Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ladyson schreef:Het zou fijn zijn als iedereen waarbij het is gelukt om een fijne instructeur te vinden om diegene in dit topic te plaatsen: https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=103&t=1997717
Zo helpen we elkaar en de dressuur verder
Isabel schreef:Ik heb eigenlijk juist het idee dat er meer bewustwording is voor paardvriendelijk rijden, althans in mijn omgeving. Maar inderdaad, wat je regelmatig op wedstrijdterrein rond ziet rijden is vreselijk.
0000 schreef:Oh daar zou ik ook echt niemand weten, lastig...
Grote mond herken ik niet maar mensen gaan gewoon ergens anders lessen. Ik heb weleens een klant gehad die reed L2, wilde naar het M. Eerste les, paard was zo onwijs scheef....ging echt op 4 sporen, vooral in galop gewoon niet te doen. Daaraan gewerkt met pijn en moeite en de blaren op de tong gepraat...krijg je daarna een berichtje dat ze toch ergens anders gaan lessen want ze wilde wel meer focus op oefeningen want ze moest M gaan starten. En wij hadden geen zijgangen geoefend. Of iemand die komt met het probleem dat het paard niet voorwaarts is, zelf echt achter de beweging blijkt te zitten en we dus aan de slag gaan met zitoefeningen en balans...dat was ook één les en nooit meer wat gehoord.
GabberGill schreef:Er is zogenaamde bewustwording,
Het wordt echt aangekaart maar het correcte wordt nog steeds niet geprezen. Ik reed mijn proeven simpel maar mijn paard liep fijner dan fijn! Correcter dan correct en toch werd ik er vaak uitgereden door de strakgetrokken benenzwaaiers.
L1 in die proef reed ik opzich prima punten! Wat er op mijn protocol stond, te lang, moet opgericht.
[ Afbeelding ]
Vraagtekens kreeg ik ervan. Als ik naar mijn protocol ga rijden ben ik een ongelukkige ruiter. Ik vind mijn paard namelijk een hele mooie en fijne houding hebben.
rien10 schreef:Isabel schreef:Ik heb eigenlijk juist het idee dat er meer bewustwording is voor paardvriendelijk rijden, althans in mijn omgeving. Maar inderdaad, wat je regelmatig op wedstrijdterrein rond ziet rijden is vreselijk.
Ik weet niet wat jij bedoelt, maar boomloos aan een slap teugeltje rondsjokken is niet per se diervriendelijk.
Fly_high schreef:GabberGill schreef:Er is zogenaamde bewustwording,
Het wordt echt aangekaart maar het correcte wordt nog steeds niet geprezen. Ik reed mijn proeven simpel maar mijn paard liep fijner dan fijn! Correcter dan correct en toch werd ik er vaak uitgereden door de strakgetrokken benenzwaaiers.
L1 in die proef reed ik opzich prima punten! Wat er op mijn protocol stond, te lang, moet opgericht.
[ Afbeelding ]
Vraagtekens kreeg ik ervan. Als ik naar mijn protocol ga rijden ben ik een ongelukkige ruiter. Ik vind mijn paard namelijk een hele mooie en fijne houding hebben.
Bedoelen ze niet gewoon dat je niet met zulke gigantisch lange teugels moet rijden?
Als ik je foto's en filmpjes kijk zie ik weinig verbinding en hand vaker bijna letterlijk op je dijbeen, daardoor minder stabiele aanleuning en vrij slordig beeld. Met zulke lange teugels rij je altijd een beetje achter de feiten aan en het wordt rommelig in afwerking van je oefeningen (en dat zeg ik juist als zelf ook zijnde een lange-slierten-ruiteralleen ik spring zo dus het boeit men wat minder).
Je kunt net zo vriendelijk rijden en met neusje eruit maar meer in verbinding (teugels korter, hand meer naar voren). Oprichting in het L zou me enorm verbazen tbh
BoktVerlaten schreef:rien10 schreef:
Ik weet niet wat jij bedoelt, maar boomloos aan een slap teugeltje rondsjokken is niet per se diervriendelijk.
Dat is wel weer een heel ander uiterste Er bestaat toch ook nog zoiets als gewoon vriendelijk rijden! (“Net als vroeger….” zei oma) Of is vriendelijk rijden iets wat tegenwoordig alleen geassocieerd wordt met bit-boom-ijzerloos? Dan begrijp ik de steeds grotere tweedeling wel….
Het lijkt wel alsof er twee kampen zijn: “kamp geen gel*l, in de krul” versus “kamp natuurlijk bit-ijzer-boomloos……”
Maar gewoon vriendelijk netjes rijden kan ook nog hoor, in iedere discipline.
BoktVerlaten schreef:GabberGill, je hoeft je niet te verdedigen dat je heus wel korter en opgerichter rijdt. Ik vind het beeld heel prettig
Manubres schreef:Het mooiste is dat jij zo blijft rijden als jij daar achter staat. Ik heb hetzelfde gehad dat de jury uit het hokje kwam en zei: jij bent de eerste vandaag met een fijne en open aanleuning. Ik was de laatste van 30 combinaties. Hij heeft mij laten winnen, terwijl ik in de oefeningen best steken liet vallen. Maar ik denk meer op een statement te maken. Een jury naar mijn hart…haha
GabberGirl schreef:Het M1 heb ik overigens wel heel erg gelachen. Ik reed mijn proef en aan het einde van mijn proef riep de jury me bij zich! Hij zei toen, ik doe dit al jaren en heb nog nooit maar dan ook nog nooit iemand met zo'n loss voorkant een paard zo door een proef zien sturen. Hoe zet jij in godsnaam een schouderbinnenwaarts voor een 8 neer met zo'n minimale beweging op voor.
0000 schreef:Goed dat je dit naar voren brengt. We besteden een hoop tijd om bij die paar momentjes te komen dat alles samenkomt en klopt, de rest van de tijd is voorbereiding en oplossen van probleempjes. Op dit forum is niemand die in staat is om 100% van de tijd netjes van achteren naar voren te rijden met een recht en licht paard dat ontspannen is en de juiste impuls heeft.Koekie73 in welke omgeving zoek je?
Ik vind het heel dubbel. Ja, er gaat absoluut veel mis zowel bij ruiters als bij instructeurs. Maar het is ook gewoon heel moeilijk. Ik houd van licht, vriendelijk en mooi naar de hand toe en heb paarden gereden waar dat fantastisch goed mee lukte. En nu rijd ik een extreem mobiel snel afgeleid projectiel dat het liefst erachter kruipt, op de kop duikt als ik been geef en daar bovenop ook nog eens brutaal genoeg is om af en toe aan de haal te gaan. En dan ben je soms ineens heeeel erg ver van je ideale plaatje verwijderd. Ik hoop dan altijd maar dat de mensen die mij kennen en weten waar ik voor sta daar doorheen durven te kijken of me gewoon vragen durven te stellen. En blijf zelf keihard werken en oefenen om het steeds beter door het lijf en correcter te krijgen maar dat is wel een proces. Maar, schrijven we dan soms ook niet gewoon mensen af die echt wel willen maar waar het (nog) niet lukt? Ik zou er echt goed ziek van zijn als iemand zou denken dat zo'n situatie mijn ideaalbeeld is zeg maar.