Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Clasical schreef:Neem het voorbeeld van de inmiddels zovele “paardengoeroes” die elk paard in enkele minuten van moeilijk tot meewerkend en ontspannen krijgen, deze persoon is geen God, het is geen hocus pocus of hoge wiskunde, hij gebruikt enkel technieken die gebaseerd zijn op de gedragsleer van het paard, gericht op zijn essentie.
En dan verschillen ze echt niet zoveel als vele denken of vinden.
Het zou zelfs kunnen dat 2 paarden elkaar de tent uit jagen in een situatie komen waarbij ze van elkaar afhankelijk zijn ineens heel anders reageren en dat is wederom hun veerkracht tot aanpassing en overleven
Rex_Rolfo schreef:Clasical schreef:Het is geen kunstje maar een omgangsvorm.
Goed met verschillende karakters omgaan is geen kunstje, dat is Kunst. En er zijn maar weinig ware kunstenaars.
Sizzle schreef:Zoals een verstandige trainer eens tegen me zei.
Op het moment dat je denkt dat je het helemaal snapt komt er altijd wel weer een paard die je met beide voeten op de grond zet. Kom je dat paard niet tegen, dan ben je stiekum in je comfort zone blijven hangen![]()
(We hebben het hier over iemand die regelmatig echt aan het randje van het paarden afvalputje stond om de afvallers toch weer op te poetsen. )
Moge duidelijk zijn dat dit dan een way of life is, geen hobby na je drukke baan tussen de boodschappen en de zwemles.
Clasical schreef:Maar in dat geval kies je een paard waarbij je níet zo hard hoeft te werken om tot overeenstemming te komen of waarbij het werk dat je moet doen, beter aansluit bij wie jij bent als persoon. Die luxe heb je nou eenmaal als je er niet van afhankelijk bent voor je inkomen.Als je die investering niet wil doen ga je al aan de kern voorbij.
Of het nou werk is of hobby, het blijft een omgangsvorm.
Je bent samen een kudde van 2, je hebt jezelf onderdeel gemaakt en daar hoort ook een rol bij.
Je kan niet zeggen; teveel moeite, te moeilijk, teveel, en dan verwachten dat er een goede wederzijdse samenwerking ontstaat
Clasical schreef:Nou dat vraag ik mij dus af of er goed gekozen wordt... en met welke kennis en hoe kiest men dan een paard? En een relatie heeft onderhoud nodig, het is geen vast gegeven dat dingen blijven zoals ze zijn, het paard en de relatie is ook een afspiegeling van jou als persoon.
En als zaken niet gaan zoals je wil of verwacht denk ik toch echt dat je bij jezelf te raden moet gaan
Jessix schreef:Voor mij is dat nou juist het leuke van werken met paarden. Mezelf steeds aanpassen en blijven zoeken naar methodes om het beste uit je paard te kunnen halen. Buiten de verschillende karakters, verschil in talent en lichamelijke mogelijkheden kan een paard ook nog eens heel anders reageren in een andere situatie.
Ik ben gelukkig nooit gefrustreerd en heb een mega geduld ontwikkeld. Had ik ook niet hoor, maar heb ik mezelf aan kunnen leren.
Elisa2 schreef:Mee eens, maar dat moet in je zitten..niet iedereen vind dat leuk of kan dat.
Had bijv. een collega ooit die echt maar op een manier kon rijden, die moest echt paarden zoeken die daarbij pasten..