Wie is er nog meer aan het puzzelen met de wissels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 22:01

Ik vind persoonlijk nawisselen in het begin echt een no go.
Tuurlijk gebeurd het wel eens maar ik beloon dat niet en ik ga direct goed nadenken over waar het is mis gegaan in de basis voorwaarden. Ieder paard moet in een keer kunnen wisselen als je de beste omstandigheden creëert. En tevreden zijn met achter na springen in de begin fase kan echt een hele taaie worden. Bij paarden die handig in het lijf zijn is op jonge leeftijd een simpele wissel zo aangeleerd en dan kun je door training deze zeker verbeteren (groter, meer van de grond, meer door het lijf etc etc) en je hebt paarden die eigenlijk al deze voorwaarden van nature al bezitten maar daardoor weer pas later een wissel kunnen gaan springen omdat die bijv eerst een veel beter rijtechnisch balans moeten krijgen en als ze de wissel dan eenmaal springen is het ook gelijk een hele mooie. En dan heb je nog allerlei paarden die er tussen vallen, ieder paard verdient weer een andere aanpak maar voor mij is achter na springen in de aanleerfase iets waar ik niet mee verder ga. Dan maar weer terug naar de basis voorwaarden.

Maar leuk om zo verschillende meningen en aanpakken te lezen! :)

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 23:25

Mijn 1e paard heb ik 'volgens het boekje' gedaan en pas met de wissels begonnen toen ie Z1 liep. Dat was een hele klus. Ik had wel wissels gesprongen op ervaren paarden. Maar dit dier zat zo bevestigd in de contra, die kon je praktisch dubbelvouwen dan deed ie nog niks. Toen mijn instructrice erop gezet, en zelfs zij had er echt moeite mee om hem wat te laten doen. Uiteindelijk goedgekomen en sprong hij heel gemakkelijk mooie wissels, maar heeft echt behoorlijk wat voeten in de aarde gemaakt.

De jonkie daarna heb ik het zelf aangeleerd en inderdaad al eerder. Ik denk dat ze een jaar of 4,5 was toen ik ermee begon. Maar dat dier had van zichzelf al een behoorlijk goede galop en de randvoorwaarden al wel aardig oke. Ben van mening dat het anders ook niet zo gemakkelijk lukt hoor.

Mij is dus echt ingeprent om het nooit in een hoek en nooit doormiddel van een balkje aan te leren. Omdat je bij beide eigenlijk aanmoedigd om achter na te springen. En dat is iets wat je (voor een dressuurwissel) Eigenlijk absoluut niet wilt.

Hoe ik het aanleer bij paarden is zorgen dat ze goed in balans contra kunnen galloperen. Dan deed ik meestal van hand veranderen, doorrijden in contra en dan op de lange zijde langs de wand wat in traver drukken. Vervolgens wat heet en vlug maken van achter (wel zorgen uiteraard dat je van voor lucht blijft houden) en dan springen ze eigenlijk 9 vd 10 zomaar om. Omdat je het ab zo vlug en snel maakt, en door de traver het nieuwe achterbeen ruimte geeft om te wisselen kunnen ze ook bijna niet na springen.

Die jonkie had toen alleen even een periode dat ie haast voor een fractie na sprong. Maar dat is vele malen gemakkelijker op te lossen gelukkig.
Voordeel van deze methode is vindt ik ook dat ze eigenlijk allemaal gelijk hele mooie rechte wissels springen doordat ik ze in beginsel dus op de hoefslag langs de wand laat springen (stukje extra steun en aanmoediging om "recht" te blijven). :)

Ik rijd er nu een poosje een welke dus de wissel verkeerd aan is geleerd, én in de hoek, sprong hem dus ontiegelijk na, én werd er nog eens knetter kriegel gespannen van. Vind dit vele malen moeilijker op te lossen dan direct goed aanleren idd! Uiteindelijk is het al een stuk verbeterd door oa de basis voorwaarden te verbeteren, als gevolg lichaamsgebruik verbeterd, waardoor ze minder gespannen raakt van de wissel an sich. Maar het moment van de wissel bepalen blijft soms nog wel heel moeilijk, zo erin gedrild om in een hoek te springen.... gegarandeerd een nagesprongen wissel dan, vreselijk -O- en lukt het mij dan eindelijk om dr eens door te rijden in contra en het op "mijn" manier te doen, zie je ook meteen dat de kwaliteit vd wissel vele malen beter is en ook niet na gesprongen. Maar kom maar eens die contra door :7 Doe bij deze ook wel eens contra aanspringen, lange zijde op, alle voorwaarden voor elkaar en dan wissel. Dan ontkomt het mij ook minder snel dat ze in de hoek snel omspringt.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 11:47

Wat betreft het gebruik van de travers: ik snap de logica als in, je brengt daardoor het nieuwe binnen achterbeen al naar voren waardoor het uitnodigend is om te wisselen. Alleen dan drijf je dus al met je nieuwe buitenbeen, wat me dan weer verwarrend lijkt voor je paard?

Bowo

Re: Wie is er nog meer aan het puzzelen met de wissels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 12:37

Ik wilde net gaan beginnen aan de wissels toen mijn paard geblesseerd raakte, dus ik lees voor nu vooral even mee :)

Maar wat betreft bovenstaande vraag, in de travers zou je niet moeten drijven met je buitenbeen. Je buitenbeen is enkel begrenzend voor de achterhand. Als je continu druk aan het geven ben je buitenbeen, is je travers niet voldoende bevestigd naar mijn mening

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 13:20

Bij travers zou je binnenbeen het ‘drijvende’ been moeten zijn als je al wat naar voor wil schakelen. :)
Zoals Bowo al mooi zegt zorgt het buitenbeen juist voor die achterhand waardoor het heel logisch is voor het paard áls ie de travers correct kent.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 13:33

Maar als je in contra zit dan gebruik je je buitenbeen toch om de achterhand naar binnen te zetten? En met datzelfde been geef je je galophulp voor de nieuwe galop/wissel?
Tuurlijk, ook hier geldt dat je niet moet zitten duwen of heel veel been geven of je been een halve meter naar achter leggen. Maar ik probeer wel altijd duidelijk verschil aan te geven bij mijn paard.

Ook hier zitten al verschillen in hoe men de galophulp geeft. Zo heb ik geleerd om op het buitenbeen aan te galopperen. Dat been blijft heel iets terug liggen zolang ik wil galopperen. Binnenbeen houd ik rustig aan mijn paard. Wil ik naar de nieuwe galop, leg ik dat been terug; immers hij heeft geleerd dat dat de galophulp is. Daarom gingen de eerste wissels denk ik ook vrij eenvoudig.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 14:08

Bedoel je contra algemeen of contra als voorbereiding voor de wissel?
In de gewone contra ben ik geen achterhand aan het verplaatsen. Mijn buitenbeen ligt wel een fractie naar achteren, voornamelijk in de aanleerfase, om te voorkomen dat ze overspringen. Dat is echter niet voor verplaatsing, maar puur 'prikkeling' van het startende buitenachterbeen.
Tijdens de normale galop liggen mijn benen gewoon recht, en dat probeer ik de contra ook te bereiken (mijn paard had heel veel moeite met de contra, die sprong bij de minste balansverschuiving om).

Ik rijd onder het principe: zo lang ik niets vraag, blijft paard doorgaan met wat de laatste hulp vertelde. Je zou dus niet je been continu naar achteren hebben liggen in de galop, want dan ben je continu een hulp aan het geven.

Verder heb ik de galophulp inderdaad anders. Aan mijn binnenbeen ipv buitenbeen (buitenbeen wordt uiteraard wel naar achter geplaatst, maar de daadwerkelijk hulp geef ik met binnenbeen).

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 15:03

lletam schreef:
Wat betreft het gebruik van de travers: ik snap de logica als in, je brengt daardoor het nieuwe binnen achterbeen al naar voren waardoor het uitnodigend is om te wisselen. Alleen dan drijf je dus al met je nieuwe buitenbeen, wat me dan weer verwarrend lijkt voor je paard?

Net daarom gebruik ik 1 of 2 pasjes wijken. Dan komt dat nieuwe binnenachterbeen ook al naar binnen. Door mijn drijvende beenhulp waarvoor hij wijkt wordt dat toekomstige binnenachterbeen inderdaad geprikkeld. Dan geeft ik kort met mijn nieuwe buitenbeen de galophulp.
Bij dat wijken moet ik er vooral op letten dat hij voldoende sprong houdt.

Als het goed gaat wordt dat wijkstukje gewoon een omstellen van de schouder, net voor de nieuwe galophulp.

En tenslotte zou alles steeds rechter moeten gaan.

Maar alles hangt van het individuele paard af. Mijn vorige wisselde quasi vanzelf. Deze behoeft een hele voorbereiding.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 15:16

In het begin fase van een jong paard opleiden naar de galop toe, gebruik ik het buitenbeen als galop hulp, samen met mijn binnenbeen. Uiteindelijk ga je dat verfijnen met je zit en niet met je been. Als in contragalop zit, en ik wil richting travers, dat doe ik dat door middel van mijn (nieuwe) binnenbeen langer maken (niet op de singel, achter de singel houden om de "oude" galop te blijven aangeven), balans verschuiven in het zadel, knie van mijn buitenbeen aansluiten en schouders van het paard plaatsen. Op het moment dat ik om wil springen van galop, schuif ik mijn nieuwe zitbeenknobbel naar voren (mijn linker of rechterheup dus) en sluit ik mijn nieuwe binnenbeen aan.

Nu hebben we het wel echt over verfijning van de hulpen. Eerste grotere hulpen, daarna ga je verfijnen. Zorgen dat jouw paard goed travers snapt, kan en heel makkelijk doet in stap, draf en galop. En ook kunnen spelen met de schouders van schoudervoor, naar travers, naar renvers in alle gangen. Renvers is dus ook een voorbereiding hierop.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-24 12:26

koend schreef:
lletam schreef:

Net daarom gebruik ik 1 of 2 pasjes wijken. Dan komt dat nieuwe binnenachterbeen ook al naar binnen. Door mijn drijvende beenhulp waarvoor hij wijkt wordt dat toekomstige binnenachterbeen inderdaad geprikkeld. Dan geeft ik kort met mijn nieuwe buitenbeen de galophulp.
Bij dat wijken moet ik er vooral op letten dat hij voldoende sprong houdt.

Als het goed gaat wordt dat wijkstukje gewoon een omstellen van de schouder, net voor de nieuwe galophulp.

En tenslotte zou alles steeds rechter moeten gaan.

Maar alles hangt van het individuele paard af. Mijn vorige wisselde quasi vanzelf. Deze behoeft een hele voorbereiding.

En welke lijnen rijd je dan?

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 21:51

Vb
Ik rijd contragalop en wend af neem op de lange zijde de binnenhoefslag. Eerst zorg ik dat ik gemoeg sprong heb, ter hoogte van B/E wijk ik naar de hoefslag, daar aangekomen zorg ik dat ik hem aan de nieuwe buitenteugel heb en geef kort en duidelijk mijn galopbeen. ( ik laat hem aanspringen op mijn buitenbeen)

Of
Ik wend af bij A/C en appuyeer terug naar de hoefslag daar aangekomen laat ik hem weer recht worden, controleer ik dat ik hem aan mijn nieuwe buitenteugel heb en wat verder geef ik weer kort mijn galopbeen.

Maar ik geef eerlijk toe dat het vanachter het scherm veel vlotter gaat dan in het zadel. :D

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 23:15

Ik val ook even binnen. Ben van vroeger uit meer springruiter dan dressuurruiter. Maar mn durf met springen is wat weg dus nu ook wel meer de dressuurrichting in. Ik vind zelf dat ‘echte dressuurruiters’ het best ingewikkeld en moeilijk maken . Als ik een paard zadelmak heb en stap draf galop, stuur en rem zit erop probeer ik al een wissel mee te nemen. Gewoon simpel van hand veranderen, van nature springen de meesten dan automatisch zonder hulpen al om. Dit breid ik uit met hulpen geven zodat ze leren dat t op de hulp moet. Tuurlijk het zijn dan ‘springwissels’ zoals sommigen hier dat noemen. Maar later werk je in algemene zin aan kracht, balans, gedragenheid etc. En dan komt de meer op de achterhand gedragen gesprongen wissel automatisch vanzelf omdat ze sterker worden. Niks geen moeilijk gedoe.

Mijn ervaring is hoe later je ermee begint hoe ingewikkelder voor t paard. Als ze net zadelmak zijn springen ze soms in contra aan wanneer je dat niet wilt, wisselen van galop wanneer het niet moet etc. Vervolgens leer je ze dat dat niet mag en dat ze altijd goed moeten aanspringen. Niet mogen wisselen etc. En dan richting de m1/m2 moeten ze ineens weer in de contra en dan moeten ze daarna ook nog ineens van galop gaan wisselen wat ze tijden ‘niet mochten’. Dit maakt het denk ik juist ingewikkeld.

In het land wisselen ze van nature ook, galloperen ze contra etc. Dus niks moeilijks voor een jong paard.

Kracht, balans, gedragenheid, verzameling, rechtgerichtheid etc train je er vervolgens bij en wordt met de leeftijd en jaren training steeds beter en hoppa daar is je gedragen wissel.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 23:22

Ik lees graag mee hier!
Mijn “jonge” merrie (13 alweer :D, maar ten opzichte van 27 jong ;) ) heeft voor het veulen van dit jaar een paar groene wissels gesprongen, maar er leek nog niet helemaal een kwartje te vallen. Ze springt ze gelukkig heel wat relaxter dan mijn oude dame, die er echt 1 groot feest van maakte. Ik heb dus wel goede hoop dat deze er minder een drama van maakt. Mijn oude dame vond wissels fantastisch, helaas scoor je geen extra punten als je op de A-C lijn voor het halthouden al de eerste 6 wissels erop hebt zitten.

Ik ben voornemens ook de nu twenter uit mijn “jonge merrie” volgend jaar rustig op te pakken onder het zadel. Mensen die de wissel al vroeg leren, op welk moment pakken jullie dit mee dan? Ik heb nu alleen maar “oudere” paarden gehad. Mijn oude dame was 17 toen we Z2 mochten starten en deze dus bijna 14.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-24 11:02

koend schreef:
Vb
Ik rijd contragalop en wend af neem op de lange zijde de binnenhoefslag. Eerst zorg ik dat ik gemoeg sprong heb, ter hoogte van B/E wijk ik naar de hoefslag, daar aangekomen zorg ik dat ik hem aan de nieuwe buitenteugel heb en geef kort en duidelijk mijn galopbeen. ( ik laat hem aanspringen op mijn buitenbeen)

Of
Ik wend af bij A/C en appuyeer terug naar de hoefslag daar aangekomen laat ik hem weer recht worden, controleer ik dat ik hem aan mijn nieuwe buitenteugel heb en wat verder geef ik weer kort mijn galopbeen.

Maar ik geef eerlijk toe dat het vanachter het scherm veel vlotter gaat dan in het zadel. :D

Ah dank voor de toelichting. Het leuke van het oefenen, en nu ook van andere ervaringen lezen, vind ik ook het uitzoeken en proberen wat werkt. Daarom ook de titel puzzelen. De een doet het zus, voor de andere werkt het zo
Jouw eerste lijn klinkt wel heel logisch en uitnodigend om te wisselen.

Oh en je laatste opmerking is zeker waar!

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-24 11:06

Sita_xx schreef:
Ik val ook even binnen. Ben van vroeger uit meer springruiter dan dressuurruiter. Maar mn durf met springen is wat weg dus nu ook wel meer de dressuurrichting in. Ik vind zelf dat ‘echte dressuurruiters’ het best ingewikkeld en moeilijk maken . Als ik een paard zadelmak heb en stap draf galop, stuur en rem zit erop probeer ik al een wissel mee te nemen. Gewoon simpel van hand veranderen, van nature springen de meesten dan automatisch zonder hulpen al om. Dit breid ik uit met hulpen geven zodat ze leren dat t op de hulp moet. Tuurlijk het zijn dan ‘springwissels’ zoals sommigen hier dat noemen. Maar later werk je in algemene zin aan kracht, balans, gedragenheid etc. En dan komt de meer op de achterhand gedragen gesprongen wissel automatisch vanzelf omdat ze sterker worden. Niks geen moeilijk gedoe.

Mijn ervaring is hoe later je ermee begint hoe ingewikkelder voor t paard. Als ze net zadelmak zijn springen ze soms in contra aan wanneer je dat niet wilt, wisselen van galop wanneer het niet moet etc. Vervolgens leer je ze dat dat niet mag en dat ze altijd goed moeten aanspringen. Niet mogen wisselen etc. En dan richting de m1/m2 moeten ze ineens weer in de contra en dan moeten ze daarna ook nog ineens van galop gaan wisselen wat ze tijden ‘niet mochten’. Dit maakt het denk ik juist ingewikkeld.

In het land wisselen ze van nature ook, galloperen ze contra etc. Dus niks moeilijks voor een jong paard.

Kracht, balans, gedragenheid, verzameling, rechtgerichtheid etc train je er vervolgens bij en wordt met de leeftijd en jaren training steeds beter en hoppa daar is je gedragen wissel.

Ja eens. Wat ik eerder al schreef, toen ik met mijn Z1 paard aan de wissels begon, dacht ik waarom beginnen we hier nu pas mee?! En de springruiter op stal vrolijk wisseltjes rijden.

Eerst de wissel snappen en dan verfijnen, zoals met zoveel andere oefeningen.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-24 11:11

Sanet schreef:
Ik lees graag mee hier!
Mijn “jonge” merrie (13 alweer :D, maar ten opzichte van 27 jong ;) ) heeft voor het veulen van dit jaar een paar groene wissels gesprongen, maar er leek nog niet helemaal een kwartje te vallen. Ze springt ze gelukkig heel wat relaxter dan mijn oude dame, die er echt 1 groot feest van maakte. Ik heb dus wel goede hoop dat deze er minder een drama van maakt. Mijn oude dame vond wissels fantastisch, helaas scoor je geen extra punten als je op de A-C lijn voor het halthouden al de eerste 6 wissels erop hebt zitten.

Ik ben voornemens ook de nu twenter uit mijn “jonge merrie” volgend jaar rustig op te pakken onder het zadel. Mensen die de wissel al vroeg leren, op welk moment pakken jullie dit mee dan? Ik heb nu alleen maar “oudere” paarden gehad. Mijn oude dame was 17 toen we Z2 mochten starten en deze dus bijna 14.

Hihi jammer dat je geen punten voor die wissels op de a-c lijn krijgt!

Met je jonge paard zou ik aanvoelen wanneer jij denkt dat het kan. Er zijn ruiters die een drie of vierjarige al de diagonaal op rijden en de wissel proberen. Dan kun je dat er spelenderwijs in houden. Lukt het niet of krijg je spanning zou ik wachten.
Mijn paard is net 5 en heeft al een prima basis en daarom ben ik er nu mee begonnen.

Overigens heb ik ook geen haast. Ik heb er eerst maar 's een jaar voor uitgetrokken en dan zie ik wel. Ik rijd geen wedstrijden dus dat zit me verder ook niet in de weg.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 11:12

lletam schreef:
Sita_xx schreef:

Ja eens. Wat ik eerder al schreef, toen ik met mijn Z1 paard aan de wissels begon, dacht ik waarom beginnen we hier nu pas mee?! En de springruiter op stal vrolijk wisseltjes rijden.

Eerst de wissel snappen en dan verfijnen, zoals met zoveel andere oefeningen.

Inderdaad. En het is een natuurlijk iets voor een paard. Travers/appuyeren is veel minder natuurlijk.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 09:27

@sita_xx blij jouw reactie te lezen :D

Ik dacht al dat ik dan gek was ;)

Maar ik denk dat de waarheid er een beetje tussenin zit. Bij de meeste paarden hoef je denk ik niet zo ingewikkeld te doen. Als ze van zichzelf gewoon makkelijk een doorgesprongen wissel springen zou ik het ook het liefst zo simpel mogelijk houden. Zoals jouw aanpak ook omschrijft.

Bij mijn naspringende merrie zouden ze wellicht beter na de eerste wissels de aanpak van koend kunnen hebben pakken. En meer voorbereidingen moeten doen om de randvoorwaarden et beter te krijgen.
Al krijg ik daar echt hoofpijn van, van het aantal handelingen die ik dan moet uitvoeren op de paar relatief korte meters. :+
Maar ja, ze is dus echt nooit met 'Z en hoger dressuur' in het achterhoofd opgeleid. Dus niet zo gek dat ze daar niet het 30 stappen systeem er bij gepakt hebben als ze gewoon relaxed en functioneel van de ene naar de andere galop gaat.
Dat 30 stappen systeem pakken wij er straks na haar revalidatie maar bij dan.

Maar vraagje: hoe pakken jullie de wissel op een rechte lijn dan mee?
Of is het een kwestie van de hoek/ de voorbereidende oefening zo vaak te doen dat het er in slijt?
Ik wil in het bos rechtuit ook wel eens een wissel meepakken. Soms lukt dat, soms zie ik de vraagtekens echt boven zijn hoofd verschijnen.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 12:45

Er is ook denk ik geen waarheid maar inderdaad vele wegen naar Rome. Ook al die stapjes van heup hier en navel daar; dat is denk ik de ultieme verfijning maar daar zijn mijn meters momenteel ook nog te kort voor!

Toen mijn vorige paard de wissel eenmaal snapte, kon ik ze eigenlijk overal rijden dus ook op een rechte lijn.
Ik denk dat je dat bedoelt met het erin slijten?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 15:47

Voor een rechte lijn wilde ik wel eens toch een pasje opzij “wijken” voor het springen van de wissel. Dan is het net wat minder “recht” allemaal. Let ook goed op hoe je zelf zit dan.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 16:04

Sanet schreef:
Ik lees graag mee hier!

Douwe vond de wissel ook lastig als 12 jarige. Nu met mijn 6 jarige fries begonnen en die spring nog in 2en. Het sluiten is nog niet goed genoeg bij ons maar werd me wel aangeraden om spelenderwijs te beginnen

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-24 09:50

Ik ben na een korte pauze weer 's gaan proberen. Ene kant gaat best aardig, in een, wil soms de kont nog wat omhoog gooien.
Andere kant is een stuk lastiger, die springt ie achter niet door of na.

Sommige zeggen eerst de makkelijke kant bevestigen en daarna de lastige kant, andere zeggen juist beide kanten blijven oefenen.

@koend: ik heb wel het idee dat jouw contra-wijken lijn helpt aan de lastige kant :)

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 22:55

lletam schreef:
Ik ben na een korte pauze weer 's gaan proberen. Ene kant gaat best aardig, in een, wil soms de kont nog wat omhoog gooien.
Andere kant is een stuk lastiger, die springt ie achter niet door of na.

Sommige zeggen eerst de makkelijke kant bevestigen en daarna de lastige kant, andere zeggen juist beide kanten blijven oefenen.

@koend: ik heb wel het idee dat jouw contra-wijken lijn helpt aan de lastige kant :)

Alternatieve lijn vanuit hetzelfde idee. Afwenden bij a, terugwijken vanwaar je komt richting hoefslag en dan bij aankomst op de hoefslag de wissel vragen.
Met mijn paard gaat het best als ik voor flink wat galop zorg, ook bij het wijken. Als ik het te mooi wil doen, krijg ik er een soort drafpasje tussen of springt hij na.
Finetunen zal later moeten komen.

Ik heb wel nog een vraag op welk moment van de galopsprong ik precies mijn hulp moet geven. Als het laatste voorbeen de grond raakt?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 10:20

pol013 schreef:
@sita_xx blij jouw reactie te lezen :D

Ik dacht al dat ik dan gek was ;)

Maar ik denk dat de waarheid er een beetje tussenin zit. Bij de meeste paarden hoef je denk ik niet zo ingewikkeld te doen. Als ze van zichzelf gewoon makkelijk een doorgesprongen wissel springen zou ik het ook het liefst zo simpel mogelijk houden. Zoals jouw aanpak ook omschrijft.

Bij mijn naspringende merrie zouden ze wellicht beter na de eerste wissels de aanpak van koend kunnen hebben pakken. En meer voorbereidingen moeten doen om de randvoorwaarden et beter te krijgen.
Al krijg ik daar echt hoofpijn van, van het aantal handelingen die ik dan moet uitvoeren op de paar relatief korte meters. :+
Maar ja, ze is dus echt nooit met 'Z en hoger dressuur' in het achterhoofd opgeleid. Dus niet zo gek dat ze daar niet het 30 stappen systeem er bij gepakt hebben als ze gewoon relaxed en functioneel van de ene naar de andere galop gaat.
Dat 30 stappen systeem pakken wij er straks na haar revalidatie maar bij dan.

Maar vraagje: hoe pakken jullie de wissel op een rechte lijn dan mee?
Of is het een kwestie van de hoek/ de voorbereidende oefening zo vaak te doen dat het er in slijt?
Ik wil in het bos rechtuit ook wel eens een wissel meepakken. Soms lukt dat, soms zie ik de vraagtekens echt boven zijn hoofd verschijnen.

Op de rechte lijn is het echt een kwestie van de schouders omzetten, eerst goed op twee teugels en goed stelling naar de kant van de galop waar je in zit zonder terugwerken met binnenhand en dan voorbereiden op het springen van de wissel (3 galopsprongen tellen helpt vaak) naar de hand toe rijden en tijdens de hulp echt de schouders omzetten van de ene naar de andere kant.

Goede oefening hier voor is op een breed bospad van de ene naar de andere kant appuyeren en het dan steeds kleiner maken.

Koend, grappige vraag...voor mij is dat echt een gevoelskwestie.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 10:30

koend schreef:
Ik heb wel nog een vraag op welk moment van de galopsprong ik precies mijn hulp moet geven. Als het laatste voorbeen de grond raakt?

Het eerste been wat wisselt is het nieuwe binnen achterbeen. Dus daar is de hulp met name voor.
Maar in het begin is het maar net hoe snel het paard reageert en in hoeverre dat nieuwe binnen achterbeen gemotiveerd moet worden om iets te gaan meer te gaan doen om te bepalen wanneer je die hulp moet gaan geven.