Iemand die zijn paard rond instelt, weet niet wat dressuur is

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

0000

Re: Iemand die zijn paard rond instelt, weet niet wat dressuur is

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 17:59

Oh daar zou ik ook echt niemand weten, lastig...

Grote mond herken ik niet maar mensen gaan gewoon ergens anders lessen. Ik heb weleens een klant gehad die reed L2, wilde naar het M. Eerste les, paard was zo onwijs scheef....ging echt op 4 sporen, vooral in galop gewoon niet te doen. Daaraan gewerkt met pijn en moeite en de blaren op de tong gepraat...krijg je daarna een berichtje dat ze toch ergens anders gaan lessen want ze wilde wel meer focus op oefeningen want ze moest M gaan starten. En wij hadden geen zijgangen geoefend. Of iemand die komt met het probleem dat het paard niet voorwaarts is, zelf echt achter de beweging blijkt te zitten en we dus aan de slag gaan met zitoefeningen en balans...dat was ook één les en nooit meer wat gehoord.

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 18:01

Ladyson schreef:
Het zou fijn zijn als iedereen waarbij het is gelukt om een fijne instructeur te vinden om diegene in dit topic te plaatsen: https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=103&t=1997717

Zo helpen we elkaar en de dressuur verder

Die van mij wordt meerdere keren genoemd zie ik, Anne Veenstra :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 18:06

Isabel schreef:
Ik heb eigenlijk juist het idee dat er meer bewustwording is voor paardvriendelijk rijden, althans in mijn omgeving. Maar inderdaad, wat je regelmatig op wedstrijdterrein rond ziet rijden is vreselijk.

Ik weet niet wat jij bedoelt, maar boomloos aan een slap teugeltje rondsjokken is niet per se diervriendelijk.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 18:07

0000 schreef:
Oh daar zou ik ook echt niemand weten, lastig...

Grote mond herken ik niet maar mensen gaan gewoon ergens anders lessen. Ik heb weleens een klant gehad die reed L2, wilde naar het M. Eerste les, paard was zo onwijs scheef....ging echt op 4 sporen, vooral in galop gewoon niet te doen. Daaraan gewerkt met pijn en moeite en de blaren op de tong gepraat...krijg je daarna een berichtje dat ze toch ergens anders gaan lessen want ze wilde wel meer focus op oefeningen want ze moest M gaan starten. En wij hadden geen zijgangen geoefend. Of iemand die komt met het probleem dat het paard niet voorwaarts is, zelf echt achter de beweging blijkt te zitten en we dus aan de slag gaan met zitoefeningen en balans...dat was ook één les en nooit meer wat gehoord.

Dit herken ik wel, ik heb de luxe dat ik niet hoef les te geven om m'n brood te verdienen. Neem dus heel makkelijk afscheid van dat slag mensen, al gaat t me wel aan m'n hart want je ziet gewoon dat die brave paarden een blessure ingereden worden , of de paarden die al aangeven aan een grens te zitten onterecht "aangepakt" worden .

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 18:09

GabberGill schreef:
Er is zogenaamde bewustwording,

Het wordt echt aangekaart maar het correcte wordt nog steeds niet geprezen. Ik reed mijn proeven simpel maar mijn paard liep fijner dan fijn! Correcter dan correct en toch werd ik er vaak uitgereden door de strakgetrokken benenzwaaiers.

L1 in die proef reed ik opzich prima punten! Wat er op mijn protocol stond, te lang, moet opgericht.
[ Afbeelding ]

Vraagtekens kreeg ik ervan. Als ik naar mijn protocol ga rijden ben ik een ongelukkige ruiter. Ik vind mijn paard namelijk een hele mooie en fijne houding hebben.

Bedoelen ze niet gewoon dat je niet met zulke gigantisch lange teugels moet rijden?

Als ik je foto's en filmpjes kijk zie ik weinig verbinding en hand vaker bijna letterlijk op je dijbeen, daardoor minder stabiele aanleuning en vrij slordig beeld. Met zulke lange teugels rij je altijd een beetje achter de feiten aan en het wordt rommelig in afwerking van je oefeningen (en dat zeg ik juist als zelf ook zijnde een lange-slierten-ruiter := alleen ik spring zo dus het boeit men wat minder).

Je kunt net zo vriendelijk rijden en met neusje eruit maar meer in verbinding (teugels korter, hand meer naar voren). Oprichting in het L zou me enorm verbazen tbh :o

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 18:10

Wat jammer hè dat het hele rijden/zitten op een paard de verkeerde kant uit gaat op wedstrijden!

30 jaar geleden reed ik bij de rij vereniging tot in het M maar ik was toen ( let op 30 jaar geleden waren we nog lang niet zo bezig met het welzijn maar reden we wel wat minder " strak" op onze paarden) al niet meer blij met hoe het ging.

Overgestapt naar de IJslanders en daar 20 verrukkelijke jaren met veel plezier wedstrijden gereden maar ook daar kwam de trend om het zeer hoog opgooien van de benen in tölt hoger te jureren dan een paard wat met een soepele rug/hals en achterhand door de baan ging.

Ik ben gestopt met rijden, kon mezelf er niet meer mee vereenzelvigen om zo om te gaan met een dier waar ik zielsveel van houd.......

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 18:21

rien10 schreef:
Isabel schreef:
Ik heb eigenlijk juist het idee dat er meer bewustwording is voor paardvriendelijk rijden, althans in mijn omgeving. Maar inderdaad, wat je regelmatig op wedstrijdterrein rond ziet rijden is vreselijk.

Ik weet niet wat jij bedoelt, maar boomloos aan een slap teugeltje rondsjokken is niet per se diervriendelijk.

Dat is wel weer een heel ander uiterste Er bestaat toch ook nog zoiets als gewoon vriendelijk rijden! (“Net als vroeger….” zei oma) Of is vriendelijk rijden iets wat tegenwoordig alleen geassocieerd wordt met bit-boom-ijzerloos? Dan begrijp ik de steeds grotere tweedeling wel….
Het lijkt wel alsof er twee kampen zijn: “kamp geen gel*l, in de krul” versus “kamp natuurlijk bit-ijzer-boomloos……”
Maar gewoon vriendelijk netjes rijden kan ook nog hoor, in iedere discipline.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 18:22

Fly_high schreef:
GabberGill schreef:
Er is zogenaamde bewustwording,

Het wordt echt aangekaart maar het correcte wordt nog steeds niet geprezen. Ik reed mijn proeven simpel maar mijn paard liep fijner dan fijn! Correcter dan correct en toch werd ik er vaak uitgereden door de strakgetrokken benenzwaaiers.

L1 in die proef reed ik opzich prima punten! Wat er op mijn protocol stond, te lang, moet opgericht.
[ Afbeelding ]

Vraagtekens kreeg ik ervan. Als ik naar mijn protocol ga rijden ben ik een ongelukkige ruiter. Ik vind mijn paard namelijk een hele mooie en fijne houding hebben.

Bedoelen ze niet gewoon dat je niet met zulke gigantisch lange teugels moet rijden?

Als ik je foto's en filmpjes kijk zie ik weinig verbinding en hand vaker bijna letterlijk op je dijbeen, daardoor minder stabiele aanleuning en vrij slordig beeld. Met zulke lange teugels rij je altijd een beetje achter de feiten aan en het wordt rommelig in afwerking van je oefeningen (en dat zeg ik juist als zelf ook zijnde een lange-slierten-ruiter := alleen ik spring zo dus het boeit men wat minder).

Je kunt net zo vriendelijk rijden en met neusje eruit maar meer in verbinding (teugels korter, hand meer naar voren). Oprichting in het L zou me enorm verbazen tbh :o

Mijn merrie is 20 jaar en loopt voor de lol een wedstrijdje. Ze loopt dus heel weinig kort en opgericht. Veel beeld wat je voorbij ziet komen is in het opbouwen of het gewone dagelijkse rondje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We rijden dus wel korter en opgerichte maar eigenlijk bijna nooit. Tuurlijk is het niet perfect en heb ik ook nog zat te oefenen, maar dat dit achter de opgetrokken benenzwaaiers komt vind ik ernstig. Mijn teugels mogen dan ook wel een leertje korter hahaaha dat zeker maar dat was niet wat ze bedoelde

Ik zal die L1 protocollen is zoeken. Mijn punten waren nooit verkeerd en commentaar mag gegeven worden, maar in het L1 al klagen over meer oprichting vind ik bizar

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 18:25

Ik kan het alleen maar eens zijn met openinspost.

Waar ik zelf tegenaan loop is dat les krijgen in fatsoenlijk en vriendelijk rijden zowat onmogelijk is. Zeker in een uithoek als deze.

Ik probeer zelf force free te werken, En ik wordt gewoon uitgelachen. Want dat kan blijkbaar niet.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 18:30

GabberGill, je hoeft je niet te verdedigen dat je heus wel korter en opgerichter rijdt. Ik vind het beeld heel prettig

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 18:33

BoktVerlaten schreef:
rien10 schreef:

Dat is wel weer een heel ander uiterste Er bestaat toch ook nog zoiets als gewoon vriendelijk rijden! (“Net als vroeger….” zei oma) Of is vriendelijk rijden iets wat tegenwoordig alleen geassocieerd wordt met bit-boom-ijzerloos? Dan begrijp ik de steeds grotere tweedeling wel….
Het lijkt wel alsof er twee kampen zijn: “kamp geen gel*l, in de krul” versus “kamp natuurlijk bit-ijzer-boomloos……”
Maar gewoon vriendelijk netjes rijden kan ook nog hoor, in iedere discipline.

Dan zijn we het helemaal met elkaar eens .

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 18:39

Hele mooie openingspost, volledig mee eens.
Laatst bijgewerkt door Polar op 30-10-24 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 18:45

BoktVerlaten schreef:
GabberGill, je hoeft je niet te verdedigen dat je heus wel korter en opgerichter rijdt. Ik vind het beeld heel prettig

Ooooh nee sowieso niet maar ik snap dat als je het beeld ziet wat ik vaak laat zien dat je denkt dat ik haar nooit meer oppak dan dat dus wilde laten zien dat ze wel degelijk op alle manieren getraind wordt, maar gewoon niet met geruk en gepluk en idd veel ruimte en daar ben ik me bewust van en blij mee.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 19:25

Polar schreef:
Hele mooie openingspost, volledig mee eens.

Hier ook.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 19:36

@Ailill Jij dacht zeker dat er veel commentaar zou komen? Ik ook, maar het valt me reuze mee hoeveel er hetzelfde denken :D

@Captain Het is denk ik echt begonnen toen Anky bezig ging met de hyperflexie en rollkur 8)7

@Ladygiroc Ja, snap ik. Ik ga vrijwel niet meer naar wedstrijden. Maar als er dan iemand rijdt die je kent (zoals indoor Friesland) dan ga ik toch kijken.

@Storm Hoezo heb je de juiste kennis niet? Bedoel je dan hoe het zou moeten zijn of hoe er nu veel gereden wordt?

@Anastasia24 Ben het helemaal met je eens.

@mce Welk statement maakte van Uytert? Heb ik gemist. Ik mis tegenwoordig ook dat iemand een jong paard koopt en dat zelf opleid en daar ook echt een band mee heeft. De meeste topruiters hebben zoveel paarden, dat ik het idee heb dat ze er geen echte diepgaande band mee opbouwen. Als we met een grotere club gaan roepen in de woestijn horen ze ons mss wel…haha.

@Janneke2 Ja, hij is stevig hé. Had ook al veel meer weerstand verwacht. Ik vergelijk een jong paard in de krul laten lopen als een klein kind dat moet leren lopen en je de armen vast bindt op de rug…denk je dat zo’n kind makkelijk leert lopen en in balans blijft. Nee, dus en een paard ook niet. Mooi dat jij met je paard zo goed en bewust met je Spaanse bezig bent.

@Ghazella Het erge is dat het er van veraf best nog aardig uitziet. Maar ga je inzoomen, dan zie je hoe slecht het eigenlijk is.

@mce Ik heb op Horses wel gelezen dat vrijwel niet een paard ontspannen rond liep. Ik vond zelfs Marten Luiten niet om aan te zien, terwijl die altijd zo de hemel in wordt geprezen. Maar ja ze prijzen alles de lucht in, want anders komt er niemand meer denk ik. Er was ook nog een onderdeel waar ruiters proefgerichte onderdelen reden en het publiek mee kon jureren en echte jury vertelden wat ze zouden geven en waarom, dat was wel interessant. Maar toen kwam er een combi, die de hemel in werd geprezen maar haar paard vrijwel continu in hyperflexie reed. Ik dacht: nu is het de kans om er wat van te zeggen. Maar tussen neus en lippen door zei Monique Peutz: denk wel eraan om het neusje er meer uit te rijden. Dat vond ik een gemiste kans.

@ Earth Je moet denk ik sterk in je schoenen staan om ineens anders te gaan jureren. Je krijgt dan veel commentaar en de club nodigt je niet meer uit als je te streng bent of te weinig winstpunten weggeeft. Ik heb wel eens een paar meiden les gegeven waarvan ik de moeder kende. Paarden waren volledig vastgereden en liepen na een tijdje steeds beter, maar ze kregen er niet de punten voor dus gingen ze toch weer bij een ‘trek hem in elkaar’ instructrice lessen.

@DuoPenotti Ik ben zelf 54 jaar en in mijn jeugd was Anky zeker mijn voorbeeld. Toen reed ze echt heel fijn. Zij heeft de visie van ‘niet remmen en gasgeven tegelijk’ de dressuurwereld ingeholpen en ook ‘niet bij elke pas aansporen – been stil totdat je verandering wil’. Ik was daar lyrisch over. Ik denk dat het mis ging toen Sjef zich ermee ging bemoeien.

@Isabel Het begint inderdaad wel steeds meer te komen, dus ik hoop dat we weer terug gaan naar de tijd voor de hyperflexie, rollkur. trekpoppen en surflessen.

@Rubs Klopt, zie hier regelmatig ook hele fijne combi’s langskomen. Dat geeft hoop. Maar zolang de in elkaar getrokken paarden nog de prijzen winnen, gaat er niks veranderen vrees ik. En die topruiters hebben helaas vaak veel macht.

@Koekie73 ja, hel erg jammer. Jill Huijbregts is zo’n fijne instructrice.

@Hannanas Ja, heel lastig. Bij Jill, maar moet je in de buurt wonen.

@Prima2Donna Ja, een goede instructrice is goud waard.

@ Koekie73 Woont Jill bij je in de buurt?

@0000 Ja, de sensibiliteit van de huidige gefokte paarden maakt het niet makkelijker. Met mijn hypersensitieve merrie heb ik eerst veel werk aan de hand gedaan om haar rechter te richten. meer in balans en meer op eigen benen te laten lopen. Hoe raar het ook klinkt met touwhalster heb je soms nog meer controle dan een bit. Toch is het dan handig om bijvoorbeeld in een roundpen te beginnen, zodat het geen ramp is als ze wegvliegen als je ze ruimte geeft van voor. En ja, soms loopt een paard achter de loodlijn, heb ik ook wel eens maar dat zie je zelf slecht als je erop zit. Als je maar vanuit het idee rijdt dat die neus naar voren moet en je hand naar voren is.

@knollentuin Ja, afleren is een zware klus. Vooral als ruiters niet beter weten dan dat ze het goed doen.

@superpony Dat heb je mooi omschreven. Heb dat ook gezien dat Anky het ermee eens was, maar vooral dat er anders gejureerd moest worden. Toen zei Elisa: en vind je ook dat het rijden aangepakt moet worden. Zei ze: ligt eraan wie. Ik heb haar wel eens aangesproken (wel als toetsenbordridder hoor) dat ik altijd enorme fan van haar was, maar dat ze met de rollkur/hyperflexie de sport toch de sport behoorlijk negatief besmet heeft. Dan zegt ze gelijk: hoe oud denk jij dat mijn paarden zijn geworden? Als het slecht was dan waren ze niet zo oud en succesvol geweest. Dat si dus niet open staan voor discussie. Maar ja, als je zoveel gouden medailles hebt gewonnen, spreek je altijd de waarheid waarschijnlijk. Ik ken Edward gal ook van vroeger, reed heel fijn, totdat hij bij Anky ging
lessen. Wat betreft met respect voor de instructeur/trice, dat kan positief en minder positief zijn. Ik had een instructrice die zei: geef hem een schop, geef hen een tik. Dat weigerde ik en toen kon ik vertrekken.

@GabberGill Het mooiste is dat jij zo blijft rijden als jij daar achter staat. Ik heb hetzelfde gehad dat de jury uit het hokje kwam en zei: jij bent de eerste vandaag met een fijne en open aanleuning. Ik was de laatste van 30 combinaties. Hij heeft mij laten winnen, terwijl ik in de oefeningen best steken liet vallen. Maar ik denk meer op een statement te maken. Een jury naar mijn hart…haha :o

@BoktVerlaten Helemaal mee eens. Al rijd ik inmiddels zelf wel bitloos, maar vriendelijk rijden met een bit kan absoluut.

@Rien Boomloos aan een slap teugeltje rond sjokken is ook niet per se paardonvriendelijk ;)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 20:21

@mce Welk statement maakte van Uytert?
https://www.horses.nl/fokkerij/hengsten ... ompetitie/
eerder gaf hij dit al aan:
https://www.horses.nl/dressuur/wk-jonge ... -te-vroeg/

Peutz staat daar natuurlijk met merdere petten op, dus ja wat wil, de kool en de geit sparen is dan het slimst

"niet een ontspannen", kun je nagaan als de vakpers dat dit keer schrijft!! Is dat voor de bühne of zien ze het echt zo, meestal zijn ze lovend over genoemde combinatie. Kan er niets over zeggen heb het niet gezien.

en niet alleen ruiters kunnen er wat van, ouders weten het altijd beter, heb er eens een les om stil gelegd, en zei: neem het van me over, de beste stuurlui moeten niet aan wal staan, toch!
Laatst bijgewerkt door mce op 30-10-24 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 20:38

Heel erg eens met de openingspost :j
En de verandering is al wel écht bezig, maar gaat helaas nog heel langzaam...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 21:12

Ik reed toen ook al met niet blijven trappen het is geen fiets. Hij kan zelf op tempo blijven.
Dat was idd fijn.
Maar idd het ging mis met sjeff.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 01:40

@Ladyson. Maar wel oppassen dat ze niet TE populair worden, want dat is ook wel echt een probleem en dan worden de goede toch vaker onbereikbaar voor de gemiddelde ruiter.

@Koekie73, Ik sta behoorlijk stevig in mn schoenen, maar heb zowel op maneges les gegeven als prive aan huis en heb door de jaren heen wel de veranderingen meegemaakt.

En ja, ik was van de oude stempel en vast en zeker te hard en te direct, maar ik had geleerd om respect te hebben. Je mocht wel wat vragen en ook netjes ergens op terugkomen, want leren blijft het doel.
Maar kan een boek schrijven wat er op maneges langs de kant gebeurde.

0000, Dat is zo herkenbaar. En ik ben meer dan eens verbaasd geweest hoe mensen door de L kwamen of zelfs al in het M waren beland.
Maar ik merkte ook dat zodra de mensen achterin de L kwamen of M mochten starten ze zichzelf al op een soort niveau plaatsen wat vaak een beetje te voorbarig is.

Maar zoals gezegd; dat is een bepaalde groep. Genoeg mensen die wel echt willen leren en daar alles aan doen.

@knollentuin, Dat dus. Ik ben eerst selectief geworden, want ik moet zelf ook gemotiveerd blijven anders kan ik gewoon geen les geven.
Zie wel mensen in de bak staan die hun uurtje vol praten en afrekenen of met van alles er omheen nog bezig zijn, maar dan kan ik het gewoon niet. Ik kom niet voor de koffie en ook niet om vrienden te worden.

@GabberGill, dat zijn prima foto's, zeker voor het niveau wat je erbij noemt. Niemand rijdt foutloos en er wordt nog te vaak beoordeelt an de hand van ouderwetse ideeën.

Ik denk vaak; Misschien moeten bepaalde oefeningen gewoon anders als we dat niet kunnen tonen met veel geduw en getrek. Het is voor de meeste mensen al moeilijk zat hun paard netjes, ontspannen rond te rijden. Laten we dat als eerste gaan belonen.

@Manubres. Dat dus. En heel eerlijk.........Is Anky nou niet echt de persoon die zich het beste kan uitten of verwoorden.
Op tv of online komt ze altijd met hetzelfde verweer, ze kan niks onderbouwen en een goede discussie is echt niet mogelijk.

En omdat ze net iets bekender is en de medailles heeft, respecteren mensen haar, dus dan is kritisch op haar reageren soms ook lastig.
En inderdaad ook omdat ze toevallig een paar paarden oud kon laten worden. Tja, hoeveel werden dat niet? En een paard oud laten worden is ook niet het allermoeilijkste als er niks geks gebeurt. Heb ook zo eentje rondlopen van 25. Vreselijke start gehad, daarna ook niet altijd het mooiste of beste leven, mankeert wel wat, maar loopt heel vrolijk rond en ziet er ook best prima uit.

Ze weten al jaren dat er dingen moeten veranderen en dat ze daarin niet het voortouw willen of durven te nemen zegt ook genoeg.

Edward Gal......Kan maar beter niks zeggen. Meer dan eens zien rijden en trainen en kan er echt geen enkel begrip voor opbrengen. En ook hier weer, ook omdat hij zelf niet schijnt te willen veranderen.

Het gekke is natuurlijk dat Anky zelf ook wel wat bij en met Rieky heeft gereden, die nu al even oa Dinja traint. Daar heeft Anky dus ook niks opgestoken. ( wat ook wel zichtbaar was bij de reining wedstrijden :o )

@Boktverlaten. Dat in hokjes stoppen is vreselijk. Net als wanneer mensen worden aangesproken op hun fout of onkunde, hun eerste verweer is het andere afzeiken.

Er is ook een overgangs fase, dus mensen zijn ook zoekende en op de weg naar vriendelijker rijden maken mensen natuurlijk ook gewoon fouten. Het gaat niet opeens allemaal heel makkelijk en vanzelf.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 10:05

Manubres schreef:
Het mooiste is dat jij zo blijft rijden als jij daar achter staat. Ik heb hetzelfde gehad dat de jury uit het hokje kwam en zei: jij bent de eerste vandaag met een fijne en open aanleuning. Ik was de laatste van 30 combinaties. Hij heeft mij laten winnen, terwijl ik in de oefeningen best steken liet vallen. Maar ik denk meer op een statement te maken. Een jury naar mijn hart…haha :o

...ik herinner me nog de tijd dat 'neus achter de loodlijn' per definitie betekende dat je een vijf kreeg (of lager, bij nog meer fouten).

Dus dat 'hij heeft mij laten winnen' valt erg mee hoor!

GabberGirl schreef:
Het M1 heb ik overigens wel heel erg gelachen. Ik reed mijn proef en aan het einde van mijn proef riep de jury me bij zich! Hij zei toen, ik doe dit al jaren en heb nog nooit maar dan ook nog nooit iemand met zo'n loss voorkant een paard zo door een proef zien sturen. Hoe zet jij in godsnaam een schouderbinnenwaarts voor een 8 neer met zo'n minimale beweging op voor.

Heerlijk zo'n man! En die acht is volkomen terecht!!
(Of misschien had de man de jaren daarvoor vrijwel non-stop onvoldoendes voor SB moeten geven...)

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 10:27

Mooie openingspost inderdaad.
Helaas wel de reden dat ik gestopt ben met wedstrijden en verenigings rijden. Te veel druk over hoe het paard aan de voorkant zou moeten lopen.

Gelukkig wel een hele fijne instructrice die bezig is met rechtrichten/ balans en kan ik inmiddels ook van het rijden genieten op deze manier. Door de druk van wedstrijden/ verenigingen kon ik altijd heel erg balen als mijn dieseltje niet zo geweldig liep als de rest.
sinds de druk eraf is, is overigens het dieseltje ook niet meer zo'n dieseltje :D
Kan eigenlijk ook echt heel blij worden nu ik dit typ, even een besefmoment.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 10:29

Vreselijk dat gepluk aan de voorkant, maar ik ben dan ook 49 en heb het echt nog anders meegemaakt.
Maar dat is wel lang geleden inmiddels.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 10:34

Heb nu meerdere malen mogen schrijven op wedstrijden.

Zolang kin op de borst wordt beloond met een winstpunt, zal het niet veranderen.

Losgelaten heid door het lijf geen sprake. Enkelen die echt lekker naar voren wisten te rijden met een zachte meeverende hand, vanuit achteren gereden.

Zelfs in de m, op de voorhand lopende paarden, op de handrem, schouder binnen in gevraagd met hand zonder buiging in het lijf.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 10:42

0000 schreef:
Koekie73 in welke omgeving zoek je?

Ik vind het heel dubbel. Ja, er gaat absoluut veel mis zowel bij ruiters als bij instructeurs. Maar het is ook gewoon heel moeilijk. Ik houd van licht, vriendelijk en mooi naar de hand toe en heb paarden gereden waar dat fantastisch goed mee lukte. En nu rijd ik een extreem mobiel snel afgeleid projectiel dat het liefst erachter kruipt, op de kop duikt als ik been geef en daar bovenop ook nog eens brutaal genoeg is om af en toe aan de haal te gaan. En dan ben je soms ineens heeeel erg ver van je ideale plaatje verwijderd. Ik hoop dan altijd maar dat de mensen die mij kennen en weten waar ik voor sta daar doorheen durven te kijken of me gewoon vragen durven te stellen. En blijf zelf keihard werken en oefenen om het steeds beter door het lijf en correcter te krijgen maar dat is wel een proces. Maar, schrijven we dan soms ook niet gewoon mensen af die echt wel willen maar waar het (nog) niet lukt? Ik zou er echt goed ziek van zijn als iemand zou denken dat zo'n situatie mijn ideaalbeeld is zeg maar.
Goed dat je dit naar voren brengt. We besteden een hoop tijd om bij die paar momentjes te komen dat alles samenkomt en klopt, de rest van de tijd is voorbereiding en oplossen van probleempjes. Op dit forum is niemand die in staat is om 100% van de tijd netjes van achteren naar voren te rijden met een recht en licht paard dat ontspannen is en de juiste impuls heeft.

Kunnen we niet stoppen met de negatieve insteek zoals in de openingspost van dit topic? Wat heeft het voor zin om topruiters en trainingstallen af te fakkelen? Op de eerste pagina worden al kinderen afgezeken, terwijl je van kinderen helemaal niet moet verwachten dat ze al iets goed beheersen.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 11:10

@Veronica Als iets negatief is mag je dat beestje best bij de naam noemen. En de kinderen kunnen er inderdaad niks aan doen, het ligt aan de slechte instructie.

En dat affakkelen heeft wel degelijk zin blijkt, dacht je echt dat de veranderingen die nu gaande zijn komen door de topruiters en trainingsstallen? Ja, ze hebben er aan bijgedragen door zich te misdragen wat helaas op beeld werd vastgelegd. Waren dat incidenten? Daar geloof ik niks van. Zelf denk ik dat dit slechts het topje van de ijsberg was. Iedereen die paardenwelzijn hoog in het vaandel heeft staan, zou de kritiek van buitenaf moeten omarmen. Het is hoog tijd om eens kritisch naar de sport en de manier van trainen te kijken.