hoofd kantelen, wat te doen ???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 10:37

Sluit eerst de medische oorzaak of slecht passend zadel uit! Ieder paard heeft een makkelijke en moeilijke kant en kan het hoofd kantelen om met jou een compromis te sluiten (kan geen stelling nemen maar probeert wel te doen wat jij vraagt, buigt dus niet zoals moet maar op een manier die voor het paard zelf comfortabeler is) alleen door veel te oefenen kun je dit corrigeren. Ook naast je paard kun je wat oefeningen doen om 'm losser te maken zoals een snoepje of stukje peen o.i.d. te laten pakken als je naast je paard staat zodat 'ie hals goed moet inbuigen. Maar ik zou eerst het paard na laten kijken, voor je weet maak je het alleen maar erger. Mijn ervaring is namelijk dat paarden vaak wel willen doen wat jij vraagt maar niet kunnen door wat voor oorzaak dan ook.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 10:50

[RT] hoofd kantelen
[RT] kantelen

Jippie"]
Je paard heeft een aanleunings- en lengtebuigingsprobleem. En zo als [bijna] alle problemen ligt ook dit probleem achter, je paard is niet actief genoeg en zet zijn AH niet recht onder de massa, wordt scheef en gaat kantelen.

Alle oefeningen die er op gericht zijn de achterhand sterker te maken en meer onder de massa te plaatsen zullen helpen dit probleem op te lossen. Waarschijnlijk gaat je paard ook in schouder hangen. Zorg dat je gelijke druk op beide teugels houdt [niet veel, wel gelijk]. Zorg voor een goed basistempo, je paard hoeft niet harder te lopen, harder is niet actiever.
Als je paard in een wending zijn AH naar binnen zet, duw die dan meteen naar buiten en rij ook op die manier een volte. Als hij in een wending de AH naar buiten uit laat zwaaien duw de AH dan meteen naar binnen en rij ook zo een volte. Het gaat er om dat jij controle krijgt over waar je paard zijn AH plaatst.

Wat het exacte probleem is is vanachter de PC niet te achterhalen maar ik geef hier alleen een richting aan waarin je de oplossing moet zoeken.

Succes!
[/quote]

[quote="idra schreef:
Wat bij mij de oplossing was: telkens hij het doet, naar voren rijden (dus drijven) tegen je hand aan. Dan ging het weer enkele passen goed en deed hij het weer, en zo steeds verder.

Veel voltes rijden helpt inderdaad erg goed, en steeds vergroten en verkleinen. Ook schouderbinnenwaarts is een goede oefening.

Vaak is de oorzaak ook dat je te veel druk zet op 1 teugel. Mijn instructeur vertelde me dat het probleem dan ligt bij de hand van de kant waar het oor het hoogste is.
Dus kantelt hij zijn hoofd naar rechts, dan is zijn linker-oor het hoogste, dus ligt het probleem bij je linkerteugel.

De zoekfunctie is erg handig Knipoog

loveboody

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:00

rijd je met veel druk op de teugel?, want misschien kan dat daardoor komen. als je meegeeft als je paard zich buigt dan ontspant je paard zich en hoeft ie niet te trekken... (tegen te stribbelen)
ik weet het anders ook niet Verward
dit was wel het geval bij mijn paard.
groetjes

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 17:38

Mijn instructeur wil kantelende paardenhoofden compenseren met ongelijke hoge teugels. In de training uiteraard, niet in de dressuurring, maar om het op te lossen. Een paard dat ik rijd kantelde ook en het hielp waarempel om de hand aan de kantelkant wat hoger te houden dan de andere. Houd vooral het paard goed aan het been en bewaar de juiste teugeldruk sowieso. Je kunt dit proberen als noodoplossing. Succes! Knipoog

Relectra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 13:53

Als een paard kantelt met zijn hoofd is dat simpelweg een teken van een nog niet goede balans. Dat is helemaal niet erg, dat doet elk paard een keer. (en sommige vaker) Je moet erop letten dat je op de hand waar je paard dat doet, of misschien is dat wel op allebei de handen, je geen steun geeft door middel van het gespannen houden van je buitenteugel. Want daar moet hij de balans vinden en dat kan alleen maar als hij leert om op zijn eigen benen te lopen. Je moet hem niet los laten hangen, wel contakt houden natuurlijk maar geen continue druk. JE MAG ALLEEN HET GEWICHT VAN JE TEUGEL IN JE HANDEN HEBBEN, NIET HET GEWICHT OF EEN DEEL ERVAN VAN HET PAARD!!! Wat helpt is om het paard recht te maken aan de buitenteugel. Stel je paard wat vaker contra (dus als je rechtsom rijdt stel je hem naar links) en geef vooral veel been.