Ik zou hier niet meteen een medisch probleem achter zoeken of een slecht passend zadel.
Eerder gewoon een ruiter die overwicht mist en een paard wat aan het uitproberen is.
Ik rij al enige jaren een ruin, eentje met een echte gebruiksaanwijzing. Maar met inrijden was hij vreemd genoeg heel erg braaf en opstappen via het krukje was bij hem totaal geen probleem.
Maar na een 3 maanden kende hij het rijden en toen begon hij uit te proberen, ook al was ik gewoon de enige ruiter die hem reed en ik veel ervaring heb met jonge dieren. Dit uitproberen begon dus met niet naast het krukje willen blijven staan (en onder het zadel ook dingen als ineens niet verder willen en dan bokken, maar ja, daar werkt even een beste tik met de zweep heel erg goed, gevolgd door belonen als hij doet wat je vraagt). Dus hij staat stil, ik zet krukje er naast, hij draait weg.
Als er iemand was om te helpen was iemand gewoon voor zijn neus en hem NIET vasthouden genoeg. En als ik alleen was en er echt op wilde zonder dat het tijd kostte, dan deed ik het gewoon zonder krukje. En ja, dat gaat niet altijd lenig of makkelijk meer, dus dan heeft hij gewoon pech als ik een 20m aan het zadel hang. Hij krijgt z'n zin echt niet bij mij.
En dan was het ook gewoon zo weer over om een tijd goed te blijven. En vervolgens begon hij weer opnieuw met iets. We hebben zelfs een tijdje gehad dat hij zijn lijf over het krukje zet. Dus als ik op het krukje ga staan, maar nog geen voet in de beugel, dan draait hij net zijn kont naar mij toe en drukt mij dus van het krukje. Ook heeft hij wel eens het krukje met opzet omver gemept. Ook draaide hij wel eens niet weg en gaat in de achteruit. Zet je hem dan tegen wat aan zodat hij niet in de achteruit kan, dan moet je oppassen voor zijwaarts meppen, zo eentje is het dus wel. Met een echte 'kop' er op.
Allemaal momenten van uitproberen. Allemaal momenten waarop hij van mij z'n zin niet krijgt. En allemaal momenten die we gewoon overwonnen hebben. Ja, ik ben wel eens 20 minuten bezig geweest om er op te komen, ik heb een keer de bal van mijn rechtervoet overbelast gehad omdat ik er niet op kon komen op het moment dat ik de linkervoet in de beugel deed, maar ik vertikte het ook om dan weer op 2 benen te gaan staan. Dus ik hupste maar mee, net zo lang totdat hij er zat van was.
En als je er dan opzit, dan is het belonen. Het is wel een paard wat reageert op belonen. Het is overigens een paard waar anderen niet op durven. Terwijl als ik hem losgereden heb en zeg dat een ander er op kan, dan is hij op dat moment ook gewoon echt braaf. Maar je weet van te voren nooit wat voor bui hij die dag heeft. Al wordt hij wel steeds braver.
Het is dus in mijn ogen gewoon een kwestie van doorzetten en dat paard moet jullie wel zien als leider en niet als lijder. Voor nu zou ik dus iemand laten vasthouden en als het dan nog niet lukt zonder krukje.
Een paard tussen een muur en een krukje zetten zoals hier geopperd wordt zou ik niet doen, de kans dat je van het krukje gedrukt wordt en dan verkeerd valt is echt aanwezig.