voor mij tot nu toe het voordeel van de twijfel tot er weer filmpjes op duiken.

Op naar IndoorBrabant kijken hoe we klappen voor - weet niet of hij op de startlijst staat - deze ruiter.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 09:40

Ik denk dat de pijn meer zit in het feit dat Helgstrand al drie keer veroordeeld is..

En ik heb Herning even bekeken, maar Helgstrand sponsorde alles! Had veel hengsten mee lopen en hij reed zelf dus Jovian, die hij niet perse onvriendelijk of slecht reed. In de ring althans..maar bij hem door zijn eerdere gedrag en dito uitspraken en ook als trainer (die Deense die geschorst was en geen berouw toonde was ook een lesklant van hem) is het denk ik wel heel erg terecht om kritisch te zijn wbt paardvriendelijkheid.

Toch lijkt hij door de sponsoring en zijn geld inbreng het ea in zijn voordeel te kunnen laten werken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 09:47

Dus dan een kritische vraag: jij mce, jij weet dat hij zich niet gebeterd heeft? Of vermoed je dat?

Voor zover ik weet is hij 1 keer gestraft, en heeft z'n straf uitgezeten (die 3 keer zijn me dan niet bekend, of haal ik dingen door elkaar? ). Hij is dus gestraft volgens de op dat moment bruikbare wetten/regels. Jij vindt dat hij een zwaardere straf had moeten hebben. Maar je bent geen rechter.
Een jury kan op het moment dat iemand in de ring verschijnt alleen beoordelen wat ze op dat moment zien. Die mogen niet iets uit het verleden meenemen. Ik weet dat zoiets in de basissport rustig gebeurt, maar het zou niet mogen.

Als iemand een aantal vrouwen verkracht, dan zullen velen de straf ook te laag vinden. Dan lees je ook uitspraken van 'zorg er voor dat hij nooit meer een stijve kan krijgen', of hij moet nooit meer vrij komen. Maar een rechter (en het is in zo'n geval zelfs een meervoudige kamer) moet zich houden aan wat een wetboek voorschrijft. En heeft wel wat vrijheid om eventueel wat zwaarder te straffen. Maar stel er staat 10 jaar voor, dan kan dat niet ineens 30 jaar worden omdat die rechter eigenlijk vindt dat dat de straf moet zijn. Dan ga je ook een complete willekeur krijgen. De vrouwen die slachtoffer zijn zullen waarschijnlijk 30 jaar ook nog te weinig vinden.
Je doet het dus nooit goed.
En kan iemand niet verbeteren? Ben je vroeger nooit gestraft omdat je ongewenst gedrag vertoond had? Hield je je daarna beter aan de opgelegde regeltjes? Waarschijnlijk wel.
En zelfs mocht er sprake zijn van recidive, dan zijn er ook gewoon regels voor. Ook voor jou, ook voor Helgstrand. Kun je het niet mee eens zijn, maar meer dan het bespreekbaar maken kun je niet. Een ander gaat over het eventueel aanpassen.

Verder spreek je over het voordeel van de twijfel. Zijn er na de straf van Helgstrand dan al weer filmpjes opgedoken die aantonen dat hij zich niet verbeterd heeft? Waarom geef je dan een ander wel het voordeel van de twijfel en hem niet? Is er sprake van een persoonlijke vete?

Zo moet je er ook naar kijken vind ik.

Het is lastig, een dier kan niet praten. Maar de gegeven staf is verleden tijd, dus je moet door. En wij kunnen wel zeggen we klappen niet voor zo'n man, maar de jury moet wel gewoon oordelen wat er getoond wordt. En als iemand reglementair mag starten, dan kun je dat niet tegenhouden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 10:02

Hij is drie maanden geschorst wegens de trainer zijn op het filmpje waar de Deense haar paard mishandelde. (degene die aanmoedigde dat ze vooral moest meppen)

https://www.horses.nl/dressuur/helgstra ... soe-kruth/

Dan hebben we Operation X:
https://www.dehoefslag.nl/nieuws/dressu ... t-het-team

En dan hebben we Akeem Foldager:
https://www.bitmagazine.nl/nieuws/nieuw ... helgstrand

Dat is dus al drie keer in zo'n 10 jaar dat hij in opspraak komt.

Het is denk ik een beetje hetzelfde als zo'n verkrachter dan maar iedere keer weer vrij te laten na zijn straf in de hoop dat hij het niet meer doet terwijl hij dan weer steeds nieuwe slachtoffers maakt. Gelukkig krijgen zulke dan nog wel TBS, dat is er in de paardenwereld helaas niet. :+

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 10:26

Dus dan een kritische vraag: jij mce, jij weet dat hij zich niet gebeterd heeft? Of vermoed je dat? (Quote Germie)

het is maar hoe je het leest.

Nee ik heb geen persoonlijke vete, maar voor humane recievieven is er Forensische zorg, of TBS
paarden kunnen hier geen beroep op doen.

Heeft hij zich verbetert dat zal de tijd leren, zwaarder straffen heeft hij zelf in de hand, misschien kunnen proefperiodes - met forensische zorg - wel nuttig zijn.

Humane recidieven krijgen hulp, slachtoffers van humaan geweld krijgen hulp, laten wij dan de paarden helpen door regels en wetten te respecteren.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 08:48

Het blijven kloppen op ramen en deuren heeft dus weldegelijk ziin,

al zullen de schorsingen en het positieve rijden van nieuwe combinaties daar zeker een groot aandeel in hebben.

Het gaat stapje voor stapje, maar toch!!

Tristan Tucker pleit voor compleet andere jonge paardenproeven: ‘Ik zie teveel paarden én mensen lijden’
https://www.horses.nl/dressuur/dressuur ... en-lijden/

Organisator Wereldbekerfinale zet zelf extra stewards in om paardenwelzijn te waarborgen

https://www.horses.nl/dressuur/fei-were ... aarborgen/

FEI dressuurwerkgroep wil vooral de slag met jurering: ‘Er is teveel focus geweest op spektakel’

https://www.horses.nl/dressuur/dressuur ... spektakel/

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 08:52

En op de CCI3 internationele FEI dressuur wedstrijden start een pilot om met trens te mogen starten. :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 09:28

Ik krijg juist weer heel veel hoop bij het zien van deze video:

Hoe Ros Canter haar 5* eventing paarden houdt (buiten) hoe ze naar de training kijken en dat per individu ook mentaal aanpakken. Als je paarden zo kunt houden en benaderen mag je van mij nog jaren topsport met paarden blijven doen hoor.
Kijk ook naar hoe die paarden zich gedragen in haar nabijheid.

Overigens kan ik me wel vinden in tristan zijn mening hier (voor zover ik hem kan lezen in die verkorte versie). We verwachten te veel een 'af' product en er is een te kleine foutmarge.
Maar dat geldt voor jonge paarden proeven én voor de critici die op elke imperfectie zout leggen bij die proeven van de topper.
Dus dat gaat ook 2 kanten op.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 09:42

een eventer weet als geen ander dat het paard de atleet is die het doen moet en ja dan heb je een heel ander contact met je paard dan weet je hoe belangrijk kernnis en kunde is/teambilding is de winst of verlies.

maar daar gaat het vaak manko aan de basis, we gaan teveel te vaak kopieren zonder te lezen wat we kopieren?!?!

edith: Ros Canter is een voorbeeld, en succesvol altijd fijn om naar te kijken- en van te leren -