Dorine92 schreef:Marije_jiplover schreef:Niet mee eens Dorine, veel paarden lopen namelijk ook scheef omdat wij er scheef op zitten.
En het is zeker ook mogelijk dat je eigen scheefheid en die van je paard elkaar versterken dan heeft je eigen houding heel bewust corrigeren wel degelijk zin om je paard ook rechter te krijgen.
Ik zat ongemerkt vast in mijn SI gewrichten en had daardoor een enorm stug linker been.
Paard vond het heerlijk om daar tegenaan te leunen en zo "recht" te lopen.
Toen mijn fysio mij had losgemaakt en ik dus ineens niet dat stugge linkerbeen had, viel paard door de mand, want die viel ineens onwijs door mijn niet meer tegenhoudende linkerbeen heen, moest links ineens op zijn eigen benen lopen ipv op die van mij te leunen.
Kortom, je bewust zijn van je eigen houding en deze bewust corrigeren kan wel degelijk heel veel zin hebben om een paard rechter te rijden.
Als je goed had gelezen had je gezien dat ik niet heb gezegd dat het geen nut heeft om je bewust te zijn van je houding enzo.. maar ik zei dat het geen nut heeft om je houding aan te passen als je het onderliggende probleem niet aanpakt. Je kunt nooit goed zitten op een paard die door je binnenbeen valt en jou op de buitenkant zet. Corrigeer je het paard, dan zit je zelf ook stukken beter. Je basis versterken qua houding en zit en je bewust worden en dat soort dingen is heel leuk maar als je een rijtechnisch probleem blijft negeren ga je er met houding en zit niet komen. Feitelijk zie ik dat er focus gelegd wordt op "het paard gooit me naar buiten en valt door mijn binnenbeen dus ik moet mezelf bewust meer op de binnenkant zetten en gewicht op mijn binnenbeugel zetten". Sorry maar ik vind dit forceren en symptoombestrijding. Gevalletje "ik ga ondanks dat mijn paard niet recht loopt en rijtechnisch niet voor elkaar is, ervoor zorgen dat ik er zelf op ga zitten alsof dat wel zo is"
rijtechnisch probleem blijft negeren? Nee Marije, wil het heel graag rijtechnisch aanpakken, in combi met lessen en wellicht oefeningen voor mijzelf op de grond etc.