Paard singelnijd en bokken op been

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 18:09

Maagzweer hebben we nu wel uitgesloten, ter advies de mastic horse treatment geprobeerd. (Dit neemt een maagzweer natuurlijk niet direct weg maar met deze kuur zouden de symptomen minder tijdelijk moeten worden mocht er een maagzweer aanwezig zijn geweest). Er is geen enkel verschil.

Keuze gemaakt om haar eind februari even de weide op te doen zodat ze even paard kan zijn en haar dan te laten nakijken richting het SI gewricht / bekken dmv een echo en dan ook meteen de eierstokken uitsluiten.
Heb nu ook besloten dat er voorlopig geen enkel zadel meer erop komt totdat ik zeker uitsluitsels heb.

Huidige symptomen:
- tegen het been inlopen
- niet vooruit willen/erg inhouden
- bokken op been
- singelnijd
- rug vasthouden, met name de achterhand links vasthouden. Op rechterhand dus moeite om in te buigen. Op voltes zwaait ze uit op de achterhand.
- soms onregelmatig, verkorte pas (ik meen linksachter) met name bij het vasthouden van de rug. Zodra ze los laat loopt ze regelmatig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 18:18

Mastic horse deed destijds ook helemaal niets bij mijn paard met maagzweer. Denk dat je het pas echt uit kan sluiten met ulcer gold.

Als ik de symptomen zo lees zou ik ook eens fascia release therapie aanraden. Als daar vast in zitten kan dit ook zorgen voor blokkades en beperkingen in de bewegingsvrijheid.

Babootje

Re: Paard singelnijd en bokken op been

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 19:25

Maagzweer kun je alleen maar uitsluiten met een gastroscopie.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 19:45

Op die manier kan je echt geen maagzweren uitsluiten helaas. Op de gok maar gewoon een omeprazol kuur erin drukken is ook niet verstandig.
Een maagscopie kost echt de wereld niet, maar geeft je wel zekerheid.

Waarom nu niet doorpakken?

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 00:44

Babootje schreef:
Maagzweer kun je alleen maar uitsluiten met een gastroscopie.

Eens. En een behandeling kan ook niet voldoende aanslaan. Ik heb weleens een omeprazolekuur gedaan omdat ik een vermoeden had. Klachten bleven bestaan en waren vaag. Voor de zekerheid laten scopen op advies DA en er zaten wel degelijk zweren.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 15:04

Dank jullie wel voor de tip. Dan zal een gastroscopie toch gedaan ook worden.
Kosten zijn het probleem niet, echter dat het een ingrijpend onderzoek zou moeten zijn voor een paard.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 15:12

Wanneer een arts en assistent goed samenwerken, kan het onderzoek vlot verlopen en valt de impact voor het paard best mee.

Overigens kan een zadel wat niet goed ligt ook deze problemen ook geven.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 15:17

Ik vind het grootste nadeel van een gastroscopie altijd het vasten voorafgaand aan het onderzoek.

Het onderzoek zelf valt idd wel mee bij een goed werkend team.

Bij de klachten uit laatste bericht TS vind ik rugklachten rond SI (of eierstokken) ook geen gekke gedachtegang.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 20:41

Klopt, dat is inderdaad de afweging. Ik hoor mezelf nog zeggen tegen de DA ‘ik ga ervan uit dat jullie niks gaan vinden op de scope want ik heb recent behandeld en nul verbetering’. Voelde me ook echt een beetje schuldig tegenover mn paard maar dat was na de feedback snel over. Als je het weet, kun je tenminste ook echt achter je behandelplan staan. Veel succes/sterkte.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:15

Er is onderzoek gebeurd naar de pH van de maag van paarden tijdens eten en vasten. Blijkt dat de pH van de maag niet veel veranderd als er ‘s nachts gevast wordt. Vasten blijkt dus niet zo ingrijpend voor paarden dan wij allemaal denken als dit op het juiste tijdstip gebeurd.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:30

dollyspikkel schreef:
Er is onderzoek gebeurd naar de pH van de maag van paarden tijdens eten en vasten. Blijkt dat de pH van de maag niet veel veranderd als er ‘s nachts gevast wordt. Vasten blijkt dus niet zo ingrijpend voor paarden dan wij allemaal denken als dit op het juiste tijdstip gebeurd.

O dat is interessant! Heb je daar een artikel van?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:33

Behalve dan dat je het een paard niet uit kunt leggen waarom die geen eten krijgt. En dat het langer dan een nacht is, ik lees vasten van 14-16 tot zelfs 18 uur voorafgaand aan een maagscopie bij een paard.
Dat is wel even iets langer dan een nachtje geen toegang tot (ruw)voer.

Wij weten dat we nuchter moeten zijn voor een operatie.
En kunnen dat ook begrijpen.

Dat is voor een paard wel anders.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 22:12

MissyNr1 schreef:
dollyspikkel schreef:

O dat is interessant! Heb je daar een artikel van?

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19927584/

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 22:13

Dat is wel heel lang. In Utrecht is de vasttijd niet zo lang (nog steeds lang hoor, wel 12/14 uur maar geen 18).

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 22:16

Marije_jiplover schreef:
Behalve dan dat je het een paard niet uit kunt leggen waarom die geen eten krijgt. En dat het langer dan een nacht is, ik lees vasten van 14-16 tot zelfs 18 uur voorafgaand aan een maagscopie bij een paard.
Dat is wel even iets langer dan een nachtje geen toegang tot (ruw)voer.

Wij weten dat we nuchter moeten zijn voor een operatie.
En kunnen dat ook begrijpen.

Dat is voor een paard wel anders.

Dat is zeker waar, we kunnen ze het niet uitleggen.
Mijn paard moest 14u vasten voor de gastroscopie. En ik persoonlijk vond de voordelen van het onderzoek toch opwegen tegen de nadelen van een nacht vasten. Ik had eerlijk gezegd gedacht dat ze heel gestresseerd ging zijn zonder eten, maar ze bleef er verbazend kalm onder.
Maar iedereen moet natuurlijk voor zich die afweging maken.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 11:13

Het stukje vasten lijkt me inderdaad ingrijpend, maar als het moet gebeuren voor de gezondheid zal het zeker gebeuren.

Mijn gevoel geeft echter nu aan dat ik eerst het stuk SI/bekken en eierstokken laat controleren.
Paarden wat de dicht langskomen tijdens rijden kan ze wel eens uithalen, maar ook tijdens het normaal stappen aan de hand kunnen de paarden niet te dicht langs komen. Ze stopt en slaat dan een been recht achteruit.
Terwijl ze wel weer in de kudde op de weide staat en dit gaat gewoon goed.