Slechter na osteopaat, of andere oorzaak?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elliv23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 16:03

Fly_high schreef:
TS, wat bedoel je precies met "schrikken van de ruiter die verkeerd landde"? Dat de ruiter niet helemaal in balans kon blijven of wat anders?

Je hebt je merrie ook pas relatief kort toch? Ik kan me voorstellen dat jouw manier van rijden anders is dan van de vorige eigenaar of dat er andere veranderingen zijn zoals zadel, management etc. waardoor zij op het moment ontspanning mist en niet nageeflijk wil lopen. Een nieuw paard is altijd zoeken. Het gaat een beetje suffe vraag zijn, excuus :') maar heb je nog steeds les?

Is dit gedrag toevallig pas in het najaar te merken? Nu dat het koud en nat is kan het best zijn dat ietwat oudere paarden wat stijf uit de paddock of stal komen, wat dan vaak wil helpen is niet focussen op stelling en oefeningen in het begin maar eerst goed warm laten lopen. Veel "diesel" paarden doen het rond deze tijd van het jaar goed op eerst lekker voorwaarts aan de lange teugel en in de verlichte zit losrijden.

Ik weet niet of je bereid bent om filmpjes of foto's te delen, maar als het paard nog recent 100% goedgekeurd is, is de kans best groot dat het probleem rijtechnisch is of met management te maken heeft. Niet verwijtend bedoeld trouwens, nogmaals elk nieuw paarden is wennen en zoeken wat voor dit exemplaar wel en niet werkt.

Ze sprong aardig hoog over een klein kruisje. Ruiter kon niet goed mee zitten, maakte een plof op het zadel en haar spoor kwam achter tegen de buik. Maar dat is al een aardige poos geleden.

Ze is nog maar 11. Dus nog niet oud. Ik heb even wat foto’s toegevoegd hoe ze eruit ziet in mijn vorige bericht.
Rijtechnisch waren we echt super op weg. Ik wil haar echt zelf lang laag trainen, ook al vind ze dat moeilijk want is ze niet gewend.
Brok is hetzelfde gebleven en ze staat hele dagen buiten tot 4 uur. Ik ga dus wel echt bijvoeren in hooi.

elliv23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 16:05

Hannanas schreef:
Ze staat wel onderstandig, meestal is dat wat compensatie/spanning in het lijf. Kun je nog eens naar de chiropractor terug? Tandarts lijkt mij idd op zeer korte termijn ook slim. In de tussentijd zou ik het vooral richten op warm en soepel, cavaletti, stretch. Hoe zit het met haar hoeven?

Tandarts komt gelukkig met 2 weken. Ze stond bij de vorige eigenaar op speciaal beslag omdat ze haar voeten wouden veranderen, ze had behoorlijk grote voeten. Mijn hoefsmid zei dat dit niet meer nodig was dus hebben we haar hier vanaf gehaald.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 16:14

Dat zou ook nog verschil kunnen geven..helemaal van de ijzers af? Zou ik terug gaan naar ijzers.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 16:15

* sowieso zit er een nare knik in die voorhoeven.. mogelijk dat daar het onderstaande en compenseren vandaan komt en het niet kunnen nageven.

elliv23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 16:19

Hannanas schreef:
Dat zou ook nog verschil kunnen geven..helemaal van de ijzers af? Zou ik terug gaan naar ijzers.

Nee, ze staat nog wel op ijzers. Maar niet speciaal beslag. Maar ik heb ook al een afspraak met de hoefsmid gepland staan om toch nog eens na te kijken of het speciale beslag misschien wel gewoon noodzakelijk is voor haar vorm hoeven. Ook lijkt ze in te houden met lopen van voren. Dat zei de chiro ook al. Mogelijk andere ijzers die wat makkelijker ‘afrollen’.
Jammer dat ik hier geen filmpjes kan toevoegen.

BigOne

Re: Slechter na osteopaat, of andere oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 16:28

Zijn haar voeten ook op de foto gezet? Andere oorzaak ; wie zegt dat je nieuwe zadel wel goed is?

elliv23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 16:31

BigOne schreef:
Zijn haar voeten ook op de foto gezet? Andere oorzaak ; wie zegt dat je nieuwe zadel wel goed is?

Die hebben we door twee zadelmakers laten checken to be sure.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 17:02

Ik denk dat een goede sportmassage tussen de behandelingen door geen overbodige luxe is. Als er veel losgemaakt word/moet worden, hebben de spieren daarna ook veel te verwerken. Daar kan je haar prima bij ondersteunen, ook om te voorkomen dat ze eigenlijk direct weer dezelfde foute patronen aanneemt in het bewegen daarna.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 17:24

Hannanas schreef:
Lavitabella schreef:
Mijn merrie wil sinds de osteopaat ook veel moeilijker nageeflijk lopen. Eerste paar keren na de behandeling was dit echt erg en heftig. Ze liep gewoon bijna niet meer. Ik heb dit toen ook gemeld en ze vertelde dat het paard even moest wennen aan het lijf. We zijn nu inmiddels 5 weken verder maar het is echt nog steeds slechter dan voor haar behandeling. Eigenlijk moest ik de osteopaat weer een bericht sturen als het niet overging maar ik ben eerlijk gezegd niet echt happig op nog een afspraak. Dat was voor mij ook de eerste keer osteopaat en ik vermoed de laatste keer, bij deze merrie.

Goh ik heb zelf ook wel eens slecht(er) op een osteo behandeling gereageerd, kan gebeuren. Ik kon dan gelukkig snel terecht voor een behandeling (of 2 zelfs )en dat hielp.
Zou het een kans geven bij je paard en dus de osteo terug laten komen.

Dat snap ik alleen dit word van te voren niet gemeld. En ik vind een behandeling van €110 best pittig om een aantal keer te betalen/herhalen. Ik laat dan liever de fysiotherapeut komen waar ze altijd goed op reageert.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 15:36

elliv23 schreef:
We zijn er sowieso zeker van dat dit een goede chiropracter is, daar ligt het probleem sowieso niet. Zijn met haar naar de kliniek gereden waar ze die behandeling uitvoerde. De 2e keer vond zij haar aan de longe al behoorlijk verbeterd. En de 2e keer stond ze tijdens de behandeling ook een stuk meer ontspannen, alsof alles inderdaad echt minder pijn deed in haar lichaam.

Ze is lang met een te krap zadel gereden, misschien dat ze daar hinder van heeft ondervonden en nu pas kan leren hoe haar lichaam zonder dat ongemak te gebruiken. Ik rijd haar ook wel anders dan de vorige eigenaar, ik richt mij meer op de correcte lengtebuiging ipv oprichting. Ze heeft nog aardig onderhals en weinig bespiering

Ook is ze ingevallen inderdaad. Ik ga nu extra hooi bijvoeren. Heb even wat foto’s bijgevoegd hoe ze kwam en hoe ze er nu uitziet. In de wei is toen ik haar net een maandje had.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Dit paard zit niet echt gunstig in elkaar, bokbenig voor, steile schouder en neerwaartse romp. Wat is de afstamming en is het dier springen gefokt? Het staat wellicht los van je probleem, maar wellicht ook niet.

Het hoort niet dat ze zoveel slechter wordt na een behandeling, hoe is ze aan de longe en dubbele longe? Kun je verschil zien in beweging/ lichaamsgebruik.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 19:34

Ontzettend sneu. Een behandeling kan verkeerd uitpakken, ook wanneer het door een arts wordt gedaan. Wat zegt de behandelaar zelf?

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 19:40

Mijn ervaring is, dat als het slechter gaat na een behandeling (maar ik laat alleen een fysio of DA die chiropractor is erbij) is dat door compensatie van een onderliggend probleem.

Wat Elisa zegt, zie ik ook; wat bokbenig en niet heel gunstig gebouwd. Maar op zich hoeft dat niet jouw problemen te verklaren. Als het niet verbetert, zou ik een dierenarts mee laten kijken.
Laatst bijgewerkt door Koekie73 op 23-11-24 20:22, in het totaal 2 keer bewerkt

elliv23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-24 20:19

Elisa2 schreef:
elliv23 schreef:
We zijn er sowieso zeker van dat dit een goede chiropracter is, daar ligt het probleem sowieso niet. Zijn met haar naar de kliniek gereden waar ze die behandeling uitvoerde. De 2e keer vond zij haar aan de longe al behoorlijk verbeterd. En de 2e keer stond ze tijdens de behandeling ook een stuk meer ontspannen, alsof alles inderdaad echt minder pijn deed in haar lichaam.

Ze is lang met een te krap zadel gereden, misschien dat ze daar hinder van heeft ondervonden en nu pas kan leren hoe haar lichaam zonder dat ongemak te gebruiken. Ik rijd haar ook wel anders dan de vorige eigenaar, ik richt mij meer op de correcte lengtebuiging ipv oprichting. Ze heeft nog aardig onderhals en weinig bespiering

Ook is ze ingevallen inderdaad. Ik ga nu extra hooi bijvoeren. Heb even wat foto’s bijgevoegd hoe ze kwam en hoe ze er nu uitziet. In de wei is toen ik haar net een maandje had.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Dit paard zit niet echt gunstig in elkaar, bokbenig voor, steile schouder en neerwaartse romp. Wat is de afstamming en is het dier springen gefokt? Het staat wellicht los van je probleem, maar wellicht ook niet.

Het hoort niet dat ze zoveel slechter wordt na een behandeling, hoe is ze aan de longe en dubbele longe? Kun je verschil zien in beweging/ lichaamsgebruik.

Ze is van Desperado. Moederlijn Farrington. Gewoon dressuur dus

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 20:52

Denk dat dit een mooie merrie is hoor, vind “niet gunstig in elkaar” overdreven. Houding en compensatie doet veel. Als ts straks hopelijk de oorzaak van dit alles gevonden heeft en dit paard weer kan ontspannen en minder onderstandig staat dan zijn die schouders minder stijl en krijgt het allemaal ander model.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 20:57

Kan natuurlijk dat de foto,s wat vertekenen! Op de weide foto lijkt ze er al wat beter uit te zien. Op die andere foto,s lijkt er ook een gebrek aan spier te zijn.

Maar hoe loopt ze aan de longe?

elliv23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-24 21:54

Elisa2 schreef:
Kan natuurlijk dat de foto,s wat vertekenen! Op de weide foto lijkt ze er al wat beter uit te zien. Op die andere foto,s lijkt er ook een gebrek aan spier te zijn.

Ja ik denk inderdaad dat het iets vertekend lijkt. Ze is niet echt bokbenig gebouwd. Bespiering klopt, ze is echt ingevallen sinds de winter en dus minder weidegang. We voeren haar nu hooi bij.

Aan de longe loopt ze eigenlijk prima. Niets aan de hand.

Vandaag even andere ogen mee laten kijken. Het is een erg sensitief en onzeker paard. Zij ziet geen gezondheid issues, eerder heel veel spanning en onzekerheid. Ik ben zelf ook wel aardig angstig ingesteld en was zelf na de osteopaat extra voorzichtig; dit voelt ze natuurlijk ook wel.

Ik vraag me ook nog af of ik haar misschien toch niet van het speciale beslag af had moeten halen. Ze heeft nog wel ijzers. Maar goed, de hoefsmid komt maandag gelukkig.

Afbeelding

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 22:06

Wacht even.... Je bent naar een chiropractor/osteopaat geweest? Wat is het nu? Want dit zijn twee verschillende richtingen met twee verschillende zienswijzen. Opzich zijn er osteopaten die ook chiropractor zijn maar opleiding is daarin belangrijk. Er zijn heel wat cowboys op de markt die het lastig maken voor de wel goed opgeleide mensen.

Ik lees, te krap zadel, ik lees ruiter verkeerd geland en nu een beter zadel dus paard kan ineens wel bewegen en kan daarvan probleemgedrag vertonen. Ruiter is verkeerd geland na sprong dus dikke kans dat die volle bak op de lepel is geknald en dus een klap op de thoracolumbale overgang. Dit gebeurt vaak bij springen. Hier zit veel neurologische aansturing naar darm, loopspieren, nieren en bekkenorganen wat in de loop der tijd problemen gaat geven als die TLO blokkade niet opgelost gaat worden.

Ik heb ooit een osteo bij mn dier gehad en beest had nog nooit 1 pas kreupel gelopen in zn leven maar wel na haar behandeling. 5 dagen katskreupel. Volgens haar was daf 'nawerking' van de behandeling. Echter pas jaren later leerde ik dat opleiding echt cruciaal is voor een osteopaat. En zij had echt niet een goede dus dat verklaarde een hoop.

elliv23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-24 22:15

Volgende foto’s zijn van het longeren van al weer paar maandjes terug.Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 22:24

Ik heb absoluut niks tegen longeren met bijzet, maar ik ken werkelijk geen paard die met deze bijzet lekker loopt. Vooral dat ding over de rug tussen de voorbenen trekt elke stap in de mond, geen paard die dan lekker ontspannen gaat lopen.

Dat gezegd hebbende heeft mijn paard veel gehad aan chiropractie, maar wel alleen uitgevoerd door een dierenarts waar ik 100% op vertrouw. Er zijn teveel van zulke behandelaren op de markt die echt niet de juiste kennis en kunde hebben, het is om bang van de worden.

In welke regio zit je?

elliv23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-24 22:30

prugelpiet schreef:
Ik heb absoluut niks tegen longeren met bijzet, maar ik ken werkelijk geen paard die met deze bijzet lekker loopt. Vooral dat ding over de rug tussen de voorbenen trekt elke stap in de mond, geen paard die dan lekker ontspannen gaat lopen.

Dat gezegd hebbende heeft mijn paard veel gehad aan chiropractie, maar wel alleen uitgevoerd door een dierenarts waar ik 100% op vertrouw. Er zijn teveel van zulke behandelaren op de markt die echt niet de juiste kennis en kunde hebben, het is om bang van de worden.

In welke regio zit je?

Ze is bij Wolvega geweest

Sonyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 00:05

Hoi TS,
Heb je (duidelijke) foto’s van haar hoeven op het harde?
Waren er foto’s gemaakt van haar benen bij de keuring?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 08:44

De enige 2x dat een paard bij mij niet beter werd van de behandeling was omdat de ene spat had en de andere verkalking in de pezen. Gedrag wat jou paard nu toont zouden voor mij rode vlaggen zijn. Ook haar stand is niet zoals het hoort. Ik zou proberen opnieuw na te laten kijken of verder onderzoek doen.

Hier ook geen voorstander van die bijzet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 09:19

elliv23 schreef:
Elisa2 schreef:

Ja ik denk inderdaad dat het iets vertekend lijkt. Ze is niet echt bokbenig gebouwd. Bespiering klopt, ze is echt ingevallen sinds de winter en dus minder weidegang. We voeren haar nu hooi bij.

Aan de longe loopt ze eigenlijk prima. Niets aan de hand.

Vandaag even andere ogen mee laten kijken. Het is een erg sensitief en onzeker paard. Zij ziet geen gezondheid issues, eerder heel veel spanning en onzekerheid. Ik ben zelf ook wel aardig angstig ingesteld en was zelf na de osteopaat extra voorzichtig; dit voelt ze natuurlijk ook wel.

Ik vraag me ook nog af of ik haar misschien toch niet van het speciale beslag af had moeten halen. Ze heeft nog wel ijzers. Maar goed, de hoefsmid komt maandag gelukkig.

[ Afbeelding ]

Verstandig dat je iemand anders mee hebt laten kijken, spanning kan er ook voor zorgen dat ze niet meer ontspannen en nageeflijk kan worden. Waarom staat ze op speciaal beslag? En sinds wanneer?

elliv23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-24 11:20

Verstandig dat je iemand anders mee hebt laten kijken, spanning kan er ook voor zorgen dat ze niet meer ontspannen en nageeflijk kan worden. Waarom staat ze op speciaal beslag? En sinds wanneer?[/quote]

De vorige eigenaren hebben haar op speciaal beslag gezet, omdat ze de vorm van haar hoeven wouden veranderen. Ze had erg grote lelijke hoeven.
Wij hebben dit toen ze kwam door onze hoefsmid laten controleren en die zei dat het niet meer nodig was, dus hebben we haar hier toen vanaf gehaald.

elliv23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-24 11:21

.