Bakkabouters in 1 hoek van de bak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-24 14:55

Autumnn schreef:
Babootje schreef:
Als hij los loopt in de bak en hij gaat wel die hoek in, dat ben jij zelf waarschijnlijk het probleem.
Als je zelf angstig bent dan neemt het paard het over. Jij verwacht al dat je paard gaat wegspringen van de hoek, dus doet hij dat. Conclusie: je zult wat moeten doen aan je angst en wat minder afwachtend en zekerder gaan rijden. Kun je wat meer les nemen, zodat je daar wat meer begeleiding bij krijgt?

Ik vind dit wel heel interessant. Mijn pre doet dat ook, vanaf het begin af aan al. Maar mijn vorige paard deed dat niet en dus verwachte ik dat ook niet. Dus toen ik er voor de eerste keren op gingen was ik niet gespannen. Pas toen ik merkte dat hij schrok in de hoek, ja, dan ga je inderdaad spanning opzoeken. (Ik ga er tenminste vanuit dat TS geen onzekere ruiter is)

Ik ben geen onzekere ruiter, maar intussen kan ik niet meer daar rijden zonder mij vast te houden want anders lig ik in het zand. Dus ja hij zal die spanning zeker en vast voelen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 15:06

franteir schreef:
mika11 schreef:
Kun je die hoek eerst niet vermijden, niet de strijd aangaan?
Dat je eerst andere kant blijft rijden, tot het punt waar je paard nog ontspannen kan blijven.
En zo langzamerhand met grotere voltes of slangenbogen wat dichterbij komt.
Hopelijk dat je paard dit accepteert en uiteindelijk dat je de hele bak kunt gebruiken.

Heb ik vandaag geprobeerd, cirkel vanvoor in de bak en zo iets meer proberen opschuiven. Maar werd eigenlijk alleen maar erger. Elke keer ik richting die hoek ging bouwde hij spanning op

Cirkel je niet te snel?
Zelf ook niet aan die hoek denken.
Blijft hij tot X ontspannen blijf je een lange tijd op de volte aan de goede kant. Gaat daar overgangen maken S-en rijden.
Je denkt niet eens aan die hoek.

En gaat dat lang goed ga je maar een halve meter verder.
En doet hetzelfde.
Merk je iets meer spanning weer terug kleiner.
Maar wel werken. De aandacht bij jou.

Nu moet je van ver komen omdat er nu een gewoonte zit.
Dus kan misschien 10 keer rijden duren voordat je richting die hoek gaat.
Maar dat is niet erg. Laat je niet frustreren in de tijdsdruk en te snel gaan. Want dan is je voorgaande werk teniet gedaan.

Maar bij paarden die het nog minder als gewoonte hebben werkt dit vaak doeltreffend en best snel.

koend

Re: Bakkabouters in 1 hoek van de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 20:07

Zo zou ik het ook doen.
Een balk leggen bij x waar hij altijd rond moet kan dienen als markering.
Als alle oefeningen in de drie gangen gaan in die halve hoefslag, en je jezelf comfortabel voelt, vraag je iemand om de balk een metertje op te schuiven. Enz. Inderdaad er veeeel tijd voor nemen en telkens aan het begin van je training een flinke stap terug doen.

Het groepsdressuur (carroussel) rijden kan je wellicht ook helpen. Maar ook hierin moeten de anderen eerst even op de halve hoefslag blijven en dat geleidelijk uitbreiden. Wellicht gaat het in groep veel sneller dan alleen.

Het rust-idee werkt volgens mij alleen met een jong paard waar het nog geen ingeslepen gewoonte is tenzij je natuurlijk je paard eerst doodmoe rijdt dat het echt heel blij is met die rust. Ik heb er alvast geen goede ervaringen mee ( het betroffen hier wel bloedpaarden).

koend

Re: Bakkabouters in 1 hoek van de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 20:09

Ander idee: heb je geen andere bak of plaats waar je een paar weken kunt rijden zodat die hoekfobie even naar de achtergrond verdwijnt?

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 02:35

Heel herkenbaar. Bij ons werkt enkel: voorwaarts, voorwaarts, voorwaarts. Als ik begin, hoeft hij van mij niet dicht langs de enge plekken in de bak. Wel ga ik werken aan tempo, activiteit en nageeflijkheid. Als hij eenmaal echt lekker loopt, zijn die plekken opeens geen probleem meer.

Dus ik doe alsof hij geen huppels en sprongetjes opzij maakt, maar rij dóór. Ik focus ook altijd op een bakletter voorbij de enge plek. Is best hard werken en het gaat ook veel beter als mijn lesgeefster staat te coachen, in mijn eentje ben ik gewoon niet consequent genoeg. Maar het werkt bij ons wel.

En wat DP zegt, niet gefrustreerd raken. Dat herken ik ook wel :o .

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 13:33

koend schreef:
Het rust-idee werkt volgens mij alleen met een jong paard waar het nog geen ingeslepen gewoonte is tenzij je natuurlijk je paard eerst doodmoe rijdt dat het echt heel blij is met die rust. Ik heb er alvast geen goede ervaringen mee ( het betroffen hier wel bloedpaarden).

... het gaat om psychische rust, dus je hoeft niet eerst een dier moe te maken.

Maar ik herken wel iets in wat je zegt: van de week was ik net iets te laat met halt laten houden, en als Spanjaard zijnde dacht mijn paard "Oej, mijn mens vindt het ook eng!"

(Toen dus maar als een haas voorwaarts in stap schouderbinnenwaarts...)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 13:40

franteir schreef:
Gisteren wel geprobeerd om op te stappen, zelf te ontspannen en gewoon met lange teugel de bak in te stappen. Maar na 1 rondje was dit goede voornemen als weg aangezien we al ergens midden in de bak waren geëindigd. Ik ben mij er zeker van bewust dat ik ook wel een heel groot deel van het probleem ben maar wist niet zo goed wat ik er aan kon doen. Ga je tips eens bekijken!

Wat mij betreft is dit mbt de eerste minuut prima.
De truc van Tristan houdt in, dat je dan maar een poosje tot halverwege de bak komt. "Het zij zo".
Ontspannen, kijken OF je rustig weg kunt stappen en iets doen laten we zeggen in de ruimte tussen A en X. En ergens in de buurt van de E-B lijn is het spannend - pauze.
"Het duurt zo lang als het duurt" - dat kan een uitdaging zijn...
Maar je kunt je dier er juist heel veel vertrouwen mee geven.