Savana ( Freiberger merrie ) in de dressuurring

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ellen_ov

Re: Savana ( Freiberger merrie ) in de dressuurring

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 12:48

Ik snapte het al niet Alsin, wedstrijden in groepsverband. Ik dacht manegelessen oid :') nog nooit gehoord van wedstrijden op deze manier. Heel bijzonder. Vanaf welk niveau ben je dan wel alleen in de ring?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-24 12:58

De jeugdrubrieken zijn in groepsverband.

Führzügel: vanaf 3 jaar - aan het touwtje. Ze doen stap en draf. Gaat echt om de zit van de ruiter. En de lol.

Schritt trab : stap - draf in een afdeling. Zonder begeleiding

Schritt trab galopp ; zelfde met individueel een rondje galopperen.

E dressur ( b niveau) 2- 4 ruiters een proef rijden.

A* of A** : net z'n 2en proef rijden.

Vanaf de L : eindelijk alleen .

Ohja en wat ik ook niet fijn vindt: je krijgt een protocol met opmerkingen en een cijfer over je hele proef. Dit cijfer wordt meteen na het ring verlaten omgeroepen. Dus niet 1 cijfer per onderdeel, maar 1 cijfer over de hele proef. Dus dan hoor je : nummer 15 ( bijvoorbeeld) heeft een WN ( Wertnote) van 7.5.

Zal later eens een protocol gaan zoeken.

In België gaat het , net zoals in Nederland, met % en 1 cijfer per onderdeel.

Hier een jeugdrubriek - stap draf geloof ik. Met m'n jongste op de welsh als 2e
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Getup op 06-09-24 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 13:13

Wat een fijne merrie en je dochter zit inderdaad ontzettend netjes.

Ik heb zelf geen Feeiberger maar sta bij een fokker op stal. Echt geweldig wat karakters betreft. Het is allemaal heel normaal dat je met een 3 jarige alleen naar buiten kan, een show nummertje met parapluus kunt doen tijdens de keuring met 8 combinaties en je paarden (ook merries met veulens) overal in rijen kunt aanbinden zonder stress.
De stress die ik ken vanuit de warmbloeden komt me inmiddels vreemd voor :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 13:26

Wat een heerlijke foto's!
En je dochter zit echt heel netjes!
Echt mooi om ze zo samen te zien

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 14:11

Getup schreef:
Zonnetje81 schreef:
Ik dacht dat ze veel breder en grover waren! Super leuk en netjes gereden.

Sav is n beetje mislukt als freiberger en te chique. Ik vind t prachtig :D

Nee hoor ze is juist helemaal niet mislukt, ze is precies het type waar het stamboek naartoe werkt omdat ze zo fijn veelzijdig zijn.

Het grove type is echt het oude type inmiddels.

Wat een knappe merrie in ieder geval! Super leuk om er eentje in het buitenland te zien!

We hebben er in de buurt één die 1.20 m parcours draait, maar hoog in de dressuur heb ik ze nog niet gezien.

Geniet van jullie familiepaard! :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 14:33

Wat een leuke dochter!!!
Prachtige zit! Houding om jaloers op te worden. Mooi gekleed, netjes gepresenteerd.

Daar wil ik wel vaker topics van zien!

Hoe doet je dochter dat met de verschillende talen/dialecten? Redt ze zich goed omdat je toch al bij een grensstreek woont?

Ik doe dat ook (weliswaar bij 1 grens) maar dat is hier nog geen garantie op het spreken/begrijpen van goed Duits.

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 15:31

Interessant om te lezen hoe het in Duitsland werkt

België was is bekend door een penvriendin die daar woont. Wat mij vooral is bijgebleven is het ontgroenen als je van paard naar pony ging. Of dat rijckub gebonden was weet ik niet meer. Wel dat het hardhandig ging.

Complimenten hoe je dochter er op zit.

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 15:50

Wat een mooi dier en je dochter zit keurig zeg!

ChiChi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 16:42

Heel mooi! En zonder witte beentjes, dat zie je volgens mij niet zo vaak bij Freibergers, toch? Ik vind het prachtig!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-24 17:14

Lara_Silver: in België ( Wallonië dan) zie je er ontzettend veel ! Ook tm de 1m springen, in de mensport en in de E en A dressuur.

Anomien: dank je wel . Ach , wie weet doen we eens een vervolg topic. Of ik post hier weer eens wat. Ze spreekt Duits, Luxemburgs, Nederlands en wat Frans.

Ontgroening doen we in Wallonië niet aan , brrrr haha. Dat is meer Vlaams , denk ik

Mungbean: ze zijn als paard redelijk onverstoorbaar, maar er wordt inderdaad ook gewoon simpel mee omgegaan. Veulens worden gewassen en de manen geschoren ( het typische freiberger kapsel). Gewoon ergens vastgebonden en wachten. Meestal staan ze ook voor de wagen of zien ze anderen voor de wagen staan. Daar worden ze ook makkelijk van.

Chichi: zie toch wel vaak bruine freibergers met zwarte benen. Lekker makkelijk wel :) .

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 10:01

Wat een prachtige foto’s. Je dochter zit ook heel netjes.

Savana is toch eerst van Belker geweest of ben ik nu in de war?

Overigens, in Nl heeft het ook bestaan dat je met meerdere mensen een proef reed.
Ik heb dat zelf ooit meegemaakt bij een indoor wedstrijd met mijn pony. Een jaar of 40 geleden in de L, niet eens in de B. :o Ik vond het ook helemaal niets.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 10:04

Lara_Silver schreef:
Getup schreef:
Sav is n beetje mislukt als freiberger en te chique. Ik vind t prachtig :D

Nee hoor ze is juist helemaal niet mislukt, ze is precies het type waar het stamboek naartoe werkt omdat ze zo fijn veelzijdig zijn.

Ach, smaken verschillen. Wij hebben wel een (blijkbaar) 'oud type' en ik zou geen rankere versie willen. Dan kun je net zo goed een kwpn-er kopen :)

Krtek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 10:59

Wat een prachtig paard! Een kennis van mij uit Zwitserland rade mij ook ooit dit ras aan. Uiteindelijk werd het een Quarter :D

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 11:43

Fitzroy schreef:
Savana is toch eerst van Belker geweest of ben ik nu in de war?

Klopt. Ik werd toen weer ziek en Sav is toen naar Getup gegaan. <3 Ik geniet nog steeds mee.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 11:58

Klopt inderdaad.
En gelukkig heb jij ook weer een stel leuke paarden en kunnen Sav en Fiesta goed met elkaar overweg *\o/*

D_akota ook leuk, een quarter :D

Ik vind t persoonlijk mooi , n wat rankere freiberger. Maar ben van mening, dat ze geen hele lichte types moeten gaan fokken.
Moet wel n freiberger blijven.

Sanne1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 09:34

Wat een leuk paard, je dochter zit netjes

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 15:45

Lieser schreef:
Lara_Silver schreef:

Ach, smaken verschillen. Wij hebben wel een (blijkbaar) 'oud type' en ik zou geen rankere versie willen. Dan kun je net zo goed een kwpn-er kopen :)

Klopt, smaken verschillen. Ik gaf enkel aan dat deze merrie juist perfect aan de huidige standaard voldoet die je hier in de Jura op de keuringen ziet. En je kunt zelfs een heeeeeele ranke FM niet vergelijken met een warmbloed. Ik heb er genoeg van beiden onder het zadel gehad. FM’s hebben andere gangen en een andere instelling dan warmbloeden. Persoonlijk werk ik ook liever met FM’s dan warmbloeden. Maargoed dat is offtopic. :)

R_emkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 21:45

Wat een lieve combinatie samen! :) Enige wat me opviel is dat ze tijdens het wegrijden wat achterover valt met der bovenlichaam. Wel leuk om haar houding echt al te zien verbeteren in je foto's :D

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 21:53

Eens, ik kan niet " net zo goed een KWPN'er kopen". Mijn chique freiberger is toch anders qua karakter.

R_emkee daar wordt inderdaad hard aan gewerkt en op gelet.

Ons wedstrijd seizoen is bijna ten einde. We rijden nog 1 wedstrijd in Luxemburg en dan de finale van het seizoen in België. En dan in de winter verder trainen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 22:52

Ik heb afgelopen weekend meegeholpen bij een menwedstrijd. Daar is niets „net zo goed kwpn“ bij, hoe chique ze ook kunnen zijn.
Echt zo cool hoe er gewoon met 4 jarigen een aangespannen prijsuitrijking gereden wordt door de waterbak heen wat voor sommige aanspanningen de eerste keer van hun leven was :D