Iemand tips en advies paniekerig paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 17:33

Dennenboom schreef:
Kelly_ann schreef:
Op zich prima toch, deze merrie kan dan komend voorjaar en zomer als ze 4 is samen met haar veulen rondscharrelen.

En zeker na dit incident gaat stilzetten echt niet werken, het probleem/de herinnering zal zeer waarschijnlijk blijven bestaan als het nu al meerdere keren is gebeurd.

TS, je antwoord is wat oppervlakkig. Graaf eens wat dieper? Wat gebeurt er nu vlak voordat je paardje in paniek schiet? 'Uit het niets' gebeurt wel eens als ze schrikken van een bakkabouter. Maar als je paard met regelmaat in paniek en op hol gaat dan is er ook een aanleiding die terug te vinden is.

Toen dit de eerste keer gebeurde ben ik paar dagen daarna er weer opgegaan. Toen hebben we ontspannen een rondje gestapt aan de longeerlijn. Met op en afstappen was ze ontspannen.

De tweede keer gebeurde gisteren. We waren ontspannen aan het stappen aan de longeerlijn. Toen ineens een groepje jongens vuurwerk afstaken. Daar is ze erg van geschrokken. Daarna zadel goed gelegd en weer opgestapt en stappen met begeleider. Ineens fokte ze zich weer op maar de begeleider kon haar beet pakken. We kregen haar weer na stilstand en toen ze ontspannen werd ben ik afgestegen. Ik kon niet verder rijden omdat mijn neusriem gebroken was van haar kracht.

Wat mij opvalt is dat ze letterlijk haar hoofd erop zet en door alles heen duwt, aan de teugels trekken werkt averechts daarom heb ik een boktouw beet.

Ik zit het meeste mee dat mijn zadel en singel na voren schuift door haar buikje. Deze blijft dan niet meer achter het schouder liggen en gaat als zij haar rug hol maakt zakken naar 1 kant. Wat erin resulteert dat ik nog zo goed kan blijven zitten, ik in het zand beland..toch wil ik dit graag goed afsluiten voordat het veulentje komt en hoop dat dit ook gebeurd is.

Dus eigenlijk zijn het duidelijke schrikreacties, of lees ik dat verkeerd?

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 17:49

Kookaburra schreef:
Ik zou ook schrikken als naast mij vuurwerk wordt afgestoken ;)
En als het hoofdstel daarna verkeerd zit waardoor alles anders beweegt, zou ik als net bereden paard ook denken 'help!'. Beestje is nog zo jong en groen.

Goed dat je het fijn hebt afgesloten. Ken je iemand die ervaring heeft met jonge paarden en er de eerstvolgende keer wel op wil stappen?

Ik stap er zelf de volgende keer wel op. Heb ook wel ervaring met doorrijden van jonge paarden, alleen waren dit geen friezen en drachtige merries. Zodoende ben ik ook benieuwd of dit iets met de hormonen kan zijn..

Kelly_ann

Re: Iemand tips en advies paniekerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 17:54

Dit is gewoon jonge paardengedrag, niet iets dat alleen drachtige merries doen. Natuurlijk kunnen de hormonen een rolletje spelen. Maar zelfs dan kan je weinig met die 'informatie' behalve dan - net als bij andere paarden- het paard rijtechnisch verbeteren en desensibiliseren op prikkels van buitenaf.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 17:59

[/quote]
Dus eigenlijk zijn het duidelijke schrikreacties, of lees ik dat verkeerd?[/quote]

Ja de aanleiding zijn zeker (terechte) schrikreacties. Daarna volgt alleen veel paniek en gespannenheid. De eerste maanden van de dracht was ze heel relaxed en haast sloom onder het zadel.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 18:04

Dennenboom schreef:

Dus eigenlijk zijn het duidelijke schrikreacties, of lees ik dat verkeerd?[/quote]

Ja de aanleiding zijn zeker (terechte) schrikreacties. Daarna volgt alleen veel paniek en gespannenheid. De eerste maanden van de dracht was ze heel relaxed en haast sloom onder het zadel.[/quote]
Dan zou ik vooral aan de slag gaan met schriktraining/desensibiliseren. Nou weet ik niet of dat met 7 maanden dracht nog verstandig is of beter erna. Heb geen ervaring met het trainen van paarden tijdens de dracht.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 18:22

Kelly_ann schreef:
Dit is gewoon jonge paardengedrag, niet iets dat alleen drachtige merries doen. Natuurlijk kunnen de hormonen een rolletje spelen. Maar zelfs dan kan je weinig met die 'informatie' behalve dan - net als bij andere paarden- het paard rijtechnisch verbeteren en desensibiliseren op prikkels van buitenaf.

Hoe desensibiliseer jij jonge paarden? Ik dacht zelf aan wandelen en eventueel vreemde dingen in de bak leggen

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 18:43

In het kort komt het erop neer zorgen dat het paard gefocust blijft op jou en de andere prikkel gaat negeren. Werken aan vertrouwen en leiderschap zodat ze je (aanwijzingen) altijd zullen volgen in enge situaties. Gewoon verder te werken en voorwaarts blijven denken ook al is het paard even in paniek. Lopen en bewegen is een instinctieve reactie die nuttig is voor het paard, bij wegrennen door angst werkt remmen dus averechts.

oefenen hierop doe je bijvoorbeeld door:
Prikkels actief aan te bieden en weg te nemen zodra het paard ontspant. Ik doe dit eerst heel veel vanaf de grond
Het paard leren om zich naar prikkels/enge dingen toe te draaien en ze te onderzoeken
Het paard oefeningen leren die concentratie op de begeleider/ruiter vragen. En deze oefeningen vragen op het moment dat zich iets spannends aandoet
Het paard leren het hoofd te laten zakken, dit omdat paarden daarin makkelijker ontspannen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 18:48

Hoe vaak rijd je op haar want ze is pas 3.