fries die onder me uitloopt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 10:32

Als je paard harder wilt, dan laat jij haar langzamer gaan en wil zij langzamer wil dan laat jij haar harder lopen. Ze krijgt vanzelf door dat JIJ het tempo aangeeft en niet zij. Heel veel overgangen rijden, nep overgangen, wacht oefeningen en heel veel figuren en alles in jouw tempo. Ook in de figuren nep overgangen en tempo wisselingen doen.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:52

Kawa en de rest:
Een paard met front loopt makkelijker naar beneden als een paard met een dikke onderhals, dat ben je toch wel met me eens he?
Buiten het van achter naar voren rijden.

Een Fjord, Haflinger, Fries en Draver DRAAFT makkelijker als dat ie galoppeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:55

Met je eens.
Maar er zijn ook wpn-er met veel of weinig front, of die graag achter de teugel kruipen ipv je hand volgen iets wat bv een fries graag doet
Maar hoe los je dat op?
Juist door hem je hand op te laten zoeken.
En hoe zoekt je paard je hand op, juist door hem van achter naar voor te rijden.
Dus geen verschil tussen bv die fries en de wpn-er die ik nu zelf rij Lachen
want die wil er graag achter kruipen.

En de fries in dit topic galoppeert blijkbaar wel graag Lachen

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 23:03

ff offtopic: RK weiger jij kwpner te zeggen ofzo Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 23:05

ow nee hoor, maar dat koninklijk maakt me niet zo veel uit gaat om een warmbloed paard en scheelt me toch weer een lettertje Lachen
Dus geen echte reden daarachter Lachen

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 23:08

jammer, had een heleleuke rede verwacht Haha!
sorry maar dat moest ik dus ff weten...

madacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 00:13

runningkawa"]
[quote="madacha schreef:
Voor haflingers is het moeilijker om na te geven, omdat ze een kortere hoofd hals verbinding hebben en boverdien vaak ook nog een korte hals, die er meestal horizontaal op staat en vaak hebben ze van nature er ook geen "kap" opstaan. Bij KWPN ers bijv, is er meer ruimte tussen die verbinding en vaak hebben zij wel een hals die het voor hun ook eenvoudiger maakt af te buigen, hij is langer, dus meer ruimte. Het is een stuk eenvoudiger om het op zo'n paard voor elkaar te krijgen, ze zijn er meer op gebouwd.

Ik vind dat het wel degelijk uitmaakt wat voor een ras het is.

En zulke wpn-ers zijn er niet?
Fijn dat ik dat ook weet als ik volgende keer op zo een stap en hem uitleg dat hij maar moet buigen omdat hij een wpn-er is.

En mocht je het willen weten, ik heb genoeg haffies en fjorden gereden hoor, dus weet ook hoe die aanvoelen.
En daarom zeg ik nog steeds, rijtechnisch hoeft dat er niet bij te staan.
Want allemaal, dikke korte nek of niet, ze moeten allemaal van achter naar voor gereden worden.
En geen 1 andersom. Wat idd wel veel gedaan word bij de dikke nekke paarden.
[/quote]

Ik bedoel daarmee dat de Kwpn ers dit over het ALGEMEEN makkelijker kunnen, uitzonderingen daargelaten, evenals bij de haflingers, fjorden etc. En mocht jij het willen weten, ik heb ook op genoeg haflingers en fjorden gereden Tong uitsteken

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:31

Dat probleem ken ik, deed m'n pony ook ontzettend, nu niet meer. De friezen op m'n stage hadden er ook een handje van.
Volgens mijn instructrice: ( en het heeft super geholpen met eldientje)
Rustig gaan stappen. Nóóit het paard het tempo laten bepalen zolang ie nog zo loperig is, zodra hij onder je weg loopt halthouden, na laten geven (níet met je handen prutsen, gewoon handen stil, tijdens halthouden been eraan tot ie nageeft) dan hand openen en wegstappen.
Zie eerst maar dat dat goed gaat, gewoon in stap, halthouden, nageven, en weer rustig wegstappen.
Okee, stap 2. Aandraven. Zelfde verhaal. Niet vasthouden van voren, een keer een flinke ophouding mag best (die kleikoppige friezen kunnen dat vaak nog wel hebben ook, die tuffen gewoon door), maar nooit vasthouden, want juist dáár worden ze hard en ongevoelig in de mond. Jij bepaalt het tempo. Loopt ie onder je weg? Terug gaan zitten en ophouding maken, langzamer gaan lichtrijden helpt ook ontzettend goed. Is wel even wennen, want je hebt het idee dat je achter blijft in de beweging, al is het maar een fractie, maar het werkt super als je het onder de knie hebt. Constant overgangen blijven rijden, draf-stap-halt-draf, en m na laten geven. En zo langzaam blijven draven, dat jíj de controle hebt, pas een versnelling hoger als je denkt dat ie niet onder je vandaan zal lopen.
Over de galop: Kan idd ontzettend moeilijk zijn bij friezen, maar niet te moeilijk over doen. als je m voor de rest voor elkaar hebt komt die galop vanzelf, ze moeten eerst balans vinden.
Tot slot: Las genoeg stap-pauzes in, dat langzame draven kan behoorlijk heavy zijn voor een jong paard, en is vaak moeilijker dan flink doordraven.
Suc6! OK dan!

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 00:22

Goed advies Concorde!
OK dan!

ollivia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 16:49

ok ik heb iets gevonden dat helpt Haha! ik laat de teugels gewoon los! en ga alleen zitten, in het begin gaat ze heel hard en gallopeerd ze aan maar uiteindelijk snapt ze dat ze ook zachter kan Lachen andere manieren zijn echt niet gelukt ! ik hou em benen er wel gewoon aan ik doe eigenlijk alles gewoon maar ik laat de teugels nu maar eerst even los, want ik merk dat ze steeds sterker wordt! en over die kwpn of fries dat heeft niet zoveel verschil hoor! een fries loopt vaak al in de goede houding !!! en de beginselen zijn even moeilijk voor een fries als een kwpnner!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 17:23

runningkawa schreef:
Met je eens.
Juist door hem je hand op te laten zoeken.
En hoe zoekt je paard je hand op, juist door hem van achter naar voor te rijden.

DAt is toch moeilijker gezegd dan gedaan hoor. Ik kan alleen van achter naar voren rijden, als er tempocontrole is. Als ik er met mijn been aan kan komen, dus dat ze voorwaarts reageert en er NIET voor wegloopt of vlucht. Vandaar dat ik dan dus eerst aan de tempocontrole ga werken, dus onder het tempo ga rijden, zoals phia eerder aangaf bij een loperig paard, en als het paard dan uit zichzelf bij me blijft, ZONDER dat ik herhaaldelijk hulpen moet geven om haar terug te laten komen, zodat ze ook los gaat laten in haar lijf, dan pas kan ik er met mijn been aan komen, en kan ik haar naar mijn handen toe rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 18:40

Heb je gelijk in Desiree en nergens hoor je me zeggen dat het simpel is, maar het ging mij er ff om dat het niet anders is met een wpn-er of een fries.
Uiteindelijk is de basis gelijk.
En je hebt je les omdat met elk paard goed op te lossen.
Geen les, dan weet je dat je vroeg of laat de fout in gaat.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 10:47

DAt klopt. Ik ben ook van mening dat je een fries niet anders moet rijden dan een kwpn-er of zelfs een fjord. HEt gaat om een rug waar je op zit, die jou moet dragen, en de benen die bij elk ras op dezelfde plaats zitten. Ze moeten gewoon gehoorzaam zijn aan de hulpen en de motor zit altijd aan de achterkant. DAt moeten mensen inderdaad wel beseffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:03

Dank je Desiree
Dat is alles wat ik wilde duidelijk maken in dit topic, maar misschien moet er maar eens een speciaal topic over openen.
Omdat het me zo vaak opvalt, dat er speciaal het ras bij staat, bij een gewoon basis ding.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:21

Desiree schreef:
DAt klopt. Ik ben ook van mening dat je een fries niet anders moet rijden dan een kwpn-er of zelfs een fjord. HEt gaat om een rug waar je op zit, die jou moet dragen, en de benen die bij elk ras op dezelfde plaats zitten. Ze moeten gewoon gehoorzaam zijn aan de hulpen en de motor zit altijd aan de achterkant. DAt moeten mensen inderdaad wel beseffen.

En toch hebben friezen de porbleempunten op andere plaatsen dan wpn-ers, en dat lijkt me vrij logisch met zo'n andere bouw.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:23

Maar als je kan rijden dan maakt het niet uit welk type paard en welk probleempunt...... omdat je dan automatisch het goede doet......... maargoed dan moet je wel kunnen rijden Haha!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:45

hehe, duhhh. er zijn toch echt wel dressuurruiters die met wpn-ers op hoog nivo rijden, en die een fries zo in de poeier rijden hoor, is toch wel een kunst apart.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:54

Want ????

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:55

Concorde schreef:
hehe, duhhh. er zijn toch echt wel dressuurruiters die met wpn-ers op hoog nivo rijden, en die een fries zo in de poeier rijden hoor, is toch wel een kunst apart.

Mee eens.
Ik heb zowel een fries als een KWPNer. Het is echt een verschil met rijden. Een fries reageert iets langzamer dan een KWPNer. Het lichaam van een fries is heel anders dan van een KWPNer. De bewegingen zijn ook anders.
Mensen die op "hoog niveau" rijden hebben echt wel moeite om op fries netjes rond te komen zoals zij met hun KWPNer kunnen. Vooral als ze nog nooit op een fries gereden hebben, lijken dan net beginners. Haha!
Laatst bijgewerkt door PhiaBink op 10-03-04 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:57

Gelul! Als je kan rijden kan je overal op wegrijden........ zo niet dan kan je gewoon niet rijden, of het lijf nou anders is of niet. ik rij op Engels volbloed en twee uur later op een haf of fjord......... als we het dan over echte verschillen hebben......... kom nou

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 18:35

Op het moment rij ik zowel een kwpn als een Fries, maar dit terzijde..

Ik denk dat wanneer je een kwpn op een 'hoog' niveau rijdt en daarna op een Fries [i] van hetzelfde niveau [i], dat je niet zo heel veel problemen ziet.. Hooguit het even wennen dat je op een ander paard zit, even anders zit, doet, misschien iets meer dan van de ene kwpn naar een andere kwpn die misschien wat anders gebouwd is (groter/kleiner etc), maar geen reusachtige 'beginners' problemen, mits het paard ook op niveau getrained is.. Wanneer je van een 'hoog' niveau kwpn naar een normaal/geen niveau Fries gaat ondervind je wel problemen, maar die zijn niet reusachtig anders dan dat je van een niveau kwpn naar een niet-niveau kwpn gaat, bij beide moet je je aanpassen aan het niveau van het paard en kun je 'beginner' lijken omdat je niet bezig kunt zijn met je eigen 'hoge' niveau..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:19

Juist

Vorig jaar nog stapte ik van Kawa af, die Z liep dus alle knopjes lekker heeft zitten, goed aan het been enz.
En stapte meteen op een jonge fries waarvan de eigenaresse hem niet in galop kreeg of ik dat wilde proberen.
Heb niks anders gedaan als bij jonge wpn-ers en hij zat op beide handen in de goede galop.

Ik rij nu een jong paardje, wat zich af en toe achter de LL zet met heel hoog front. Toch is het geen fries, maar wel iets wat friezen ook graag doen.
En wil ik hem daar uit krijgen is het zorgen dat hij op mijn been komt, waar hij dan ook achter is en hem mijn hand laten volgen richting het voorwaarts neerwaartse.
Wat moet je op een fries dan anders doen?

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:29

Ik ben het er wel mee eens dat bij sommige rassen sommige problemen vaker voorkomen, zoals RK zelf ook zegt, dat Friezen graag achter de LL gaan (en bijv meer moeite hebben met strekken, omdat ze eerder geneigd zijn met heffen)..

Maar de manier waarop deze opgelost worden zou niet zo veel moeten verschillen..

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:36

jep ben het het hele topic al eens met Runningkawa... ze neemt de woorden uit mijn mond Haha! figuurlijk dan Knipoog

ollivia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 22:01

als je naar hogere klassen kijkt zijn er inderdaad minder friezen maar het ging om het begin een fries is net zo moeilkijk of makkelijk te rijden als een kwpnner want ik rij ook kwpnners en friezen ( ik breng ze niet uit op wedstrijden) maar het inrijden is even moelijk ( vind ik )