Steigeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 01:57

Fellor"]
[quote="Shaseera"]Ik heb ook wel eens gezien dat iemand een zakje varkensbloed op haar paard haar hoofd kapot heeft geslagen tijdens het steigeren, en die liep echt een week lang met zijn hoofd naar beneden.
Ook heb ik wel eens van iemand gehoord dat ze een keer een stuk blik boven het hoofd geplaatst had wat veeeel lawaai maakte bij het steigeren, en daar schrok het paard zo van dat ie het nooit meer heeft gedaan.

Maar goed, of dit de beste methodes zijn weet ik niet
[/quote]

Wat heeft je paard liever denk je?, naar benden gemept worden of een keer goed schrikken en daarna nooit meer doen. Ik bedoel, je kan je paard met een ei of een zakje heus geen trauma;'s aanjagen die zo erg zijn als je normaal met m omgaat.
[/quote]

Jeetje zeg, het is mijn paard niet, heb geeneens een paard maar een veulen. Erover meepraten kan ik dus niet en daarom weet ik dus ook niet of die methodes altijd wel werken.
Er bestaan vast ook wel uitzonderingen op dat gebied hoor! Zoals er hier al werd gezegd door iemand, is er een keer een paard achterover geslagen bij ons op stal door zoiets, maar dan niet met een ei. Het ligt helemaal aan het paard welke aanpak je het best kan kiezen. Bij het ene hardleerse paard werkt het zo, het andere (misschien schrikkerige en panische) paard heeft na 1 gewone tik al door dat hij dit niet vaker kan doen.

[quote="Fellor schreef:
Nee ik meen het, je zou het kunnen proberen, bij sommige paarden werkt het echt en die steigeren nooit meer.

Je zegt het eigenlijk zelf al

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-04 11:22

Ga denk ik vanmiddag maar een ei meenemen, zal wel vertellen wat ze er van vond.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 11:53

dat had ik eerder moeten weten. de pony van mijn zwager heeft me er afgegooit en ze heeft gewonnen. tja, met een gekneusde rug doe je niet zoveel meer en daarna was ik bang voor de knol. klas huppelt alleen met haar voorbenen, echt omhoog komt ze (nog) niet. mocht het zover komen, neem ik gelijk een ei van stal mee

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 11:59

hmmm... ik heb mijn bedenkingen bij die theorie...

Maar goed, ik ben benieuwd!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 14:45

Tyrza schreef:
hmmm... ik heb mijn bedenkingen bij die theorie...

Maar goed, ik ben benieuwd!

Me too, maar we shall see. Haha!

Mursey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 15:20

OK, nou mijn verhaal.
Mijn paard deed precies hetzelfde als jouw paard.
Altijd braaf, maar af en toe bij het inzetten van de SB of Appuyement begon ze met steigeren. (Eigenlijk altijd op de rechterhand overigens).
Altijd gezien als gewoon verzet. Ze werd eens per jaar door de tandarts en osteopaat helemaal nagekeken, ook prima zadel etc, etc.
Ze was helemaal goedgekeurd bij aankoop.
Instructrice zag het ook als verzet.
Totdat ze ineens niet zuiver meer liep.
Had dat beestje achgerum al een hele tijd een ontsteking in haar schouder, en daarom ging het SB en Appuyeren ook zo moeilijk, het deed haar gewoon pijn. Huilen
Zeg niet dat het bij jou het geval is, maar probeer toch zoveel mogelijk uit te sluiten.
Murs heb ik er ook doorheen geslagen, en achteraf voel ik me dus echt een oliebol......

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-04 19:04

Er was vandaag wedstrijd geweest en dus heel druk in de kantiene.
Daarom heb ik het ei maar ff uitgesteld. Het staat zo raar voor al die mensen in de kantiene, morgen weer een poging.
Ik kan me niet voorstellen dat ze pijn heeft, vooral omdat ze het de ene keer wel of meer doet dan de andere keer. Maar als het zo door gaat zal ik denk ik toch maar een DA laten komen.

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 20:32

mijn paard steigert ook wel eens, maar ik zou nooit of te nimmer een ei op zijn kop slaan en al helemaal niet met een zweep of vuist tussen zijn oren slaan. Ik probeer het altijd met geduld op te lossen, als ik weet dat mjin paard het doet omdat hij ergens bang voor is dan zorg ik dat ik hem voorben en hem 'áan het werk' zet bij het naderen van het enge ding. Dus goed stelling vragen en flink je benen er aan en desnoods even een kleine volte of moeilijke oefening. Als het zo is dat mijn paard uit vluchtgedrag steigert dan blijf ik kalm en probeer ik hem te kalmeren, zou ik dit anders doen gaat tie flippen (en gooit hij zich achterover, heb ik al meerdere keren mee gemaakt dus ik haal het wel uit mijn hoofd om dit bij hem te doen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 20:54

Zonnebloem schreef:
Er was vandaag wedstrijd geweest en dus heel druk in de kantiene.
Daarom heb ik het ei maar ff uitgesteld. Het staat zo raar voor al die mensen in de kantiene, morgen weer een poging.
Ik kan me niet voorstellen dat ze pijn heeft, vooral omdat ze het de ene keer wel of meer doet dan de andere keer. Maar als het zo door gaat zal ik denk ik toch maar een DA laten komen.

Haha, staat wel beetje maf ja. Maar het valt gewoon te proberen, wat heb je ermee te verliezen (behalve dat je zn voorpluk en manen een keertje moet wassen Schijnheilig ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 20:56

mobick schreef:
mijn paard steigert ook wel eens, maar ik zou nooit of te nimmer een ei op zijn kop slaan en al helemaal niet met een zweep of vuist tussen zijn oren slaan. Ik probeer het altijd met geduld op te lossen, als ik weet dat mjin paard het doet omdat hij ergens bang voor is dan zorg ik dat ik hem voorben en hem 'áan het werk' zet bij het naderen van het enge ding. Dus goed stelling vragen en flink je benen er aan en desnoods even een kleine volte of moeilijke oefening. Als het zo is dat mijn paard uit vluchtgedrag steigert dan blijf ik kalm en probeer ik hem te kalmeren, zou ik dit anders doen gaat tie flippen (en gooit hij zich achterover, heb ik al meerdere keren mee gemaakt dus ik haal het wel uit mijn hoofd om dit bij hem te doen).

Ben het er wel mee eens op zich, maar bij sommige paarden is het dwarssigheid en als we het dan zo makkelijk op kunnen lossen, waarom niet? En op een gegeven moment vind ik ook dat je je niet steeds op je kop moet laten zitten. Tis net akls met een klein kind, die kan je ookw el steeds als ie zn zin niet krijgt en gaat huilen fleiden met wat anders, maar het porbleem haal je er niet mee weg.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 21:01

mobick schreef:

Ik ben het met je eens dat je een paard niet gek moet maken, en ik probeer alles ook met geduld op te lossen, toch mag een paard van mij absoluut niet steigeren! Dat is wangedrag in mijn ogen net als bijten, een paard dat mij bijt krijgt van mij ook z'on harde klap dat ie het de volgende keer wel laat.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 21:12

dus ik ben niet de enige die zich niet laat bijten... pfff gelukkig Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 21:16

klaske schreef:
dus ik ben niet de enige die zich niet laat bijten... pfff gelukkig Haha!

Ik ook niet hoor, heb zelfs wel eens terug gebeten Haha! Was meteen over Knipoog

fjorduhlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 10:15

als je zeker weet dat hij gezond is...
ga rijden en op het moment dat ze dreigt te steigeren zou ik er af springen en hem gewoon omver trekken...
schrikken geblazen maar het helpt vaak wel..
en anders een tijdje met pessoa of bijzet longeren..
dan loop je zelf geen risico

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 10:35

fjorduhlover schreef:
als je zeker weet dat hij gezond is...
ga rijden en op het moment dat ze dreigt te steigeren zou ik er af springen en hem gewoon omver trekken...
schrikken geblazen maar het helpt vaak wel..
en anders een tijdje met pessoa of bijzet longeren..
dan loop je zelf geen risico

Nou fjorduhlover, ik weet niet of jij wel eens onder een paard hebt gelegen, maar geloof me dat is geen pretje, daarnaast loop je ook het risico om het paard te blesseren. Dus dit vind ik echt een belachelijke oplossing en zou ik ook nooit of te nimmer doen!

fjorduhlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 15:51

ik zeg het verkeerd.. als ze omhoog komt moet je der omtrekken en niet als ze op vier benen staat.
xx

fjorduhlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 15:53

ik bedoel niet omver trekken slimmie,.......
nee joh.
ik bedoel omzetten.
e n ik stap daarbij soms af(afhankelijk van hoe erg ze steigeren)
om als ze daarvan zo schrikken niet te verongelukken.
t is poedersuiker uitleggen
maar ik weet wat ik doe...

fjorduhlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 15:53

klote is poedersuiker jaja

fjorduhlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 15:55

je kunt niet schelden ik bedoel dat het moeilijk uit te leggen is

Mursey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 16:06

Jammer dat iedereen het ziet als verzet omdat hij niet wil werken, en alleen maar op zoek gaan naar dingen om hem te straffen tijdens het steigeren

Maar nogmaals, let eens op wanneer je paard steigert.
Is het op de rechterhand erger dan op de linkerhand?
Doet hij het vooral bij SB of wijken?
Denk dat er echt wel iets ten grondslag ligt aan het gedrag van jouw paard. Maar helaas kom je daar meestal pas achter als het te laat is.

Champion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 17:36

Heey

verrot dat je paard dat doet. waarschijnlijk heeft het een reden, last van haar rug... mond e.d.
succes!!!
Haha!

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 12:50

Mursey schreef:
Jammer dat iedereen het ziet als verzet omdat hij niet wil werken, en alleen maar op zoek gaan naar dingen om hem te straffen tijdens het steigeren

Maar nogmaals, let eens op wanneer je paard steigert.
Is het op de rechterhand erger dan op de linkerhand?
Doet hij het vooral bij SB of wijken?
Denk dat er echt wel iets ten grondslag ligt aan het gedrag van jouw paard. Maar helaas kom je daar meestal pas achter als het te laat is.

Het paard komt niet voor niks in verzet dat klopt maar steigeren is een gevaarlijke vorm van verzet en moet je daarom altijd afstraffen...als hij weet dat hij zo overal onderuit komt zal het alleen maar erger worden....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 12:55

Ben het met LIvo eens.......... er zijn andere manieren om mij wat duidelijk te maken!!

Steigeren is voor mij de enige reden om echt heel boos te worden op een paard...............

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 12:55

en heb je het al gedaan??
werkte het??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 12:57

gijsenkim schreef:
Ben het met LIvo eens.......... er zijn andere manieren om mij wat duidelijk te maken!!

Steigeren is voor mij de enige reden om echt heel boos te worden op een paard...............

Helemaal mee eens. Steigeren kan namelijk ook doorzetten als het niet meer nodig is zicht e verzetten vanwege een probleem. Dan is het een gewoonte geworden en een erg gevaarlijke bovbendien. Dit omdat het paard weet dat hij ongestraft zn gang kan gaan.