Rij(galop)-foto's Thiemen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:31

Ze heeft zich het apelazerus gezocht naar een verzorgpaard, kan me voorstellen dat ze dan niet zoiets heeft van 'dit is niet het ideale leerpaard, laat maar zitten, ik stop wel met rijden tot ik een goed leerpaard aangeboden krijg' en ze had al aangegeven les te gaan nemen. Dus als het goed is, is die deskundige begeleiding onderweg. En tuurlijk, ze zet die foto's er neer en kan commentaar verwachten, maar rekening houden met het 'geheel' lijkt me niet overbodig.
Als ik foto's plaats, en krijg een zooi commentaar over me heen dat ik mn paard verziek, nou best, ik mag toch wel een x lang genoeg tussen de paarden zitten om dat dan van mezelf te weten. Maar Jildau komt net om 't hoekje kijken zeg maar, dus ik vond dat je nogal overdreven reageerde

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:32

Toen ik de foto's zag dacht ik net als Sjonniej, het is en lijkt erg eng om hem wat los te laten, maar uiteindelijk zal ie wel wat makkelijker gaan rijden. De fries die ik weleens rijdt kan ook zo lekker gespannen lopen en dat je denkt dat ze heel hard weg wil rennen. Ik pakte haar toen ook automatisch wat strakker (terwijl ik goed wist dat je haar wat losser moest laten zodat ze wat meer ontspannen liep). De eigenaar zei toen dat ik haar wat losser moest laten. Hierna liep ze een stuk meer ontspannen en gebruikte ze haar spieren op de juiste manier. Het zag er ook meteen een stuk beter uit.

Het lijkt eng, maar het werkt wel. Tenminste bij mij wel en ik denk bij jou ook. Je moet natuurlijk ook wat aan hem wennen en andersom, een fries loopt ook heel anders dan een gewoon lux paard (weet ook niet of je al eerder een fries gereden hebt, dus kan ik ook niet over oordelen). Heel veel succes en het komt zeker wel goed.

Concorde schreef:
Zo te zien is het een opgefokt Friesje idd, weet er alles van. Leuk he? Zo'n hals? Bloos

Koortje:
Hou je er ook even rekening mee dat je tegen een meisje van 12 zit te kletsen die tot voorkort enkel op een manege leste, en nu een nogal vlotte, beroerd doorgetrainde fries onder het zadel heeft????? Op die leeftijd was ik daar niet eens opgeklommen Scheve mond '
Heb je zelf wel eens Friese paarden gereden, en in het speciaal jonge dieren?
Ze zegt dat ze gaat lessen, en als dat dier hier kreupel van zou worden, mogen ze hem wel eens na laten kijken want dan was ie uberhaupt niet goed (hoe moet dat dan met alle zielige manegepaardjes?)

Ik vond het commentaar van Koortje ook iets te. Wel heel eerlijk zoals zij erover denkt, maar inderdaad moet je een beetje op de persoon zelf letten (leeftijd, net van de manege, gewoon wat Concorde ook al zei) en ze gaat binnenkort lessen nemen dus ze wil het ook graag leren.

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:33

leuke fotos groetjes franca OK dan! *LOL*

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:40

koortje, hoe kun jij nou oordelen over dat paard als je er zelf nooit hebt opgezeten?? Verward

Het meisje is nog maar 12 ik vind dat ze best leuk met hem bezig is, het paardje is iig weer lekker bezig en als ze wat les neemt komt de ontspanning vanzelf wel.
En het gaat erom dat het meisje en het paard een beetje plezier in het rijden hebben, en dat hebben ze vast wel.
Op sommige foto's lijkt het alsof ze ontzettend zit te trekken maar ze kan hem toch ook niet zo hard rond laten draven?

Als ze maar les neemt komt het wel goed, dus je kan wel wat leuker commetaar geven of gewoon helemaal niks zeggen

shariyerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:47

Nimmedor schreef:
koortje, hoe kun jij nou oordelen over dat paard als je er zelf nooit hebt opgezeten?? Verward

Als ze maar les neemt komt het wel goed, dus je kan wel wat leuker commetaar geven of gewoon helemaal niks zeggen

sorry ik ben het met koortje eens, ze probeert haar alleen te helpen door advies te geven!!
ik denk dat het goed is om je mening te geven, ongeacht de leeftijd van de topicstarter!

het paard is inderdaad wat aan de magere kant, maar het dier is niet van haar dus ik weet niet of ze daar inspraak op heeft

ik denk als je les krijgt dat het allemaal helemaal goed komt OK dan!

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:01

Nimmedor schreef:

Het meisje is nog maar 12 ik vind dat ze best leuk met hem bezig is, het paardje is iig weer lekker bezig en als ze wat les neemt komt de ontspanning vanzelf wel.
En het gaat erom dat het meisje en het paard een beetje plezier in het rijden hebben, en dat hebben ze vast wel.
Op sommige foto's lijkt het alsof ze ontzettend zit te trekken maar ze kan hem toch ook niet zo hard rond laten draven?

In het Frans heet dat "se voiler la face"... alleen het leuke willen zien, en door het slechte heen kijken. Tuurlijk is het leuk en prima dat het dier weer beweging krijgt, maar op langere termijn is dit alles behalve de goede manier, en werkt het dus averechts.
Voor de mensen die alleen het leuke willen zien, prima ga zo door, denk vooral niet vooruit...
Voor de mensen die het met me eens zijn, fijn! Fijn dat er ook nog realistische Bokkers zijn ipv alleen mensen die roepen: leuk, mooi, prachtig en fantastisch, terwijl een paard bijna niet fouter kan lopen!

Nogmaals, het was als aanmoediging bedoelt, als tips, maar kennelijk worden goedbedoelde tips hier altijd verkeerd en als aanval opgevat. Jammer....

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:08

Koortje schreef:
Nogmaals, het was als aanmoediging bedoelt, als tips, maar kennelijk worden goedbedoelde tips hier altijd verkeerd en als aanval opgevat. Jammer....

Misschien kun je het een volgende keer wat anders brengen Lachen.
Ik snap best wat je bedoelt, maar als je het wat vriendelijker zegt, komt het misschien ook niet aanvallend over...

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:10

Ik ben het toch ook met koortje eens. Oke het paard wordt verzorgt en gereden maar misschien moet je er eens aandenken dat de manier waarop het gereden wordt minder fijn is dan helemaal niet rijden. Iemand zei van" dat ze trek maar het niet leuk is als het paard hard draaft...", dat vind ik een stom excuus hoor, er zijn andere manieren om een paard kalm te krijgen dan te trekken. Oke het is goed dat ze les gaat nemen (is het beste wat ook maar iedereen kan doen )!! Je moet weten dat een jong paard dat nu zo'n dingen aanleerd ze later ook gaat doen, het is moeilijker dingen af te leren dan aant te leren, dus hou dat goed in je hoofd.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 01:13

Nou op zich is er al vooruitgang dat ze niet meer met slof móet rijden van de eigenaar, er zit progressie in en dat is al geweldig vind ik. Lachen

RodeoGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-04 13:10

Koortje schreef:
*AUW!*

Sorry maar ik vind dit er echt niet goed uitzien...

Ten eerste vind ik je paard een eind te mager. Hij mag wel een aantal kilootjes aankomen, is hij ontwormd?
Ten tweede heeft hij een erg doorgezakte rug en is compleet in verzet. Het lijkt op de foto`s alsof hij veel pijn heeft (rug dus waarschijnlijk) en ik raad je aan hem eerst te longeren totdat hij de benodigde spieren heeft om een ruiter te kunnen dragen.
Verder raad ik je echt aan om serieus en van een deskundig persoon les te nemen, zo doorgaan kan je wel eens een kreupel paard opleveren!
Ik weet niet of het veel zin heeft je rijtechnisch advies te geven, als je het wel graag wilt hoor ik het wel...

Sorry dat ik zo direct uit de hoek kom, maar mijn eerste reactie bij het zien van de foto`s was echt AAAAUW! Arm paard!!

Is hij echt te mager? Ik vind van niet maar weet nou ook niet superveel van paarden dus kan best.

Vandaag komen de eigenaren weer thuis en gaan we het over les hebben.

In draf moet ik nog echt heel erg aan hem wennen hoor. Hij crost keihard rond en gooit erg hoog op dus het wil allemaal nog niet echt geweldig. En idd kom ik van een manege af waar we nog niet zulke moeilijke dingen leerden die jullie mij nu allemaal vertellen. Ik kom als het ware van een hobbelfjordje af die wat rond slofte in de bak.

Het gaat ook nog zeker niet goed tussen ons. Soms denk ik wel eens van rotbeest nu stap ik af en kom ik niet meer terug. Hij doet niet wat ik wil en dat komt omdat ik niet weet hoe ik hem moet laten doen wat ik wil. Ik heb mijn moeder nu zover dat ik mag lessen met Thiemen en aan de overkant staat een pensionstal van familie van de eigenaren waar ik dan met Thiemen heen kan lopen en dan les kan krijgen in een klein groepje. Ik hoop dat het dan een stuk beter gaat!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 13:16

Koortje schreef:
In het Frans heet dat "se voiler la face"... alleen het leuke willen zien, en door het slechte heen kijken. Tuurlijk is het leuk en prima dat het dier weer beweging krijgt, maar op langere termijn is dit alles behalve de goede manier, en werkt het dus averechts.
Voor de mensen die alleen het leuke willen zien, prima ga zo door, denk vooral niet vooruit...
Voor de mensen die het met me eens zijn, fijn! Fijn dat er ook nog realistische Bokkers zijn ipv alleen mensen die roepen: leuk, mooi, prachtig en fantastisch, terwijl een paard bijna niet fouter kan lopen!

hahaha met je eens OK dan!

daantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 13:18

RodeoGirl schreef:
Ygalover: Ja in galop ging ik expres naar voren zitten een beetje hoor...Als we sjezen doe ik dat altijd Knipoog

Daantjuh en Sjonniej: Ik weet dat ik hem meer los moet laten dat heb ik ook gehoord van Suzanne_18 die mij geholpen heeft via pb. Als ik dat nu doe gaat ie hangen Verward ...Ik doe de teugels vaak wat losser en dan doet ie zijn nek recht naar voren en gaat hij hangen...In galop hetzelfde. Echt lastig is dat.

Sjonniej: Idd klinkt dat loslaten heel eng...Verlies je je evenwicht dan niet?

Wat Sjonniej beschrijft ken ik inderdaad ook. Heb mijn pony het eerste jaar ook onder veel te veel druk gereden. Gewoon omdat ik hem kocht als rustig paardje, hij is toen erg veranderd, waardoor ik bang ben geworden. Ik had op dat moment ook geen goede begeleiding. Heb hem ook veel te kort gehouden toen. Daarna kreeg ik les en heb ik hem ook helemaal los moeten laten van voren. En dat is zeker eng in het begin! Maar het is wel heel belangrijk, anders wordt het steeds erger.

Rodeogirl... Als hij gaat hangen laat hem dan nog maar meer los van voren. Hij moet op zijn eigen benen leren lopen. Ook dit is in het begin eng, maar hij hoeft niet op jou handen te gaan hangen. Op een duur houd je dat toch niet meer vol, hij zal zich zelf steeds sterker gaan maken.
En z'n nek recht naar voren vind ik altijd nog beter dan dat hij zo ontzettend opgekropt boven in loopt.

Als je bang bent om je evenwicht te verliezen pak je desnoods een keer je zadel vast. Het ziet er misschien niet uit, maar wat kan jou dat schelen... Of doe een beugelriem om de nek waar je aan vast kan houden. Klinkt misschien als beginnersadvies, maar als het je kan helpen, waarom dan niet?

En wat Pellie zegt, er is al vooruitgang, hartstikke goed! En met straks je lessen er bij zal het heus steeds ietsjes beter gaan!

RodeoGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-04 13:23

Hardstikke bedankt Daantjuh! En dat over die beugelriem lijkt mij ook heel handig! En beginnersadvies? Hardstikke goed toch ben ook nog een beginner eigenlijks dus bedankt! ...Het probleem is alleen dat het niet mijn eigen paard is en de eigenaren wel raar zullen kijken als ik een beugelriem omdoe of het zadel vast hou enzo Knipoog

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 13:28

Rodeogirl, goed dat je zo positief tegenover commentaar staat dat lukt niet iedereen OK dan!

RodeoGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-04 13:40

Lenn schreef:
Rodeogirl, goed dat je zo positief tegenover commentaar staat dat lukt niet iedereen OK dan!

Ze bedoelen het toch goed? Dus waarom zou ik kwaad worden Verward En ik heb aan sommige reacties ook wat dus heb geen reden om boos te reageren toch? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 13:40

Zelf zou ik de galop met dat paard een tijdje laten voor wat het is, maar in stap en draf de ontspanning eerst proberen op te zoeken, pas als je die hebt, de galop weer mee pakken.

Goed dat je les wilt gan halen, want daar zal je als het goed is geleerd worden dat je je paard van voren net wat meer ruimte moet geven, ook al is hij opgefokt.
Dat is in het begin heel raar om te doen, want hij gaat harder dan je wilt, dus de eerste menselijk reactie is de teugels strakker aan nemen.

Zet hem in stap eens op de volte, en geef dan wat ruimte met je handen.
Ga diep zitten als je wat zachter wilt.
Gebruik ook je stem daarbij.
Op die manier kun je ook naar het halthouden gaan.
en weer aanstappen. Als je merkt dat hij dan iets naar beneden komt beloon hem dan duidelijk.

Is hij rustiger, probeer je bovenstaande ook eens in de draf.

RodeoGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-04 13:44

Bedankt Runningkawa! ...Wel handig want dit kan je dus goed in stap oefenen. Dan heb ik ook rustig de tijd om het te doen enzo want in draf zou dat me nu nog echt niet lukken...

Hij is trouwens zo opgefokt(denk ik) omdat de eigenaar ermee ment. Hij loopt samen met nog een Fries (Tordis) voor de kar. En ook heel vaak wedstrijden enzo ze zijn Noordelijk kampioen. Ik denk dat hij daarom soms ook wat hard gaat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 17:19

Lenn schreef:

Daar kunnen inderdaad een hoop Bokkers een voorbeeld aan nemen! Heel goed van je Jildau, goed dat je er je voordeel mee wilt doen! Ik vind het leuk om weer eens wat foto's te zien van jou en Thiemen. Nou lekker gaan lessen met hem en een hoop ervaring opdoen. Succes meid, gaat goed komen!!!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 19:30

Ik vind het ook goed dat je les gaat nemen, dan zal hij binnen no time een stuk ontspannender gaan lopen. Want ik denk dat die ontspanning pas echt gaat lukken als jij zelf ook snapt hoe je dat het beste voor elkaar kunt krijgen en wie kan dat beter uitleggen als een instructrice? Knipoog

Succes ermee!! Lachen Hoop voor je dat het snel wat beter gaat, zodat je zelf gewoon ook kunt genieten van dit paardje!!

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 20:40

rodeogirl, ik vind dat je het heel goed doet! en vind ik dat het paard goed loopt? néé Haha! !
maar je bent wel op korte tijd met hem van rijden met elastiek naar rijden met martingaal naar rijden zónder hulpmiddelen gegaan...maar dat vergeten de strenge juffen hier helemaal Cool .
natuurlijk moet hij nog een stuk losser en meer ontspannen, maar zoals je er tegenaan kijkt lukt je dat binnenkort vást OK dan! !

(ik kreeg wel plaatsvervangend tranen in mijn ogen bij de galopfoto's Haha! - niet van verdriet nee, maar voelde zó de wind in mijn ogen blazen Knipoog !

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 21:11

RodeoGirl schreef:
Hij is trouwens zo opgefokt(denk ik) omdat de eigenaar ermee ment. Hij loopt samen met nog een Fries (Tordis) voor de kar.

Wat is dit nou voor een poedersuiker? Sorry hoor maar ik men ook en zo maak je het aangespannen rijden zwart. Hoezo zou hij druk worden door het mennen? Het mennen is echt een gevoelige snaar...heel veel mensen denken zo poedersuiker negatief over mennen!! Daar kan ik niet tegen, mensen weten vaak niet eens wat het mennen precies inhoudt maar hebben wel een oordeel klaar!!
Ik men dus ook met mijn pony en die raced ook, maar hij heeft een karakter met een werklust waar je misselijk van word. Mijn andere pony staat ook in het 2-span en die is juist hartstikke lui, het mennen is dus geen goed excuus!!

Sorry voor mijn reactie, maar je hebt een gevoelige snaar geraakt!!

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 21:28

hey hey

even misschien een klote opmerking, maar ik maak hem toch:

als jij weet dat je paardje vrij druk is in de stap/draf/galop en je bent bang dat je hem niet houd en je gaat toch in z'n mond hangen en naar voren hangen. Dan is het echt niet vreem dat hij hard gaat rennen en druk wordt. Dat jij dan actie-foto''s wilt maken lijkt mij logisch. Die foto's zijn juist ook heel erg leuk.
Maar doe dat alleen als je je paardje gecontroleerd kun rijden en niet bang bent dat hij steeds onder je vandaan schiet.

Verder rijd ik Lady ook en wordt ze ook voor de kar gebruikt. Dit ligt helemaal los van elkaar. Ze wordt echt niet drukken van voor de kar en onder het zadel. Meestal is het zo dat ze aardig wat energie kwijt raken voor de kar en ook onder het zadel.

Ik denk dat je even bij jezelf moet nagaan of het wel slim is om het elastiek/matigaal eraf te halen en de schuld te leggen bij het mennen. Vaak ligt de schuld niet bij het paard maar bij de gene die hem rijdt.

hoop dat je dit niet als een kwetsbare opmerking vind, maar eerder om er iets van te leren

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 21:33

Sjonniej"]
[quote="RodeoGirl schreef:
Hij is trouwens zo opgefokt(denk ik) omdat de eigenaar ermee ment. Hij loopt samen met nog een Fries (Tordis) voor de kar.

Wat is dit nou voor een poedersuikersmoes? Sorry hoor maar ik men ook en zo maak je het aangespannen rijden zwart. Hoezo zou hij druk worden door het mennen? Het mennen is echt een gevoelige snaar...heel veel mensen denken zo poedersuiker negatief over mennen!! Daar kan ik niet tegen, mensen weten vaak niet eens wat het mennen precies inhoudt maar hebben wel een oordeel klaar!!
Ik men dus ook met mijn pony en die raced ook, maar hij heeft een karakter met een werklust waar je misselijk van word. Mijn andere pony staat ook in het 2-span en die is juist hartstikke lui, het mennen is dus geen goed excuus!!

Sorry voor mijn reactie, maar je hebt een gevoelige snaar geraakt!!
[/quote]

Helemaal mee eens.
Maar je helpt zulke mensen als Rodeogirl nooit van hun vooroordelen af.
Heb daardoor alvaker aanvaringen met haar gehad.
Ik vind het er totaal niet ontspannen uitzien.
En ook, het paardje is veel te mager.
Word ie wel regelmatig ontwormt?!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 01:45

Jeetje, wat zijn we weer bezig Verward Allereerst RodeoGirl, ik vind het er al een heel stuk beter uitzien, ik vind dat hij zijn nek wat raar opkrult en achter de teugel kruipt, maar met les moet dat zeker beter gaan.

Daarnaast vind ik dat sommige echt moeilijk doen! Kan zij het helpen dat ze nog niet alles weet... en ook over dat mennen, blijkbaar heeft ze gewoon een beeld van het mennen dat dat opgefokt is, wel.. kan gebeuren... als je toch gewoon niet alles weet.... sorry hoor, maar vind dit echt weer typisch bokt...

en elady... pffffffff nu moest ik ff toch helemaal lachen. De eerste keer plaatst ze foto's van een elastiek, krijgt ze HEEL bokt over haar heen, dat dat elastiek niet goed is en dat dat eraf moet.. en dan krijgt ze nu van jou te horen.... "Is dat wel zo slim geweest? dat elastiek eraf halen Verward ? (het kan aan mij liggen hoor, maar RodeoGirl, ik snap niet dat je dit volhoud!)

nescio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 01:59

ziet er goed uit hoor OK dan!
En sorry hoor maar sommige mensen op bokt.... Verward
Daarom ga ik maar geen foto's plaatsen want het is toch nooit goed