Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
lletam schreef:Elisa2 schreef:
Ik kijk altijd naar de bouw, bij de ene helpt onder het tempo rijden en van daaruit schakelen goed. Bij de ander is het vooral consequent 1 tempo vasthouden en zorgen dat ze niet afzakken bijvoorbeeld. En bij andere is het weer veel afwisselen of soms een combinatie van dit alles afhankelijk van hoe het paard die dag is.
Hoe loopt hij buiten? Hoe is hij met een rengalopje?
Ik kijk ook altijd naar waar ze zelf enthousiast van worden. Spelenderwijs leren vertrekken op bijvoorbeeld alleen de stem. Leren meedenken met jou, sommige worden heel enthousiast van een sprongetje of een slalom.
Wat me wel opvalt inderdaad is dat hij buiten ook op z'n gemakkie begint. Alsof ie even in moet komen ofzo
pien_2010 schreef:Wij hadden hetzelfde en je schreef wellicht ook eens naar het voer krijgen.
Ons voer kan ik niet meer vinden maar het was laag in het eiwit en een soort muesli sport met speciale mineralen en vitaminen en daar deed hij het echt goed op.
Ik denk dat de voer van de link het wel benadert
https://www.voermeesters.nl/onze-produc ... de%20vacht.
Zelf zou ik hiervoor in overleg gaan met iemand die jouw paard kent en verstand heeft van voeren. Wij hadden sobere paarden die het goed deden op dit.
Bowo schreef:Aan het been krijgen is naar mijn mening meer dan alleen aan het been krijgen. Voor mij is een paard dat te weinig reageert op je hulp, niet aan het been. Heb je een paard dat uberhaupt niet meer reageert, dan gaat het verder dan alleen niet aan het been, vaak loopt het paard dan op de rem of zit die in zn eigen bubbeltje.
Een te kleine reactie is doorgaans goed op te lossen met het 1,2,3 riedeltje dat je beschrijft. Een paard dat totaal niet meer reageert moet je eerst zien te bereiken én die moet leren om voorwaarts te denken.
Herken je het bubbeltje probleem toevallig? Dat is stap 1. Stap 2 is, hoe krijg je hem daar weer uit? Daarvoor moet je toch echt ervaren hoe een paard reageert.
Daarbij moet je zorgen dat je uberhaupt al minder hoeft te corrigeren wanneer hij uit zn bubbeltje is. Alleen al de gedachte van vertragen of activiteitsverlies moet je proberen te corrigeren, zodat hij niet alleen voorwaarts blijft lopen, maar ook blijft denken. Hoe eerder je corrigeert, hoe kleiner je correctie ook kan zijn.
Berith schreef:Ooit ook zo'n paard gehad. Wat daar heeft geholpen is heel bewust onder het tempo van het paard gaan rijden, dus nog langzamer dan het paard zelf aangeeft, en dan een hulp voor voorwaarts geven. Dat werkte enorm goed.
Kelly_ann schreef:Ja, lastig.... Sommige paarden blijven gewoon lui ook al is alles qua gezondheid en management verder prima op orde. Maar die weg moet je wel eerst bewandelen om dat uit te sluiten.
En dan zit je met het 'mentale', is hij blij in het werk wat hij doet? Genoeg uitgedaagd? Genoeg afwisseling?
Ik heb wel eens een hengst voor iemand gereden en die ging alleen fijn lopen als ik dagelijks flink trainde en hem weer op scherp zetten. Die was op buitenritten fantastisch. Dus de dressuur carrière maar gestopt.
Er zijn wel wat mensen die zuiver positief trainen, R+ trainen. Ik zou het heel interessant vinden om deze casus eens heel strikt zo te (laten) trainen. Gewoon om te zien of dat een ander effect heeft dan hulpen steeds verzwaren.
Elisa2 schreef:Waar wordt ie wel voorwaarts en enthousiast van uit zichzelf?
CharlieVM schreef:Ik lees al heel veel goede tips en volgens mij ben je zelf ook al heel goed bezig. Ik lees ook dat hij nu pas 5 is. In combinatie met het feit dat het een paard is wat gemakkelijk sluit, en nu ongeveer op L niveau is, en klaar is om stapjes richting M/Z te zetten kan ik me voorstellen dat hij nog net de kracht mist om die voorwaartse drang te hebben en lengte te pakken. Ik heb ook zo’n compacte met een nuchter karakter en herken het wel van zijn jongere jaren. Ik denk dat als je doorgaat zoals je nu doet, balkjes en sprongetjes er bij pakt ter motivatie en zelf licht maar consequent blijft tijd wel eens de doorslaggevende factor kan zijn. Bij mijn pony hebben vooral heel veel trainen met balkjes (werd hij super enthousiast van), heuvel- en aquatraining (we staan bij de duinen en strand) enorm geholpen met opbouwen van kracht. En daarmee kwam het echte voorwaartse eigenlijk vanzelf.
lletam schreef:Elisa2 schreef:Waar wordt ie wel voorwaarts en enthousiast van uit zichzelf?
Het is meer dat het wat langer duurt voordat ie aan gaat. Met buiten rijden stapt hij wel met de oortjes erop het erf af, maar ook niet vlot.
In de baan zijn er echt wel dagen dat ik denk: ah, nu valt het kwartje om de volgende dag te denken: ik krijg hem nooit aan de gang..
lletam schreef:Nog ideeën qua voer? Hij krijgt normaal weidegang of onbeperkt ruwvoer, 1kg basisbrok en een halve schep fibrebeet per dag.