Onzeker paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 23:21

@Kelly_ann
Ik persoonlijk vind je heel neerbuigend doen over eigenaren die een verzorger willen begeleiden.
Alsof hun paard dan ineens dramatisch is en zij supergevoelige paarden creëren.
Jij weet niet hoe TS bezig was en wat TS al aangaf heeft zij de neiging wat meer door te komen en wat meer van het paard te verwachten omdat ze een trager paard is gewend.

Hetzelfde als met rijden.. mijn arabier is donders goed voor het been.
Als er dan iemand op zit die harder doorkomt met het been en hand en veel (in mijn ogen te snel en te veel ruige overgangen maakt), dan gaat dat best even goed.. maar op een gegeven moment is hij het spuugzat, omdat het ook niet nodig is.
Als ik dan als eigenaar zeg: goh geef maar wat minder been, hou je handen wat meer voor je en ik heb liever dat je de eerste keren lekker rustig rondrijdt om elkaar te leren kennen.. dan ben ik in jouw ogen ook een over dramatische eigenaar die watjes kweekt?

Mijn Fries is juist een paard die je wel "hup aan het werk" moet zetten en bezig moet houden.
Als daar een voorzichtig iemand op zit zeg ik juist.. denk er aan haar voorwaarts te houden hoor, als ze iets terug valt direct weer naar voren wegrijden en veel overgangen rijden.

Devic

Re: Onzeker paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 23:35

@kelly_ann
Juist deze instelling zou bij mij een reden zijn om er heel snel mee te stoppen. Sterker nog, deze instelling is voor mij de reden om heel blij te zijn dat ik zelf genoeg tijd heb en lichamelijk fit genoeg ben om zelf voor mn paardje te kunnen zorgen en dus geen beroep te moeten doen op bijrijders met jouw houding. Heel naar.

Jij denkt het allemaal beter te weten, das prima, maar volgens mij ben je geen van Grunsven of Gall. En ja: van fouten maken leer je ook. Maar voorkomen is nog altijd beter dan genezen. En iemand die zijn eigen paard al jaren kent, weet het heus altijd nog beter dan een bijrijder met jouw instelling die net komt kijken.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 23:41

Oh, sorry.... Ik wil helemaal niemand beledigen. Jullie hebben gewoon een goed punt.

Ik zal me er minder uitgesproken mee bemoeien. Goed overweg kunnen met de eigenaar en het paard blijft het belangrijkste.

Ts, hopelijk kan de eigenaar je goed op weg helpen en hebben jullie alledrie veel plezier.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 11:33

Fouten maken mag, maar bewust negeren wat ik als eigenaar zeg over hoe ik wil dat er met mijn paard omgegaan wordt gaat er hier echt niet in en mag je direct vertrekken ;)
Ik zal niemand zomaar wegsturen door een fout, maar wel als ze dus precies gedaan hebben waarvan ik zeg dat het niet de bedoeling is.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 12:04

Ik zou niemand wegsturen om een fout. Voordat ik mijn paard zo kon lezen heb ik zelf genoeg fouten gemaakt om het te laten escaleren. (Mijn paard stond bekend als onberekenbaar en mijn stalgenoten wilden haar zelfs niet meer buiten zetten.) Echter om een dusdanig arrogante houding zou ik iemand wel wegsturen. Dat toont namelijk dat je zowel voor mij als eigenaar als ook voor mijn paard geen respect hebt. En dat is een absolute no go. Voor wie dan ook hoor. Voor bijrijders, instructeurs, hoefsmid, behandelaar oid. (En ja ik heb daarvoor absoluut mensen moeten laten gaan. Uiteindelijk nu een top team van passende mensen die het beste met mijn paard voor hebben zonder over haar grenzen te hoeven gaan). Ik ben absoluut geen zoete broodjes koedie koedie type. Ik eis respect van mijn paard maar geef dat ook terug. Een relatie hoort tweezijdig te zijn.

Juist door mijn paard een stem te geven (het wil niet zeggen dat ze mag bepalen wat er gebeurt, maar ze mag aangeven wat ze ervan vindt en mag weten dat ik naar haar luister en haar mening serieus neem) is mijn paard veel handelbaarder geworden. (Stalgenoten zetten haar binnen en buiten en noemen haar inmiddels “erg braaf geworden” weer of geen weer, altijd stabiel in reacties en humeur).

Niemand heeft het recht om kapot te maken wat we in die 4 jaar hebben opgebouwd. En ik als eigenaar ben verantwoordelijken ervoor te zorgen dat dat niet gebeurt. Mijn paard kan het moet, dus ik moet het voor haar (ons) doen.