dilemma: of prettig of correct zitten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:59

dorothea schreef:
@MCE bij een zadel zonder wrongen zal ik mijn linkerbeen naar voren drukken en mijn rechter dus naar achteren waardoor ik echt heel scheef ga zitten. Hierdoor heb ik bij een ouder zadel van mij de zweetbladen verschoven. Vandaar dat ik nu gekozen heb voor een zadel met de wrongen op het zadel.
Ik heb werkelijk alle zadels geprobeerd die er zijn, en dit zadel voelde als thuiskomen :)

@ikke dat zou een algemene fysio toch gezien moeten hebben?

@janna ik heb ben meteen op zoek gegaan.

alle succes, het is en blijft lastig, hopelijk vind je snel een passende oplossing, want prettig zitten is voor paard en ruiter wel belangrijk

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:22

dorothea schreef:
bij een zadel zonder wrongen zal ik mijn linkerbeen naar voren drukken en mijn rechter dus naar achteren waardoor ik echt heel scheef ga zitten.

Dit had ik ook, 1 knie over de wrong, de andere niet. Paar keer osteopaat en het was opgelost. Of naja, ik heb eerst een paar keer gewisseld, dat mn andere knie over de wrong ging :') maar nu lijkt het opgelost.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:39

Tip is al vaak genoemd maar ik zou ook eens kijken op een flexchair of een simulator paard. Dan kun je je namelijk helemaal op jezelf en jouw zit concetreren.
Je hebt hippische oefentherapeuten die metingen kunnen doen. Op een simulator paard kun je ook je eigen zadel nog meenemen.

Zelf heb ik sinds kort een Joker en ik vind het fantastisch hoe je daarmee mensen bewust kan maken van hun zit en de invloed die veranderingen kunnen hebben.

Als je puur wilt kijken of je zelf ergens scheef bent of vast zit is een osteopaat een goede keuze.

dorothea schreef:
Bedenk me dat ik af en toe met een knik boven mijn rechterheup zit. Wat zegt dat?

Ik heb jou natuurlijk niet op je paard zien zitten maar vaak betekent dat dat je meer gewicht op je linkerzitbeen hebt en dat probeert te corrigeren ("recht" te zitten) door naar rechts te hangen.

Centered riding vind ik (al ben ik bevooroordeeld :) ) een hele mooie methode om je bewust te worden van je zit.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:50

Afbeelding

Zit je net als ik?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 20:24

Nee, ik zit op een zadel :D :D ;)

Durf het niet te zeggen, heb er zonder zadel nog nooit naar gekeken. Maar met zadel vertonen mijn benen geen lengteverschil.

dorothea

Re: dilemma: of prettig of correct zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 20:51

Heb zojuist contact opgenomen met een cesartherapeute (specifiek paarden) opgenomen. Wordt vervolgd...

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 09:00

dorothea schreef:
@MCE bij een zadel zonder wrongen zal ik mijn linkerbeen naar voren drukken en mijn rechter dus naar achteren waardoor ik echt heel scheef ga zitten. Hierdoor heb ik bij een ouder zadel van mij de zweetbladen verschoven. Vandaar dat ik nu gekozen heb voor een zadel met de wrongen op het zadel.
Ik heb werkelijk alle zadels geprobeerd die er zijn, en dit zadel voelde als thuiskomen :)

@ikke dat zou een algemene fysio toch gezien moeten hebben?

@janna ik heb ben meteen op zoek gegaan.

Bij mij gaat ook een been naar voren. Komt bij mij door mijn beperkte beenspreiding denk ik. Overigens heb ik zelf een beenlengteverschil van 10 cm (verschil zit in bovenbeen) en heb mijn beugels twee gaatjes verschil met rijden.

Inknikken naar links (zwakke kant) deed ik eerder ook, waarschijnlijk ter compensatie. Dat is minder geworden door zitles en flexchairtraining.

Super dat je contact op hebt genomen met een Caesar therapeut. Houd je ons op de hoogte van je vorderingen? Succes!