Bij ontspanning willen rollen aan de longe

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Re: Bij ontspanning willen rollen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 19:05

Aan het werk zetten. Als hij wil gaan liggen dan geef je hem een tik met de zweep. Wat ik van je verhaal begrijp is dat een B pony hebt, die zijn met regelmaat een tikkeltje eigenwijs. Streng en rechtvaardig blijven en niet boos worden, maar wel corrigeren.

Maanden wennen aan voer, verhuizing en dergelijke is echt een beetje onzin en erg zweverig.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 20:12

Benzz schreef:
Maanden wennen aan voer, verhuizing en dergelijke is echt een beetje onzin en erg zweverig.

Nou inderdaad, sterk overdreven.

Wolfwomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 21:22

Sizzle schreef:
Ik heb zo‘n dier die bij ieder plasje of regenbuitje of zweetplekje zich het liefst gelijk accuut wil neerleggen ongeacht of ze onder het zadel is of op een andere manier aan het werk is. Dan krijgt die toch echt een optater, hartstikke gevaarlijk.
Ik haal dat dier vies gerold uit de wei en daarna mag ze gewoon weer verder paneren, dat kan echt wel even wachten.
Idem met paarden die in de zee erbij gaan liggen. Dat is niet schattig, die moet je in de benen houden.

Je hebt wel gelijk vind ik. Ontspanning aan de lijn, daar kan ook op andere manieren aan gewerkt worden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 17:03

Wat zijn rolpogingen? Welk gedrag vertoont die dan?
Wat gebeurt er als je zelf gewoon verder doet en het gedrag negeert (dus niet bestraffen of corrigeren, maar wel gewoon verder longeren), gaat die dan effectief neer en rollen?
Welk aandeel heb jij in het gedrag? Is longeren bij jou 20 minuten aan een touwtje rondjes stappen, draven en galopperen of zet je het paard effectief dressuurmatig aan het werk? Geef je afwisseling en houd je het hoofd van het paard bezig? Gebruik je de hele lengte en breedte van de bak? Heb je zelf een actieve en afwisselende lichaamshouding?

Wolfwomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 19:43

Een paard reageerd op lichaamstaal. Zodra hij lekker loopt met lange hals en jij bent ontspannen daarin dan hebben jullie samen die ontspanning al gewonnen.

De bedoeling is dat je paard wel alert op jou blijft. Dit kan onmogelijk zo zijn, zodra hij de beslissing maakt zijn eigen ding te gaan doen, dus te gaan rollen.

Lekker veel overgangen maken aan de longe is mijn tip. Veel contact maken met je paard en begrenzen waar nodig.

Succes!

Supervix3n

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 22:53

Gewoon de longeerzweep even gebruiken zoals eerder gezegd. Een of twee keer kordaat optreden zou toch al moeten helpen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:27

Mijn eerste gedachte is: heeft dat dier buiten het longeren om de beschikking over lekker zand om in te rollen?