Fly_high schreef:TS, wat bedoel je precies met "schrikken van de ruiter die verkeerd landde"? Dat de ruiter niet helemaal in balans kon blijven of wat anders?
Je hebt je merrie ook pas relatief kort toch? Ik kan me voorstellen dat jouw manier van rijden anders is dan van de vorige eigenaar of dat er andere veranderingen zijn zoals zadel, management etc. waardoor zij op het moment ontspanning mist en niet nageeflijk wil lopen. Een nieuw paard is altijd zoeken. Het gaat een beetje suffe vraag zijn, excuusmaar heb je nog steeds les?
Is dit gedrag toevallig pas in het najaar te merken? Nu dat het koud en nat is kan het best zijn dat ietwat oudere paarden wat stijf uit de paddock of stal komen, wat dan vaak wil helpen is niet focussen op stelling en oefeningen in het begin maar eerst goed warm laten lopen. Veel "diesel" paarden doen het rond deze tijd van het jaar goed op eerst lekker voorwaarts aan de lange teugel en in de verlichte zit losrijden.
Ik weet niet of je bereid bent om filmpjes of foto's te delen, maar als het paard nog recent 100% goedgekeurd is, is de kans best groot dat het probleem rijtechnisch is of met management te maken heeft. Niet verwijtend bedoeld trouwens, nogmaals elk nieuw paarden is wennen en zoeken wat voor dit exemplaar wel en niet werkt.
Ze sprong aardig hoog over een klein kruisje. Ruiter kon niet goed mee zitten, maakte een plof op het zadel en haar spoor kwam achter tegen de buik. Maar dat is al een aardige poos geleden.
Ze is nog maar 11. Dus nog niet oud. Ik heb even wat foto’s toegevoegd hoe ze eruit ziet in mijn vorige bericht.
Rijtechnisch waren we echt super op weg. Ik wil haar echt zelf lang laag trainen, ook al vind ze dat moeilijk want is ze niet gewend.
Brok is hetzelfde gebleven en ze staat hele dagen buiten tot 4 uur. Ik ga dus wel echt bijvoeren in hooi.