Paard eerlijk aan het been krijgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 16:16

Wat al eerder genoemd is; uitgebreid belonen waar je meer van wil zien :D Een andere insteek en een beetje omdenken kan heel helpend zijn. Die van mij rij ik af en toe met clicker, dat helpt heel goed om hem weer wat enthousiaster te krijgen. Of werk eens met pilonnen, ga daartussen overgangen rijden en geef bij elke pilon een voertje als hij goed op je hulp heeft gereageerd. Neem een grondwerk lesje van iemand die werkt met R+ of intrinzen en vraag hoe je dat kunt combineren met rijden. Wees creatief, zoek uit waar je paard enthousiast van wordt en zoek naar een manier om dat met rijden te combineren :)

JudithGigi

Re: Paard eerlijk aan het been krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 16:26

Bij mijn paard hielp het om niet meteen de wereld aan voorwaarts te willen, maar kleine schakelingen op zo licht mogelijke hulpen rijden en uitgebreid belonen wanneer ze goed reageert, vanuit daar kan ik het dan uitbreiden. Soms lijkt het een paar dagen later alsof je weer van 0 moet beginnen, maar met genoeg geduld (dat is soms mijn probleem) gaat het wel steeds beter.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 16:30

Wij hadden hetzelfde en je schreef wellicht ook eens naar het voer krijgen.

Ons voer kan ik niet meer vinden maar het was laag in het eiwit en een soort muesli sport met speciale mineralen en vitaminen en daar deed hij het echt goed op.
Ik denk dat de voer van de link het wel benadert
https://www.voermeesters.nl/onze-produc ... de%20vacht.

Zelf zou ik hiervoor in overleg gaan met iemand die jouw paard kent en verstand heeft van voeren. Wij hadden sobere paarden die het goed deden op dit.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 17:19

Aan het been krijgen is naar mijn mening meer dan alleen aan het been krijgen. Voor mij is een paard dat te weinig reageert op je hulp, niet aan het been. Heb je een paard dat uberhaupt niet meer reageert, dan gaat het verder dan alleen niet aan het been, vaak loopt het paard dan op de rem of zit die in zn eigen bubbeltje.

Een te kleine reactie is doorgaans goed op te lossen met het 1,2,3 riedeltje dat je beschrijft. Een paard dat totaal niet meer reageert moet je eerst zien te bereiken én die moet leren om voorwaarts te denken.

Herken je het bubbeltje probleem toevallig? Dat is stap 1. Stap 2 is, hoe krijg je hem daar weer uit? Daarvoor moet je toch echt ervaren hoe een paard reageert.

Daarbij moet je zorgen dat je uberhaupt al minder hoeft te corrigeren wanneer hij uit zn bubbeltje is. Alleen al de gedachte van vertragen of activiteitsverlies moet je proberen te corrigeren, zodat hij niet alleen voorwaarts blijft lopen, maar ook blijft denken. Hoe eerder je corrigeert, hoe kleiner je correctie ook kan zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 17:42

Mijn ruin is een diesel.
Ik heb daar enorm aan moeten wennen.
Die is niet meteen aan.

Van voren is hij dan stug. Buigen kan hij dan niet. En is niet vlot naar voren.

Toch sluit ik altijd wel met goede bovenstaande af.

Ik ga rijden en ja aan stappen of draven is wel reagenen. Maar hoeft niet fel of flitsend.
Met mijn hand doe ik niks.

Dan ga ik overgangen maken. Zowel op zit als been. Ja hij moet reageren. Meer niet.
Die overgangen maak ik steeds wat vaker achter elkaar. En als ineens is hij er.
En kan ineens lekker vlot vertrekken. Ineens ook fijn in de hand en nageeflijk. Logisch natuurlijk. En kan dan ook om mijn been buigen.

De truuk is echt zelf consequent zijn.
Niet bij in of uitstappen het laten versloffen.
Ja belonen bij goed gedrag. Maar echt voornamelijk het altijd duidelijk zijn.

Ja hij zal nooit het paard worden dat ik terug moet rijden. En ja elke keer begint zo.
Maar bij veel rijden is het dieselen iets korter.

Het is gewoon echt zijn karakter

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 17:58

Heeft het paard genoeg energie?

Mijn paard was ook enorm dood aan het been. Die krijgt nu wat krachtvoer. En heeft nu veel meer energie. Een beetje kuit is meer dan voldoende om het gas aan te krijgen nu!
Nu is het kuit, en voor wat opvangen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 18:30

Bij mij is het een combinatie van een aantal dingen die ik hier lees. Een stukje natuurlijke scheefheid, ik die onbewust de handrem erop zet, paard die zich afsluit bij spanning (en ontploft als het emmertje toch overloopt), en hij heeft ook vaak even de tijd nodig om de "aan" knop te vinden. Beste werkt het om hem in de stap al meteen van mij te laten zijn, ik bepaal het tempo en de richting. Heel langzaam stappen en weer wat versnellen, halthouden en weer wegstappen, en ook vierkantjes rijden wat ik hier al las. Hij wordt sowieso altijd fijner na galop, dus die pak ik ook vrij vlot mee. Overgangen stap-galop, gebroken lijntjes in galop helpen ook erg om hem lekker los van voren en voorwaarts denkend te krijgen. Bijkomend voordeel is dat hij bij mij is als hij lekker aan het werk is. Dan bouwt hij ook geen spanning op, en als hij dan wel eens ergens van schrikt is hij het heel snel weer kwijt.

Ik zou die van jou dus in stap al meteen dingen vragen, pasje wijken, halthouden en wegstappen, vierkantjes rijden, heel langzaam stappen en weer wat versnellen alles zodat hij met zijn aandacht bij jou is en sneller in de werkmodus komt.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 19:23

lletam schreef:
Elisa2 schreef:

Ik kijk altijd naar de bouw, bij de ene helpt onder het tempo rijden en van daaruit schakelen goed. Bij de ander is het vooral consequent 1 tempo vasthouden en zorgen dat ze niet afzakken bijvoorbeeld. En bij andere is het weer veel afwisselen of soms een combinatie van dit alles afhankelijk van hoe het paard die dag is.

Hoe loopt hij buiten? Hoe is hij met een rengalopje?

Ik kijk ook altijd naar waar ze zelf enthousiast van worden. Spelenderwijs leren vertrekken op bijvoorbeeld alleen de stem. Leren meedenken met jou, sommige worden heel enthousiast van een sprongetje of een slalom.

Wat me wel opvalt inderdaad is dat hij buiten ook op z'n gemakkie begint. Alsof ie even in moet komen ofzo

Ik las tussendoor dat hij makkelijk verzameld. Is het een warmbloed of een ander ras?
Meestal als ze makkelijk verzamelen lopen ze makkelijker bij elkaar als uit elkaar en hebben ze meer aanleg voor dragen dan stuwen. Heel mooi zou je denken maar niet als ze niet voorwaarts denken. Bij zo,n paard zou ik echter wel andersom gaan werken. Rustig laten loskomen in zijn eigen kleine gedragen bewegingen en deze pas daarna groter en meer naar voren gaan vragen dmv schakelen.[/quote]

Kwpn. Zoals je beschrijft is eigenlijk wat ik nu doe. Maar dat is dus elke dag opnieuw beginnen en altijd blijven motiveren.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 19:25

pien_2010 schreef:
Wij hadden hetzelfde en je schreef wellicht ook eens naar het voer krijgen.

Ons voer kan ik niet meer vinden maar het was laag in het eiwit en een soort muesli sport met speciale mineralen en vitaminen en daar deed hij het echt goed op.
Ik denk dat de voer van de link het wel benadert
https://www.voermeesters.nl/onze-produc ... de%20vacht.

Zelf zou ik hiervoor in overleg gaan met iemand die jouw paard kent en verstand heeft van voeren. Wij hadden sobere paarden die het goed deden op dit.

Met voer ben ik inderdaad ook al bezig. Maar meestal moet je dat wel een paar weken of maanden voeren voordat je resultaat ziet. Een sportmuesli is wel een goede suggestie.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 19:32

Bowo schreef:
Aan het been krijgen is naar mijn mening meer dan alleen aan het been krijgen. Voor mij is een paard dat te weinig reageert op je hulp, niet aan het been. Heb je een paard dat uberhaupt niet meer reageert, dan gaat het verder dan alleen niet aan het been, vaak loopt het paard dan op de rem of zit die in zn eigen bubbeltje.

Een te kleine reactie is doorgaans goed op te lossen met het 1,2,3 riedeltje dat je beschrijft. Een paard dat totaal niet meer reageert moet je eerst zien te bereiken én die moet leren om voorwaarts te denken.

Herken je het bubbeltje probleem toevallig? Dat is stap 1. Stap 2 is, hoe krijg je hem daar weer uit? Daarvoor moet je toch echt ervaren hoe een paard reageert.

Daarbij moet je zorgen dat je uberhaupt al minder hoeft te corrigeren wanneer hij uit zn bubbeltje is. Alleen al de gedachte van vertragen of activiteitsverlies moet je proberen te corrigeren, zodat hij niet alleen voorwaarts blijft lopen, maar ook blijft denken. Hoe eerder je corrigeert, hoe kleiner je correctie ook kan zijn.

Ik probeer hem inderdaad te leren om voorwaarts te denken. Dus juist minder doen, kleine hulp geven en de juiste reactie daarop belonen. Soms lukt dat. Vaak ook niet, ja en dan zul je dus toch iets moeten doen om reactie te krijgen. Maar dan denk ik weer, ja nu leer ik hem te reageren op de grote hulp. En dat stukje daartussen, daar ligt de uitdaging denk ik. Van steeds corrigeren krijg je juist dat je constant blijft drijven en die kant wil ik juist niet op.

Ik weet niet of hij echt in een bubbeltje zit. Ik ken hem al van jongs af aan en juist voor zijn relaxte karakter ben ik eigenlijk gevallen. Te oud voor die hete stuiterballen ;)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 19:48

Ja, lastig.... Sommige paarden blijven gewoon lui ook al is alles qua gezondheid en management verder prima op orde. Maar die weg moet je wel eerst bewandelen om dat uit te sluiten.

En dan zit je met het 'mentale', is hij blij in het werk wat hij doet? Genoeg uitgedaagd? Genoeg afwisseling?

Ik heb wel eens een hengst voor iemand gereden en die ging alleen fijn lopen als ik dagelijks flink trainde en hem weer op scherp zetten. Die was op buitenritten fantastisch. Dus de dressuur carrière maar gestopt.

Er zijn wel wat mensen die zuiver positief trainen, R+ trainen. Ik zou het heel interessant vinden om deze casus eens heel strikt zo te (laten) trainen. Gewoon om te zien of dat een ander effect heeft dan hulpen steeds verzwaren.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 21:53

Berith schreef:
Ooit ook zo'n paard gehad. Wat daar heeft geholpen is heel bewust onder het tempo van het paard gaan rijden, dus nog langzamer dan het paard zelf aangeeft, en dan een hulp voor voorwaarts geven. Dat werkte enorm goed.

Deze kan idd de traagste paarden vlot maken. Dit met veel schakel werk

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-24 08:53

Kelly_ann schreef:
Ja, lastig.... Sommige paarden blijven gewoon lui ook al is alles qua gezondheid en management verder prima op orde. Maar die weg moet je wel eerst bewandelen om dat uit te sluiten.

En dan zit je met het 'mentale', is hij blij in het werk wat hij doet? Genoeg uitgedaagd? Genoeg afwisseling?

Ik heb wel eens een hengst voor iemand gereden en die ging alleen fijn lopen als ik dagelijks flink trainde en hem weer op scherp zetten. Die was op buitenritten fantastisch. Dus de dressuur carrière maar gestopt.

Er zijn wel wat mensen die zuiver positief trainen, R+ trainen. Ik zou het heel interessant vinden om deze casus eens heel strikt zo te (laten) trainen. Gewoon om te zien of dat een ander effect heeft dan hulpen steeds verzwaren.

Hij kan niet praten maar voor zover ik in kan schatten is het een vrolijk, gezond paard met een werkweek van 3-6 uur en veel vrije tijd.
Ik probeer mijn paarden altijd met weinig hulpen te rijden maar deze is vanaf dag 1 gewoon niet snel onder de indruk. Ook aan de hand met grondwerk, daar heb ik in het begin ook hulp bij gevraagd.

Dit is ook de eerste die ik bewust met klikker- en voer beloning ben gaan trainen. Juist omdat ik de hulpen niet zwaarder wil maken. Daarom zijn we ook al een eind gekomen, waar ik ook super blij mee ben!

Aan de ene kant is de basis dusdanig bevestigd dat ik nu een stap verder kan. Ik rijd geen wedstrijden maar voor de beeldvorming loopt ie L niveau dus wil je langzaam richting M/Z. Maar nu kom ik mezelf toch tegen dat de basis dus nog niet goed genoeg is. En dat is m.i. het onvoorwaardelijk aan het been zijn en de impuls.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 08:59

Helen Langehaneberg noemt het "zelflopers", dan kun je met zit -terug - en kuit - voorwaarts - schakelen
maar wat je zegt een goede basis is essentieel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 09:40

Waar wordt ie wel voorwaarts en enthousiast van uit zichzelf?

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 19:19

Ik lees al heel veel goede tips en volgens mij ben je zelf ook al heel goed bezig. Ik lees ook dat hij nu pas 5 is. In combinatie met het feit dat het een paard is wat gemakkelijk sluit, en nu ongeveer op L niveau is, en klaar is om stapjes richting M/Z te zetten kan ik me voorstellen dat hij nog net de kracht mist om die voorwaartse drang te hebben en lengte te pakken. Ik heb ook zo’n compacte met een nuchter karakter en herken het wel van zijn jongere jaren. Ik denk dat als je doorgaat zoals je nu doet, balkjes en sprongetjes er bij pakt ter motivatie en zelf licht maar consequent blijft tijd wel eens de doorslaggevende factor kan zijn. Bij mijn pony hebben vooral heel veel trainen met balkjes (werd hij super enthousiast van), heuvel- en aquatraining (we staan bij de duinen en strand) enorm geholpen met opbouwen van kracht. En daarmee kwam het echte voorwaartse eigenlijk vanzelf.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-24 08:44

mce schreef:
Helen Langehaneberg noemt het "zelflopers", dan kun je met zit -terug - en kuit - voorwaarts - schakelen
maar wat je zegt een goede basis is essentieel.

De zogenaamde houwer en douwer inderdaad. Ik heb eerder een trage wel weer vlot gekregen dus ik weet dat het wel kan.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-24 08:48

Elisa2 schreef:

Het is meer dat het wat langer duurt voordat ie aan gaat. Met buiten rijden stapt hij wel met de oortjes erop het erf af, maar ook niet vlot.

In de baan zijn er echt wel dagen dat ik denk: ah, nu valt het kwartje om de volgende dag te denken: ik krijg hem nooit aan de gang..

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-24 08:49

CharlieVM schreef:
Ik lees al heel veel goede tips en volgens mij ben je zelf ook al heel goed bezig. Ik lees ook dat hij nu pas 5 is. In combinatie met het feit dat het een paard is wat gemakkelijk sluit, en nu ongeveer op L niveau is, en klaar is om stapjes richting M/Z te zetten kan ik me voorstellen dat hij nog net de kracht mist om die voorwaartse drang te hebben en lengte te pakken. Ik heb ook zo’n compacte met een nuchter karakter en herken het wel van zijn jongere jaren. Ik denk dat als je doorgaat zoals je nu doet, balkjes en sprongetjes er bij pakt ter motivatie en zelf licht maar consequent blijft tijd wel eens de doorslaggevende factor kan zijn. Bij mijn pony hebben vooral heel veel trainen met balkjes (werd hij super enthousiast van), heuvel- en aquatraining (we staan bij de duinen en strand) enorm geholpen met opbouwen van kracht. En daarmee kwam het echte voorwaartse eigenlijk vanzelf.

Goed om te horen, dat geeft hoop!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 09:04

lletam schreef:
Elisa2 schreef:

Het is meer dat het wat langer duurt voordat ie aan gaat. Met buiten rijden stapt hij wel met de oortjes erop het erf af, maar ook niet vlot.

In de baan zijn er echt wel dagen dat ik denk: ah, nu valt het kwartje om de volgende dag te denken: ik krijg hem nooit aan de gang..

Heeft ie dan geen spierpijn? Voor sommige paarden helpt het om ze minder vaak te rijden.

Kun je hem vlot (vlotter) krijgen aan de longe?

Klinkt een beetje als een dieseltje trouwens.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-24 09:08

Hij loopt 3-4x in de week onder zadel waarvan sowieso een keer een rondje buiten. Ik rijd max. 2 dagen achter elkaar. Longeren doe ik zo min mogelijk, eigenlijk alleen om beweging te geven buiten het weide seizoen.

Conclusie kan best zijn dat het een diesel is. Maar ook een diesel moet uiteindelijk onvoorwaardelijk voorwaarts zijn toch?

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-24 09:15

Nog ideeën qua voer? Hij krijgt normaal weidegang of onbeperkt ruwvoer, 1kg basisbrok en een halve schep fibrebeet per dag.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 09:33

lletam schreef:
Nog ideeën qua voer? Hij krijgt normaal weidegang of onbeperkt ruwvoer, 1kg basisbrok en een halve schep fibrebeet per dag.

nee , helaas werkt dat per paard zo verschillend,

ken het paard niet maar ook diesels kunnen "zelflopers" worden vaak hebben ze een andere aanpak nodig en werkt het " standaart" partroon niet.

nogmaals ik ken uw wijze van rijden en uw paard niet, maar een andere aanpak zou kunnen helpen, ook in uw eigen rijden, denken en doen moet u uit een comfortzone durven stappen, kan soms heel verhelderend werken.

Juist met die paarden die zichzelf makkelijk sluiten - zijn vaak introvert - is het zaak om dat - vanaf het begin - niet toe te staan, dat is voor hun een comfortzone,

daar moeten ze eerst uit, door ze met intervallen/tempowisselingen soms extreem voorwaarts over balkjes ect., leren een andere balans te vinden, deze paarden zijn vaak introvert en dat vraagt een andere aanpak,

maar oplosingen zoeken die voor uw paard nuttig kunnen zijn vindt u alleen door heel creatief afwisseling te bieden,

longeren en 'm flink voorwaarts houden met de zweep ( klappen niet slaan) balkjes laten lopen in een hoog tempo zodat het met "aandacht er bij" moet gaan lopen kan het soms even uit de comfortzone halen

weet niet of het kan maar ga b.v.. eens een crostraining doen, of springen 'n andere uitdaging kan het soms uit die comfortzone halen,

merk vaak dat paarden vanaf begin tevaak te eenzijdig opgeleid zijn en dan mentaal de spirit gaan missen.

eerst leren een andere balans te vinden, fysiek en mentaal meer in overeenstemming.
Laatst bijgewerkt door mce op 01-09-24 10:12, in het totaal 5 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 09:38

Heb nu meerdere flegmatieke paarden aan gekregen met loswerken en op de grond enthousiaste toe voegen. Dit onder zadel uitbouwen.

Vergeet niet, we zitten soms zelf onze paarden ook in de weg.
Verkeerde zit, manier van aansporen, handhouding, kan allemaal mee of tegen werken.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 10:04

Ik heb ook zo’n diesel…. Als ie nou eenmaal ‘aan’ is is hij op een minimale hulp te rijden maar elke keer moet ik dat proces doorlopen. Voertips heb ik niet; dat heeft bij die van mij niks uitgemaakt. Ik rijd heel veel overgangen, ‘rare’ figuren en neem de galop al heel snel mee. Ik pak m pas meer op als hij ‘aan’ is.