Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Miss_Mii21 schreef:Wij hebben een osteopaat gehad, die zei 'we kunnen je paard niet beter krijgen' en nu een DIERENARTS osteopaat en we hebben klachten onder controle en stabiel.
Dus ik zou een DIERENARTS / osteopaat om advies vragen ; dat kan weer andere inzichten geven in combinatie met een goede instructeur die wellicht zelf ook niveau rijdt en derhalve veel inzicht heeft (en misschien ook les geeft voor verschillende paarden). Die combi heeft bij ons heel goed geholpen. Na jaren tobben hebben we met die combi nu ons paard op de rit.
Terwijl de vorige osteopaat zei: ik kan niks meer doen. De dierenarts praktijk zei: je moet een klinische keuring uitvoeren voor kreupelproblemen. En nu met de juiste behandeling/personen er bij hebben we m'n paard klachtenvrij. Maar dit is mijn individuele persoonlijke ervaring.
Rij je goed voorwaarts? Zwiepen met staart kan op rugpijn/-problemen slaan. Zadel gecontroleerd? Wij hadden een zadelmaker die een zadel aanmeette, waar mijn paard kreupel op liep na 2 maanden. De dierenarts zei nog: kijk hier en hier, dit ligt niet goed. Gediplomeerde zadelmaker.... dus misschien eens second opinion vragen?
Elisa2 schreef:Jouw paard is simpelweg scheef..
Ik denk dat het dus allemaal rijtechnisch is, maar dat medisch wel uitgesloten moet worden.
Ik zou zeggen, zoek een instructeur die hier ervaring in en mee heeft. Laat je paard goed losmaken qua spieren, ga gymnastiseren/ rechtrichten onder begeleiding eerst aan de longe en daarna ohz.
3heathcliff5 schreef:Sinds een half jaartje instructie waar jullie samen veel vooruitgang mee boeken. Wanneer is het zadel voor het laatst gecontroleerd? Elke 10 maanden laten checken is mooi, maar als je paardje nu ineens veel beter loopt, kan het zijn dat het zadel eerder aangepast moet worden op de nieuwe bespiering. Soms kan dat een periode elke 3-6 maanden zijn.
horsegirlyin schreef:Iemand tips om dat staartzwiepen op been er af te krijgen?
Kimsel94 schreef:Osteopaten hebben helaas geen ogen waarmee ze in het lijf kunnen kijken. Zaken als artrose en kissing spines kunnen zij dus helaas niet diagnosticeren en je zal daarvoor dus echt röntgenfoto's door een arts moeten laten maken om het medische uit te laten sluiten
horsegirlyin schreef:Iemand ervaring?
Mijn pony is vroeger manege pony geweest waar ze jaren met slecht zadel moest rijden, hierdoor bokte ze heel vaak als ze moest aanspringen in galop.
2 jaar geleden heb ik haar gekocht, nieuw passend zadel gekocht en sinds dien bokt ze vrijwel nooit meer.
Nu hebben we in de lessen gemerkt dat ze op de rechterkant veel lastiger is als links vooral stelling doet ze lastiger en aanspringen ik galop beide kanten.
Ik denk dat het nog van het oude zadel komt, er zijn al verschillende keren 2 osteopaten geweest hebben nooit iets gevonden buiten dat ze soms is ergens vast zit, iemand ervaring mee? Komt het door vroeger dat zadel slechte ervaring? Komt het omdat ze vaak vast zit? Is het rijtechnisch?