Achterbenen springen over in verkeerde galop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 09:00

Femke_SVR schreef:
Nee ik gebruik op dit moment geen hulpmiddelen bij het longeren. Ze loopt meestal wel met het hoofd naar buiten aan de longe. Wel fijn dat het geen fysiek probleem is. Zijn er hulpmiddelen die ik kan gebruiken om haar daarbij te helpen?

Ik zou er niet te hard vanuit gaan dat het geen fysiek probleem is. Dat kan nog steeds. Ik zou sowieso een nieuw paard na willen laten kijken, helemaal omdat jij zelf niet gekeurd hebt wat al niet slim is, helemaal niet bij een paard met zo'n vage achtergrond. Een fysio oid voordat je ermee aan de slag gaat zou ik juist slim vinden en het eerlijkste naar het paard toe, zodat die pok echt goed in z'n vel zit en je dus een goed begin hebt. En begeleiding zoeken, zowel in het longeren als het rijden.
Een fysio kan je ook meteen oefeningen geven en aangeven waar op te letten tijdens trainingen. Daar heb je meer aan, want die heeft het paard dan gezien en gevoeld.

Mijn paard deed het omspringen op beide handen en kwam toch echt vanuit een fysiek probleem.

Heb je er wel een zadelmaker bij gehad?
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 15-07-24 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 09:21

Femke,

zou als eerste goede begeleiding zoeken, weet niet hoeveel kennis je hebt van fysieke problemen bij een paard en hoe dat op te lossen

wat jij benoemd heet: overkruist

je kunt haar helpen door gymnastische oefeningen te doen, grondwerk b.v. maar ook dan is het handig om iemand erbij te hebben die je de juiste oefeningen kan laten doen en je leert te zien hoe het goed gaat

longeren met bijzetten of dubbele longeerlijnen moet je wel handig in zijn anders werkt het gewoon averechts, en gaat een paard compenseren, daar zijn ze heel goed in

veel recht uit stappen en draven - galop even vergeten - balkjes draven en dan zelf iets in verlichte zit zodat de rug kan ontspannen b.v. kan helpen de balans te ontwikkelen

Compenseren/Compensatie :
Compensatie is het vervangen of aanvullen van iets dat tekort schiet of vervallen/uitgevallen is. Bij een paard betekent dit het volgende; wanneer er sprake is van een beperkende factor in het bewegingsapparaat zal het paard gaan compenseren. Dat wil zeggen bepaalde structuren ontlasten en anderen overbelasten.
https://www.equicare-plus.com/wat-is-compensatie/#

Een paard dat overkruist gaat of telkens de verkeerde galop aanneemt is niet recht gericht en in balans. Door geen logische opbouw in de africhting van je paard kan dit erin sluipen. Ook kan het zijn dat je paard altijd al moeite heeft met de linker- of rechter galop. Het paard zal alleen maar meer uit balans raken en scheef gaan. Recht richten van je paard is dus erg belangrijk.

https://ruitergevoel.com/verkeerde-galo ... ringen/#:~:
Laatst bijgewerkt door mce op 15-07-24 09:50, in het totaal 3 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Achterbenen springen over in verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 09:23

Ik zou er zeker een fysio of osteo bijhalen.
Dikke kans dat er wat vast zit en dan kun je longeren tot je een ons weegt maar dat ga je niet zomaar los krijgen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 09:36

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 10:37

Zeker een professional inschakelen, een paard dat over kruist galoppeert is aan het compenseren. Dit kan simpelweg een tekort aan kracht zijn maar dit kan leiden tot problemen. Overkruist kan ook zeker uit een fysiek probleem komen; rug, si, bekken, knie ed.
Paard goed laten behandelen door een (fysio)therapeut en begeleiding zoeken met training. Is even een investering maar gaat jullie wel beter op weg helpen dan nu 'aanklooien'

Ik zit als revalidatie trainer in een landelijk netwerk, mocht je namen willen van goede instructeurs mag je me pben

Femke_SVR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 13:57

mce schreef:
https://horseconnect.nl/longeren-zonder-hulp/

Femke,
mocht je tijd en zin hebben om te lezen, altijd fijn te weten waarop je moet letten als je gaat longeren. het helpt je je kennis te vergroten

Ah fijn dankjewel ik zal het zeker lezen!

Hingarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 15:29

Is het een merrie ?
Heb je haar gescand op dracht?

Veel merries die uit Ierland komen blijken drachtig te zijn.

En als ze drachtig zijn word galopperen natuurlijk ook een stuk moeilijker.