Het lukt me niet om op te stappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:35

Hilary schreef:
In plaats van een voetje geven, kan iemand je ook een knietje geven (dat klinkt een beetje raar :D). Als diegene naast je pony op één knie gaat (alsof diegene je ten huwelijk gaat vragen), kun jij je voet op het bovenbeen van de helper zetten (beetje boven de knie) en als krukje gebruiken. De helper moet wel dat been stabiel kunnen houden, anders doet het zeer :+

+:)+ _O- hij is top en ongelooflijk grappig.

Die stijgbeugel is ook een goede tip.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 10:49

Ik zou inderdaad als het kan gewoon met een krukje opstijgen. Is ook beter voor het paard zijn rug! Ik ben zelf een stijve hark en het lukt mij ook niet goed om vanaf de grond op te stijgen. :+

Ik heb weleens 'getraind' en geoefend door paar treden op de trap over te slaan en dan omhoog, voor de kracht in mijn been. :')

betadine

Re: Het lukt me niet om op te stappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 10:53

Stijgbeugel enkele gaatjes lager doen om op te stappen ?
Ik reed een ruin van boven de 1m80 en zonder dit trucje kwam ik er ook echt niet op.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 10:55

Via de poetskist, voerton of een krukje opstappen. Dat is ook beter voor het paard z'n rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 10:57

Zeeuwsemeid schreef:
Ik zou graag zonder krukje kunnen opstappen voor als je inderdaad op buitenrit bent, de vereniging waar ik nu rijd organiseert regelmatig lange ritten en onderweg stappen we vaak af voor lunch. Ik moet dan meestal in het zadel blijven omdat ik er gewoon niet meer op kom als ik er af stap. Lijkt me voor het paard prettiger als hij ook even een momentje zonder ruiter heeft tijdens die pauzes, of voor mezelf om even mn benen te kunnen strekken. Helaas stoppen we vaak op plekken waar er geen objecten in de omgeving zijn om er weer op te stappen. (midden in de polder bijvoorbeeld)

Overigens is de instructrice zo dat ze wel wil hangen aan het zadel, tegen het schuiven dus, maar ze geeft geen voetjes. Mede door een schouderblessure bij haarzelf.
Maar iemand anders kan dan toch een voetje geven? Het is nou niet bepaald hogere wiskunde. :+

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 10:58

pien_2010 schreef:
Hilary schreef:
In plaats van een voetje geven, kan iemand je ook een knietje geven (dat klinkt een beetje raar :D). Als diegene naast je pony op één knie gaat (alsof diegene je ten huwelijk gaat vragen), kun jij je voet op het bovenbeen van de helper zetten (beetje boven de knie) en als krukje gebruiken. De helper moet wel dat been stabiel kunnen houden, anders doet het zeer :+

+:)+ _O- hij is top en ongelooflijk grappig.

Die stijgbeugel is ook een goede tip.

Maar Pien, jij hebt een pony van 1.45. Ieder normaal mens zonder medische problemen zoals ts zit daar in no time op..
Het probleem bij ts is van medische aard en anders begint het probleem voor de meeste vanaf 160,165 schofthoogte. Dan kun je gewoon beter een krukje gebruiken.
En ja ik ga alleen op buitenrit, maar dan kom ik er wel op. Maar liever niet tbv de rug.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 11:00

Ik stap ook altijd op met krukje, paard is te groot (of ik ben te klein :').
Als ik er buiten onverhoopt af moet dan is er meestal wel een obstakel in de buurt om te gebruiken.

Met m'n dressuurzadel lukt het wel als het moet, maar met m'n springzadel kom ik er van ze lang zal ze leven niet op.. (waar is die tijd gebleven dat ik zo op een paard van 1,65 klom zonder zadel :'))