0llie schreef:Als ik mijn teugels in 1 hand neem om het paard een tikje bij te geven om wat actiever te worden dan geef ik eigenlijk automatisch een tik op z'n kont. Mijn instructrice zegt wel eens dat ik een tik bij moet geven achter mijn kuit, maar dit voelt helemaal niet natuurlijk om te doen. Ik rij altijd met een dressuurzweep van (volgensmij) 110cm.
Doe ik het dan wel goed of moet het echt achter mijn kuit? En zo ja hoe doe ik dat dan want ik denk dat ik dan alleen maar ga klungelen.
er zijn drie mogelijk heden, op de schouder vaak een corrigerende tik, achter je kuit als accent op je kuit en op de achterhand aangeven welk been meer actief moet zijn
veel paarden zijn in het beging afgeleerd om voorwaarts te gaan, want het moet in de krul - weet niet of dat bij jou paard ook zo is - bijgezet want dat zou goed voor de rug spieren zijn - maar ondertussen krijgt het paard als het voorwaarts wil een ophouding door de bijzet en zo leert het af om voorwaarts te gaan.
zeker bij flegmatieke paarden moet je dan heel voorzichtig zijn en altijd als je een tik geeft op zijn/haar bil het aan de voorkant ook wel weg kan,
zorg er wel voor dat het paard ook voorwaarts kan, dus geen gas geven met de rem erop, dan ga je "spinnen" of te wel compenceren, maar misschien heb je nog geen rijbewijs om dat te kennen
met zweepje accent op je kuit is een heel natuurlijke ondersteuning.