Rechterbeen langmaken en gewicht in de beugel!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 14:11

Dorine92 schreef:
Marije_jiplover schreef:
Niet mee eens Dorine, veel paarden lopen namelijk ook scheef omdat wij er scheef op zitten.
En het is zeker ook mogelijk dat je eigen scheefheid en die van je paard elkaar versterken dan heeft je eigen houding heel bewust corrigeren wel degelijk zin om je paard ook rechter te krijgen.

Ik zat ongemerkt vast in mijn SI gewrichten en had daardoor een enorm stug linker been.
Paard vond het heerlijk om daar tegenaan te leunen en zo "recht" te lopen.
Toen mijn fysio mij had losgemaakt en ik dus ineens niet dat stugge linkerbeen had, viel paard door de mand, want die viel ineens onwijs door mijn niet meer tegenhoudende linkerbeen heen, moest links ineens op zijn eigen benen lopen ipv op die van mij te leunen.

Kortom, je bewust zijn van je eigen houding en deze bewust corrigeren kan wel degelijk heel veel zin hebben om een paard rechter te rijden.

Als je goed had gelezen had je gezien dat ik niet heb gezegd dat het geen nut heeft om je bewust te zijn van je houding enzo.. maar ik zei dat het geen nut heeft om je houding aan te passen als je het onderliggende probleem niet aanpakt. Je kunt nooit goed zitten op een paard die door je binnenbeen valt en jou op de buitenkant zet. Corrigeer je het paard, dan zit je zelf ook stukken beter. Je basis versterken qua houding en zit en je bewust worden en dat soort dingen is heel leuk maar als je een rijtechnisch probleem blijft negeren ga je er met houding en zit niet komen. Feitelijk zie ik dat er focus gelegd wordt op "het paard gooit me naar buiten en valt door mijn binnenbeen dus ik moet mezelf bewust meer op de binnenkant zetten en gewicht op mijn binnenbeugel zetten". Sorry maar ik vind dit forceren en symptoombestrijding. Gevalletje "ik ga ondanks dat mijn paard niet recht loopt en rijtechnisch niet voor elkaar is, ervoor zorgen dat ik er zelf op ga zitten alsof dat wel zo is"

rijtechnisch probleem blijft negeren? Nee Marije, wil het heel graag rijtechnisch aanpakken, in combi met lessen en wellicht oefeningen voor mijzelf op de grond etc.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 14:14

mce schreef:
blijbaar zijn alle tips niet van toepassing, helaas gaat het allemaal niet vanzelf,

misschien toch maar iemand zoeken die je terplekke kan helpen jou specifieke problemen op te lossen,

Nou toch wel MCE, heb al best wat tips van BOKT in dankbaarheid aangenomen. En heb ook een instructrice aan huis :)

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 14:18

Gaabje schreef:
Soms kan het ook helpen om niet te denken dat het paard recht moet worden door om het been te buigen maar om te proberen de schouders recht voor de romp te plaatsen. Heb je evenveel contact op beide teugels? Soms door te veel bezig te zijn met paard te laten buigen of wijken voor je been waar die tegenaan leunt ga je zelf alleen maar schever zitten doordat je wil duwen en wordt het duw en trek werk. Probeer gewoon zo recht mogelijk te zitten, goed voor je te kijken en gelijke druk op je teugels te houden. Dan kan het zijn dat je stelling niet meer klopt maar dat zou zichzelf moeten gaan herstellen door actief het contact in te rijden.

klopt Gaabje, tijdens het buitenrijden en dan een pad af, recht vooruit dan voel ik ook dat hij steeds rechter wordt. Maar als ik dan (teruggekomen in de wei) b.v. een volte wil maken, dan kan hij ineens zo ontzettend over de buitenschouder weg lopen, naar gevoel, op dat moment is dat nauwelijks te corrigeren voor mij. Wat ik ook nog wel eens doe, is dan laten draven aan de vrije teugel, lekker vlot en hem vanuit daar recht houden.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 14:37

Heel herkenbaar probleem. En ja jouw eigen zit beïnvloedt het wel degelijk. Ik heb zelf de neiging op rechtst te gaan zitten (heb links een kunstheup) en juist meer druk op mijn rechterbeugel te hebben...en ja alle paarden die ik rij gaan mij dus ook extra op rechts gooien lijkt wel. Dat is geen toeval, dat veroorzaak ik zelf als ruiter.

De kunst is niet dat je meer druk op je ene beugel moet hebben en je ene been langer moet zijn als het andere. De kunst is volledig recht boven je paard te zitten, zonder dat 1 van de 2 heupen inknikt, met gelijke druk op beide beugels (en teugels) en beide benen even lang af laten hangen. Makkelijker gezegd dan gedaan, I know.

Ik heb zelf momenteel een heel groen paard, waar ik al helemaal nog niet op wil doorzitten of zitoefeningen doen. Ik oefen dus op de grond aan mijn eigen balans. De crux zit hem in jouw core stability. Om rechter boven mijn paard te blijven zitten doe ik oefeningen op een fysiobal. Op mijn knieën op de fysiobal/fitnessbal gaan zitten, knieën op heupbreedte en handen los en recht boven de bal blijven balanceren. Zo stil mogelijk. Als je veel moet corrigeren, ben je dus steeds een heup aan het wegdrukken. Verder wat ook goed helpt, is op een drempel gaan staan, hoog genoeg dat als je je hakken uitdrukt, je de grond niet raakt met je hakken. Benen ongeveer zo wijd als dat je op je paard zit, en dan balanceren op de bal van je voet en proberen die hak lang te houden en met je bovenlichaam recht boven je voeten te blijven (en dus niet naar voren te gaan hangen, want dan is het een stuk makkelijker).
Verder alle core stability en balans oefeningen dragen gewoon goed bij, zoals planken, maar ook je tandenpoetsen op 1 been.

Ha ha, dat gezegd hebbende...ik moet zelf ook weer nodig aan de bak met mijn core stability...bedankt voor de reminder!

Succes!

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 14:57

Lenteklokje schreef:
Cchanny schreef:
Ik weet niet of je inknikt met je rechterheup?
Maar mijn paard gooide mij ook altijd op links, toen (en nu nog met regelmatigheid) moest ik de oefening doen om met mijn rechterarm mijn linkeroor aan te raken bovenlangs, dus over mijn cap heen, daardoor strekte ik mijn rechterkant en had ik meer gewicht op mijn beugel en zat ik rechter in het midden op mijn paard.

hoi Cchanny, wat bedoel je met inknikken met de rechterheup? Ik voel wel dat daar de sleutel ligt, maar weet nog niet zo goed wat ik anders moet doen. Instructrice heeft mij eerder wel oefeningen mee gegeven.

In dit artikel zie je een meisje die met haar linkerheup inknikt. https://www.bitmagazine.nl/training/tra ... eef-zitten
Hoe jij dit ook alleen dan met je rechterheup?

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 19:13

oji schreef:
Heel herkenbaar probleem. En ja jouw eigen zit beïnvloedt het wel degelijk.
De kunst is niet dat je meer druk op je ene beugel moet hebben en je ene been langer moet zijn als het andere. De kunst is volledig recht boven je paard te zitten, zonder dat 1 van de 2 heupen inknikt, met gelijke druk op beide beugels (en teugels) en beide benen even lang af laten hangen. Makkelijker gezegd dan gedaan, I know.

Ha ha, dat gezegd hebbende...ik moet zelf ook weer nodig aan de bak met mijn core stability...bedankt voor de reminder!

Succes!

Dank oji, ja wel waar, volledig recht boven het paard zitten, op de zitbeenknobbels en dan benen afhangen. Vandaag op gelet, gaat al beter. Ik ga de volgende keer als ik weer eens in de bak rijd, de beugels uit doen, dat zal ook helpen omdat je dan nog meer op je zitbeenknobbels moet balanceren!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 08:08

Lenteklokje schreef:
Elisa2 schreef:
Wat kan helpen op het paard is doen alsof je afstapt aan de rechterkant. Goed kijken ook waar je heen gaat en vooral het paard actief genoeg hebben.

tijdens het rijden doen alsof ik af stap? Die kan ik niet volgen... Het door mijn been heen vallen is met name in de draf. Stap en galop gaan beter.

Haha, ik zal het even toelichten.

Als je afstapt verplaats je altijd eerst het gewicht naar je binnenbeen (bij afstappen linkerbeen) voordat je dan je rechterbeen over de lepel zwaait. In dit geval bedoel ik dus het gewicht naar het rechterbeen brengen (alsof je zou afstappen) maar dan zonder het linkerbeen over de lepel te brengen. Hopelijk is het zo wat duidelijker?

In draf is het wellicht wat moeilijker door het lichtrijden waardoor de hele zit wat onrustiger is.

Lenteklokje

Re: Rechterbeen langmaken en gewicht in de beugel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-24 10:28

Elisa, thanks, ik ga het proberen. Alhoewel ik het ook eens ben met andere reacties van des te meer je geforceerd gaat zitten, des te moeilijker het wordt.... Wellicht ligt de sleutel voor mij ook in het gewoon weer recht gaan zitten op het paard, en dan focus op center riding (ken je dat toevallig?) waarbij ik in evenwicht zit recht op mijn beide zitbeenknobbels en de benen af laat hangen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 11:04

Ja ik denk dat dat het beste is, gewoon simpel houden. Ik ken centered riding en dat is heel fijn om te gebruiken. Gewoon recht zitten en goed kijken waar je heen gaat scheelt vaak al een heleboel.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 10:01

Heb je een braaf paard? Doe alleen je linkerbeugel uit dan heb je alleen nog rechts om op te steunen :D

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-24 12:12

dresjoepie schreef:
Heb je een braaf paard? Doe alleen je linkerbeugel uit dan heb je alleen nog rechts om op te steunen :D

Hallo! Ja hij is superbraaf. Ik doe wel eens mijn rechterbeugel uit, rechts kan ik namelijk niet goed lang maken en door rechts valt hij naar binnen. En jij bedoelt dan juist links uit doen?
Dankjewel

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 10:58

Lenteklokje schreef:
dresjoepie schreef:

Hallo! Ja hij is superbraaf. Ik doe wel eens mijn rechterbeugel uit, rechts kan ik namelijk niet goed lang maken en door rechts valt hij naar binnen. En jij bedoelt dan juist links uit doen?
Dankjewel

Ja links uitdoen idd dan ga je automatisch meer op rechts steunen omdat je daar nog steun hebt, het zal wel even wennen zijn met 1 beugel.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 11:52

Ik denk dat we weinig kunnen zeggen zonder je houding op het paard te kennen. In je openingspost zeg je rechter volte valt hij naar binnen. Instructice zegt meer gewicht op de binnenkant plaatsen. Zit je zo erg op de buitenkant? Normaal wil een paard graag recht onder de Ruiter lopen. Zou je dus extra gewicht op de binnenkant zetten, zal je paard dus extra behoefte hebben om naar binnen te vallen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 11:58

Ik had daar ook altijd moeite mee. Uiteindelijk een les geboekt op zon mechanisch dressuurpaard en daar zagen we eigenlijk direct dat mijn bekken scheef stond. Na een paar keer fysio verholpen en geen problemen meer *\o/*

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 13:09

Ik moet zeggen, ik ben geen fan van zit verbeteren door zonder beugels te gaan rijden. Meestal gaat de ruiter zonder beugels meer knijpen met de bovenbenen, wat eigenlijk het probleem alleen maar verergert. 1 beugel uit is volgens mij een uitnodiging om nog schever te gaan zitten.
Het punt is, je moet gewoon recht boven je paard zitten, met ontspannen afhangende benen. Vaak is alleen het gevoel van de ruiter dat ze recht zitten, maar dat ze in de praktijk scheef zitten. Dit gevoel moet hersteld worden. Daarbij kan de tip van Elisa helpen op het moment dat je voelt dat je scheef zit, om eigenlijk weer recht te gaan zitten. Maar eigenlijk is de enige goede oplossing, werken aan je balans en core stability en lessen. Iemand moet vanaf de grond jou corrigeren en aangeven wanneer je scheef zit en wanneer je recht zit zodat je het gevoel van rechtzitten gaat leren herkennen als recht.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 10:13

Elisa2 schreef:
Ja ik denk dat dat het beste is, gewoon simpel houden. Ik ken centered riding en dat is heel fijn om te gebruiken. Gewoon recht zitten en goed kijken waar je heen gaat scheelt vaak al een heleboel.

dat is waar Elisa, en werd ok weer herinnerd door vooral rechtuit te kijken en concentratie op een rechte ontspannen zit. Misschien moet ik die (inmiddels geforceerde) gedachte van meer gewicht op 1 kan loslaten?

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 10:17

scrabbel schreef:
Ik denk dat we weinig kunnen zeggen zonder je houding op het paard te kennen. In je openingspost zeg je rechter volte valt hij naar binnen. Instructice zegt meer gewicht op de binnenkant plaatsen. Zit je zo erg op de buitenkant? Normaal wil een paard graag recht onder de Ruiter lopen. Zou je dus extra gewicht op de binnenkant zetten, zal je paard dus extra behoefte hebben om naar binnen te vallen.

klopt hij valt op de volte naar binnen en dat is erger als ik een kleine volte draai. Mijn (vorige) instructrice zei steeds: "stampen in de beugel" en nu begin ik toch te twijfelen. Het klopt toch dat een links gebogen paard de ruiter op 1 kant gooit? Naar links?

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 10:19

oji schreef:
Ik moet zeggen, ik ben geen fan van zit verbeteren door zonder beugels te gaan rijden. Meestal gaat de ruiter zonder beugels meer knijpen met de bovenbenen, wat eigenlijk het probleem alleen maar verergert. 1 beugel uit is volgens mij een uitnodiging om nog schever te gaan zitten.
Het punt is, je moet gewoon recht boven je paard zitten, met ontspannen afhangende benen. Vaak is alleen het gevoel van de ruiter dat ze recht zitten, maar dat ze in de praktijk scheef zitten. Dit gevoel moet hersteld worden. Daarbij kan de tip van Elisa helpen op het moment dat je voelt dat je scheef zit, om eigenlijk weer recht te gaan zitten. Maar eigenlijk is de enige goede oplossing, werken aan je balans en core stability en lessen. Iemand moet vanaf de grond jou corrigeren en aangeven wanneer je scheef zit en wanneer je recht zit zodat je het gevoel van rechtzitten gaat leren herkennen als recht.

ja ik geloof dat ik die gedachte van gewicht naar 1 kant corrigeren moet gaan loslaten. En vanuit mijn natuurlijke gevoel gewoon recht boven het paard en dan recht vooruit. Afgelopen weekend wat slangelijnen gereden in draf, dat werkt geloof ik beter dan ( te geforceerd) een volte willen draaien.

Marije_jiploverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 10:28

Als jouw gevoel klopt, moet je rechtzetten.
Maar als je zelf scheef bent, is jouw gevoel van recht eigenlijk scheef en geef je dus als jij denkt dat je recht bent, scheve signalen af naar je paard.
Ik neig naar scheef (de andere kant op als jij) en als ik voor mijn gevoel recht zit, loopt mijn paard niet recht (dat voel ik dan weer wel).
Dus in mijn geval is het soms echt wel geforceerd recht zitten (voor mijn gevoel dus scheef naar 1 kant) het mooie van mijn paard is dat hij onmiddellijk het gewenste gedrag laat zien, als ik er eenmaal recht op zit.
Ik heb dus heel mooie feedback van mijn paard zelf.

Maar gewoon zelf voor je gevoel recht zitten kan heel vertekend beeld geven, in dat geval zou ik je eens laten filmen, en kijken hoe het eruit ziet hoe jij op je paard zit en hoe die loopt.
Ik vond dat heel verhelderend om de informatie die mijn instructrice mij vertelde, te snappen, doordat ik het kon zien.
Mijn voor het gevoel gewoon recht was dus echt hartstikke scheef, met eigen ogen gezien.
En ja, als je paard ook nog scheef is zal die ongetwijfeld de neiging hebben om jou in het comfort van zijn scheefheid extra scheef te zetten.
Maar wees er bij dit soort correcties zeker van dat de scheefheid niet bij jezelf vandaan komt (ik loop zelf vaker bij de fysio dan mijn paard, omdat zijn op het oog scheefheid 9 van de 10x bij mij vandaan komt).

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 10:31

Ik heb bijna altijd paarden gehad die rechtsom lastiger vonden en dus hun hoofd ook wat naar buiten deden als we rechtsom gingen. Ook op de. Hoefslag keken ze naar buiten.

Ik heb paar lesjes gehad, en ik moest dan juist iets meer op m'n linkerzitbeenknobbel gaan zitten (deden we eerst alleen op korte zijde, daarna lange zijde erbij) , en dat werkte echt. Ik voelde het paard onder me veranderen van houding en z'n hoofd ging voor hem of licht naar binnen ipv naar buiten.

Mijn inziens zit je bij die oefening echter wel scheef? Meer gewicht op links ga je toch ook inknikken lijkt me?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 11:53

Lenteklokje schreef:
scrabbel schreef:

klopt hij valt op de volte naar binnen en dat is erger als ik een kleine volte draai. Mijn (vorige) instructrice zei steeds: "stampen in de beugel" en nu begin ik toch te twijfelen. Het klopt toch dat een links gebogen paard de ruiter op 1 kant gooit? Naar links?

Een linksgebogen paard, kijkt naar links waarbij rechts de bolle en links de holle kant is. Paard gooit de ruiter (en het zadel) dan op rechts. Ze maken aan de bolle kant vaak de buik bol als ze niet buigen en die voel je dan tegen je been. Eigenlijk is het een kwestie van buigen om je binnenbeen aan de rechterkant.

Afbeelding

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 13:39

Dank Elisa, ik heb 'm weer helder. Dus het paard gooit mij op rechts maar dan zou ik toch niet zo'n moeite mogen hebben met mijn rechterbeen lang maken?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 13:43

Denk het wel, het paard duwt als het ware jouw been omhoog met zijn buik als hij niet om je binnenbeen buigt aan de bolle kant.

Ik zou even je instructeur van achteren laten kijken of je zadel ook scheef ligt.

Als dat zo is ligt de oplossing dus meer in het laten buigen om je binnenbeen dan dat het aan je zit ligt.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 19:50

Elisa2 schreef:
Denk het wel, het paard duwt als het ware jouw been omhoog met zijn buik als hij niet om je binnenbeen buigt aan de bolle kant.

Ik zou even je instructeur van achteren laten kijken of je zadel ook scheef ligt.

Als dat zo is ligt de oplossing dus meer in het laten buigen om je binnenbeen dan dat het aan je zit ligt.

vanmiddag nog even gereden. Vooral rechtuit, lekker lichtrijdend ook en bedacht dat ik ontspannen recht moet zitten. Paard was lekker fris en actief en het recht rijden gaat al beter. Even geen kleine volte (zou er alleen maar teleurgesteld over raken), wel slangenlijnen en grote achten. Hierbij bewust geprobeerd boven het paard te zitten in plaats van mijn gewicht naar 1 kant en ik merkte echt vooruitgang. Dus bedankt nog voor de tips. Ja volgende les komt er aan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 08:13

Graag gedaan! Klinkt goed, gewoon rustig stapje voor stapje verder bouwen. +:)+