Leuk, al die reacties
!
Ik zal proberen om jullie vragen allemaal te beantwoorden
!
We waren met een groep van 10 paarden: 2 IJslanders, 2 QHs, 1 mix, 1 Welsch Cob, 1 Haffi, 1 Lewitzer (Mulan), 1 Fries (Ynskje) en 1 Ehh... (ik kan er even niet opkomen
!)
*Annetje: de "slimste" van alle paarden was de Haflinger; die deed echt alle oefeningen, alsof ze nog nooit wat anders als circus kunstjes had gedaan
!
Volgens mij vonden alle paarden het leuk om mee te doen. Er was er echt geen eentje bij die echt "staakte"
.
Wel was een van de IJslandertjes af-en-toe behoorlijk koppig
!
*Maya: dat ja en nee schudden is niet moeilijk hoor
! Je maakt in principe gebruik van hun natuurlijk reacties! Bij het nee schudden, neem je bijv. een klein stomp voorwerpje (stukje houtsnipper uit de bak, steentje met een ronde punt oid), waarmee je je paard in z´n hals "prikt". Dit doet geen zeer, het irriteerd hem/haar alleen een beetje
! Ondertussen zeg je tegen je paard "Zeg eens nee!" Omdat je paard dat "geprik" maar lastig vindt, zal het automatisch met z´n hoofd schudden, wat jij natuurlijk met wat lekkers beloond
!
Dit doe je gewoon een paar keer en je wisselt het af met de andere oefeningen, zodat het geen saaie bedoening wordt. Je paard zal op een gegeven moment doorhebben, dat "nee schudden" wat lekkers opleverd en reageerd dan ook al snel op jou commando ""Zeg eens nee", zonder dat je hem nog "prikt". Je moet wel opletten, dat hij niet gaat schudden als jij het commando nog niet hebt gegeven, in de hoop dat er wat lekkers te halen valt
! (doet ´ie dat, dan vooral niet belonen !!)
Bij het ja zeggen, gaat het in principe hetzelfde, met het verschil dat je hem voor op de borst "prikt" en tegelijkertijd het commando "zeg eens ja" geeft.
Bij "hoe lacht het paard?!" (flemen), neem je wat lekkers tussen je middelvinger en duim, je wijsvinger hef je op, in de zin van "let op". Je gaat dan met je opgeheven vinger voor z´n neus staan en zegt "hoe lacht het paard?!" Intussen hef je je hand met het lekkers een stukje hoger. Het paard zal ook met z´n koppie mee naar boven gaan en gaan flemen (lachen
) om toch vooral bij dit lekkers te komen.
*Tanja, voordat de clinic begint, houd Peter altijd een voorstellings ronde.
Iedereen stelt zich voor en hij vraagt ons wat we van de clinic verwachten.
Iedereen was van mening "dat mijn paard het vast-en-zeker niet zo goed zou kunnen".
Uiteindelijk bleek, dat ieder paard het wel allemaal kon, al heeft natuurlijk ieder paard wel zo z´n voorkeuren voor bepaalde oefeningen
!
Bijv. het voetbal spelen; 1 van de IJlanders en de Welsch Cob, vonden dat al snel heel leuk en liepen echt met een been de bal naar iemand anders te schoppen. Yns daarentegen, nam de bal alleen maar mee tijdens het lopen omdat het wat lekkers opleverde
!
*Galisteka, met het staan op het podest ben ik wel even bezig geweest. Wat jullie op de foto´s niet zien, is dat iemand geholpen heeft, om haar ene achterbeen op het podest te zetten
.
Als de paarden de oefeningen voor het eerst doen, snappen ze gewoon niet zo goed, wát je nou precies van ze verlangd...
Als het eerste achterbeen er eenmaal opstaat, volgt het tweede meestal wel vanzelf en anders geeft jou helper ze nog een kleine impuls, onder aan het been; heel rustig ga je dan met je hand naar beneden en "duwt" een beetje tegen het been aan.
*Gwen, met Yns is okay, met Dikke
en met Jaike wacht ik nog maar even
! (Tenzij je natuurlijk van plan bent, om pas over een jaar of 3 weer te komen
!!)
Het lijkt allemaal veel werk, maar omdat je de oefeningen steeds wisselt, bied je je paard ook steeds weer afwisseling. Natuurlijk zijn we er 2 dagen intensief mee bezig geweest, maar we hadden allemaal er best nog 2 dagen aan willen hangen
!
Laatst bijgewerkt door Sterre op 11-03-04 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt