mce schreef:Lenteklokje schreef:hallo Bokkers,
Zo nu en dan rijd ik met mijn paard in een buitenrijbak die niet meer wordt gebruikt. Rustig aan en recreatief. Het is een goede fijne bak en er staat nooit water in. Doordat er niet meer echt in gereden wordt, is er gras over het zand gegroeid. Dat wordt wel regelmatig kort gemaaid. De hele binnenkant van de bak loopt overigens prima. En, nu komt het, de hoefslag is nu eigenlijk te ver ingesleten, en misschien ook wel wat te smal geworden voor mijn grote paard. Met als gevolg dat hij laatst scheef liep op de hoefslag, heel onprettig, en over de schouder weg liep. Ik had niet direct door dat de hoefslag de oorzaak was. Herkende de situatie niet. Ben dus lekker buiten gaan rijden.Totdat ik de volgende week gewezen werd op de oorzaak. De volgende keer heb ik de binnenhoefslag gepakt en heel veel figuren en lijnen gereden, en de hoefslag enkel aangeraakt, toen ging het al een stuk beter. Het gekke is dat in het begin (paar maanden terug) dit probleem niet speelde, blijkbaar was de hoefslag toen nog minder ingesleten. Ik wil de bak nu laten frezen door een loonwerker dan wel de hoefslag zelf breder uitharken. Slepen heeft geen zin want er groeit gras.
Wie heeft ervaring hier mee? En dat het paard ook scheef en met protest gaat lopen?
De bak loopt lekker licht en wil ook niet dat ie door het frezen zwaarder gaat worden.
Tips en adviezen zijn welkom.
hoefslag niet gebruiken, tweede hoefslag is prima je moet alleen wel even bewuster rijden want de aanleuning van de bakrand is weg, dat betekent buitenbeen , recht opzitten en over de oren naar voren kijken zodat je bewust zelf recht zit, maakt het voor het paard makkelijker om in balans te bljven,
als de bak glad is is het niet erg als er alleen gras op staat,
wij rijden bewust vaak in het land om onszelf te trainen allert te zijn met het buitenbeen, rechtop te zitten en je te focussen op het naar voren kijken, dat vergeten we makkelijk door de aanleuning van de bakrand
ja ik realiseer nu dat de 2e hoefslag rijden een goede oefening is. Er zit sowieso geen bakrand dus die steun had ik al niet. Recht in het midden zitten: duidelijk. Handen "sluiten" en vooruit kijken naar 1 punt. Maar waarom buitenbeen?? Dat is toch afhankelijk van hoe hij zijn lijf draait? Op de gewone hoefslag loopt hij over de schouder weg. Dus als ik links om draaf, neemt hij uit zichzelf overduidelijk stelling naar links, buigt diep af en loopt over de schouder naar rechts weg. Waarschijnlijk vanwege die smalle hoefslag maar ook omdat hij een voorkeurskant heeft ontwikkeld.