Ingesleten hoefslag, te smal ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 20:11

mce schreef:
Lenteklokje schreef:
hallo Bokkers,
Zo nu en dan rijd ik met mijn paard in een buitenrijbak die niet meer wordt gebruikt. Rustig aan en recreatief. Het is een goede fijne bak en er staat nooit water in. Doordat er niet meer echt in gereden wordt, is er gras over het zand gegroeid. Dat wordt wel regelmatig kort gemaaid. De hele binnenkant van de bak loopt overigens prima. En, nu komt het, de hoefslag is nu eigenlijk te ver ingesleten, en misschien ook wel wat te smal geworden voor mijn grote paard. Met als gevolg dat hij laatst scheef liep op de hoefslag, heel onprettig, en over de schouder weg liep. Ik had niet direct door dat de hoefslag de oorzaak was. Herkende de situatie niet. Ben dus lekker buiten gaan rijden. :-) Totdat ik de volgende week gewezen werd op de oorzaak. De volgende keer heb ik de binnenhoefslag gepakt en heel veel figuren en lijnen gereden, en de hoefslag enkel aangeraakt, toen ging het al een stuk beter. Het gekke is dat in het begin (paar maanden terug) dit probleem niet speelde, blijkbaar was de hoefslag toen nog minder ingesleten. Ik wil de bak nu laten frezen door een loonwerker dan wel de hoefslag zelf breder uitharken. Slepen heeft geen zin want er groeit gras.
Wie heeft ervaring hier mee? En dat het paard ook scheef en met protest gaat lopen?
De bak loopt lekker licht en wil ook niet dat ie door het frezen zwaarder gaat worden.
Tips en adviezen zijn welkom.

hoefslag niet gebruiken, tweede hoefslag is prima je moet alleen wel even bewuster rijden want de aanleuning van de bakrand is weg, dat betekent buitenbeen , recht opzitten en over de oren naar voren kijken zodat je bewust zelf recht zit, maakt het voor het paard makkelijker om in balans te bljven,
als de bak glad is is het niet erg als er alleen gras op staat,

wij rijden bewust vaak in het land om onszelf te trainen allert te zijn met het buitenbeen, rechtop te zitten en je te focussen op het naar voren kijken, dat vergeten we makkelijk door de aanleuning van de bakrand

ja ik realiseer nu dat de 2e hoefslag rijden een goede oefening is. Er zit sowieso geen bakrand dus die steun had ik al niet. Recht in het midden zitten: duidelijk. Handen "sluiten" en vooruit kijken naar 1 punt. Maar waarom buitenbeen?? Dat is toch afhankelijk van hoe hij zijn lijf draait? Op de gewone hoefslag loopt hij over de schouder weg. Dus als ik links om draaf, neemt hij uit zichzelf overduidelijk stelling naar links, buigt diep af en loopt over de schouder naar rechts weg. Waarschijnlijk vanwege die smalle hoefslag maar ook omdat hij een voorkeurskant heeft ontwikkeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 20:22

Lenteklokje schreef:
hallo Bokkers,
Zo nu en dan rijd ik met mijn paard in een buitenrijbak die niet meer wordt gebruikt. Rustig aan en recreatief. Het is een goede fijne bak en er staat nooit water in. Doordat er niet meer echt in gereden wordt, is er gras over het zand gegroeid. Dat wordt wel regelmatig kort gemaaid. De hele binnenkant van de bak loopt overigens prima. En, nu komt het, de hoefslag is nu eigenlijk te ver ingesleten, en misschien ook wel wat te smal geworden voor mijn grote paard. Met als gevolg dat hij laatst scheef liep op de hoefslag, heel onprettig, en over de schouder weg liep. Ik had niet direct door dat de hoefslag de oorzaak was. Herkende de situatie niet. Ben dus lekker buiten gaan rijden. :-) Totdat ik de volgende week gewezen werd op de oorzaak. De volgende keer heb ik de binnenhoefslag gepakt en heel veel figuren en lijnen gereden, en de hoefslag enkel aangeraakt, toen ging het al een stuk beter. Het gekke is dat in het begin (paar maanden terug) dit probleem niet speelde, blijkbaar was de hoefslag toen nog minder ingesleten. Ik wil de bak nu laten frezen door een loonwerker dan wel de hoefslag zelf breder uitharken. Slepen heeft geen zin want er groeit gras.
Wie heeft ervaring hier mee? En dat het paard ook scheef en met protest gaat lopen?
De bak loopt lekker licht en wil ook niet dat ie door het frezen zwaarder gaat worden.
Tips en adviezen zijn welkom.

Geef je nu de ondergrond de schuld?
Dit kan je toch rij-technisch oplossen?

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 20:23

Tancreda4 schreef:
Voor nu lekker andere hoefslagen rijden, binnen hoefslag, maar ook 2e of derde bijvoorbeeld. Daar wordt het paard ook rechter van, want hij heeft geen bakrand meer waar hij 'aan kan hangen'.

Wij hebben op stal het beleid dat je na gebruik van de bak even je hoefslag dichtharkt. Of je nu DE hoefslag hebt gebruikt, of de binnen hoefslag. Zo wordt voorkomen dat er hele geulen ontstaan die er niet uit te slepen zijn.

Dank Tancreda, de 2e hoefslag lopen en de AC lijn gaat redelijk. Maar bij een volte of als de volte klaar is, dan loopt hij over de buitenschouder weg. Instructie is: meer met de beenhulpen "sturen" en contact houden met de mond via een correcte teugelvoering. En toch voelt het dat hij er soms bij mij tussen uit piept en dan over de schouder naar buiten weg valt met overdreven veel stelling in zijn hals. Dus ja, wat dan te corrigeren, met welke hulpen??

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 20:56

Nielojram schreef:
Lenteklokje schreef:

Geef je nu de ondergrond de schuld?
Dit kan je toch rij-technisch oplossen?

ik geef geen schulden, zoek naar oplossingen. Inmiddels snap ik dat de hoefslag te ver was ingesleten. Dit in combinatie met het verbeteren van rijvaardigheid en correctie hulpen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 21:25

Dan zal je desnoods de buitenshouder meer moeten begrenzen, het paard heeft blijkbaar geleerd door meer stelling aan te nemen met het hoofd, dat hij/zij over de buitenschouder weg kan lopen. Buitenteugel meer in gevoel en meer buiten beenhulp, stokje op de buitenschouder houden.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 09:10

TS, wist niet dat je geen bakrand had, anders gaat een paard makkelijk naar de bakrand toe en dat moet je - soms- corrigeren met je buitenbeen om het op de 2e hoefslag te houden

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-23 09:31

mce schreef:
TS, wist niet dat je geen bakrand had, anders gaat een paard makkelijk naar de bakrand toe en dat moet je - soms- corrigeren met je buitenbeen om het op de 2e hoefslag te houden

dank voor de reactie MCE.
Het wordt nu wellicht wat theoretisch, maar vraag het toch even:
1) Het probleem van de smalle hoefslag ga ik oplossen en ook meer gebruik maken van de ruimte binnen de hoefslag.
2) daarbij heeft het paard de neiging om over de buitenschouder weg te lopen, waarbij hij met zijn hoofd/hals overdreven stelling neemt, juist ook op de volte of in de wending. En ik heb (nog) niet helemaal de juiste hulpen en combinatie van hulpen paraat om dit te corrigeren. Moet ik leren de schouders van het paard tussen 2 teugels te houden? Begrenzen met de buitenteugel en het buitenbeen (?) En juist niet teveel doen met de binnenteugel (dat is wel de reflex)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 09:46

Lenteklokje schreef:
mce schreef:

dank voor de reactie MCE.
Het wordt nu wellicht wat theoretisch, maar vraag het toch even:
1) Het probleem van de smalle hoefslag ga ik oplossen en ook meer gebruik maken van de ruimte binnen de hoefslag.
2) daarbij heeft het paard de neiging om over de buitenschouder weg te lopen, waarbij hij met zijn hoofd/hals overdreven stelling neemt, juist ook op de volte of in de wending. En ik heb (nog) niet helemaal de juiste hulpen en combinatie van hulpen paraat om dit te corrigeren. Moet ik leren de schouders van het paard tussen 2 teugels te houden? Begrenzen met de buitenteugel en het buitenbeen (?) En juist niet teveel doen met de binnenteugel (dat is wel de reflex)

binnenteugel kan achterbeen blokkeren, daardoor kan er geen lengte buiging kan zijn en gaat het paard compenceren door over de buitenschouder weg te lopen.
weglopen over de buitenschouder is vaak een probleem van niet recht zijn en niet goed over benodigde spieren kunnen beschikken om in balans te blijven

hoeveel je nodig hebt is per paard verschillend en dat is op papier lastig te duiden.
stelling komt - imo- door je binnenbeen, die vraagt stelling samen met je buitenbeen,

echter binnenhand is altijd los en ontspannen, werkt nooit terug, weerstand mag maar nooit terug

weet niet of dit stukje theorie je helpt, maar dan nog is het prettiger als er iemand naast je staat die je kan helpen dit te laten voelen zodat je weet wanneer en of iets echt goed is.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-23 21:17

nikkel schreef:
Dan zal je desnoods de buitenshouder meer moeten begrenzen, het paard heeft blijkbaar geleerd door meer stelling aan te nemen met het hoofd, dat hij/zij over de buitenschouder weg kan lopen. Buitenteugel meer in gevoel en meer buiten beenhulp, stokje op de buitenschouder houden.

bedankt Nikkel.
Vanmiddag (tussen de buien door :-) ) geoefend. De 2e hoefslag gebruikt voor rechtrichten. En op de volte met het buitenbeen en de buitenteugel begrenst, hij liep nu best braaf en veel minder "weg" over de schouder. In de stap heb ik juist de buitenhoefslag gebruikt. Toen ik klaar was had ik een tevreden gevoel want het was een goede sessie en lekker uitgestapt aan de vrije teugel, oortjes naar voren dus paard ook blij. <3 <3

Lenteklokje

Re: Ingesleten hoefslag, te smal ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-23 21:26

Dag MCE, bedankt voor de uitleg. Op welke manier kan de binnenteugel dan het achterbeen blokkeren, bedoel je als de binnenhand te sterke invloed heeft en te ver terug werkt?
Vanmiddag geoefend en het begrenzen met buitenteugel en buitenbeen werkte goed. Ook rechtrichten op de binnenhoefslag, en stappen op de buitenste hoefslag. Oortjes naar voren, blij paard :-) Kortom, tevreden <3 <3
ik ga de bijlage nog uitprinten en rustig bestuderen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 07:54

Lenteklokje schreef:
Dag MCE, bedankt voor de uitleg. Op welke manier kan de binnenteugel dan het achterbeen blokkeren, bedoel je als de binnenhand te sterke invloed heeft en te ver terug werkt?
Vanmiddag geoefend en het begrenzen met buitenteugel en buitenbeen werkte goed. Ook rechtrichten op de binnenhoefslag, en stappen op de buitenste hoefslag. Oortjes naar voren, blij paard :-) Kortom, tevreden <3 <3
ik ga de bijlage nog uitprinten en rustig bestuderen.

juist, paard moet de buikspieren aan kunnen spannen om het binnen achterbeen goed onder de massa te kunnen brengen bij wendingen, voltes ect., daarvoor moet ook de thoracic sling ongehinderd kunnen werken, het een kan simpelweg niet zonder het ander, heeft het paard nodig om een goede balans te kunnen houden,
beide kanten zijn hiervoor nodig en dus is het niet verstandig om één kant te blokkeren

het gaat dus om spieren die we niet direct zien maar die wel een correcte bewegng van het paard -mede - mogelijk maken

Stuwing - impuls, voorwaartse drang - moet naar voren door het lijf opgevangen worden in een verende hand, beide handen moeten dan verend zijn en als je een hand vast zet - of beide handen - geef je als het ware een ophouding blok je het voorwaartse,

'n Weerstnd biedendehand vangt het voorwaartse op - hand blijft soepel en voorwaart- maar het paard gebruikt dit om zich op te richten, duwt zich ahw tegen je hand omhoog (schoftlift) vanuit de achterhand,

Wat is de thoracicsling:

De thoracic sling zorgt voor de verbinding tussen het schouderblad en de borstkas. Waar bij mensen deze verbinding door het sleutelbeen gemaakt wordt, ontbreekt deze bij paarden. Een paard heeft namelijk in tegenstelling tot ons geen sleutelbeen. De ophanging van de borstkas tussen de schouderbladen bestaat dus grotendeels uit spieren.
https://www.balanced-equitation.com/pos ... leutelbeen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 08:33

Ik denk, dat je door het op de juiste manier rijden van cirkels bogen etc. Waarbij de handen evenwijdig in het verlengde van de manenkam zijn en de zit ondersteund door een actief buitenbeen meegaat in de hoek van de boog, het paard soepeler wordt in het lijf. Het valt niet mee om met een plank een bocht of cirkel te maken. Ik vind de bijdrage van mce, goed, maar niet praktisch in dagelijks gebruik. (thorax sling)

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 09:19

Ik denk dat de TS een stukje basis, niet heeft meegekregen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 09:38

nikkel schreef:
Ik denk, dat je door het op de juiste manier rijden van cirkels bogen etc. Waarbij de handen evenwijdig in het verlengde van de manenkam zijn en de zit ondersteund door een actief buitenbeen meegaat in de hoek van de boog, het paard soepeler wordt in het lijf. Het valt niet mee om met een plank een bocht of cirkel te maken. Ik vind de bijdrage van mce, goed, maar niet praktisch in dagelijks gebruik. (thorax sling)

beste Nikkel, het is -imo -dagelijks gebruik, het paard moet soepel zijn en alle spieren ook de voor ons onzictbare hebben een wezenlijk functie is het recht richten, ik denk dat veel ongemak bij een paard voortkomt uit het niet juist kunnen functioner van spieren, maar dat is mijn eigen ervaring.

zo ook deze, we kennen alleen de langerugspier (Longissimus) maar die er net onder ligt - de Spinalis - is zeker zo belangrijk

je kunt er aan voorbij gaan maar het paard kan niet zonder om tot een goede nageeflijkheid te komen

citaat:
De Longissimus is een lange spier die van de hals over de rug en de lendenen tot het bekken loopt. Dit aan beide zijden van de wervelkolom. De Longissimus is een strekker, dus in de hals heeft hij een heffende functie en als hij in de rug samentrekt, wordt de rug hol.

De Spinalis begint ongeveer op de 3e halswervel en loopt vervolgens via de schoftwervels tot aan de 18e rugwervel. Ook hecht het aan op het bindweefselgedeelte van de Longissimus spier. De spinalis lift de nek, kan de nek opzij buigen, maar stabiliseert ook de rug en de nek aan beide kanten

Afbeelding

je hoeft als ruiter niet alles in deatil te weten, als je maar wel weet dat er meer spieren nodig zijn om te komen tot de happy atleet.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-23 10:17

nikkel schreef:
Ik denk dat de TS een stukje basis, niet heeft meegekregen.

beste Nikkel,
samen met mijn paard ( ± 1.75 cm, KWPN, 12 jaar) werk ik momenteel aan de basis. U moet het zo zien dat ik nu met hem op B-niveau zit, alhoewel ik dat in de galop eerlijk gezegd nog niet haal..... Ik heb "vroeger" altijd fanatiek pony gereden, D-pony, L/M niveau. Dit paard is vooral voor mij voor de ontspanning, loopt elke dag in de wei. 2-3 x in de week een stukje basiswerk in de rijbak en daarna een buitenrit ter afsluiting.
Ik werk nu in de basis aan rechtrichten, voltes rijden, overgangen, stelling en buiging etc. Op de linkervoltes gaat dit beter dan op de rechtervoltes en dit houdt verband met de natuurlijke scheefheid. Gelukkig het over de schouder weglopen heb ik nu grotendeels weer onder controle. Nu met de juiste hulpen en aandacht ook de rechterkant beter voor elkaar zien te krijgen. Zijn ruime galop is nog een uitdaging. Dank u wel

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-23 15:58

Sizzle schreef:
Als het langs de hoefslag ook volgegroeid is dan valt er inderdaad niets meer te harken. Dan kun je er beter naast gaan rijden.

dag, ik heb toch maar de loonwerker gebeld en de bak is vanmiddag eerst gespit en daarna gefreesd. Dus ik ben benieuwd, nu zal het zand eerst een paar dagen moeten aan zakken.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 18:49

Suc 6. Ik heb vroeger een paard gehad van ongeveer 1.72cm1, dat was al een uitdaging om deze een beetje bij elkaar te houden.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-23 19:05

nikkel schreef:
Suc 6. Ik heb vroeger een paard gehad van ongeveer 1.72cm1, dat was al een uitdaging om deze een beetje bij elkaar te houden.

dank je! het is niet zo zeer het bij elkaar rijden, want hij loopt netjes nagevelijk etc, maar meer de grote sprongen in galop waar ik nog aan mag wennen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 19:22

Dat is zoiets als een slow motion. De truc is meegaan in de beweging. Alsof je aan het zadel bent vastgekleven.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 09:27

Het inklinken van het zand, zal weer dan een paar dagen kosten. Misschien zijn peesbeschermers even noodzakelijk in deze periode.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-23 09:37

nikkel schreef:
Het inklinken van het zand, zal weer dan een paar dagen kosten. Misschien zijn peesbeschermers even noodzakelijk in deze periode.

beste Nikkel ja de bak is nu te zwaar, de komende dagen rijd ik in de wei of een buitenritje. Peesbeschermers had ik niet aan gedacht, maar denk niet dat deze spierpijn bij het paard kunnen voorkomen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 10:26

Nu de bak tijdelijk zwaar en niet stabiel is, het paard ook ongecontroleerde beenbewegingen kan maken. Vooral in galop.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 13:06

Kan je het nog een keer aan laten rijden? Ik heb dat zelf eens geprobeerd met de auto, maar toen moest ik losgetrokken worden. :=

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 13:45

met de grasrol erover!!! :D

ga lekker even een weekje in het land rijden, heerlijk werken aan gehoorzaamheid, communicatie en controle over je eigen kennis en kunde, ontpanning.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-23 22:50

het spitten en frezen van de bak is goed gegaan. De loonwerker heeft eerst gespit (niet te diep) en daarna direct gefreesd. Ik heb er zo'n 3 weken niet in gereden en lekker in de wei rond getourd. En buiten in de bermen en groenstroken, ook een uitdaging :9 De bak wel een paar keer gesleept met de tractor. Nu inmiddels weer rustig aan wat rondjes in de bak, hij is nog een tikkeltje zwaar maar het paard loopt er vrij makkelijk in. En het mooie is, hij loopt netjes recht en ik kan nu de hoefslag ook beter in de hoeken rijden en vooral veel voltes en figuren rijden. Groetjes!