Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Op 2001-09-26 15:26, schreef Steef:
Lunatic, Ik heb altijd geleerd dat paardrijden lichtheid is. Ongelovelijk in de bek moeten stinkmoddern omdat je het niet op kunt lossen zonder hulpteugels noem ik geen lichtheid. DAn kun je er toch veel beter een hulpteugel aan hangen zodat je niet zo achterlijk hoeft te doen om dat hoofd naar benedne thoude?
ik heb hier nooit gezegd dat ik kan rijden want ik kben idd niet echt goed. Maar ik heb wel geleerd dat je een paard nooit in zijn bek mag trekken als het niet nodig is. Ik ging ervan uit dat die bok van Kimmy gewoon onder haar vandaan liep en ze het gewoon niet kon oplossen zonder veel hand en dat lijkt me niet echt goed zodat je er beter een hulpteugel om kunt hangen zodat je minder hand nodig hebt. ik heb het persoonlijk niet zo op die halsverlenger maar dat zijn jouw zaken.Citaat:Op 2001-09-26 18:16, schreef Lunatic:Citaat:Op 2001-09-26 15:26, schreef Steef:
Lunatic, Ik heb altijd geleerd dat paardrijden lichtheid is. Ongelovelijk in de bek moeten stinkmoddern omdat je het niet op kunt lossen zonder hulpteugels noem ik geen lichtheid. DAn kun je er toch veel beter een hulpteugel aan hangen zodat je niet zo achterlijk hoeft te doen om dat hoofd naar benedne thoude?
Een paar dingen: ik heb nooit gezegd dat ik "in de bek moet trekken" en al helemaal niet om z'n hoofd naar beneden te houden! Ik trek NOOIT in z'n mond op die manier.
Als je alleen daarop gefocust bent, ben je niet goed bezig met wat paardrijden inhoudt i.m.o.
En Steef als jouw conclusie is: zonder hulpteugel moet ik in z'n bek trekken, ben jij rijtechnisch nog niet ver gevorderd.
Nu heb ik een paard dat licht in de mond is, makkelijk nageeft, ontspant en lekker op het bit kauwt. Niet elk paard is zo te rijden, maar dan ga je niet als een gek aan z'n mond hangen of er een slof/thiedeman/etc aan hangen. Wat dat betreft vind ik hard zijn in z'n mond en er een hulpteugel aan hangen even schadelijk.
Vastzetten op een bijzetteugel? En op een slof/gogue/chambon niet? Nou dan. Dat is de reden dat ik aan de longe een elastiek (officieel een halsverlenger) gebruik. Daar kan een paard niet tegen vastzetten en wijst je paard de weg naar nageeflijkheid.
Zou je dus ook kunnen proberen, Kimmy. Het idee van Parnassia om het aan de longe te oefenen ben ik helemaal voor.