Niet kunnen opstappen bij 3jr

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Trixy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 00:51

Ik zou enkele stapjes terug doen, en eerst op de grond blijven staan, en hupjes maken. Je zegt dat hij verkrampt bij het hupje, en bij het erop hangen wegrent. Blijf dan doorgaan met het huppen tot ie daaraan gewend is en ga dan pas een stapje verder. En zachtjes (of harder) in de zitting van het zadel slaan, zodat ie went aan gekke dingen op zijn rug. Zorg er wel voor dat het paard niet weg kan (dus dat hij vast staat, of dat iemand hem goed vasthoud) en negeer verkeerd gedrag, beloon zodra hij rustig reageert en hou dan ook gelijk op. Je kunt ook vreemde voorwerpen in het zadel leggen.

En Pipo:
Er zijn vast wel paarden die WEL gek durven doen op de stenen!

Mursey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 01:26

Citaat:
Trouwens ik ben het WEL met je eens om met paarden die moeilijk op te stijgen zijn om dat op de gang te doen. Paarden durven namelijk niet gek te doen op de stenen.
Dat durven ze ECHT niet
. Ik heb ook moeilijkere bange beesten eerst op de gang gezet, keertje hangen, keertje zitten.........gewoon met rust. Ze doen namelijk echt niet gek op de stenen, ze durven niet!

Nou, PIPO, dat durven ze toch ECHT WEL.
Heb in mijn leven zeer veel verschillende paarden gereden, en er zijn inderdaad mensen die mij deze tip ook hebben gegeven.
Kan je wel vertellen dat het beton echt niet zo zacht aankomt als het zand in de bak. Ziek Dus alsjeblieft, zeg nooit dat een paard iets NIET doet, want het is en blijft een dier.
Eigen ervaring: Ga aub niet op met een betonnen (of stenen) ondergrond op een paard zitten (waarvan je al een beetje verwacht dat hij gek gaat doen).

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 03:44

Nogal uitéénlopende adviezen zo! Mijn advies? Roep hulp in van iemand die écht weet waar ze mee bezig zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 10:34

Op de stenen opstappen vind ik ook vragen om problemen.
Paarden die makkelijker uitschuiven en zelf kom je als het verkeerd gaat wel erg hard neer.

Wat doet ze als je niet zelf met je voet in de stijgbeugel stapt, maar een voetje krijgt vanuit de grond.
Zodat je zo weer even kunt hangen en daarna vandaaruit gaat zitten?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 10:42

Ik doe het ook niet in de gang hoor........... brrrr, als het verkeer gaat...... nee hoor veel te veel risico. Ik heb wel eens een paniekgeval meegemaakt in de gang........ en had dat liever buiten gezien . Nu was dat ook een domme zet hoor van die griet, die gang was 1,5 meter breed en dat jonge paard dat net 2 dagen op stal stond kreeg even een zadel op zn rug gekwakt........ maar hij lag uiteindelijk wel vast op de grond met een been door een staldeur heengetrapt, het beesie had ijzers onder en de vonken sloegen eronder vandaan. Als ze dat diertje gewoon de ruimte had gegeven om van zn stress af te komen of in ieder geval het idee had gegeven dat het weg had gekunt had het niet zo vreselijk af hoeven lopen

Ik doe het altijd buiten in de longeerring, en als die er niet is in de paddoc....... en als het niet anders kan dan gewoon in de bak. Maar altijd buiten.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 14:27

sonjabelgium schreef:
Nogal uitéénlopende adviezen zo! Mijn advies? Roep hulp in van iemand die écht weet waar ze mee bezig zijn

Ik vind dat er al aardig wat goede tips tussen zitten en dat er ook al wat mensen gereageerd hebben die wel weten waar ze mee bezig zijn.
Maar ook de mensen die écht weten waar ze mee bezig zijn hebben verschillende methodes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 15:16

Het is een beetje leren inschatten bij welk paard je welke methode hanteerd. Ik denk dat Janna ook wel vaker een paard zadelmak heeft gemaakt dus die zal niet geheel gek zijn op dit gebied. Ik zelf heb ook de nodige ervaring.

Ik zou weleens willen weten hoe het nu gaat met het dier. Welke tips ze heeft gebruikt. Overigens zou ik als een paard zo paniekerig is met opstijgen na de val het persoonlijk ook niet op de stenen doen. De kans dat het misgaat is wel aanwezig.

Het allerbelangrijkste blijft iemand die goed vasthoud en verstand van paarden heeft. Die schat namelijk in wat wel of niet kan. Die blijft naar het paard kijken en moet zien wat er gaat gebeuren!

Diverse wegen die naar Rome leiden. En bij deze zal er vast wel een zijn die gaat werken.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 15:16

Op het moment dat je gaat hangen (wel met een pootje en goed ver je gewicht over het zadel, zodat je meteen in evenwicht hangt), paar rondjes om zn as draaien. Degene die hem vast houdt draait hem naar je toe, elke keer als het 'spannend' wordt. Dus naar links draaien. Op die manier kan hij moeilijk weg en is het voor jou makkelijker om te blijven hangen. Stukjes rechtuit en op het moment dat hij weer gaat spannen weer linksom draaien. En zodra je er echt op zit, precies hetzelfde. Stukjes vooruit stappen, dreigt het mis te gaan draait je 'hulpje' hem weer naar zich toe... Longe steeds wat langer laten worden tot het moment dat je gewoon op de volte bent. Dan proberen wat te sturen, tempo onder controle te krijgen (voor zover dat kan dan) en als dat goed gaat pas los. Paar keer gewoon een paar rondjes erop aan de longeerlijn, gaat het na een paar keer goed een keer los proberen. Die paarden hebben toch veel steun aan de longeerlijn, dat kennen ze, zodra ze los zijn worden ze toch soort een beetje overdondert.

En als laatste, zorg dat je met iemand bent die je vertrouwt, waarvan je zeker bent dat ie niet loslaat als je paard een keertje opzij spring oid, je moet wel zeker van je zaak kunnen zijn als je opstapt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 18:33

pony25 schreef:
het gaat erom dat je er weer op kunt en na een tijdje kan je er weer gewoon op.

Ok ten eerste wilde ik even kwijt: Waarom in godsnaam een paard bestraffen (door allerlei hulpmiddelen) als het een kwestie van vertrouwen is?
Zoals de hierboven genoemde uitspraak, is iets waar ik me dus behoorlijk kwaad om kan maken Boos! . Het gaat er HELEMAAL! niet om dat je er weer op kunt op dit moment! Het gaat er namelijk om, dat het paard nu het vertouwens in haar kwijt is geraakt, omdat zij net 1 stap te vlug wilde gaan en dat heeft uiteindelijk voor paniek gezorgd. En voor je die vertrouwens niet terug hebt, zou ik er ook niet opgaan, zodat je dingen niet erger maakt als dat ze zijn.
Waarom iets forseren, als je het ook op een normale manier kunt doen, waar je veel meer mee bereikt??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 18:50

Nistria schreef:
Vandaag heb ik voor de 10e keer ofzo op mijn jonge ruin gezeten.
Hij pakt(e) alles heel fijn aan en na een paar rondjes aan de longe ging ik los. We hebben dit al een keer of vijf gedaan en dit ging netjes.
Nu reed ik precies hetzelfde, rondjes draven op de hoefslag veel sturen, lekker voorwaarts rijden.
De man die bij mij was zei; rij maar flink naar voren, het maakt niet uit als hij in galop valt. Dus ik was lekker aant het draven, tegen het galopperen aan... Op het moment dat Brutus (Toptimist) wilde aangalopperen raakte hij helemaal in paniek, denk ik.. Hij begon als een idioot te rennen zonder te bokken. Als hij bang is gaat hij nml altijd rennen en hij bokt niet. Maarja dit had hij nog nooit los gedaan. (eens moet de 1e keer zijn..) dus ja.. recht op het draad af en een noodstop maken om vervolgens de andere kant op te rennen... Aangekomen bij het draad vlieg ik er voorover af Haha! Ik heb best pijn nu... Verdrietig
Toen alle sterretjes voor mijn ogen weg waren en Bruutje ook weer tot rust was gekomen wilde ik opnieuw opstappen.. Meneer raakte dus helemaal in paniek. Hij zat weer vast aan de longe en zodra ik ging hangen vloog hij weer uit angst weg. Z'n ogen kwamen bijna zn kop uit zo bang was hij geworden...
We wisten hier helaas geen raad hiermee, en mijn begeleider heeft veel ervaring maar hij heeft zelf een gezinnetje thuis en wilt geen risico's lopen. Ik kon er niet meer op komen. We zijn rustig gebleven want het is een paardje die veel vertrouwen moet hebben. en na nog even gelongeerd te hebben, veel gepraat, veel beloond enz enz echt alle rust... kwam ik er nog niet op...
HELP!! wat moet ik nu??
Ik heb nog even met hem gewandeld zodat hij weer rustig werd, morgen proberen we het weer van voor af aan...
Iemand nog tips??

PS het is een eerlijk dier, hij heeft nog nooit een pas verkeerd gedaan met zadelmak maken en hij was echt bang...

Hier een paar vraagjes voor jou:
- waarom luister je naar die man om hem flink voortwaarts te rijden (terwijl je zelf zei dat je hem al lekker voorwaarst reed..?)
- waarom beginnen aan een jong paard met zo weinig ervaring? (ja ik ben het met je eens iedereen moet ervaring op doen, maar waarom niet vanaf het begin iemand meegenomen die wel verstand van zaken heeft?) Door dus zo aan te modderen met je paard, heb je nu wel gezien waar dat toe heeft geleden. (dit is niet om je af te zeiken, maar meer om je met je neus in de feiten te drukken dat het ook anders kon)

Hoe kun je dit nu oplossen?
Begin helemaal van voor af aan! (als je het nu snel snel wil doen is dat zeker niet bevordelijk) Geef het paard de tijd om weer rustig aan vertrouwen in jou te krijgen. Begin met alleen de verzorging enz enz. na een weekje (als dit alles zonder enige spanning kunt doorlopen) kun je rustg aan weer het bit je in doen en rustig gaan wandelen of longeren.
Dan ga je verder met het opzadelen, (ik wijs nogmaals erop dat dit alles dus zo rustig mogelijk gebeurt.) Met zadel op even rustig stappen aan de hand. Dan kun je verder met longeren.. de eerste periode zowiezo alleen longeren. Als je zeker weet dat het paard je vertrouwd en niet zo paniekerig meer is, kun je een poging doen om je voet in de beugel te doen (aan de longe met iemand die naast het paard staat) Als hij weer paniekerig of draaierig loopt te doen, kap je het af en probeer je het de volgende dag nog eens, zo bouw je het op tot op het moment dat je paard rustig toelaat dat je je voet in de beugel doen, (want hoevaker je het herhaalt zonder dat je erop stapt, hoe beter voor het paard, want je voet in de beugel hoeft immers niet te betekenen dat je er gelijk opstapt!) Dan komt de volgende stap, deze moet met zijn 3-en worden uitgevoerd: zet het paard stil aan de longe, zorg dat iemand bij het hoofd van het paard staat en de andere persoon jou een voetje geeft, zodat jij kunt gaan hangen..dit herhaal je zoals hierboven omschreven staat. En dan kun je vervolgens verder om zelf in de beugel te staan om eraan te hangen.. de stap erna is om de zwaai te maken tot het zitten, en de stap daarna is om rustig te stappen (met iemand die naast haar loopt, dus jij geeft nog geen hulp). Op deze manier, win je je vertrouwen terug van je paard Ach gut , en zeker niet door het paard naar je toe te trekken met 1 teugel, of bij zijn oor vast te pakken , in een hoekje te zetten, oogkleppen om te doen enz enz .... Mensen met dat soort truukjes, hebben geen enkel geduld met de paarden en willen het zo snel mogelijk af gehandeld hebben.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 18:59

[***] schreef:
- waarom beginnen aan een jong paard met zo weinig ervaring? (ja ik ben het met je eens iedereen moet ervaring op doen, maar waarom niet vanaf het begin iemand meegenomen die wel verstand van zaken heeft?) Door dus zo aan te modderen met je paard, heb je nu wel gezien waar dat toe heeft geleden. (dit is niet om je af te zeiken, maar meer om je met je neus in de feiten te drukken dat het ook anders kon)
n

Haha, ik moet wel lachen dat je iemand die zz-licht rijdt onervaren noemt!

Volgens mij heeft ze idd niet zo veel ervaring in het aanrijden van jonge beestjes, maar het lijkt me niet zo raar, dat ze dat nu, met begeleiding, zelf gaat doen.

en al doende leert men!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 19:21

Bibi is idd niet onervaren nee...

Ik zou in de stal al wat oefeningtjes gaan doen met aaien over zijn rug enzo als hij nu zo bang is of wat erop leggen ofzo.
Ik kan zo niet inschatten op welk moment hij precies bang wordt en waardoor dat komt. Is het het gewicht? Of misschien je been tegen zn buik? Of het gezicht achter m op zijn rug? (niet verkeerd bedoelt... Knipoog )

Als hij zo bang blijft kan je altijd wat sedalin geven om weer door de ergste angst heen te komen maar dat heb ik nog nooit gedaan.
Ik denk dat je door weer langzaam op te bouwen een heel eind komt en eerst even goed opletten WAT m no zo bang maakt.

(en anders huur je pipo´s rodeoruiter in??! Knipoog )

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 19:38

de enige echte oplossing die ik hierin zie, is het vertrouwen opbouwen. Je kan wel allerlei trucjes gaan gebruiken om er op te komen, maar daar breek je alleen maar meer vertrouwen mee af. Dat uit zich dan wel weer op een andere manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 20:11

Samsam"]
[quote="[***] schreef:
n

Haha, ik moet wel lachen dat je iemand die zz-licht rijdt onervaren noemt!

Volgens mij heeft ze idd niet zo veel ervaring in het aanrijden van jonge beestjes, maar het lijkt me niet zo raar, dat ze dat nu, met begeleiding, zelf gaat doen.

en al doende leert men!
[/quote]

Uit mijn eigen ervaring kan ik vertellen, dat het niveau waarop je rijdt, niets te maken heeft met de ervarenheid van een persoon (met paarden). Ik heb nooit gezegd onervaren met rijden. Met onervaren bedoelde ik met het beleren van een jong paard. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 20:52

Suzanne F. schreef:

(en anders huur je pipo´s rodeoruiter in??! Knipoog )

Dat is misschien nog wel de beste manier als hij bang blijft. Pb mij maar dan geef ik je het nr wel Haha!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 01:17

Pipo schreef:

Trouwens ik ben het WEL met je eens om met paarden die moeilijk op te stijgen zijn om dat op de gang te doen. Paarden durven namelijk niet gek te doen op de stenen. Dat durven ze ECHT niet. Ik heb ook moeilijkere bange beesten eerst op de gang gezet, keertje hangen, keertje zitten.........gewoon met rust. Ze doen namelijk echt niet gek op de stenen, ze durven niet!

Doet me denken aan verhalen van mijn vader, van toen hij een klein jongetje was en stiekem op de rug klom van groene paarden als ze in de box stonden terwijl zijn pappie hem dat had verboden Tong uitsteken .
Daarom lette mijn vader vaak heel goed op dat ik het niet deed, hij wil zjn kleine meisje wel heel houden Lovers .

Er zijn 2 dingen heel belangrijk:

1. heb jij absolute vertrouwen in de persoon die het paard vasthoudt. Als jij er niet honderd procent van overtuigd ben dat hij goed reageert dan kan je beter een ander persoon zoeken. (Ik voel me ongemakkelijker als mijn vader een groen paard vast houdt, omdat hij te krampachtig wil voorkomen dat er iets foutgaat. Houdt een vriend van mij het dier beet dan gaat het een stuk beter.)

2. Heb je zelf een beetje twijfels. Dan is de kans groot dat je iets verstijft in je lichaam, waardoor je slechter in de bewegingen kan meegaan en het paard voelt jouw onzekerheid en wordt het dan ook.

Als je bij een van deze 2 punten ja beantwoord (wel eerlijk zijn Schijnheilig ), dan zou ik iemand regelen om er eerst een aantal keer op te gaan zitten. Je hoeft hem niet geheel te laten inrijden door die persoon, maar even het opstappen weer laten bevestigen.

Mijn pony's hadden (en hebben nog steeds) een uitloop bij hun stallen, om de loop zit een ijzer hek die redelijk sterk is. Nu was (en ben) ik altijd te lui om het hek van de loop te openen en klim ik altijd over het hek. Vaak blijf ik er even op zitten, zo raken ze van jongs af aan al gewend aan het feit dat ik wel eens een stuk hoger zit dan gebruikelijk. Vroeger stapte ik na een tijdje ook zo op de rug van de pony( ookal heeft mijn pappie het nog zo vaak gezegd dat hij dat niet wou Bloos! Bloos , zo vader zo dochter Bloos Schijnheilig ).

Misschien is het een tip om een tijdje op de bakrand te gaan zitten als je paard in de bak loopt.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 02:49

Wij rijden gemiddeld 2 ponys/ paarden per week in, en dat moet het liefst snel gebeuren.
Snel, enerzijds voor ons omdat t paard dan verkoopklaar wordt gemaakt, maar anderzijds:
je moet t paard zsm leren dat t heel normaal is dat er een ruiter op zijn rug zit.Je moet hem niet te 'wijs"maken, hem leren dat ie zich ook tegen die ruiter kan keren.
Alles natuurlijk door veel "goed zo! 's".
Stap 1: neem een ervaren longeur/informateur
Stap 2: maak het paard zoals Pipo zegt, in de stalgang, op zijn poetsplaats,opstijgmak.Ik durf het zelf niet aan om de ruiter vanaf die stalgang naar de buitenbak te begeleiden,bang dat de ruiter op de stenen kletterd, maar profs schijnen t zo wel te doen, het paard is voorzichtiger op de stenen.
Stap 3:
Longeur staat in zijn positie, of geeft de ruiter een beentje.
Helper ( liefst een stevige, vertrouwwekkende persoon)staat zo nonchalant mogelijk met zijn linkerkant aan de linkerkant van het paard.Helper houd de BAK stukken stevig vast.Helper staat zelf in tot in den treurigheid doodstil, en lui doodstil.( doen alsof je moe bent helpt veel).Houd een hand geruststellend op de neus van het paard indien nodig.Ruiter maakt keelriemen los, of beugels op maat, of singelt aan.
stap 4:
als het opstijggerommel allemaal vlekkeloos gaat: denk eraan: het paard moet ten aller tijden doodstil blijven staan;en de ruiter zit erop,
draait helper om, en pakt met zijn rechterhand de bakstukken vast.hij gaat lopen, en kijkt daarbij VOOR zich uit, niet naar t paard.Longeerder geeft de commando's.
Stap 5:
Helper gaat op commando van de longeur mee naast t paard in draf, en weer terug in stap, en naar het halthouden.
Stap 6:
Helper loopt richting longeur, en longeur neemt het hele werk over.
Stap 7;
Logeur maakt het longeertouw los, en blijft op dezelfde manier meebewegen als dat hij het zou doen als ie het paard nog aan de longe had.Denk hier zeker ook aan de stemcommando's.
Stap 8:
Iklongeer mij paarden altijd al r de gehele bak, ik ga van C naar A, laat ze strekken over de lange zijde.
Maar blijf achter het losgelaten paard lopen, ook als hij zich op de lange zijde begeeft.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 02:52

Ik ga dit zelf ook eens op schrijven , dan kan ik t onthouden...... Haha!

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 11:13

.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 11:49

Natasha ik vind die helper niet ideaal, als het paard wel gek doet dan ligt die helper onder het paard. Lijkt mij ook niet de bedoeling Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 11:58

Ik ga met Pipo mee............ een helper lijkt mij ook niet ideaal....... wat denk ik belangrijker is, is dat de persoon die de lijn vastheeft weet wat ie doet........ ik doe het altijd zo dat de ruiter het doet en ik pas ingrijp als de ruiter het niet meer redt zegmaar......... eerst aan de lijn en later als het paard los is blijf ik ook in de bak MET de longeerzweep....

Ik moet zeggen (en klop het gelijk 100 x af) dat ik nog nooit een paard los heb gelaten die ik aan de lijn had....... ik heb ook altijd handschoenen aan en stevige hakken int zand schoenen.. een goede voorbereiding is het halve werk.... Ik ga er altijd vanuit dat het verkeerd kan gaan dus ik ben daar altijd op voorbereid.

Maar ik ben dus altijd voor het met maximaal twee personen doen, en ruimte voor het paard Haha!

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 22:08

Pipo schreef:
Natasha ik vind die helper niet ideaal, als het paard wel gek doet dan ligt die helper onder het paard. Lijkt mij ook niet de bedoeling Haha!

Ja , de helper , en ik dus niet ..........
Whahahaahahahaha!!!!!!
nee ff serieus,
Als jij de ruiter als longeer zelf een knietje geeft, en tegelijkertijd het paard vast houd, moet je altijd die stap gaan maken om weer schuin achter het paard te lopen, in de longeerpositie.
Paard staat dan ineens "alleen", en jij loopt redelijk snel naar achter.
Op dat moment is het bij mij wel eens mis gegaan.
Bovendien voelen de ruiters zich veiliger, met iemand dicht naast zich.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 00:19

Ik zou mij absoluut niet veilig voelen, als het paard wel wat bokkerig is wil ik dat deze gelijk naar voren word "gejaagt" door de longeur. Daarnaast moet ik dat gepiel aan de teugel niet, als ze wat omhoog gaan en zo helper hangt eraan dan klap je zo achterover. Daarnaast werk ik nooit met knietjes geven, ik begin gelijk met gewoon opstijgen.

En de longeur die heeft het paard vast en kan het dier toch gewoon om hem heen laten lopen?

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 01:13

Nee, bij het opstijgen laat ik het paard NOOIT lopen.
Helper houd het dus vast, en ik sta in mijn positie.
Bovendien houd de helper het paard niet vast aan de teugel.

Trixy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 11:30

Pipo schreef:

Lijkt mij dat als het paard wel gek doet dat er een stapje te snel gegaan is.