Elisa2 schreef:Ik gebruik mijn handen sowieso als ik longeer hoor

doe het niet met mijn voeten.
En inderdaad Suzanne, het grootste probleem is in de meeste gevallen nog altijd de ruiter/ trainer. Vind het jammer dat er zo weinig goede rij en trainingstechnische kennis is tegenwoordig.
Die is er wel....
Maar als jij je paard traint door hem vast te zetten en daarmee de hoofd-halshouding te bepalen, vind ik dat geen verstandige keuze.
Een paard kan meesterlijk compenseren, dus voor het oog ziet het er vast actief, ontspannen en goed uit. Je begint dan je boek te lezen van achter naar voor.... in de omgekeerde volgorde dus.
Maar in principe wil je die constante aanleuning toch verkrijgen door een correct gebruik van de rest van het lijf.
Ik werk ook met dubbellonge. Maar wil voelen welke teugel er meer aangenomen wordt, wil kunnen finetunen. Als er al touwtjes zitten is dat allemaal niet zo zinnig.
Om recht te richten moet je toch even van een schouder af kunnen sturen, even drie passen een buitenachterbeen onder de massa en weer rechtmaken. Een volte, een vierkant, even een lange zijde pakken en steeds kunnen blijven 'voelen'. Ik begrijp niet hoe ik dat zou moeten doen als ik mijn paard bijzet.
Dat doet echt af aan de subtiliteit.
Ik vind het onzin dat er geen goede trainers zijn. Die zijn er wel. Maar net zoals timmerlieden, huisschilders, en hoefsmeden zijn het er niet heel vreselijk veel.