LDR vs hoger ingesteld

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 01:47

Oooh, was jij dat?????
Wow!

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 11:29

Je moet je inderdaad aanpassen aan je paard. Aan zijn karakter, aan zijn bouw aan zijn niveau. Dat is het leuke aan paardrijden.

Mijn merrie Kaminka is een typisch springpaard om te zien qua bouw. Wat horizontaal en neigt naar wat overbouwt zijn. Als ik haar lrd zou rijden schiet ik daar niks mee op. Ik rij haar wel eens bewust wat dieper (wat meer achter de loodlijn eigenlijk) en schuif haar ook wel eens wat uit richting voorwaarts neerwaarts. Dit laatste doe ik echter bij haar maar heel even, anders schiet het zijn doel voorbij.

Toontje had een enorm front maar een iets weke rug. Hem reed ik zowel vwnw als lrd. Niet het extreem diepe met kin op de borst, daar waren we beiden niet aan toe. Als hij in de lage lijnen goed los liet kon ik hem wat meer in oprichting rijden zonder dat hij zijn rug daarbij wegdrukte, wat hij wel probeerde als ik hem niet laag en rond losreed.

De vosmerrie die ik nu onder het zadel heb is een heel langgelijnd dier met een mooi front en een gigantisch achterbeengebruik. Dit dier is van jongs af aan gewend om laag en rond losgereden te worden. Zet je dit dier meteen na het opstijgen bovenin dan krijg je verzet. Ze pikt het eenvoudig niet en ze is op deze manier ook niet echt los te krijgen.

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 15:42

Ik heb dezelfde instructeur als Manic en ik rijd mijn paard dus ook veel LDR. Nou rijd ik hem zeker niet helemaal met zijn kin op de borst ofzo, zoals je soms ziet op de plaatjes. Dat is ook zeker niet wat de betreffende instructeur wil.

Wat ik merk met 'de instructeur' is dat hij je eerst LDR laat rijden, zodra je paard daarin loslaat moet je hem stukjes gaan oprichten. Dus dat is in principe hetzelfde als wat jij verteld dat je hebt gedaan. Maar hij wil dat je hem eerst bevestigd hebt in die LDR, dan ga je hem pas stukjes oprichten.

Ik heb jou persoonlijk nog nooit zien rijden, maar ik denk dat 'de instructeur' jou nog niet aan het werk heeft gezet met het oprichten omdat hij vond dat jullie daar nog niet klaar voor waren. Ik heb er wel vertrouwen in dat hij dat kan zien.

Ik heb trouwens ook wel eens dat ik hem de hele les LDR moet blijven rijden, als hij niet los wil laten.

Tenslotte wil ik nog even zeggen dat ik denk dat LDR geen wondermiddel is en zeker niet bij elk paard hetzelfde effect heeft en dus bij sommige paarden ook weinig effect kan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 15:45

Pluutje, van wie heb jij op het moment les dan?? Gewoon, uit nieuwsgierigheid Haha!.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 15:50

Van dezelfde instructeur als ik... Duh uh!

Pluutje, klinkt allemaal erg bekend Knipoog Oprichten zijn we zeker wel mee begonnen, maar ik denk dat ik het lager rijden een beetje kwijt ben geraakt ergens gaandeweg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 15:59

Ow, geeft die tegenwoordig les in LRD *fronst en zou zéér teleurgesteld in hem zijn*. Echt LRD, of gewoon een beetje oprollen (die truuk ken ik wel namelijk).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-03-04 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

manic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 16:02

Hangt ervan af hoe laag rond en diep je hem wilt zien als je over LDR spreekt. Ik denk meer in de trant van lager, ronder en dieper...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:07

Ik was meer bang voor iets in de trant van TE laag, TE rond en TE diep.
Ouderwets voorbeeld: Afbeelding .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:09

manic schreef:
Hangt ervan af hoe laag rond en diep je hem wilt zien als je over LDR spreekt. Ik denk meer in de trant van lager, ronder en dieper...

Laag rijden is iets anders dan LDR. DIe foto die Lov laat zien is LDR.

Waar de paarden zo heerlijk met de kin op de borst getrokken worden! Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:10

En dan is dit nog maar op trens met een hanoveraans neusriempje.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 16:16

Zal lang duren voordat ik mijn paard op die manier ga rijden... Bij zo'n plaatje krijg ik een beetje kriebels.

In mijn geval is het dus inderdaad wel iets ronder, iets dieper en daarbij valt hij ook iets achter de loodlijn (maar niet uit het contact).

Moet weer eens iemand met een digitale camera charteren... Theemieltje laat me een beetje in de steek de laatste tijd op dat front...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:20

manic schreef:
Zal lang duren voordat ik mijn paard op die manier ga rijden... Bij zo'n plaatje krijg ik een beetje kriebels.

Mooi Haha! Ik denk ook dat jouw instructeur je dat ook niet zal laten doen, hij zal het zeker niet stimuleren.

Citaat:
Moet weer eens iemand met een digitale camera charteren... Theemieltje laat me een beetje in de steek de laatste tijd op dat front...

Misschien moet je de relatie met theemieltje een beetje beter bewerken???

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:28

Hoe wij rijden is inderdaad niet het echte LDR, maar er wordt hier op bokt(maar ook op andere plaatsen)vaak wel over gesproken als LDR. Ik had in mijn vorige reactie ook al gezegd dat wij dus niet zo rijden als op de plaatjes waar de kop tussen de benen getrokken wordt, godzij dank...

Weet je inmiddels al van wie we les hebben Lov? ik wil je anders wel even PB'en maar leek me niet zo netjes om het hier zo te zetten.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 16:39

Lovely schreef:
Mooi Haha! Ik denk ook dat jouw instructeur je dat ook niet zal laten doen, hij zal het zeker niet stimuleren.

Misschien moet je de relatie met theemieltje een beetje beter bewerken???

Is zeker niks voor C. Die doet sowieso alles leker rustig aan en gaat gewoon af op wat het paard en ruiter op dat moment aan kunnen. Bevalt mij in ieder geval nog erg goed OK dan!

Theemieltje heeft het een beetje (erg) druk, dus nu staat zijn knollie de hele dag in mijn knollie zijn oor te happen. Wel erg grappig om te zien als ze weer eens op elkaar's tong staan te sabbelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:04

Pluutje, ik heb m inmiddels door hoor *LOL*. Maar vanwege het LRD en dan denkend aan hem, gingen mijn wenkbrauwtjes wel even omhoog. Hij zal trouwens best in dat systeem les kunnen geven, daar twijfel ik niet aan, maar het verbaasde mij even dat hij het ook zou gebruiken (in het algemeen).

Pluutje en Manic, lekker blijven lessen hoor OK dan!.

Manic, heb je zelf een camera???

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:09

Lovely schreef:
Pluutje, ik heb m inmiddels door hoor *LOL*. Maar vanwege het LRD en dan denkend aan hem, gingen mijn wenkbrauwtjes wel even omhoog. Hij zal trouwens best in dat systeem les kunnen geven, daar twijfel ik niet aan, maar het verbaasde mij even dat hij het ook zou gebruiken (in het algemeen).

Ja, het is ook niet het echte LDR, maar ik krijg de indruk dat veel bokkers LDR niet zien zoals op de foto maar meer zoals wij het rijden(mag ik hopen voor hun paarden), dus noem ik het voor het gemak ook maar LDR.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 17:12

Lovely schreef:
Manic, heb je zelf een camera???

Jahaa... een spiegelreflex, maar geen digitale... Mijn broer heeft wel een video camera, mischien dat ik die maar eens moet bietsen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:13

Leuke foto, dat is het wonderpaard Rembrandt OK dan!
(o nee, de juryleden bevoordelen al sinds de OS van '88 stelselmatig de verkeerde ruiters, he Pipo? Dat was ik even vergeten, sorry...)

Om bij Manic te blijven: ik blijf wat jouw paard betreft bij het gevoel dat ik je al op de eerste pagina heb meegedeeld. Ik denk dat je eerst moet zorgen dat je aan een aantal basiseisen voldoet, en dat jouw aanleuningsproblemen dan wel als vanzelf opgelost zullen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:16

Zep schreef:
Leuke foto, dat is het wonderpaard Rembrandt OK dan!
(o nee, de juryleden bevoordelen al sinds de OS van '88 stelselmatig de verkeerde ruiters, he Pipo? Dat was ik even vergeten, sorry...)

.

Gaaaap Het moet niet gekker worden. Geen woorden bij anderen in de mond leggen he! Vreemde insinuatie doe je hier.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 17:27

Zep schreef:
Om bij Manic te blijven: ik blijf wat jouw paard betreft bij het gevoel dat ik je al op de eerste pagina heb meegedeeld. Ik denk dat je eerst moet zorgen dat je aan een aantal basiseisen voldoet, en dat jouw aanleuningsproblemen dan wel als vanzelf opgelost zullen zijn.

Aanleuningsproblem lijken iets minder te zijn naarmate ik inderdaad meer op reactie op mijn been ga letten. Opstartproblemen zijn niet geheel aan mijn paard te wijten, maar ook zeker aan mijzelf (concentratie, spanning in een overvolle bak, rsi probleem waardoor ik de neiging heb om te veel vast te houdem), waar ik zeker ook weer doorheen moet bijten. Stomgenoeg lijkt het weer (koudere/stijvere spieren) er ook een sterke rol in te spelen, maar ook dat is wellicht weer psychisch...

Heeel veel factoren dus, maar de reactie voor het been ga ik zeker toevoegen aan mijn lijstje...

Overigens heeft hij ondanks mij ook echt heel erg fijne momenten Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:35

Pluutje"]
[quote="Lovely schreef:

Ja, het is ook niet het echte LDR, maar ik krijg de indruk dat veel bokkers LDR niet zien zoals op de foto maar meer zoals wij het rijden(mag ik hopen voor hun paarden), dus noem ik het voor het gemak ook maar LDR.
[/quote]

Oke Lachen. Dan hebben we verschillende uitgangspunten, want ik ga uit van het LRD zoals het door bijv. een Anky gereden wordt en zoals bijvoorbeeld hierboven op de foto (inderdaad Rembrandt). Er zijn betere voorbeelden dan de foto hierboven, maar het was wat ik zo gauw voor handen had Haha!.
Oh ja, hier is er nog eentje: Afbeelding.

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:38

Ja, dat is het echte werk...Die van mij loopt over het algemeen nog met zijn neus op de loodlijn, maar ik krijg wel vaak te horen dat hij ronder moet...

Anoniem

Aanleuning is moeilijk, want wat fijn aanvoelt, is op dat moment in je training niet altijd goed. Er zijn ook paarden die bijv op het moment dat je het achterbeen aanspreekt voor heel sterk worden.Toch moet je daar doorheen, want als je alleen maar steeds een fijne aanleuning opzoekt rijd je ze dus compleet van het achterbeen af.

Vandaar dat ik denk dat je in jouw geval dus nog helemaal niet op die aanleuning moet letten, maar eerst moet zorgen dat je paard in balans op zijn eigen benen kan lopen, en je hem goed voor het been hebt lopen.

Anoniem

Ik denk dat we dan inderdaad vanaf nu goed moeten defineren wat LDR is. Want ook ik versta onder LDR de manier waarop anky bijv. traint.

Voorwaarts neerwaarst is in mijn ogen iets anders Haha!

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:39

Afbeelding

Zoiets, hoewel deze foto van de zomer is gemaakt en ik toen nog geen les had van meneer de instructeur(C. voor bekenden Knipoog )