Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
koend schreef:Ik zie best wel veel goede ponyruiters die een probleem hebben met de overgang naar een paard.
Er is het verschil in grootte ( 172 cm - 148 cm is 24 cm, dat is als van een b-pony direct naar een D). Met je pony had je gemakkelijker een overwicht.
Ze zijn ook anders gefokt, kijk maar naar het fokdoel van beide rassen.
LaDonna75 schreef:Ik heb zelf een pony van 1,46m die ik dressuurmatig rij. Het is een Welsh partbred, een heel soepele merrie die heel snel op alles reageert en heel zacht in de mond is en daarbij altijd “aan”. Ik rij ook ongeveer 1x per week op de pony van mijn dochter, een NRPS ruin van 22 die wat stijver is en ook trager in zijn reactie, maar na losrijden wel soepel is. Af en toe rij ik een paard hier op stal, een KWPNmerrie van 1,65m ongeveer, maar dat is echt een heel ander dier om te rijden. Veel stugger, veel minder soepel en vrij stug in de mond. Ook veel trager in reactie. Als je me vraagt welke het lekkerst rijdt, zeg ik zonder twijfel mijn eigen merrie. Het meest relaxt is de pony van mijn dochter, die kijkt nergens naar en loopt gewoon lekker.
Juut schreef:koend schreef:Ik zie best wel veel goede ponyruiters die een probleem hebben met de overgang naar een paard.
Er is het verschil in grootte ( 172 cm - 148 cm is 24 cm, dat is als van een b-pony direct naar een D). Met je pony had je gemakkelijker een overwicht.
Ze zijn ook anders gefokt, kijk maar naar het fokdoel van beide rassen.
Gemakkelijker overwicht? Valt vies tegen... Reed op de manege veel jonge paarden, of de paarden met een tik, maar ben ongelofelijk vaak van mn haflinger gelanceerd. Ook mn huidige nfx is een dame met een duidelijke mening, die je niet gaat houden als zij besluit te vertrekken. Mijn collega heb ik skieënd achter de 28 jarige fjord zien hangen... Vind ik de paarden wat makkelijker. Ja, sensibel enz, maar denken ook wat minder na dan de pony's doen.
Celebi schreef:Ik denk dat het grootste deel komt vanuit de tijd dat je niet echt bakwerk gedaan hebt. Echt dressuren is toch wel pittig en correct rijden is nog best een hele kunst. Daarbij moet je ook nog samen met het paard rijden en elkaar aanvoelen op de juiste knopjes. Dat kost even tijd!
Anastasia24 schreef:Als ponymens,vind ik paarden fijner rijden, de gangen zijn een stuk rustiger wat mijn ''rustiger'' in mijn hoofd maakt. Ik heb een tijdje een paard van 1.70 gereden en hoewel het echt wel fijn rijden was, was ik als de dood om te vallen(Ik race & spring graag), dus heb nu inmiddels 2 leuke ''kleine''(1.40&1.50) koudbloedjes. Op de manege moest ik werkelijk altijd op de ''vervelende'' shetlanders en nooit eens op een groot paard, dus ik denk dat daar ook een groot gewenning is opgetreden qua rijden. Dus verschil is er zeker, in de wendingen die je rijd, de passen ook qua doorzitten, karakter van het dier, etc. Ik ben blij met mijn pony's maar soms mis ik het rijden van een heus paard ook wel.
Lijsken schreef:Dat geldt alleen als je denkt dat iedere paardenfokker KWPN'ers fokt voor de topsport en iedere pony gefokt wordt om een horde kinderen te entertainen. Een veelgemaakte denkfout hier op Bokt, denken dat ieder (rij)paard = sportpaard naar KWPN model.In principe is er geen verschil tussen het technisch rijden op een paard en op een pony, als het gaat om welke hulpen je geeft en dergelijke.
Ik heb wel de indruk dat pony's gemiddeld genomen iets meer gefokt zijn op rijdbaarheid/braaf zijn dan paarden. Generaliserend: bij veel paardenfokkers ligt de nadruk op prestatie en bouw. Bij ponyrassen is dat zeker een factor maar daar moet ook een beestje uitkomen waar een kind zonder ongelukken mee kan rondtouren. Pony's zullen daardoor (gemiddeld) wat minder snel heet en sensibel zijn dan paarden.
Maar goed, dat is generaliserend, als je een groninger naast een pittige welsh sportpony hebt kan het natuurlijk precies andersom zijn.
Mkango schreef:Lijsken schreef:Dat geldt alleen als je denkt dat iedere paardenfokker KWPN'ers fokt voor de topsport en iedere pony gefokt wordt om een horde kinderen te entertainen. Een veelgemaakte denkfout hier op Bokt, denken dat ieder (rij)paard = KWPN dressuurpaard.In principe is er geen verschil tussen het technisch rijden op een paard en op een pony, als het gaat om welke hulpen je geeft en dergelijke.
Ik heb wel de indruk dat pony's gemiddeld genomen iets meer gefokt zijn op rijdbaarheid/braaf zijn dan paarden. Generaliserend: bij veel paardenfokkers ligt de nadruk op prestatie en bouw. Bij ponyrassen is dat zeker een factor maar daar moet ook een beestje uitkomen waar een kind zonder ongelukken mee kan rondtouren. Pony's zullen daardoor (gemiddeld) wat minder snel heet en sensibel zijn dan paarden.
Maar goed, dat is generaliserend, als je een groninger naast een pittige welsh sportpony hebt kan het natuurlijk precies andersom zijn.
Mkango schreef:Lijsken schreef:Dat geldt alleen als je denkt dat iedere paardenfokker KWPN'ers fokt voor de topsport en iedere pony gefokt wordt om een horde kinderen te entertainen. Een veelgemaakte denkfout hier op Bokt, denken dat ieder (rij)paard = sportpaard naar KWPN model.In principe is er geen verschil tussen het technisch rijden op een paard en op een pony, als het gaat om welke hulpen je geeft en dergelijke.
Mkango schreef:Lijsken schreef:Dat geldt alleen als je denkt dat iedere paardenfokker KWPN'ers fokt voor de topsport en iedere pony gefokt wordt om een horde kinderen te entertainen. Een veelgemaakte denkfout hier op Bokt, denken dat ieder (rij)paard = sportpaard naar KWPN model.In principe is er geen verschil tussen het technisch rijden op een paard en op een pony, als het gaat om welke hulpen je geeft en dergelijke.