Tips voor beter leren doorzitten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tempura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 00:02

Dankje Irmaz, ik ga het deze week weer eens proberen. Ik klem niet met mijn benen, ik houd ze slap. Ik probeer eigenlijk gewoon mijn kont in het zadel te houden. Op laag twmpo gaat dit perfect, maar dan valt mijn paard vaak terug naar de stap. Dan ga ik dus echt héél langzaam, schijnbaar. Zodra het tempo omhoog gaat stuiter ik en verlies ik mijn beugels, terwijl ik niet meer knijp. Dat deed ik vroeger wel. Heel soms als mijn paard dan ontspannen loopt (snel aan de hulp, hoef niet meer te 'sturen' met mijn teugels en het paard verruimt een beetje) dan zit ik in 1x echt zo lekker en kan ik gewoon doorzitten. Maar dan nog moet ik echt al mijn concentratie op het doorzitten zetten en gaat figuren rijden en overgangen weer nergens over. En één keer toch stuiteren en ze is niet meer ontspannen en ga ik weer lichtrijden.

Ik leer het dus ook gewoon niet doordat ik altijd lichtrij. Ik wil de les niet verpestten door te stuiteren. De rest gaat namelijk heel goed en ik rijd al 15 jaar. :j

superpony

Re: Tips voor beter leren doorzitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 00:33

Hoe gaat het op een ander paard?

Als jouw zit echt niet goed is, kan je het beste zitlessen nemen, desnoods eerst op een ander paard.

Mensen kunnen je 100 trucjes leren waar je je dan op gaat focussen, maar de truc is echt bewustwording.

Ik was altijd met de zit en houding bezig in lessen en neem paarden aan de hand of de longe. Je laat mensen eerst voelen wat ze doen. Meestal laat ik ze eerst op hun handen zitten op de zitbeenknobbels te voelen en wat er gebeurt als je een bocht omgaat bijv. Soms met ogen dicht, maar dat is soms nog lastig voor mensen.

Ik laat mensen over hun dag vertellen zodat ze gaan ademhalen. Heel veel mensen rijden met spanning en houden hun adem in of ademen vrij hoog.
Daarna laat ik voelen dat je door je zwaar te maken en uit te ademen je paard al kan laten stilstaan.

In het begin is het een gevoel opzoeken en dat vasthouden. Dus 2 pasjes wegdraven en weer stappen, Zit herstel en weer aandraven. Steeds iets langer. Tijdens draven hardop tellen of zingen. Laatste mag niet iedereen........:p

Beugels uit in het begin nog niet. Wel dus teugels weg om de onrust weg te nemen voor het paard. Handen soms in de zij, soms in de nek.
Als iemand aandraaft met ogen dicht, blijf je eerst doorzitten, haalt goed adem, telt en komt op het goede been omhoog. Dan rondje lichtrijden, weer doorzitten en overgang terug.

In stap doe ik veel oefeningen met sturen op de zit. Puur dus bewust worden van zit en houding, gewichts verplaatsing. Ik wil dat paard en ruiter 1 worden. Schouders moeten samen dezelfde kant op wijzen. Dat lijkt een ander onderwerp, maar juist door mee te gaan in bewegingen, 1 te worden met het paard, ga je niet achter de bewegingen aan of vooruit.

Je moet ene gevoel leren vinden en de ontspanning om mee te gaan.

Daarnaast had ik zelf veel problemen met mijn zit en ik heb er heel veel aan gehad om buiten op rechte paden best hard te galopperen en te blijven zitten. Echt loslaten en gaan ontspannen en het paard onder je laten lopen. Niet in de weg gaan zitten, echt gaan voelen hoe het paard loopt.

Lichtrijden gaat vaak nog slechter en heel veel ruiters kunnen niet fatsoenlijk in verlichte zit zonder steun te zoeken in de handen, dus teugels, dus mond.
Als iemand bewust wordt laat ik iemand veel verlichte zit tussendoor doen met de handen in de zij of de nek. Ook weer het paard echt laten lopen. Je krijgt dat je dan ook je benen stiller leert houden.

Als je paard hoog opgooit is dat wel vervelend. Maar als het paard in zijn eigen pas kan lopen, zijn balans mag/kan zoeken, kom je al vrij ver om een goede zit te vinden. Men heeft snel de neiging er veel teveel aan te knoeien.
Als jij beter kan zitten, kan je dat paard echt helpen om hem beter te laten lopen. Andersom is eigenlijk geen doen.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 10:47

Ik heb nood gedwongen begin dit jaar zeker 5 maand zonder zadel gezeten. Ben maar zonder gaan rijden, want 5mnd lang alleen longeren vond ik geen optie.

Mijn zit en dus doorzitten is hier echt zo ontzettend veel beter van geworden. Je raakt zoveel meer bewust van je eigen balans en houding, dat ik het iedereen kan aanraden!

Daarbij met zadel, houd je knieën en bovenbeen goed aangesloten maar klem niet. Onthoud en voel/controleer dat je altijd even veel druk in beide stijgbeugels hebt, dan ben je ook meestal zeker dat je relatief recht op je paard zit, wat het ook zeker makkelijker maakt. Probeer te ontspannen, hoe meer je jezelf aanspant in je hele lichaam des te meer je gaat stuiteren. Daarmee zeg ik niet dat je jezelf als een zak zout op je paard moet laten hangen..

Marie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 11:02

Lastig Ebi! Naast de tips voor in het zadel, helpt het mij heel goed om core stability oefeningen te doen naast het paardrijden. de filmpjes van blogilates.com zijn daarvoor heel fijn. Word je echt sterker en handiger van. En Cassie is erg motiverend, haha.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 11:13

Mijn tip, ga naar het ruiterbalanscentrum en neem een lesje op Otto, het mechanische paard. Dit heeft mij zo goed geholpen en ik kon de tips gelijk toepassen. Het kost wat maar je hebt er echt wat voor!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 11:16

wendely schreef:
Ik heb nood gedwongen begin dit jaar zeker 5 maand zonder zadel gezeten. Ben maar zonder gaan rijden, want 5mnd lang alleen longeren vond ik geen optie.

Mijn zit en dus doorzitten is hier echt zo ontzettend veel beter van geworden. Je raakt zoveel meer bewust van je eigen balans en houding, dat ik het iedereen kan aanraden!

Daarbij met zadel, houd je knieën en bovenbeen goed aangesloten maar klem niet. Onthoud en voel/controleer dat je altijd even veel druk in beide stijgbeugels hebt, dan ben je ook meestal zeker dat je relatief recht op je paard zit, wat het ook zeker makkelijker maakt. Probeer te ontspannen, hoe meer je jezelf aanspant in je hele lichaam des te meer je gaat stuiteren. Daarmee zeg ik niet dat je jezelf als een zak zout op je paard moet laten hangen..

Als iemand geen goede zit heeft, zou ik die niet zonder zadel op een paard willen zien zitten. Zeker niet langere tijd.
Jij kan misschien al aardig zitten, maar met de billen direct in de rug en stuiteren/klapperen, kan je de rug flink in de weg zitten. Een goed passend zadel wil de druk nog wel iets verdelen.

Maar in theorie kan je zonder zadel goed leren zitten. Dat moet dan alleen wel echt onder begeleiding en dat de ruiter echt goed leert zitten zonder dat zadel. Veel mensen verstijven om te blijven zitten. Dat is gek genoeg het tegenovergestelde van wat je moet doen, maar je ziet het gebeuren. Klemmen, nog meer stuiteren en dan nog meer klemmen.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 11:19

superpony schreef:
Maar in theorie kan je zonder zadel goed leren zitten. Dat moet dan alleen wel echt onder begeleiding en dat de ruiter echt goed leert zitten zonder dat zadel. Veel mensen verstijven om te blijven zitten. Dat is gek genoeg het tegenovergestelde van wat je moet doen, maar je ziet het gebeuren. Klemmen, nog meer stuiteren en dan nog meer klemmen.

Uiteraard, maar juiste begeleiding geldt voor alles en leek mij dus een overbodige toevoeging.

Verstijven heeft inderdaad een averechtse werking.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 12:17

ebi_tempura schreef:
Wat ik me al heel lang afvraag is waar je nou eigenlijk je gewicht in moet zetten tijdens het rijden? Voornamelijk tijdens het doorzitten in de draf... Moe je nou je gewicht in je beugels zetten of in het zadel? Of beiden? Of geen van beide en juist ergens anders? Het is heel tegenstrijdig wanneer je aan de ene kant hoort dat je leert doorzitten dmv verlicht zit (Al het gewicht in de beugels) en aan andere andere kant dmv zonder beugels te rijden (al het gewicht in het zadel.)

Ik ben van de school: richting verlichte zit.
Zet je gewicht 'in' de 'lijn van het zwaartepunt': oor, schouder, hara punt, heup, bal van de voet.
(Hara is een term uit karate. Ga eerst naar je navel, dan 2 centimeter daar onder, dan 'met je aandacht naar binnen' tot vlak voor je wervelkolom. Je activeert je Harapunt door je buikspieren te vragen je navel naar binnen te doen en wervelkolom lang te maken.)
Via je actieve buikspieren 'draag je jezelf', svp ook regelmatig overdag oefenen!
Mbt je borstkas: onderste ribben een klein beetje optillen, zodat je schouderbladen langs je rug naar beneden kunnen zakken.
Centered riding heeft een oefening mbt 'het vrijmaken van het hoofd'.
Het komt er op neer dat wanneer je je hoofd op een 'rechte' hals/nek draagt, precies in die lijn van het zwaartepunt die 15 kilo opeens niet zwaar meer voelen.

...en als je dus 'met een actief hara punt jezelf draagt,
met schouderbladen die 'vanzelf' al naar beneden willen (omdat je die onderste ribben etc.)
en een vrijgemaakt hoofd,
graag nog even aandacht voor de benen: heupgewricht 'open', alle gewrichten 'veren' en je been (met name het onderbeen) niet te ver naar voor (want lijn van het zwaartepunt).
Citaat:
Ik rijd al heel mijn leven gewoon op een manege, dus heb het nooit echt onder de knie gekregen.

Rot hoor!
(En niet jouw fout! De meeste instructeurs kennen een paar trucjes and that is it.)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 15:38

Kirrietje schreef:
Okee ik struggle hier al een tijdje mee :+

Heeft er iemand tips om beter leren door te zitten op een paard dat hoog opgooit?
Het is echt niet alsof ik niet kan doorzitten, heb ook altijd wel netjes doorgezeten op sommige stuiterballen, alleen nu bij mijn eigen paard heb ik er zo een moeite mee. Ze gooit erg hoog op en het is gewoon niet te zitten. De eerste paar passen draf gaan nog oke maar daarna raak ik gewoon de beweging kwijt en kan ik niet meer fijn mee bewegen. Ook merk ik dat ik op dat moment enorm aan de teugels ga hangen en ook dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Ik ben ook niet de langste, heb korte beentjes en kan dus ook niet makkelijk mijn benen om haar heen leggen.

Het klinkt alsof je heel veel spanning opbouwt in je lijf, en ik vraag me dan een beetje af hoe je naar de M2 komt, want als je spanning hebt, kun je ook niet correct lichtrijden imo.
Je raakt namelijk de beweging niet kwijt als je eerst leert lichtrijden door je op te laten gooien, en dan jezelf weer op te vangen door de beweging te absorberen in je bovenbenen, die los en lang zijn, je buikspieren, en je enkels.
Ik begrijp niet zo goed waarom je je been erom heen wilt leggen? Vast klemmen is niet de bedoeling, daar worden jij en je paard meer gespannen van en dan gaat het nog slechter. "

Ik denk ook dat dat de reden is dat het na de eerste paar passen niet meer lukt, jij stuitert op de rug, dat doet pijn en als gevolg daarvan drukt je paard de rug weg, waardoor hij niet meer veert en als een plank aanvoelt, waardoor je nog meer gaat stuiteren.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 00:09

Als tips zonder je gezien te hebben kan ik je meegeven:

- Veel verlichte zit aannemen daarbij het veren in jouw lijf en die van het paard leren voelen.

- Vaak van been wisselen ook op onnodige plekken. Zodat jij en je paard daarin leren in balans te blijven. (Ja je rijdt dan vaak stukken op het verkeerde been, komt later weer goed)

- het van been wisselen uitbreiden naar 3x zitten ipv 2x zitten. Je blijft dan op het zelfde been licht rijden.

Neem hier eens 3 maanden de tijd voor.
Het beste is les nemen hiervoor zodat je instructie je kan begeleiden hierin.

En top dat je beseft dat je ermee aan het werk moet ipv te negeren. +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 11:12

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 11:16

Een centered riding zitles nemen, ik heb 1 les gehad en mijn hele doorzit probleem is opgelost. Nu heb ik echt specifieke oefeningen om zacht en meegaand door te zitten wat ik rustig kan opbouwen naar steeds langere stukken.

Ik zou het niet teveel gaan forceren als het moeilijk gaat, dat is ook niet prettig voor je paard.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 11:21

Ik heb zitlessen gehad van twee verschillende instructeurs. De eerst had als goede tip: rijd met één hand en laat je andere arm bungelen. Als je doorzit moet die arm echt superslap zijn, hij moet alle kanten op gaan. Dan weet je dat het goed zit met je ontspanning.

Van de eerste instructrice kreeg ik te horen: denk aan een cirkelbeweging met je bekken, dan vang je het beste je paard op. Van de tweede instructrice kreeg ik te horen dat ik dit juist niet moest doen, omdat een paard ook geen rondjes maakt in zijn rug in draf, het is gewoon 'op en neer' en zelf moet je daar geen beweging aan toevoegen. Ik denk dat de waarheid ergens in het midden ligt: door te denken aan een cirkel/ovaaltje kun je de schokken wel iets beter opvangen.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 11:27

Sclimpre schreef:
Kirrietje schreef:
De eerste paar passen draf gaan nog oke maar daarna raak ik gewoon de beweging kwijt en kan ik niet meer fijn mee bewegen.

Als het een paar passen draf goed gaat, dan doe je een paar passen en dan terug naar stap voordat het fout begint te lopen. Dus correcte overgang stap-draf maken, een paar passen draf doorzitten en dan terug een correcte overgang naar stap. De draf mag gerust een heel rustig drafje zijn, zodat het gemakkelijker is. Zo bouw je pas per pas op, maar altijd terug naar stap op het moment dat je nog goed zit.
Verder ga ik mee met @MCE, je paard moet ontspannen lopen opdat jij ontspannen kan zitten. Dus daar ook heel veel op oefenen. Als het nodig is voorlopig houding en tempo opgeven en alle voorrang geven aan ontspanning.

Mee eens!
Dit was voor mij echt de beste methode. Niks forceren, maar steeds kleine goede stukjes uitbreiden.
Goed doorzitten kost ook gewoon extra coördinatie en 'kracht' in je romp. Dat is niet iets wat je met 1 zitles oplost.

edit: ik vind het trouwens fijner/makkelijker om vanuit stap aan te draven en dan door te zitten, dan vanuit lichtrijden te gaan doorzitten. Dus kijk wat jou voorkeur hierin is.
Laatst bijgewerkt door Dispar_Vulgo op 19-10-20 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 11:28

Janneke2 schreef:
Kirrietje schreef:
Okee ik struggle hier al een tijdje mee :+

Ooit reed ik een kleindochter van Cocktail.
'Kon ik zeggen dat mijn rijdier wel vijf neefjes en nichtjes op de Olympische Spelen had lopen.'
Omdat ik geen proeven reed, zat ik niet door.
(Camerabeelden van de hotemetoten lieten zien dat die mensen ook uit het zadel vlogen. "En toen oma nog klein was, had geen enkel dressuurzadel kniewrongen", nu rijdt bijna iedereen met een' recht springzadel'.)
Citaat:
Ik ben ook niet de langste, heb korte beentjes en kan dus ook niet makkelijk mijn benen om haar heen leggen.

Mijn tip: denk aan de verlichte zit.
Zit "stil" als in: laat je bekken en borstkas zo weinig mogelijk tov elkaar bewegen.
(Nodig : correcte rechte 'lijn van het zwaartepunt' en sterke buikspieren.)
Laat een deel van je gewicht dragen door de stijgbeugels en een deel door je bovenbenen. (Voel je meteen veel meer van de rompbeweging.)

Amai, dan doe ik het dus al zo'n 25 jaar fout. :+ Als je zo "stil" zit dan blokkeer je IMO de gehele beweging van het paard. Ik laat me juist meenemen door mijn paarden. En ja, ik kan ook prima zonder kniewrongen zitten. Met jouw omschrijving zit je "op" je paard wat ik inderdaad heel veel ruiters zie doen ipv "in" je paard. Niks in de beugels staan bij een normale draf. Gewoon zitten, zorgen dat je die rug voelt en mee bent in de beweging.

Een tweede punt is dat een paard dat over de rug loopt over het algemeen ook fijner zit dan eentje die gespannen is. Ik kan me voorstellen dat als jij gaat "hangen" dat jouw paard dan ook op spant (want: verstoort) waardoor je niet meer fijn kan zitten. Mijn tip zou dus ook zijn om maar zo lang te blijven zitten als goed gaat en dat uitbouwen. :) Begin desnoods eens in een verzameld drafje met doorzitten. Als dat goed gaat rijd je geleidelijk meer voorwaarts tot net voor het punt dat je niet meer comfortabel zit. En dat bouw je uit tot het punt dat je alle tempo's en verruimingen kan uitzitten. Maak er ineens een oefening van als je toch bezig bent. Verzameld je rondjes rijden en om de paar passen, drie passen voorwaarts, en weer terug. Jij bouwt je buikspieren en je balans op én je maakt ineens veel tempowisselingen. Winwin.

Benen lang en ontspannen, lies ontspannen en bekken ontspannen. Zoals je al leest: ontspannen is de sleutel. Zowel jij als je paard. Ik heb nog nooit iemand beter zien gaan zitten of rijden van het strak houden van het lijf.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 11:30

Oefenen, minstens iedere rit/training die beugels over de hals en gaan. Veel lichtrijden en doorzitten zonder beugels. Is in het begin echt niet leuk maar je ziet al snel de resultaten.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 11:39

Oh, goed topic. Ik heb dit ook bij een pony die ik op de manege rijd. Loopt dressuurmatig heel fijn, maar reageert vrij fel op de ruiter > sneller lopen, onrustige hoofdhouding als je 'te veel doet'. Eigenlijk wel heel goed omdat ik daardoor heel bewust wordt van mijn houding en zit. Als ik in balans ben heb ik geen kind aan hem. Maar zodra ik ga doorzitten hij zijn hoofd omhoog en gaat ie nog harder lopen waardoor ik krampachtig ga zitten. Dat helpt niet.

Dus ik neem al deze tips zeker ook mee.
Bijrijdpony daarentegen zit heerlijk, dus daar kan ik wellicht goed oefenen met de juiste zit tijdens het doorzitten. :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 13:16