(onder)benen naar achteren... tips??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 18:57

je moet proberen om tijdens het rijden al je lichaams delen onafhankelijk van elkaar kunt gebruiken, dit vraagt slechts veel oefening, probeer je zelf er van bewust te maken tijdens het rijden dat je je benen naar achter moet brengen en ben er dan mee bezig, je moet jezelf hier in trainen.
dit zal in het begin moeilijk zijn omdat je soms het probleem tegen komt dat je lichaam niet doet wat je hersens je opdragen.

ik heb zo een hele tijd moeite gehad met het actieveren van mijn linker lichaamshelft, ik heb door training het beter gekregen en alles gebeurt nu onbewust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 19:32

aaah mensen aan dit soort tips heb ik wat!! En Fjorduhhlover: dat is ook een goede: het is idd heel moeilijk om niet naar voren of naar achteren te vallen zeg!! Haha!

DianaL: jouw tips ga ik ook eens uitproberen. Ik rij trouwens altijd al met een dressuurzadel, dus dat kan het niet zijn. Maar het 'wat meer op je doos zitten' is volgens mij wel handig. Ik heb idd de neiging om soms wat te ver op mn kont te gaan zitten (hoewel het 'naar voren gaan van mijn benen' volgens mijn instructrice niet daardoor komt).

Nou, ik ga zometeen dus weer hobbelen. I'll let u know!

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:17

SuusJa schreef:
heel stom..beugel vast maken aan je singel met strotouwtjes, zo heb ik geleerd me tenen naar binnen te krijgen Haha! werkt wel! Je hebt het zo afgeleerd, maar in het begin kan het nog ff wat spierpijn geven !

Misschien nóg dommere hoor, maar hoe geef jij dan hulpen als je niets meer kan je met benen omdat je beugels vastzitten Verward Of moet je ze iets 'losser' doen zodat ze nog wel ongeveer 10 cm naar achteren kunnen?

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:21

fjorduhlover schreef:
test jezelf, ga met je tenen en je knieen tegen de muur staan en probeer te hurken.
als je voor of achter overvalt h eb je tiijdens het rijden (als je voorover valt) tever naar achter en achterover te veer naar voren. doe deze oefening tot je je evenwicht kan houden en probeer dit op het paard ook door je verlichte zit te oefenen.....

Dus als je voorover valt (met je neus tegen de muur Haha!) doe je dat ook op paard?

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:25

ik deed t eerst zelf ook heel erg..
vrouwtje heeft toen een week me gehlolpen elke x als k t deed er wat van zeggen.. nu is t over.. maar dat is neit biuj ieder de manier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 17:51

Hmm ik heb er gister aan gewerkt (door meer naar voren te gaan zitten en door steeds tegen mezelf te zeggen doe die benen naar achteren!) en het ging al een stuk beter. Dank jullie voor de tips~! OK dan!
Het enige nadeel was wel dat het benen naar achteren doen bij mij gepaard gaat met het naar buiten steken van mijn tenen. Irritaaaaaant! *zucht* maar we blijven eraan werken..!!

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 18:39

YvonneAa"]
[quote="SuusJa schreef:
heel stom..beugel vast maken aan je singel met strotouwtjes, zo heb ik geleerd me tenen naar binnen te krijgen Haha! werkt wel! Je hebt het zo afgeleerd, maar in het begin kan het nog ff wat spierpijn geven !

Misschien nóg dommere hoor, maar hoe geef jij dan hulpen als je niets meer kan je met benen omdat je beugels vastzitten Verward Of moet je ze iets 'losser' doen zodat ze nog wel ongeveer 10 cm naar achteren kunnen?
[/quote]

* schopje voor mijn vraag *
Lachen

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 18:40

YvonneAa"]
[quote="fjorduhlover schreef:
test jezelf, ga met je tenen en je knieen tegen de muur staan en probeer te hurken.
als je voor of achter overvalt h eb je tiijdens het rijden (als je voorover valt) tever naar achter en achterover te veer naar voren. doe deze oefening tot je je evenwicht kan houden en probeer dit op het paard ook door je verlichte zit te oefenen.....

Dus als je voorover valt (met je neus tegen de muur Haha!) doe je dat ook op paard?
[/quote]

* Ook een schopje voor deze vraag *
Bloos

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 18:42

Kleintje19 schreef:
Hmm ik heb er gister aan gewerkt (door meer naar voren te gaan zitten en door steeds tegen mezelf te zeggen doe die benen naar achteren!) en het ging al een stuk beter. Dank jullie voor de tips~! OK dan!
Het enige nadeel was wel dat het benen naar achteren doen bij mij gepaard gaat met het naar buiten steken van mijn tenen. Irritaaaaaant! *zucht* maar we blijven eraan werken..!!

Gewoon er aan blijven werken! Ik heb juist het probleem dat ik te ver met mijn benen naar achteren zit.. Dat is ook irritant! Ik vind het wel knap dat jij ze te ver naar voren houdt Haha!! Maar zit jij dan ook altijd rechtop? En 'val' je nooit naar voren? Daar heb ik dus wel last van, vandaar dat mijn benen naar achteren gaan.. Scheve mond
Misschien is dat ook een goede tip voor jou: ga te ver naar voren hangen, dan komen je benen verzelf wel verder naar achteren te liggen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 15:38

Dankje voor de tip, vind het een goede... Dacht er zelf ook aan afgelopen maandag, maar ik 'val' niet naar voren maar ik zit gewoon goed rechtop! Alleen die benen...

en ik vind het uiteraard juist knap dat jouw benen te ver naar achteren gaan Tong uitsteken haahahaha! *LOL* Heb je als je ze te ver naar achteren plaatst niet dat je benen verder naar buiten gaan op het moment dat je in draf gaat? Want dat heb ik dus als ik eraan denk om mijn benen naar achteren te leggen.

Ik vind dit echt GEK! Toen ik vroeger nog lesjes reed had ik dit probleem nooit Verward misschien omdat ik vroeger heeeeel erg op mijn zit lette, en de laatste jaren gewoon wat nonchalanter ben geworden. Maar ja, ik merk dat dat niet echt slim is (had gister spiiiiiiiieeeeeeeeeeeerpijn in mijn benen!). Dus ik blijf gewoon mn best doen!! Haha!

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 18:08

Voor mij helpt het om tegen mezelf te zeggen dat ik steun moet zoeken op de ballen van mjin voet en op mijn zitbeenknobbels moet blijven zitten. Komt de hele houding ten goede.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:07

Positie van het been is goed te controleren door goed in balans te zijn.
Ga lichtrijden maar dan twee keer staan en 1keer zitten.Kun je dit makkelijk met je benen in dezelfde positie te houden dan zit je goed.
Wij moesten dit vaak in de les oefenen,uiteraard zonder steun aan de teugel te zoeken.Heb je de benen te ver naar voren,kukel naar achteren.Heb je de benen te ver naar achteren dan val je naar voren.
Oja nog een oefening om je benen op de plek te houden(voor jou naar achteren).Ga in de verlichte zit een paar passen in draf en ga daarna lichtrijden zonder je been te verschuiven.
Zo,weer genoeg dingetjes om te gaan proberen en vooral goed oefenen
OK dan!
Ik zou voor de zekerheid je beugelriemen een gaatje korter maken(voor de juiste druk)en denkbeeldig x-benig gaan zitten.
Succes ermee Lachen
Doei

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:05

Misschein dat je hier ook iets aan hebt:

Je vraagt aan het begin van dit onderwerp hoe je moet lichtrijden, dat gaat dus inderdaad vanuit je knieën je beugels dienen uitsluitend voor steun en balans niet om in te gaan staan.

Kan je lichtrijden zonder beugels?? Je knie is je scharnierpunt en moet daarom goed aan je zadel liggen. Als je knie netjes aan je zadel ligt zullen je tenen ook minder naar buiten draaien. Volgens mij is het onmogelijk om zonder beugels licht te rijden en dan nog je benen naar voren te leggen .. laat het me meteen weten als je dit kan want dan ben je echt bijzonder kanp!!!

Check voor jezelf of je echt op je kont zit en niet op de binnenkant van je bovenbenen (je hebt later je zitbeenknobbels nodig met rijden dus je moet in mijn ogen niet op je doos gaan zitten). Je moet je bekken zo kantelen dat je echt op je billen zit.

Het is waar dat je niet moet gaan klemmen met je bovenbenen, maar je mag ze best iets spannen hoor niet voortdurend en niet met veel kracht alleen.. waarom denk je dat wij "paarden vrouwen" bekend staan om dikke bovenbenen? Haha! allemaal spieren natuurlijk Bloos! .. Je zadel is als het goed is zo gemaakt dat je als je je knieën licht aan je zadel houd je voldoende steun hebt om te blijven zitten.

Ik ging het vroegen oefenen op de pianokruk (rechthoekig model) erop zitten als of het een paard is en dan je knieën tegen de zijkanthouden en doen alsof je lichtrijd en je knieën mogen niet loskomen.

Nog een tipje in je poging om je houding te verbetern het is goed omjezelf te corrigeren maar probeer een houding te vinden waar in niet heel moe wordt om het vol te houden. Op tijd ontspannen. Ik ken ook ruitertjes Die kaarsrecht als Anky op hun pony zitten maar erg gespannen zijn en niet meer flexibel in hun lichaam.

Probeer om het 5 minuuten goed te doen en dan weer even lekker een gang doen waarbij je wel lekker zit. Onthoud dat het niet in een dag over is. Ik ben 28 en rijd vanaf ik 6 ben en ik krijg nog regelmatig commentaar op mijn houding van mijn trainer het zijn inmiddels gelukkig maar kleine puntjes dus het wordt met oefenen altijd beter..

Als je er iets over zou willen lezen vin ik Centred Riding van Sally Swift een goed boek met heel veel plaatjes en hele fijne uitleg.

veel Succes!!!

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:08

Kleintje19 schreef:

en ik vind het uiteraard juist knap dat jouw benen te ver naar achteren gaan Tong uitsteken haahahaha! *LOL* Heb je als je ze te ver naar achteren plaatst niet dat je benen verder naar buiten gaan op het moment dat je in draf gaat?

Nee, dat heb ik niet. Maar ik denk dat dat komt omdat ik het helemaal gewent ben om mijn benen te ver naar achteren te houden Verward

Wat raar.. Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:54

Riant: ontzettend bedankt voor je tips!! Ik ben idd niet zo knap dat ik tijdens het lichtrijden zonder beugels mijn voeten nog naar voren doe (hahaha), maar zodra ik weer met beugels rij doe ik ze weer naar voren.
Dat mijn houding niet in 1 dag goed is snap ik ook wel , maar ik wil zo graag dat het verbetert! Dat lukt nu wel -mede dankzij jullie tips. Ontzettend bedankt dus OK dan!
Dagmach: ik heb mijn beugels de laatste keer met rijden inderdaad een gaatje korter gemaakt. Zo had ik inderdaad meer steun (hoewel ik wel veel commentaar kreeg in de trant van 'hee, we gaan niet buitenrijden/in de verlichte zit hoor!'), en van daaruit kon ik beter werken naar een goede houding.

Weten jullie verder nog goede boeken over dit onderwerp? (En gelijk ISBN nummer erbij of een winkel waar ik ze zou kunnen kopen?) Nou, alvast heel erg bedankt!! Ik voel me echt gesteund door jullie tips Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 15:04

*schopje*

... en gelijk even de opmerking dat het rijden gister gewoon hardstikke goed ging!! Mijn instructrice merkte ook nog op dat mijn benen zo netjes naar achteren lagen Haha! Dus ONWIJS BEDANKT ALLEMAAL OK dan!

Alleen... *nieuw probleem Bloos* gingen mijn benen meteen weer 'zwabberen' als ik een oefening aan het rijden was. Maar idd, door de hele tijd tegen jezelf te zeggen: Benen naar achteren! lukte het wel een stuk beter. *LOL*

Nogmaals: weet iemand nog goede boeken over dit onderwerp?? Let me know!

moes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 16:12

Kleintje19 schreef:
ja maar als ik niet weet vanuit waar ik mijn onderbenen naar achteren moet doen lukt dat ook niet Verward helpt het om de beugels korter te maken denk je?
enneh... dat remmen leek inderdaad zo miss_petit! Maar het maakt het sturen ook heel lastig met je benen enzo. Stom he! *LOL*

korter maken help ook niet want dan zit je gewoon niet goed voor de dress

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 20:16

nou ik zat denk ik te lang! want ik heb mijn beugels 1 gaatje korter gemaakt en het rijdt lekkerder, het ziet er beter uit en het gaat zo een stuk beter! Samen met wat meer naar voren zitten werkt het al een heel stuk.