Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Fay1912 schreef:Bedankt allen. Heel bruikbaar.
Ik vrees ook dat ik ben vergeten waar rijden om draait. Maar het is wel moeilijk dit terug te vinden merk ik. Omdat ik hem niet vertrouw, en hij mij waarschijnlijk ook niet omdat ik hem dat vertrouwen niet geef.
Hoe krijgen we vertrouwen
miereneter schreef:Fay1912 schreef:Bedankt allen. Heel bruikbaar.
Ik vrees ook dat ik ben vergeten waar rijden om draait. Maar het is wel moeilijk dit terug te vinden merk ik. Omdat ik hem niet vertrouw, en hij mij waarschijnlijk ook niet omdat ik hem dat vertrouwen niet geef.
Hoe krijgen we vertrouwen
Compliment voor hoe je naar jezelf kijkt en de tips aanneemt. Wees ook niet te hard voor jezelf. Je schrijft dat je er niets van bakt. Maar je bent aan het leren. Als je zo goed was als je instructrice, dan had je haar niet meer nodig natuurlijk.
Geef jezelf de ruimte om te leren zonder jezelf onderweg af te kraken. Dat is ook loslaten, net als je paard letterlijk loslaten. Zie het (leren) rijden als iets ontspannends. Iets dat leuk is. In kleine stapjes. Je kunt altijd een stapje terug ook. Bijvoorbeeld een hele les in stap. Dat is geen schande, dat is juist wat alle grote en wijze paardenmensen doen: als het te snel gaat voor mens of dier, dan ga je verder terug in de basis en lost daar het probleem op. Je hebt daar vervolgens des te meer profijt van.
jetm schreef:Misschien is het ook nog een idee om eens naar een Centered Riding instructeur te kijken. Die zijn over het algemeen veel bezig met houding, zit en ontspanning van de ruiter.
Zelf begeleid ik ruiters met angst en jij geeft aan (te)veel teugel erbij te pakken. Dat zie ik best vaak gebeuren en dat geeft ook al enorme spanning bij het paard. Soms is durven loslaten al een heel groot gedeelte van de oplossing.
Dat staat bv heel mooi in het boek van Beth Baumert (When two spines align)
"Within riding there exists a fundamental conflict of interest: The rider needs to have control - their confidence depends on their ability to control the balance of their own body as well as that of their very powerful horse. The horse, by nature, needs to feel free-free in both mind and body to express himself through physical movement"
Dit boek (boekbeschrijving op mijn website) is een soort moderne Centered Riding
Fay1912 schreef:Bedankt!
Ik baal er gewoon van dat ik zelf niet wat meer talent heb en niet wat meer op m’n gevoel durf te vertrouwen.
Ik heb er net weer even iemand anders opgezet en die rijdt er ook zo mee weg. Kortom, ik moet een hoop aan mezelf werken. Maargoed we hebben tijd, dus dat is prima!
Muze schreef:Ik heb er ook zo een. Maar dat is bij de mijne ook moeite met stress release.
Opbouwen en dan “ opeens” knallen.
Lees hier even mee
Bizzybijtje schreef:Fay1912 schreef:Ik geloof er echt niet in. Als mijn instructrice hem rijdt, zal hij misschien opkijken, maar zeker niet 180 graden de andere kant opdraaien. Dus oke, misschien is het iets (ik denk van niet, maar laten we er even vanuit gaat dat het wel zo is), dan nog vind ik dat hij op mij moet letten. Al die grandprix paarden in de baan zien van alles. Die springen ook niet iedere keer 180 graden de andere kant op. Hij moet bij mij blijven toch
Dan moet je zorgen dat ie bij jou blijft met de aandacht. Constant figuren rijden, tempowisselingen, overgangen etc, ipv afwachtend erop zitten tot ie weer omdraait.
GabberGill schreef:Muze schreef:Ik heb er ook zo een. Maar dat is bij de mijne ook moeite met stress release.
Opbouwen en dan “ opeens” knallen.
Lees hier even mee
Dus jouwe is ook een bizarre spanningsbouwer?
Dat heeft mijne ook en dan ineens ontploft ze en dan is ze het kwijt en loopt als een zonnetje.
Valt eruit te rijden
Mijne vloeit na 1,5 jaar prima af
Janneke2 schreef:Een praktische aanvulling mbt vertrouwen en het mooie citaat (Jet, dank je wel!) van Beth Baumert:
rijd met/ streef naar verticale balans.
lichtheid schreef:goldyc schreef:Als hij gewoon met je aan het klooien is, kan je hem, zoals ik ook zei, gerust aan het werk zettenDaarover ging het tweede deel van m'n vorige post.^^
Een paard kan niet klooien.
Een paard denkt binair, =goed/slecht, aangenaam/onaangenaam, lekker/vies, enz.
Het reageert.
Het reageert op dat wat IS.
Zijn reactie komt voort vanuit zijn instinct én zijn ervaringen.
Ieder specifiek geval is verschillend omdat de variabelen verschillend zijn, maar het paard heeft altijd gelijk, hij kan niet anders dan doen wat hij doet.
Het heeft geen dubbele bodem.
In het geval van dit topic heeft het mogelijk geleerd dat wanneer het ergens van schrikt, de amazone de druk even weg neemt.
Dit is een ervaring, een ervaring van het paard niet van de amazone, het paard heeft gelijk.
Stop met willen, doen, denken, neem de druk weg.
Ga met je paard mee, voel aan wat er gebeurt op elk moment en weet dat hij altijd gelijk heeft.
Leer hem vriendelijk, rustig en met geduld dat het ook anders kan.
Leg dat uit.
Leer hem je te vertrouwen, als je dit goed opbouwt dan gaat hij door het vuur voor je.
SVRL schreef:Ik had dit topic aangeklikt, omdat mijn oude ruin me vroeger ook al wel eens vliegles gaf. Wat ik niet verwacht had, is dat er posts zoals die van lichtheid zouden komen, die een verklaring zouden geven voor het gedrag van mijn jonge paard. Ik had al wel een vermoeden van de oorzaak, maar dankzij deze posts besef ik dat ik in de juiste richting dacht. En ineens ook de nodige tips om ermee aan de slag te gaan, is ook wel fijn.
Dus TS, bedankt voor het openen van dit topic.