Teugelhouding, hoe doe jij dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 11:46

Absoluut, wat de ruiter met die hand doet, dat is het belangrijkste. Maar het is erg grappig dat veel mensen het niet eens weten hoe ze hun hand houden. Dus... eigenlijk zich niet bewust van hun houding tijdens het rijden.

Ik weet dat ik nog teveel doe met die hand. Niet dat ik trek of sjor, maar als ik iets moet corrigeren, dan gaat mijn hand voordat ik met mijn been of zit iets heb gedaan. Ik moet daar sneller in worden. Passen vooruit denken, voelen wat er gaat komen, met mijn lichaam op reageren en dan pas die hand. Daarom ben ik me er op het moment zo van bewust.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 12:23

Ik heb sinds een tijdje les van iemand die heel veel op mijn handen let. Zij is er erg streng op, bijna alles wat ik doe is teveel bij haar. Zij zie laatst dan ook, voorwaarts rijden en denken met je hand.

Dan heb ik ook nog van een ander let die veel op mijn handhouding let. Dus hoe houd ik mijn handen. Deze combinatie is wat mij betreft perfect, al moet ik nog veel leren.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 12:53

Die neiging heeft bijna iedereen volgens mij Kleintje. Dat komt omdat we als mensen ook het meest met onze handen doen. Afleren is helaas erg moeilijk.
Vaak is het ook zo dat we ons bewust denken te zijn van onze houding en manier van rijden en de hoeveelheid van je handwerking.
Tip: doe je hoofdstel eens af Haha!

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 13:27

Romkabouter schreef:

Heb ik gedaan Haha! . Heb laatst zonder zadel, en alleen een halstertje gereden, touwtje zat gewoon aan de onderkant van het halster vast en lag over de hals zodat ik het kon grijpen als het nodig was. Mijn paardje was gewoon te sturen en te rijden hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 14:16

Dat is zeker een goede tip
Ik rij wel eens voor de fun met een halster met touw.
dan merk je meteen met welke dingen je handen teveel gebruikt en kun je daar verder mee.

Gelukkig heb ik ook een instructrice die heel veel hamert op de benen en handen, dus het zelf naar voren denken, ipv van met je handen terug werken.
en gelukkig heb ik met o.a. Kawa daar een hele goede leermeester aan gehad.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 12:39

Nee, ik bedoel niet met halster Knipoog
Ik bedoel NIKS, met een halster is nog steeds prima te sturen Lachen

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 13:31

Romkabouter schreef:

En dan inderdaad ook zonder halster of wat dan ook. Eventueel een halstertouw/ halsring om de hals leggen als je jezelf niet vertrouwd, maar zo zonder teugels leren sturen en in tempo terugkomen is erg leerzaam!
Als je echt goed bent, schijn je je paard zelfs netjes gesteld en gebogen te kunnen krijgen, zodat je drie keer met je ogen moet knipperen om er zeker van te zijn dat er echt geen hoofdstel om dat hoofd zit (zo ver ben ik de komende 100 jaar nog niet).

Ik kreeg ooit een (onbedoeld!) compliment van een springinstructeur. Ik was toen een beetje aan het rommelen en reed de ene springles met een normaal hoofdstel, dan eens met een leerbit, dan weer bitloos, 't was steeds iets anders. Toen riep hij dat het allemaal toch niet uitmaakte, omdat ik toch enkel reed op mijn zit en benen. Hij bedoelde dat geloof ik helemaal niet zo heel aardig, maar ik vond het een reuze-compliment!

Wat mijn handhouding betreft: wel een beetje open. Diverse mensen hebben geprobeerd mijn handen dichter te krijgen bij het rijden, maar over het algemeen met maar zeer kort succes. Overigens is het niet zo erg, dat de teugel alleen maar tussen duim en wijsvinger zit hoor, maar ik denk dat 'ie verder open is dan een aantal mensen hier graag zouden zien. Mijn paardje loopt er echter lekker op en van m'n huidige instructrice krijg ik er eigenlijk geen commentaar op. En aangezien die er wel erg op gericht is, om het je paard makkelijk te maken de dingen uit te voeren die je vraagt, ga ik er dus vanuit dat het voorlopig goed is dat ik m'n handen heb zoals ik ze heb.

Wel valt het me op, als ik naar foto's of video-opnamen van mezelf kijk, dat ik mijn handen zo ontzettend wijd uit elkaar houd. Dat is heel lelijk! Ik werk er hard aan, maar met name bij losrijden of een minder "strakke" training blijven mijn handen zo wijd dat er 2 trekpaarden tussen passen, terwijl ik op een slank bijna-arabje zit.... Bloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 13:35

Afbeelding

Als je het kunt zien, de hand waar je recht opkijkt (de rechter, waarmee ik ook de zweep vasthoudt) ligt de duim dus in 1 rechte lijn met mijn bovenarm, bovenop. De pols is dus heel iets naar binnen gedraaid.

Op deze foto heb ik mijn binnenhand iets hoger geplaatst. Het idee was dat het mooier zou staan op een foto die recht van de zijkant genomen word, maar omdat Sjuim door haar knieën ging voor een onderaf-effect viel dat een beetje in het water:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 13:57

Romkabouter schreef:
Nee, ik bedoel niet met halster Knipoog
Ik bedoel NIKS, met een halster is nog steeds prima te sturen Lachen

Ook dat heb ik wel eens gedaan, ook gesprongen zonder.
Sturen gaat dan idd nog gewoon.
Wisseltje maken gaat dan nog wel.
Maar andere Z oefeningen kwamen bij mij dan toch niet echt uit de verf Lachen

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 14:49

Ook als je nix vast heb Romkabouter??? Ik was niet in de bak namelijk en wil wel een noodrem hebben Haha! ... Ik heb nog niet zo'n deathwish Tong uitsteken

Misschien dat ik wel even een fotootje kan vinden waarop je kunt zien hoe ik zit... Ga ff kijken...

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 14:58

Op deze foto heb ik 'm net weer vast (het touwtje) omdat ze weg wilde lopen, maar misschien geeft het toch een beetje idee. Let verder niet op mijn houding, 't was ff voor de lol kijken wat ze deed...

Afbeelding

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 11:32

Lissalover schreef:
Ook als je nix vast heb Romkabouter???

Nah ja, ik zou het pas gaan proberen als je paard goed op zit reageert natuurlijk Knipoog
Maar je kan je altijd vasthouden aan de manen, of je om de hals van het paard klemmen Tong uitsteken