Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xIrlijn schreef:Olijf: hier hebben we ook over nagedacht. Maar zelfs als dit iets bij haar zou hebben getriggerd, dan vind ik het aan mij als ruiter om haar die ontspanning weer terug te geven in het rijden. Als er spanning door een extra ruiter zou zijn gekomen, zou de oplossing dan anders zijn dan wanneer het bijvoorbeeld door te veel energie komt?
xIrlijn schreef:Een van de wat jongere paarden die ik rij is sinds twee maanden in toenemende mate kijkerig en gespannen onder het zadel en vanaf de grond. Het is altijd een gevoelige, maar doodbrave merrie geweest. Tegenwoordig zijn de hoeken en het grootste deel van de hoefslag echter bezaaid met bakkabouters, die uiteraard goed in de gaten worden gehouden en waar ze het liefst ver van wegspringt. Dit is uit het niets begonnen, maar vervolgens mogelijk wel getriggerd doordat er een paar keer iemand is afgevallen toen ze wegsprong. Op dit moment kunnen we in een kwart van de baan ontspannen en fijn over de rug rijden. Bij het overige deel van de baan zijn het korte stukjes (paar meter) ontspannen over de hoefslag, daarna gaan haar oren er weer op en springt ze vaker wel dan niet weg als ik haar door laat lopen.
xIrlijn schreef:Veulen84: ontzettend bedankt voor je post, dit geeft veel inzicht! Alleen al dat je hebt gepuzzeld welke oplossing het beste werkt per paard, en dat dit dus kan verschillen. Hoe ben je bij de 'gecontroleerde reactie methode' gekomen? En wat doe je als ze er voor de tweede keer langs gaat en weer schrikt? Laat je die reactie telkens gecontroleerd toe, of is het 1x kijken en eventueel uitwijken en dan klaar?
Citaat:Je tweede oplossing klinkt ook heel fijn. Hoelang duurde het in het begin voor je paard ontspande op de volte? En hoe kijk jij aan tegen de gedachte dat je je paard dan leert dat spanning opbouwen = weg van de enge plek en 'ontspannen' op de volte? (Dit is namelijk de wisselende tegenstrijdigheid die ik voel: enerzijds wil ik de spanning niet opbouwen, maar ik wil ook geen gedrag bekrachtigen). Wel super om te horen dat je nu zover bent dat je alleen nog maar buiging hoeft te vragen en ze dan al ontspant. Geweldig zeg.
xIrlijn schreef:0000: Bedankt voor je toelichting, heel fijn weer. Het idee om twee weken zelf te rijden gaan we nu inderdaad doen. Eens kijken wat dat doet. Trt methode zou ik heel graag willen kunnen, maar ik vind mezelf daar niet bekwaam genoeg voor en wil nu niet gaan aanrommelen. Maar basisgrondwerk is iets wat we meenemen, daarbij gaat spanning laten afvloeien (of eigenlijk vooral: aandacht bij mij houden) steeds beter. Als je tijd hebt om nog te antwoorden: als je via de grond spanning kan laten afvloeien (in dit geval door opdrachten te geven en aandacht te vragen), hoe zou jij dit dan doorpakken onder het zadel? Of hoe zorg jij dat je paard spanning laat afvloeien met grondwerk?
Die buitenteugel als ankerteugel maak ik mezelf soms ook schuldig aan. Niet in de mate zoals jouw paard het had, maar ik ga wel eens controleren hoe ze onder mij voelt als ik haar recht laat lopen. Bedankt voor de uitleg!
xIrlijn schreef:Blacksquad: wat goed dat je bij je eigen paard ontdekte dat de oorzaak fysiek was. Kreeg jouw paard er ook 'uit het niets' last van, of waren er daarvoor al kleine aanwijzingen geweest? En heb je achteraf kunnen beredeneren waar de fysieke klachten vandaan kwamen? Ik wil inderdaad kijken of iemand haar lichamelijk kan controleren, gewoon om dat uit te sluiten.
En ik begrijp wat je uitlegt, volgens mij heb ik dat filmpje ook gezien, dat was heel duidelijk. Mijn idee hierbij is dat ze beloond wordt voor haar ontspanning, door haar bij het (onzichtbaar) spannende object weg te halen. Maar zoals eerder ook al was genoemd: hoe weet je dat je het paard niet in een schrikreactie bevestigt? Hoe kijk jij hiernaar?
Citaat:Janneke2: ontzettend bedankt voor je uitgebreide reactie. Dit sluit grotendeels aan op wat ik nu op gevoel doe, dus ik heb je bericht met interesse gelezen. Daarom zou ik graag nog iets meer hierover willen weten. Je zegt "een kwart cirkel wending om de voorhand en dan hoofd laag". Hoe doe je dit (of staat dit op YouTube bijvoorbeeld)? En dit pas je dan toe op het moment dat je paard weer ontspant na een schrikreactie?
Citaat:En je zegt dat je nooit moet straffen. Dit is iets wat voor mij ook als de beste oplossing voelt. Maar de angst die bij mij opspeelt is dan: bevestig je dan niet de angst van je paard? Je stelt immers gerust, dus er is iets om gerustgesteld voor te moeten worden.. Moet je niet juist stevig de leiding nemen, tik erbij als ze achterwaarts wilt gaan, want als ruiter zeg je voorwaarts en het paard heeft maar te gehoorzamen. Ik overdrijf nu, maar dit is iets wat ik uit mezelf niet snel doe, en soms denk dat het misschien juist goed zou zijn.
Citaat:Het stukje 'op mij letten' vind ik ook mooi. Dit is iets wat ik onder het rijden zelfs hardop zeg, haha. Die gereedschapskist is inderdaad iets wat ik op een goede manier wil gebruiken. Toch ben ik benieuwd: hoe zie jij het verschil tussen aandacht vragen en forceren? Wanneer is met SB de hoek naderen aandacht vragen, en wanneer is het de hoek in forceren? (Al snap ik dat het grotendeels ook een gevoel is natuurlijk).
Citaat:Eerst een rondje stappen ga ik voorleggen aan mijn instructeur. Met balansteugel bedoel je de buitenteugel denk ik?
Citaat:Ik gok dat als ik met lange teugel door de hoeken stap ze direct wegspringt. Als jij dat verwacht, zou je dit dan ook doen? Of is het dan problemen opzoeken en is dat iets om pas later te doen als ze onder het rijden ook meer ontspanning heeft op die plekken?
Citaat:Tot slot: heel fijn dat je die verticale/fysieke balans benoemt. Dat is iets waar we nu dus ook aan werken in dat kleine stukje van de bak wat veilig is en wat dus ook fijn gaatOndanks dat ik niet denk dat dit de oorzaak van de problemen is, denk ik wel dat dit bijdraagt aan de oplossing.
Veulen84 schreef:Vraag je trouwens ook nog 1 ding af... Wil je geen spanning opbouwen of heb je steeds al spanning vanaf het moment dat je de baan al in gaat
xIrlijn schreef:Bedankt voor alle reacties weer! Daar komt mijn lap tekst weer met mijn reactie op iedereen persoonlijk
Veulen84: (wederom) ontzettend leerzaam en interessant jouw post. Bedankt dat je de moeite neemt om het zo uitgebreid op te schrijven. Indrukwekkend dat je drie jaar hebt gepuzzeld met je eerste paard om uiteindelijk zo'n goede en mooie oplossing te vinden. Ik begrijp nu ook hoe je tot het reguleren van de reactie i.p.v. reguleren van de angst zelf komt bij haar. Als ik het zo lees was jouw merrie wel een ander kaliber paard dan de merrie waar ik op rij, maar dat maakt jouw verhaal niet minder leerzaam. Je verhaal over je tweede merrie had ik gister al gelezen en in mijn achterhoofd gehouden tijdens het rijden vandaag. Het is een puzzel om echt haar aandacht te krijgen, maar de kleine stukjes die lukken hebben al zo'n positief effect! Nogmaals bedankt voor het neertypen van jouw ervaring en kijk hierop.
Bedoel je met het onderscheid tussen instinct en aangeleerd gedrag dat 'angst ervaren' instinct is, maar de manier waarop ze die angst uiten aangeleerd gedrag is?
Citaat:Het eerste. Want zelfs als er in het begin spanning is (dit gebeurt soms), dan kan ik dit altijd in meer of mindere mate laten afvloeien op de veilige volte. Ik kan dus altijd de ontspanning opzoeken en vinden. Ze bouwt echter spanning op wanneer we richting de bakkabouterplekken gaan (en die zijn er momenteel dus in overvloed). Hoe meer druk ik uitoefen bij het benaderen van een bakkabouter, hoe meer ik die spanning voel toenemen (wat denk ik logisch is). Zodra we de bakkabouter gepasseerd zijn en richting het 'veilige' deel van de baan gaan, ontspant ze weer. Die ontspanning vind ik het snelst wanneer ik met zo min mogelijk spanning langs de bakkabouter kom. Vandaar dat ik spreek over spanning opzoeken en opvoeren. Voor mijn gevoel heb ik hier namelijk invloed op, omdat ik bepaal hoe dicht en met hoeveel druk ik haar langs de bakkabouters leid. Maakt dit antwoord dat je aan een bepaalde manier van oplossen denkt?
xIrlijn schreef:Een late reactie, maar bedankt nog voor je uitgebreide reactie Veulen84! Ik heb deze week zelf weer wat meer gepuzzeld en op het punt waar we nu zijn sluit jouw reactie ontzettend fijn aan. Aandacht vragen, zekerheid bieden onder het zadel en zelf ongestresst de rit ingaan lijken de oplossing. Vooral de zin 'neeuuh ik vind dat nog steeds niet interessant, ik vroeg je iets te doen' ga ik onthouden. Met die instelling wil ik in het zadel zitten
Mochten er nog mensen tips/ervaringe hebben dan hoor ik het graag, maar ik ben al super geholpen met iedereen die in dit topic heeft willen meedenken!
Citaat:Pol013: Grappig, dat is precies wat mijn instructeur ook adviseerde en we in het begin ook deden. Maar de laatste tijd ben ik ermee gestopt, omdat ik onder het zadel voor mijn gevoel meer overwicht heb en meer rust kan geven, en ze aan de hand steeds meer ging horen en zien (oftewel: aan de hand kon ik haar aandacht er minder bijhouden. Daar werken we nu aan, maar niet in de enge hoeken). Doe jij nog iets bijzonders in die spannende hoeken op het moment dat jouw paard daar ook werkelijk wat hoort?