Paard kan niet normaal draven…

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 13:56

Suzanne F. schreef:
Dat klinkt bijzonder. Ik zou dan eerst willen weten hoe ze loopt in vrijheid en aan de longe. En dan aan de bijzet aan de longe. Als ik daar een beeld van heb kan ik beter inschatten wat de oorzaak of oplossing zou kunnen zijn. Het kan namelijk nu vanalles zijn, kan ook aan de ruiter liggen.
Foto’s van de rug en hals zijn gemaakt?

Met bijzet aan de longe ??
Wat wil je daarmee bereiken is een achterhaalde methode en erg ouderwets.
Je kan een paard niet technisch goed trainen als je hem vast zet, een paard longeren doe je met respect en lichaamstaal en de secondaire hulpen , bijzet is onmacht en onkunde van de trainer , het zou verboden moeten worden.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 14:00

midgie schreef:
Suzanne F. schreef:
Dat klinkt bijzonder. Ik zou dan eerst willen weten hoe ze loopt in vrijheid en aan de longe. En dan aan de bijzet aan de longe. Als ik daar een beeld van heb kan ik beter inschatten wat de oorzaak of oplossing zou kunnen zijn. Het kan namelijk nu vanalles zijn, kan ook aan de ruiter liggen.
Foto’s van de rug en hals zijn gemaakt?

Met bijzet aan de longe ??
Wat wil je daarmee bereiken is een achterhaalde methode en erg ouderwets.
Je kan een paard niet technisch goed trainen als je hem vast zet, een paard longeren doe je met respect en lichaamstaal en de secondaire hulpen , bijzet is onmacht en onkunde van de trainer , het zou verboden moeten worden.

ben het met je eens,

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 14:22

Onzin..de meeste mensen kunnen niet (meer) longeren tegenwoordig helaas. Alles valt of staat met het gebruik van de hulpmiddelen. Niet te strak doen en niet vastzetten en het is juist een toevoeging waardoor ze het lijf beter leren gebruiken. Waarbij ik zelf liever een touwtje dan de klassieke bijzet gebruik, daar zit teveel ruis op. Voorwaarde is wel dat net als met rijden, het paard van achter naar voren moet lopen.

Suzanne F.

Re: Paard kan niet normaal draven…

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 15:02

Met bijzet longeren is in de handen van een kundig iemand vriendelijker dan het meeste rijden wat ik om me heen zie. En dan denken ze paardvriendelijk bezig te zijn met bitfitters en osteopaten etc. Maar rijtechnisch lijkt het nergens op en rijden ze hem alleen maar vaster en schever. Vaak zelfs zonder dat ze het zelf door hebben.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 15:08

Elisa2 schreef:
Onzin..de meeste mensen kunnen niet (meer) longeren tegenwoordig helaas. Alles valt of staat met het gebruik van de hulpmiddelen. Niet te strak doen en niet vastzetten en het is juist een toevoeging waardoor ze het lijf beter leren gebruiken. Waarbij ik zelf liever een touwtje dan de klassieke bijzet gebruik, daar zit teveel ruis op. Voorwaarde is wel dat net als met rijden, het paard van achter naar voren moet lopen.

Gebruik gewoon je handen... die voelen meer. Je hebt er echt helemaal niets aan je paard bij te zetten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 15:11

Onemillion schreef:
Ik heb wel gemerkt als onze piste goed ligt is het erger.. is het een beetje los (mul) dan gaat het beter

Staat je paard op blote voeten? Of misschien op een beslag dat niet helemaal fijn ligt?

Ik vind dit namelijk veelzeggend. Een paard met gevoelige voorvoeten zal eerder kiezen voor stap (weinig impact), of galop (gewicht naar achter verplaatsen) om gevoelige voeten te ontzien.
Ik zie dit ook nog niet terug in eerdere tips of de door jou genoemde onderzochte zaken.

Soms is het namelijk gewoon zoiets vreselijk simpels...

Een paard met pijnlijke voeten kan nu eenmaal niet goed door het lijf lopen. Op den duur zie je dan een veelvoud aan compensaties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 15:11

Als ik goed kijk zie ik je paard niet blij zijn met het zadel.
Laat je zadel eens nakijken en dan het schoft gedeelte want daar komt de meeste wrijving vandaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 15:23

Ninx schreef:
Elisa2 schreef:

Gebruik gewoon je handen... die voelen meer. Je hebt er echt helemaal niets aan je paard bij te zetten.

Ik gebruik mijn handen sowieso als ik longeer hoor ;) doe het niet met mijn voeten. :+

En inderdaad Suzanne, het grootste probleem is in de meeste gevallen nog altijd de ruiter/ trainer. Vind het jammer dat er zo weinig goede rij en trainingstechnische kennis is tegenwoordig.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 15:37

Elisa2 schreef:
Ik gebruik mijn handen sowieso als ik longeer hoor ;) doe het niet met mijn voeten. :+

En inderdaad Suzanne, het grootste probleem is in de meeste gevallen nog altijd de ruiter/ trainer. Vind het jammer dat er zo weinig goede rij en trainingstechnische kennis is tegenwoordig.

Die is er wel....

Maar als jij je paard traint door hem vast te zetten en daarmee de hoofd-halshouding te bepalen, vind ik dat geen verstandige keuze.
Een paard kan meesterlijk compenseren, dus voor het oog ziet het er vast actief, ontspannen en goed uit. Je begint dan je boek te lezen van achter naar voor.... in de omgekeerde volgorde dus.

Maar in principe wil je die constante aanleuning toch verkrijgen door een correct gebruik van de rest van het lijf.
Ik werk ook met dubbellonge. Maar wil voelen welke teugel er meer aangenomen wordt, wil kunnen finetunen. Als er al touwtjes zitten is dat allemaal niet zo zinnig.
Om recht te richten moet je toch even van een schouder af kunnen sturen, even drie passen een buitenachterbeen onder de massa en weer rechtmaken. Een volte, een vierkant, even een lange zijde pakken en steeds kunnen blijven 'voelen'. Ik begrijp niet hoe ik dat zou moeten doen als ik mijn paard bijzet.
Dat doet echt af aan de subtiliteit.

Ik vind het onzin dat er geen goede trainers zijn. Die zijn er wel. Maar net zoals timmerlieden, huisschilders, en hoefsmeden zijn het er niet heel vreselijk veel.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 10-08-23 15:38, in het totaal 3 keer bewerkt

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 15:37

Onemillion schreef:
Ok dankjewel voor het meedenken en de tips.

Ik ga de dierenarts bellen om de benen/pezen te laten nakijken.

Rug en hals zijn ok die heb ik vorig jaar op foto laten zetten omdat ik toen dacht dat ze mss kissing spines ofzo zou hebben.

Nu even kijken hoe de uitkomst zal zijn.
Hopelijk is ze te behandelen als er iets gevonden wordt.. is ook niet de bedoeling dat ze op wedstrijd gaat maar wat licht piste werk hier een paar keer per week…

Anders kan ik haar op vroeg pensioen zetten als weidemaatje bij de andere paarden hier.

Of ze zou ook nog kunnen dienen als wandelpaard want ze is heel braaf.. en om te stappen is ze heel fijn en ontspannen.

Wil ze niet onnodig belasten of dat ze pijn heeft.

Ik denk dat het niet nodig is hoor, om haar op pensioen te zetten of alleen als wandelpaard te gebruiken. Vaak is het wel op te lossen. Niet altijd natuurlijk, maar er is nog genoeg tussen hoe ze nu is en op pensioen zetten. Ik heb er te weinig verstand van om je goed advies te geven. Maar de benen ed checken en of het zadel goed ligt kan geen kwaad. Mocht het probleem idd zijn dat ze scheefgereden is, dan kan dat in de meeste gevallen wel goed komen. Maar nadat het paard weer "recht" is, is het wel noodzakelijk dat de ruiter begrijpt waardoor het paard scheef gereden is, en wat het moet doen om dit in de toekomst te voorkomen. Daar kan een goede (!) Instructice je bij helpen. Niet iedereen die les geeft kan dat, maar het is het zoeken wel waard.

Succes.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 15:47

Ninx schreef:
Elisa2 schreef:

Die is er wel....

Maar als jij je paard traint door hem vast te zetten en daarmee de hoofd-halshouding te bepalen, vind ik dat geen verstandige keuze.
Een paard kan meesterlijk compenseren, dus voor het oog ziet het er vast actief, ontspannen en goed uit. Je begint dan je boek te lezen van achter naar voor.... in de omgekeerde volgorde dus.

Maar in principe wil je die constante aanleuning toch verkrijgen door een correct gebruik van de rest van het lijf.
Ik werk ook met dubbellonge. Maar wil voelen welke teugel er meer aangenomen wordt, wil kunnen finetunen. Als er al touwtjes zitten is dat allemaal niet zo zinnig.
Om recht te richten moet je toch even van een schouder af kunnen sturen, even drie passen een buitenachterbeen onder de massa en weer rechtmaken. Een volte, een vierkant, even een lange zijde pakken en steeds kunnen blijven 'voelen'. Ik begrijp niet hoe ik dat zou moeten doen als ik mijn paard bijzet.
Dat doet echt af aan de subtiliteit.

Ik vind het onzin dat er geen goede trainers zijn. Die zijn er wel. Maar net zoals timmerlieden, huisschilders, en hoefsmeden zijn het er niet heel vreselijk veel.

Als je goed leest dan zie je dat ik schrijf dat je nooit het hoofd moest vastzetten en het paard ten alle tijden het hoofd omhoog moet kunnen brengen.

En waarom je dan touwtjes gebruikt? om de schouder te begrenzen, te zorgen dat het paard het hoofd niet kantelt. Te zorgen dat het in horizontaal evenwicht gaat lopen en niet teveel op de voorhand komt. En DIE kennis, die lijkt helaas heel erg te missen..ik zie mensen bijzet en touwtjes misbruiken, een houding afdwingen en idd van voor naar achter werken. En ik zie mensen die helemaal niks gebruiken waarbij het paard teveel op de voorhand loopt en wegloopt over de buitenschouder en het hoofd kantelt.

Op die manier met touwtjes longeren is dus zeker wel heel nuttig en een goed begin om daarna een vervolgstap te maken met de dubbele longe. Ik ken genoeg paarden die ik niet gelijk aan de dubbele longe zou pakken omdat die stap gewoon te groot is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 15:55

Onder het oude zadel deed ze het niet?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 16:01

Elisa2 schreef:
Als je goed leest dan zie je dat ik schrijf dat je nooit het hoofd moest vastzetten en het paard ten alle tijden het hoofd omhoog moet kunnen brengen.

En waarom je dan touwtjes gebruikt? om de schouder te begrenzen, te zorgen dat het paard het hoofd niet kantelt. Te zorgen dat het in horizontaal evenwicht gaat lopen en niet teveel op de voorhand komt. En DIE kennis, die lijkt helaas heel erg te missen..ik zie mensen bijzet en touwtjes misbruiken, een houding afdwingen en idd van voor naar achter werken. En ik zie mensen die helemaal niks gebruiken waarbij het paard teveel op de voorhand loopt en wegloopt over de buitenschouder en het hoofd kantelt.

Op die manier met touwtjes longeren is dus zeker wel heel nuttig en een goed begin om daarna een vervolgstap te maken met de dubbele longe. Ik ken genoeg paarden die ik niet gelijk aan de dubbele longe zou pakken omdat die stap gewoon te groot is.

Maar dan moet je kennis definiëren of we moeten concluderen dat wat jij 'kennis' vindt ik meer als onkunde zie en andersom.

Een schouder permanent begrenzen door een touwtje is geen goed idee namelijk. In onbalans kan een paard binnen 1 sessie aardig wisselen als het gaat schouderplaatsing, met je handen kun je daar op in spelen. Als een paard het hoofd kantelt gaat er iets niet goed in de keten.... een scheve staart of scheef hoofd zijn indicatoren. Door die indicatoren te elimineren verberg je feitelijk dat er iets in de wervelkolom niet goed 'locked'. Een paard dat zijn lijf goed gebruikt kantelt het hoofd immers niet. De oplossing daarvoor moet je niet bij het hoofd zoeken.
En JUIST de horizontale balans moet je al helemaal niet willen oplossen met een touwtje. Te diep of op de voorhand lopen doen veel paarden. Maar ook daar ligt de oplossing in voldoende activiteit, en dus in het lichaam en niet in de hoofd-halshouding.
Dat je een paard wat wil helpen door aan voorkant wat meer steun/ contact te geven zodat het de energie een beetje naar achter kan brengen in plaats van de grond in snap ik, maar ook dat doe je liever subtiel met je handen met kleine signalen dan een constante aanwezigheid van een bijzet.

Heel eerlijk? Jij en ik verschillen fundamenteel van mening hierover. Maar om dan te roepen dat er te weinig goede trainers zijn met voldoende kennis vind ik geen accurate vaststelling. Nou ja, misschien wel.... maar dan wel aan de andere kant van het spectrum dan jij bedoelt ;-)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 16:06

Als je met je handen inwerkt doe je toch precies hetzelfde als een touwtje? aan de voorkant ingrijpen...dat touwtje werkt ook alleen als het nodig als, mits correct gebruikt. Oplossen doe je idd achter en vanuit het lijf.

Ik ben wel benieuwd hoe jij dan met je handen corrigeert aan de longe zonder bijzet/ touwtjes en zonder dubbele longe dus.

Ik zie juist veel dat mensen helemaal niet door hebben dat hun paard teveel op de voorhand loopt, het hoofd kantelt en over de buitenschouder weg loopt. Dan zijn ze heel trots dat ze zonder hulpmiddelen kunnen longeren...wat ik begrijp en een prima begin is. Maar dat stuk er na..dat is er niet.

Een touwtje lost ook niet de horizontale balans op he, het begrenst alleen lichtjes en nodigt het paard dus uit om de goede houding aan te nemen. Want veel paarden, zeker als ze jong zijn..gaan als je impuls vraagt juist hun balans kwijt raken. Dus dan is het de rug wegdrukken en/of op de voorhand vallen en versnellen..teveel stuwen ipv dragen. Het gaat juist allemaal om die fijne balans en finesses.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 16:21

Heb het filmpje bekeken. Dit is een probleem voor de dierenarts, niet voor de osteopaat. Het paard loopt te compenseren.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 16:40

mijn probleem met bijzetten is dat het paard niet voorwaarts neerwaarts kan, neusje voorwaarts eruit, het geeft maar beperkte ruimte, kan in veel gevallen de pas niet verruimen omdat er geen rek mogelijk is vanwege de begrenzing en dat geeft imo steeds een ophouding

en wat een ophouding beoeld te zijn weten we, paard stompt vaak heel erg af omdat het beperkt wordt in zijn bewegen en gaat het in een comfortzone lopen en iedereen is blij

hoofd kan wel omhoog maar niet op de juiste manier, kan ook maar beperkt links of rechtsom, het enige wat goed kan is diep en erachterkruipen om het te ontwijken

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 16:52

Dat is inderdaad als het verkeerd gebruikt wordt.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 16:57

denk dat het paard van TS veel meer in een confortzone heeft moeten lopen, te veel heeft moeten compenceren en dat nu niet mer kan, met als gevolg wat we op het filmpje zien

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 17:01

Elisa2 schreef:
Dat is inderdaad als het verkeerd gebruikt wordt.

dit gaat off topic, elke bijzet /touwtjes wordt meestal niet goed gebruikt en daarom zou het ook niet als advies naar een "leek" gegeven moeten worden

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 17:37

Mag ik vragen waar / welke seconde jullie de kreupelheid zien? Ik heb een behoorlijk getraind oog ondertussen (uit ervaring helaas), maar kan hier geen kreupelheid uithalen.

Ik had echt een ‘sterrekijker’ verwacht maar ik vind dit alles meevallen!

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 17:43

Het hele stuk vanaf 5 seconden tot het omstellen. Kijk maar eens naar de voorbenen, die bewegingen zijn niet gelijk. Om 10s zie je ook dat het paard met zn hoofd wat omhoog komt en dan wordt het huisje ook groter

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 18:41

Hoe recht ben je zelf ts? Zit je zelf wel lekker in het zadel? Het lijkt op het filmpje net of je steeds in je bovenlichaam draait, zodra je gaat zitten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 08:12

In combinatie met dat TS aangeeft dat het paard nu helemaal niet graag meer draaft inderdaad de dierenarts bellen.

Maar alleen op basis van de video: nog niet zo snel. Ja, je ziet een paar pasjes onregelmatigheid. Maar dat kan (op basis van het beperkte beeld in deze video) nog een hele batterij heel kleine dingetjes zijn die gewoon rijtechnisch op te lossen zijn.
Maar goed, ts geeft aan dat dit 'goed' is en het nu erger is. Dus dat doet voor haar er niet zo toe.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 08:47

TS, ik heb geen oplossing, want ik heb hier te weinig verstand van... maar ik wil je wel complimenten geven over hoe goed je bent voor je paard! Zo te lezen neem je niets alleen tips en advies aan van anderen, maar DOE je er ook nog wat mee! +:)+ Daar kunnen veel bokkers nog wat van leren.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 09:00

Wat een mooie trakehner merrie heb je. Hoop dat je het probleem kan oplossen en het hier deelt, erg leerzaam.

Op het filmpje zie ik ook dat ze niet vloeiend loopt zoals het zou moeten.

De fysio kan je ook laten komen. Wij hebben Merel Diederen bij de paarden gehad en zij vond bij ons snel waar het probleem zat.