In achteruit.. binnenbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Onemillion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 23:06

Elisa2 schreef:
Ik heb ook zo'n exemplaar gehad, mankeerde medisch niks maar was ook zo'n tester. Ken er meerdere trouwens.

Het advies wat ik je kan geven is om het voor te zijn en slimmer te zijn dan hem, gaat ie achteruit stuur hem maar achteruit en laat hem expres een heel rondje achterwaarts over de hoefslag gaan. Zolang als wat hij doet maar van jou is en blijft en niet van hem en je niet het gevecht aan gaat.

Ga maar halsstrekken in draf, en in stap geef je hem voorlopig niet lang zodat ie geen kans krijgt om dit te doen. Ga korte stukjes stappen zonder lang zodat hij niet denkt dat hij klaar is is.

Bij dit soort paarden is het belangrijk om ze voor te zijn, hoe meer succes ze hebben met hun gedrag hoe meer ze blijven uitproberen.

Dankjewel ! Ja deze tip kreeg ik ook van m’n lesgeefster.. hem voor zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 08:53

Het kan prima zijn dat hij de link gelegd heeft tussen ontspannen stappen en klaar.
Ipv eerst je teugels oppakken kun je hem ook eens met losse teugel aandraven en dan pas oppakken.

Ik heb zo‘n aangeleerd probeempje eens opgelost door letterlijk iedere 2 rondjes even de teugels los te laten en weer op te pakken. Daarna was de associatie weg. Sterker nog, als je het paard even de teugels losgooit na iedere goede oefening dan worden ze vaak zelfs enthousiaster als je ze weer oppakt.

Idem met paarden die geleerd hebben dat afstappen betekend dat je klaar bent, die kunnen dan ook heel raar uit de hoek komen. Dan plan je in dat je meermaals af en opstapt.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 10:00

:')
sasja0705 schreef:
...
Toen ik in 1996 mijn Joey kocht (hij was 16 en klophengst) was hij absoluut niet te bereiden. De eigenaar voor mij had hem van de slager weg maar na 4 weken weer te koop….

:= Sorry, hier moest ik even echt gniffelen: dan heeft een slager er idd niks aan wanneer die niet te bereiden was _O-

Maar ts: heb al veel goede tips en inzichten gelezen. Mijn vermoeden zou ook zijn dat het staak gedrag is omdat paard vindt/dacht klaar te zijn. Of dus aangeleerd gedrag eigelijk. Dus dat patroon doorbreken door op een andere manier rust te geven, zoals bijvoorbeeld aan die lange teugel draven.