Ik leer het dus ook gewoon niet doordat ik altijd lichtrij. Ik wil de les niet verpestten door te stuiteren. De rest gaat namelijk heel goed en ik rijd al 15 jaar.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
wendely schreef:Ik heb nood gedwongen begin dit jaar zeker 5 maand zonder zadel gezeten. Ben maar zonder gaan rijden, want 5mnd lang alleen longeren vond ik geen optie.
Mijn zit en dus doorzitten is hier echt zo ontzettend veel beter van geworden. Je raakt zoveel meer bewust van je eigen balans en houding, dat ik het iedereen kan aanraden!
Daarbij met zadel, houd je knieën en bovenbeen goed aangesloten maar klem niet. Onthoud en voel/controleer dat je altijd even veel druk in beide stijgbeugels hebt, dan ben je ook meestal zeker dat je relatief recht op je paard zit, wat het ook zeker makkelijker maakt. Probeer te ontspannen, hoe meer je jezelf aanspant in je hele lichaam des te meer je gaat stuiteren. Daarmee zeg ik niet dat je jezelf als een zak zout op je paard moet laten hangen..
superpony schreef:Maar in theorie kan je zonder zadel goed leren zitten. Dat moet dan alleen wel echt onder begeleiding en dat de ruiter echt goed leert zitten zonder dat zadel. Veel mensen verstijven om te blijven zitten. Dat is gek genoeg het tegenovergestelde van wat je moet doen, maar je ziet het gebeuren. Klemmen, nog meer stuiteren en dan nog meer klemmen.
ebi_tempura schreef:Wat ik me al heel lang afvraag is waar je nou eigenlijk je gewicht in moet zetten tijdens het rijden? Voornamelijk tijdens het doorzitten in de draf... Moe je nou je gewicht in je beugels zetten of in het zadel? Of beiden? Of geen van beide en juist ergens anders? Het is heel tegenstrijdig wanneer je aan de ene kant hoort dat je leert doorzitten dmv verlicht zit (Al het gewicht in de beugels) en aan andere andere kant dmv zonder beugels te rijden (al het gewicht in het zadel.)
Citaat:Ik rijd al heel mijn leven gewoon op een manege, dus heb het nooit echt onder de knie gekregen.
Kirrietje schreef:Okee ik struggle hier al een tijdje mee![]()
Heeft er iemand tips om beter leren door te zitten op een paard dat hoog opgooit?
Het is echt niet alsof ik niet kan doorzitten, heb ook altijd wel netjes doorgezeten op sommige stuiterballen, alleen nu bij mijn eigen paard heb ik er zo een moeite mee. Ze gooit erg hoog op en het is gewoon niet te zitten. De eerste paar passen draf gaan nog oke maar daarna raak ik gewoon de beweging kwijt en kan ik niet meer fijn mee bewegen. Ook merk ik dat ik op dat moment enorm aan de teugels ga hangen en ook dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Ik ben ook niet de langste, heb korte beentjes en kan dus ook niet makkelijk mijn benen om haar heen leggen.
MCE schreef:Bonken in het zadel is prettig zeker , wanneer je jezelf echt in het zadel trekt met één hand dan is dat echt niet vervelend.[quote Bigone]
TS gewoon proberen, zelf ontdekken wat het beste bij u werkt
Sclimpre schreef:Kirrietje schreef:De eerste paar passen draf gaan nog oke maar daarna raak ik gewoon de beweging kwijt en kan ik niet meer fijn mee bewegen.
Als het een paar passen draf goed gaat, dan doe je een paar passen en dan terug naar stap voordat het fout begint te lopen. Dus correcte overgang stap-draf maken, een paar passen draf doorzitten en dan terug een correcte overgang naar stap. De draf mag gerust een heel rustig drafje zijn, zodat het gemakkelijker is. Zo bouw je pas per pas op, maar altijd terug naar stap op het moment dat je nog goed zit.
Verder ga ik mee met @MCE, je paard moet ontspannen lopen opdat jij ontspannen kan zitten. Dus daar ook heel veel op oefenen. Als het nodig is voorlopig houding en tempo opgeven en alle voorrang geven aan ontspanning.
Janneke2 schreef:Kirrietje schreef:Okee ik struggle hier al een tijdje mee
Ooit reed ik een kleindochter van Cocktail.
'Kon ik zeggen dat mijn rijdier wel vijf neefjes en nichtjes op de Olympische Spelen had lopen.'
Omdat ik geen proeven reed, zat ik niet door.
(Camerabeelden van de hotemetoten lieten zien dat die mensen ook uit het zadel vlogen. "En toen oma nog klein was, had geen enkel dressuurzadel kniewrongen", nu rijdt bijna iedereen met een' recht springzadel'.)Citaat:Ik ben ook niet de langste, heb korte beentjes en kan dus ook niet makkelijk mijn benen om haar heen leggen.
Mijn tip: denk aan de verlichte zit.
Zit "stil" als in: laat je bekken en borstkas zo weinig mogelijk tov elkaar bewegen.
(Nodig : correcte rechte 'lijn van het zwaartepunt' en sterke buikspieren.)
Laat een deel van je gewicht dragen door de stijgbeugels en een deel door je bovenbenen. (Voel je meteen veel meer van de rompbeweging.)